Olle skrev:Vi ska avsluta denna lilla rapsodi i rött med lite bussbilder från 1976. I mars hade spårvägssällskapet årsmöte i bussgaraget i Hornsberg, och vi hade fått fint besök från Göteborg. Dagen till ära åkte vi runt i 4545 och 4505 till en del typiska tvåvåningsbusshållplatser och till Söderhallen och Högdalen för att besikta de återstående beståndet av H31, H33 och H35 (tvåvåningsbussarna alltså).
lle.
Kan denna bild föreställandes H35 4505 och 4545 möjligen vara tagen vid samma utfärd? Kan dock inte fråga farsan var den är tagen, han stack just iväg. Någon annan som vet?
Mycket trevliga bilder!
Håller med om att tvåvåningsbussar skulle göra sig bra i Stockholm. Funkar det i Köpenhamn, så...men de ledbussar som går i Stockholm är etanoldrivna, inte diesel!
Gott Nytt År!
Mr B
Olle skrev:
Gustavsberg, en hållplats på vägen mot Värmdö ........
Lite skillnad mot dagens terminal...
Jo, jag vet detta är inte samma ställe, men ändå...
Olle skrev:
........ så ger vi oss iväg ut till Rindö, där det gick buss mellan Vaxholms- och Värmdöfärjorna på den tiden. Det kanske det gör i dag med, who knows?´ lle.
Jojomensan, det gör man. 638 heter bussen. Går ibland över per båt från Vaxholm.
Olle skrev:
Olle skrev:
........ så ger vi oss iväg ut till Rindö, där det gick buss mellan Vaxholms- och Värmdöfärjorna på den tiden. Det kanske det gör i dag med, who knows?´ lle.
Jojomensan, det gör man. 638 heter bussen. Går ibland över per båt från Vaxholm.
Lite petimeter och kompletteringskommentarer till denna magnifika bildsvit (tror bara en viss MrG på ett systerforum kan mäta sig med denna bildskatt ); Linje 638 går mellan Norrtälje och Vätö. Linjen på Rindö heter 678 .
Mellan Klubbbacken och Gillegatan gick länge linje 135, men numer är den utsträckt ända till Vårbergs Sjukhem
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Appropå 638 så gick den också på färja tidigare, tror det var fram till 1993. Har en del färjebilder med 638 hemma, var där 2 gånger vid färjeläget. Var väl mest H3 och H6A/B som gick på linjen då.
Numera kör den på en bro.
Bussmicke skrev:Appropå 638 så gick den också på färja tidigare, tror det var fram till 1993. Har en del färjebilder med 638 hemma, var där 2 gånger vid färjeläget. Var väl mest H3 och H6A/B som gick på linjen då.
Numera kör den på en bro.
Kul! Ser fram emot lite färjebilder Själv har jag bara åkt linjen efter det att bron blev byggd
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Olle skrev:
Olle skrev:
Lite petimeter och kompletteringskommentarer till denna magnifika bildsvit (tror bara en viss MrG på ett systerforum kan mäta sig med denna bildskatt ); Linje 638 går mellan Norrtälje och Vätö. Linjen på Rindö heter 678 .
Mellan Klubbbacken och Gillegatan gick länge linje 135, men numer är den utsträckt ända till Vårbergs Sjukhem
Jo, det var faktiskt 78 jag menade, men jag skrev en trea där... märkte det inte förrän typ nu...
Ulrik Berggren skrev:
Linje 638 går mellan Norrtälje och Vätö.
Jag borde också ha reagerat på det, eftersom jag sedan 32 år har sommarstuga vid Marsbacken, en av 638:ans sluthållplatser på Vätö. Jag har en del bussbilder på färjan också i mina gömmor. Jag ska se om jag hittar dem innan jag glömmer bort det.
Jooorå (euro),
här hittade jag bilden jag tänkt på. Lite mörk kanske, men man ser att det är en H6 som stå på färjan. En linfärja av två som brukade turas om att köra på traden. Linfärja innebar tydligen att man kunde bemanna med okvalificerad besättning.
Vilken mysig bild! Jag åkte linje 638 två gånger under tiden det gick färja.
Första gången en H81:a och andra gången H3 6410 som var stationerad på Vätö. Bussen på din bild ser ut att vara en H1:a. Det kan t ex vara någon av vagnarna 5677-5681. Dessa lackerades om till SL:s design 86.
Kan inte annat än att hålla med om att dubbeldäckarna var trevligare än ledbussarna. Kan för övrigt inte förstå varför det skulle ta så mycket längre tid med passagerarutbyte för en dubbeldäckare, man använder ju ändå bara en dörr att gå på genom. Finns det förresten dubbeldäckade ledbussar ?
vänligen
/GN
Instämmer fullständigt med GN, dubbeldäckare passar mycket bättre i innerstadstrafik...
