Lite gamla buss-bilder från Stockholm ......

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Lite gamla buss-bilder från Stockholm ......

Inlägg av Olle »

Mina buss-bilder före 1967 blev inte många, utan mer av en slump att det råkade bli med en buss på bilden. Efter 1967 blev det lite bilder på bussar som substitut (ersättning) för spårvägen. När sedan tvåvåningsbussarna skulle försvinna och de olika bussbolagens färger ersattes av de SL-röda, så blev det en hel del bilder. Sedan blev det några år när jag blev intresserad av de olika busstyperna i SL-flottan. Nu är jag tillbaka till "Gå" dvs det blir några ströbilder om det dyker upp nått roligt i bussväg.

Här kommer iallafall några bilder ut den förstnämnda delen ........

Bild

Troligen var det en natt-bild på PUB som var målet för denna bil, men en trådbuss fastnade på bilden. På bilden tycker jag det ser ut som om trådbussledningarna korsas av ledningar på Drottninggatan, som då inte var gågata. Jag kan inte minnas att det gick trådbuss på Drottninggatan då.

Bild

Brunkan, där jag tog 66:an hem till Herrängen på kvällar och nätter efter nattsudd på stán.

Bild

Här måste spårvägen lagts ned ganska nyligen.

Bild

Slussen någon tid efter spårvägsnedläggelsen.

Bild

Dito.

Bild

En förortsbild för ovanlighetens skull. Det var inte ofta man kom utanför stadsgränsen, men det hände och måste då förevigas.

Bild

Borgmästargatan. Min mormor bodde på Tjärhovsgatan, och en bild av grannskapet blev det. Med de knallgula bussarna. Finns det bussar med reservdäck på baken ännu?

På platsen där bussarna står, finns nu ett modrnt bostadshus.

Bild

Den här dagen gick vi förbi Årstadal och de många bussarna har jag för mej skulle till Pakistan. Hur gick det för dem? Finns de månne ännu i trafik, precis som Köpenhamnsvagnarna i Alexandria?

Bild

Kommer ni ihåg bussarna med B, B som i Bromma, och som gick till Sergelstorg? Hur många var de?

Bild

De blå bussarna vid Brommaplan. När jag var liten åkte vi på somrarna från Fridhemsplan (Kronobergsparken, där polisens garagenedfart ligger) till Svartsjölandet där vi hade sommarstugan, med dessa blå bussar som då hade släpvagnar där vi poleterade cyklarna. Hoppas att jag minns rätt, för dessa bussar hade väl också släp?

Bild

Nu har vi kommit till den andra perioden, och här ser man Södertörnsbussarna på tomten som nu hyser Ringens Köpcentrum. Även tvåvåningsbussarna på linje 54 stannade här. Jag tror att även 48:an stannade här. Är det H46 på Södertörnstrafiken vi ser på bilden?

Kommer ni ihåg den långa raden med automater som fanns på väggen strax till vänster om bilden? Var det inte sveriges längsta på den tiden?

:wink: lle.
Senast redigerad av Olle den söndag 21 december 2003 14:13, redigerad totalt 1 gånger.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Stockholm 1974

Inlägg av Olle »

1974 fanns det en hel del udda bussar kvar från privatbolagstiden, tillsammans med den då ganska homogena nya SL-bussflottan av Büssing och Leyland. Mitt bestående minne av dessa nya bussar är avsaknaden av bakdörrar. Vi hamnade oftast längst bak och om det var fullt i bussen tog det tid att komma av. Ropet "fortsätt bakåt i bussen" hördes nästan jämnt vid rusningstid eftersom folk inte kom på när ingen ville fylla på tomrummet i gången längst bak. Trist period i SLs historia. Med dagens "affärer" i minnet är tanken inte långt borta att någon tjänade oförtjänt mycket pengar på att ersätta spårvagnarna med dessa bussar. Inte var det av omtanke på de resande iallafall. Nå, här kommer så några bussbilder från denna "mörka" period ..........

Bild

Bild

Bild

Notera plattformskanten från Roslagsbanetiden som slutade 1969.

Bild

Bild

Lägg märke till SJ-emblemet på det gamla godsmagasinet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
GBerglund
Kontakt:

Tack!

Inlägg av GBerglund »

Fina bilder Olle, det var mumma för en bussdiggare! Även många trevliga miljöer som ju förändrats nu.

