Hmmm.... Vilken hamn står vagnen i? Kiel eller Göteborg? Jag har inte sett något spårvagnsekipage i Göteborgs Hamn. Den borde anlända till Majnabbe, Stenas tysklandsterminal, och där står ingen M32:a på trailer, åtminstone inte igår.alex87 skrev:Men någon måste ju stå för transporten från Italien, dvs trailer och båten över mm, det står ju inte kommunen för.M_M skrev:Kommunen äger väl både hamnen och spårvagnarna (via leasing-spezial-jox eller nåt sånt) och det är kanske lägre fart på hamnen på sommaren?Johan skrev:
Citat Fredrik E: Det är ju platsbrist så om en vagn får stå i hamnen och vänta så verkar det nog inte så konstigt?
Jag inbillar mig att det är väldans dyrt att ställa upp sitt gods i en hamn bara för att man inte har plats att ta emot det? Vilken akutlösning som helst bör vara billigare.
Är det så kan de i alla fall inte skylla på italienarna den här gången.
M32?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: M32?
Re: M32?
455 syntes i trafik idag på linje 1 med ordinarie förare.
Samt 454 och 456 provkördes ute på stan så snart kanske även de är i trafik..
Samt 454 och 456 provkördes ute på stan så snart kanske även de är i trafik..
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
- lovespårvagn
- Inlägg: 156
- Blev medlem: lördag 22 januari 2011 11:09
Re: M32?
En fågel viskade för en tid sedan, att de lär stå ett antal M32 i Kiel, avlastade på något spår.
Orsak, att Stena vägrar ytterligare transport innan Ansaldo betalt för tidigare utförda transporter.
Men som sagt, de va bara fågelkvitter...
Orsak, att Stena vägrar ytterligare transport innan Ansaldo betalt för tidigare utförda transporter.
Men som sagt, de va bara fågelkvitter...

Re: M32?
Kan stämma rätt bra...458 o framåt står där.leifd skrev:En fågel viskade för en tid sedan, att de lär stå ett antal M32 i Kiel, avlastade på något spår.
Orsak, att Stena vägrar ytterligare transport innan Ansaldo betalt för tidigare utförda transporter.
Men som sagt, de va bara fågelkvitter...
Dock är de ju lite bra för man hinner ju nu få de vagnar som är i Göteborg i trafik

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: M32?
Och plats att ställa dem påalex87 skrev:Kan stämma rätt bra...458 o framåt står där.leifd skrev:En fågel viskade för en tid sedan, att de lär stå ett antal M32 i Kiel, avlastade på något spår.
Orsak, att Stena vägrar ytterligare transport innan Ansaldo betalt för tidigare utförda transporter.
Men som sagt, de va bara fågelkvitter...
Dock är de ju lite bra för man hinner ju nu få de vagnar som är i Göteborg i trafik

Nå, bara de sista fem kommer till Kiel, så kan ju GS stå för transporten av 458-465 om nu Ansaldo skulle gå omkull

Ansaldo-Breda har lite pengabrist då DSB inte vill betala för sina IC4 tåg förrän de fungerar.
http://ing.dk/artikel/130658-dsb-naegte ... saldobreda
Re: M32?
En ren spekulation kan kanske vara att GS/Göteborg vägrar ta emot vagnar i snabbare takt än de accepteras som levererade, och kanske också har satt hårdare krav på att vagnarna inte får stå "olevererade" särskilt länge nu när det blir allt svårare att få till vagnhallplats.
Frågan är om det är billigare att de står i Kiel än nånstans i Göteborg?
Frågan är om det är billigare att de står i Kiel än nånstans i Göteborg?
Re: M32?
Det låter mer troligt att det är Ansaldo som har haft problem att betala transporten. Eftersom vagnarna behövs få trafikdugliga till december så är går nog alltid uppställningsplats att ordna. Ansaldo har en ansträngd ekonomi och att pengar fattas för att transportera vagnarna skulle inte förvåna mig.M_M skrev:En ren spekulation kan kanske vara att GS/Göteborg vägrar ta emot vagnar i snabbare takt än de accepteras som levererade, och kanske också har satt hårdare krav på att vagnarna inte får stå "olevererade" särskilt länge nu när det blir allt svårare att få till vagnhallplats.
Frågan är om det är billigare att de står i Kiel än nånstans i Göteborg?
Re: M32?
Enligt uppgift i dagens GP så står 458 i Kiel på transporttrailern dumpad av det holländska transportföretaget som inte har fått betalt av Ansaldo. Vagn 459 och 460 är kvar i Italien.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.100 ... -i-protest
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.100 ... -i-protest
Re: M32?
459 och 460 verkar vara tillverkade.
Lite SAAB känsla. Början till slutet kom för SAAB när de inte längre kunde betala åkeriet.
Kommer alla vagnar att levereras eller vilken vagn blir den sista?
Vi kan väl åtminstone nu börja känna oss säkra att fler optioner av M32 inte kommer.
Lite SAAB känsla. Början till slutet kom för SAAB när de inte längre kunde betala åkeriet.
Kommer alla vagnar att levereras eller vilken vagn blir den sista?
Vi kan väl åtminstone nu börja känna oss säkra att fler optioner av M32 inte kommer.
Re: M32?
Teoretiskt sett kan de vinna en ny upphandling, om de skriver att den nya vagnen inte är som M32 och alla fel är borta osv samt om de lägger lägst anbud. Men frågan är om de är så dumma att ens lägga ett anbud...hej skrev:459 och 460 verkar vara tillverkade.
Lite SAAB känsla. Början till slutet kom för SAAB när de inte längre kunde betala åkeriet.
Kommer alla vagnar att levereras eller vilken vagn blir den sista?
Vi kan väl åtminstone nu börja känna oss säkra att fler optioner av M32 inte kommer.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: M32?
Frågan är väl om hur många månader till de finns kvar innan de gjort konkurs...alex87 skrev:Teoretiskt sett kan de vinna en ny upphandling, om de skriver att den nya vagnen inte är som M32 och alla fel är borta osv samt om de lägger lägst anbud. Men frågan är om de är så dumma att ens lägga ett anbud...hej skrev:459 och 460 verkar vara tillverkade.
Lite SAAB känsla. Början till slutet kom för SAAB när de inte längre kunde betala åkeriet.
Kommer alla vagnar att levereras eller vilken vagn blir den sista?
Vi kan väl åtminstone nu börja känna oss säkra att fler optioner av M32 inte kommer.
Re: M32?
Det vore kanske lika bra om de går i konkurs och de återstående ej levererade vagnarna säljs ut till nån annan köpare eller nåt, så slipper vi få fler M32 än nödvändigt och så snabbas processen att upphandla fler vagnar av bättre typ upp... 

Re: M32?
Lär inte snabba på M33 för den processen är i full fart, den tar den tid den tar.M_M skrev:Det vore kanske lika bra om de går i konkurs och de återstående ej levererade vagnarna säljs ut till nån annan köpare eller nåt, så slipper vi få fler M32 än nödvändigt och så snabbas processen att upphandla fler vagnar av bättre typ upp...
Frågan är ju hur det går att få 52 M32 i daglig trafik till december.
Re: M32?
Det beror på. Rykten i pressen gör gällande att det kan finnas någon som vill köpa firman.hej skrev:Frågan är väl om hur många månader till de finns kvar innan de gjort konkurs...
/T
Med reservation för tyckfel.