Såvitt jag vet så finns det dubbeldäckade ledbussar, stod iaf med sådåna i Guiness Rekordbok förut, dom skulle enligt den vara 32m långa, och ta någonting i stil med 500 pers!
Om någon har någon Guiness bok från 1992-1997 (gamla formatet) så kan ni ju kolla upp...jag har sålt mina på loppis
Apropå de fina bilderna på dubbeldäckare kommer jag ihåg en gång när jag gick på dagis: någon pratade om "dubbeldäckare" så undrade jag vad det var för speciellt med dem... alla bussar jag sett då hade ju dubbla däck på bakaxeln. Å andra sidan kommer jag ihåg att jag rest med tvåvåningsbuss i Stockholm som liten (<3,5 bast)...
Av bilderna på dubbeldäckarna kan man gissa sig till att dom gick på fler linjer än 54? Stämmer det? Jag trodde att "54" var liktydigt med tvåvåningsbuss, så till den grad att 54-or som inte var tvåvåningsbussar inte kallades 54 av puristerna utan "buss som kör samma väg som 54" eller nåt i den stilen.
DD gick väl på 56:an till Essingen, 47:an till Djurgården, det minns jag. För jag å far stod länge å väntade på hpl Konsthallen för att få åka DD. 48:an också. Fler?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
... apropå ämnet för tråden och apropå en fråga jag slängde ut i en annan tråd:
Finns någon som kan berätta något om trådledbussarna på linje 98 av märket AlfaRomeo som finns på bild i publikationen "SL 100"? Tydligen gick de Slussen-Ekensberg och måste väl ha ersatt spårvägen därstädes när dom började lägga ner innerstadsspårvägarna och tunnelbanifiera de övriga linjerna söderut från Liljeholmen? Det är väl förmycket att hoppas på att någon har bilder?
bruse skrev:DD gick väl på 56:an till Essingen, 47:an till Djurgården, det minns jag. För jag å far stod länge å väntade på hpl Konsthallen för att få åka DD. 48:an också. Fler?
Stämmer det som jag fått för mig att busslinjerna i princip ersatte spårvagnslinjerna som hade samma siffra som de slutade på? Alltså att 54 ersatte 4 och så vidare? Hur var det med trådbussarna? Som jag förstått ersatte alltså linje 98 spårvagn 18? Funkade det likadant i allmänhet?
För övrigt anser jag att man gärna kan fylla på med fler trevliga bilder i den här tråden! Finns det exempelvis någre hemliga gömmor på spårvägsmuseet med bilder på den första motoromnibussen, med järnringar och sth 10 km/h?
Stämmer det som jag fått för mig att busslinjerna i princip ersatte spårvagnslinjerna som hade samma siffra som de slutade på? Alltså att 54 ersatte 4 och så vidare? Hur var det med trådbussarna? Som jag förstått ersatte alltså linje 98 spårvagn 18? Funkade det likadant i allmänhet?
Ja i stort sett var det väl så:
1 -> vet inte
2-> 62
3-> 53
4-> 54
5-> 50
6-> 46
7-> 47
8-> 48 (om än med rätt annorlunda sträckning)
10-> ......Tunnelbana
Går vi ännu längre tillbaka, till 40-talet närmare bestämt, så ersattes spårvagn 11 med trådbuss 41 och spårvagn 2 med trådbuss 32.
Och var det inte 33:an som ersatte linje 3?
1:an ersattes av 61:an, förresten.
Det var ju inte alla spårvagnslinjer som direkt ersattes av en busslinje. Vid H-omläggningen gjorde stora linjeomläggningar. Även när tunnelbanan Slussen-Hötorget öppnades förändrades en del linjer. Här är några antecknigar ur minnet:
spårvagn 11 blev trådbuss 41 (1941)
halva spårvagnslinje 2 blev trådbuss 32 (1941 eller -42?)
buss 51 blev trådbuss 33 (40-talet)
buss 54 blev trådbuss 34 (40-talet)
buss 76 blev trådbuss 36 (40-talet)
buss 56 blev trådbuss 96 (40-talet)
spårvagn 18 blev trådbuss 98 (1948?)
spårvagn 14 ersattes delvis av buss 44 och delvis av spårvagn 7 (slutet av 40-talet)
spårvagn 9 ersattes delvis av en omläggning av trådbuss 33 (1957)
spårvagn 15 ersattes av SJ-buss 15 (1959)
spårvagn 3 ersattes dels av buss 53 dels av en förlängning av buss 33 (1960)
spårvagn 5 blev buss 50 (1962?)
spårvagn 2 blev buss 62 (1962?)
spårvagn 1 blev buss 61 (1963?)
spårvagn 10 blev buss 10 som sedan ersattes av tunnelbanan (1967)
spårvagn 4 ersattes av buss 44 och 54 (1967)
spårvagn 6 blev buss 46 (1967)
spårvagn 7 ersattes delvis av buss 47 (1967)
spårvagn 8 ersattes delvis av buss 48 och delvis av tunnelbanan (1967)