/Gunnar
Peter Rost

Inlägg av Peter Rost »

Hej!

Ett mycket trevligt bildsvep!

Mvh
Peter
Användarens profilbild
Norrortsmicke
Kontakt:

Inlägg av Norrortsmicke »

Hej,

Jag uppskattar verkligen dessa bildsvep. De täcker alla SL-distrikt. Jag blev särskilt förtjust i Norrtäljebilderna. Det var väl 1980 som bussterminalen flyttade till det nuvarande läget?

Hälsningar

Micke
Besök gärna min webbplats "Mikaels bussar": http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/
Där finns mest bussbilder.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

I kväll ska vi besöka de södra förorterna, vi ska kolla lite runt det gamla bryggeriet vid Ringvägen / Götgatan (sedemera Ringens köpcentrum) där Södertörnsbussarna vände och dubbeldeckarna på linje 48 och 54 angjorde, samt snabbt förflytta oss till norra länsdelen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Här där Ölandsgatan förut gick, ligger köpcentrumet Ringen idag. Min mormor och morfar hade för övrigt en blomsteraffär på Östgötagatan där Ölandsgatan mynnar (bruna fasaden längst bort) och där det fanns en gång genom husen till Bjurholmsplan. Gången är sedan flera år igenbyggd och blomsteraffären flyttad.

Bild

Bild

Någon kanske kan fylla i med lite historia kring de udda bussarna som SL fick överta från privatbolagen. Jag vill minnas att det gick konstiga bussar i Södertälje och på Södertörn. H30 tror jag bara gick en tur på kvällarna vid rusningstid, liksom 7746 som var av annan färgsättning. Minnet börjar svika.

H46orna var väl föregångarna till H48 som blev ett väldigt vanligt inslag i stadsmiljön några år.

:oops: lle.
Användarens profilbild
Norrortsmicke
Kontakt:

Inlägg av Norrortsmicke »

Någon kanske kan fylla i med lite historia kring de udda bussarna som SL fick överta från privatbolagen. Jag vill minnas att det gick konstiga bussar i Södertälje och på Södertörn. H30 tror jag bara gick en tur på kvällarna vid rusningstid, liksom 7746 som var av annan färgsättning. Minnet börjar svika.

H46orna var väl föregångarna till H48 som blev ett väldigt vanligt inslag i stadsmiljön några år.

Hej,

Kul att få se bilder från Enebybergsdepån. Vagnarna flyttades ju därifrån 1976 till den nya depån för Danderydslinjerna i Åkerby (nuv. Täbydepån).
Kvar blev bara SL:s bussverkstad där bussar från alla distrikt reparerades.

H48 var Opel Blitz-bussarna som bl a gick i Norrtälje och på Arlanda mellan terminalerna. Kan du ha menat någon annan busstyp?

7746 tillhörde innan SL-tiden Lidingö Omnibusaktiebolag.

Tack än en gång för de jättefina bilderna.

Hälsningar

Micke
Besök gärna min webbplats "Mikaels bussar": http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/
Där finns mest bussbilder.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Norrortsmicke skrev:H48 var Opel Blitz-bussarna som bl a gick i Norrtälje och på Arlanda mellan terminalerna. Kan du ha menat någon annan busstyp?

Hälsningar

Micke
Jomenvisst, det är som sagt inte lätta att plocka fram allt ur minnet numera. Det var naturligtvis den här bussen jag menade ........

Bild

........ H59 alltså. Den här bussen på linje 47 tillhörde de sista i ordinarie trafik (har jag fel nu igen?) under 1990 och sedan tog H10, H1, H2 m fl nya bussar av den då moderna fyrkantiga typen vid efter dessa bulligare typer av bussar.

:oops: lle.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Bild

H59 försvann 1993 och H2 omkring 1997.
H1 o H10 har inte gått i stan förutom enstaka vagnar.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Nåja, du har nog rätt Micke. Bussar är inte min starka sida. Men nog var det en H10 som i en lite mörkrödare färg provkördes på linje 48 som tur 7 under delar av 1977? Sedan noterade jag H10orna på 141an och 130 under de följande åren. H11 dök enligt mina noteringa upp på 43an på 80-talet. När det gäller H1 så har jag noteringar att de förekom på linje 54 under 1975 och 1978 samt på 44an under 1979. Noteringarna finns bevarade eftersom jag har scenerna på smalfilm (Super-8 ). Kommer du på ett bra sätt att skanna smalfilm så är du välkommen att ta kopior av dem.

Men vi ska nu forsätta att se några bussbilder från 1974.

Bild

Skanstull igen. Jag jobbade i Södra Hammarbyhamnen på den tiden och gick ofta upp till Skanstull då 55 och 43 gick alltför sällan och oftast voro proppfulla. Ibland hade jag kameran med mej och då blev det en och annan bild tagen.

Bild

H31 tror jag inte det var så ofta man såg.

Bild

66 var en linje till Herrängen på spårvägstiden. Se de första bilderna i denna berättelse. Nu 2003 vet jag nästan inget om bussarnas linjer och vet därför varken om det går bussar till Reimersholme längre eller var 66an går.

Bild

Liljeholmstorget utan det silverfärgade fula kontorshuset men med en bank och en resturang i den byggnad som innehåller tunnelbanans spärrar. Banker är inte vanliga i förorterna numera och resturanger har inte neonskyltar på hustaken, bara en liten roterande pizza-skylt på trottoaren.

Bild

Här där jag står går Södra Länken och lite bakom bussen går Tvärbanan genom Sickla idag. Det fanns då även järvägsspår till strax bakom Öbergshuset och ett annat spår till stax framför PVn på bilden. Jag såg ofta växling nere i området, men det är en annan sak.

Bild

53 till Kvarnholmen ersatte väl trådbussen dit?

Bild

Tanto med den gamla bron över stambanan som inte var så bred på den tiden (järnvägen alltså). Linje 43 går väl där fortfarande men bussen går längre ned mot stranden idag. På den nya bron över stambanan har jag sett att en redaktör för en av våra mer kända tågtidningar brukar ta en del av sina publicerade bilder.

Bild

Södersjukhuset. Man ser ännu spåren efter linje 8 under de parkerade bilarna, men de vackra blå vagnarna har ersatts av tvåvåningsnussar på linje 48.

Bild

Norra Hammarbyhamnen var inte så utbyggd som idag, men linje 59 hade ett kundunderlag i husen vid Tengdalsgatan.

Bild

Sofia hade två busslinjer som sluthållplatser. Linje 66 som vi ju såg nyss på Reimersholme, här vid spårvägens gamla infart till Söderhallen, .........

Bild

........ och linje 46 som ersatte 6an vars spår länge låg kvar som en sorglig påminnelse om forna storhetstider, i Bondegatan.

När det gäller användandet av tvåvåningsbussar så tycker jag att de skulle återinföras i innerstadstrafiken. Jag vet att man tycker att trafikantgenomströmningen är långsam, men fördelen mot ledbussar är uppenbar. De tar mindre gatu-utrymme! Jag såg häromveckan i London att man börjat köra ledbussar på 453 som går på Oxford - Regent och vidare söderut, och de var mycket otympligare i stadstrafiken jämfört med tvåvåningsbussarna. Inredningsmässigt tar de heller inte förhållandevis mer passagerare eftersom tvåvåningsbussarna har många säten i rad utan hjulhus och leder. Fast spårvagnen är ju förstås överlägsen.

:roll: lle.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi håller oss kvar på Kungsholmen ett tag ......

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Vi beger oss söderut, närmare bestämt till Högdalens vagnhall, där många bussar mött sitt nirvana ........

Bild

Bild

Bild

Gustavsberg, en hållplats på vägen mot Värmdö ........

Bild

........ så ger vi oss iväg ut till Rindö, där det gick buss mellan Vaxholms- och Värmdöfärjorna på den tiden. Det kanske det gör i dag med, who knows?

Bild

Bild

Bild

8) lle.
Användarens profilbild
thbe

Mera elände

Inlägg av thbe »

Bild

Strunta i saken framför (f.ö. C12, 1005)

Bild

Samma C12

Bild

Ingen C12

Bild

En C2. Allt i Högdalen.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Jag ber om ursäkt att jag missade att logga in mej ovan, men det är en ny julklappsdator och jag glömde bort att jag inte var automatskt inloggad.

H27 ovan på linje 41 tror jag var en vänstertrafikbuss som byggdes om. Man ser att ett fönster är rakt och inte framåtlutande som de övriga (H32), och där satt nog dörren. Eller vad säger expertisen?

I dag håller vi oss kvar på Kungsholmen bland gamla vänstertafikbussar som blev ombyggda (suck, varför blev inte spårvagnarna ombyggda?) till högertrfik. Därefter kollar vi linje 56E på lilla Essingen, ön som är utan busstrafik idag förutom blåbusarna på linje 1 som tangerar ön. Vi tar oss över Stora Essingen till Nybodahllen och sedan ned till Liljeholmen igen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Suck! Visst var det bättre förr?
Superhärliga bilder
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Det blev några bilder till 1974 av bussarna i Stockholms södra förorter ........

Bild

Bild

Bild

Svandammsplan, en gammal spårvägshållplats där det så sent som 1974 fanns en bank i huset bakom busshållplatsen. 171 gick ända till Bagarmossen, en lång resa, det vet jag som jobbade där ett tag och daglign åkte bus 171.

Bild

Telefonplan, där jag kom uppspringande från tunnelbanan för att se vilken av 141orna som stod inne. Det var alltså två linje 141, en till Långsjöplan och en till Västberga. Ologiskt.

Bild

Så här efteråt har jag för mej att det var H34or på 141an. Det känns fel att se H32orna här. Man kanske ändrade det i början av 70-talet?

Bild

Bild

Fruängen, "min" busshållplats om jag inte åkte 141 från Telefonplan på den tiden. Lägg märke till att H34an har fått rött tak redan.

Bild

Bild

Bild

Den här lilla linje har jag för mej gick upp till klubb-backen. Där finns nog ingen buss idag.

Bild

:D lle.
Senast redigerad av Olle den måndag 29 december 2003 0:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Gillade man inte bussar förut, så lär man göra det nu när man ser alla dessa fina bilder ...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

bruse skrev:Gillade man inte bussar förut, så lär man göra det nu när man ser alla dessa fina bilder ...

Härligt Bruse, du ser, du kan ju bara du vill.
Ser att det kan bli folk av dig med... :D
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Bussmicke skrev:
bruse skrev:Gillade man inte bussar förut, så lär man göra det nu när man ser alla dessa fina bilder ...

Härligt Bruse, du ser, du kan ju bara du vill.
Ser att det kan bli folk av dig med... :D
Haha, du ser, kan du så kan jag!
Fast det var så det hela började, när jag var ung och oförstående: bussarna i Karlstad.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Mars 1976 och SSS-utfärd med tvåvåningsbussar i Stockholm

Inlägg av Olle »

Vi ska avsluta denna lilla rapsodi i rött med lite bussbilder från 1976. I mars hade spårvägssällskapet årsmöte i bussgaraget i Hornsberg, och vi hade fått fint besök från Göteborg. Dagen till ära åkte vi runt i 4545 och 4505 till en del typiska tvåvåningsbusshållplatser och till Söderhallen och Högdalen för att besikta de återstående beståndet av H31, H33 och H35 (tvåvåningsbussarna alltså).

Bild

Bild

Bild

Inte gick det tvåvåningsbussar på linje 144 inte. Finns det någon redovisning om tvåvåningsbussarnas öden och äventyr, dels under deras aktiva tid med linjestatistik och dels vart det blev av dem som överlevt?

Bild

Någon som känner igen sig?

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag har sagt det förut, och säger det igen, att om man prompt måste köra med dieselbussar i sta´n så är det bättre att trava folk på höjden än på längden med tanke på att gatuutrymmet är begränsat och ska delas av såväl bussar, bilar, cyklar och fotgängar som eventuella spårvagnar. Vem älskar en ledbuss i stadstrafik?

Bild

Bild

Göteborgare, som sagt, hade kommit till stan med en blå buss av för mej okända data. Är det en stadsbuss man kört alla dessa 50 mil mellan Göteborg och Stockholm med?

Bild

Bild

Bild

Bild

och det var summa 95 diabilder i det magasinet som jag roat mej med att skanna den här julhelgen, och förhoppningsvis även roat någon som gillar bussar eller bara i allmänhet gamla Stockholmsbilder.

Gott nytt år, önskar

:D lle.
GN

Inlägg av GN »

Vackra bilder!

Kan inte annat än att hålla med om att dubbeldäckarna var trevligare än ledbussarna. Kan för övrigt inte förstå varför det skulle ta så mycket längre tid med passagerarutbyte för en dubbeldäckare, man använder ju ändå bara en dörr att gå på genom. Finns det förresten dubbeldäckade ledbussar ?

vänligen

/GN
Skriv svar