Olämplig/felaktig utformning av gång- och cykelvägar

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Olämplig/felaktig utformning av gång- och cykelvägar

Inlägg av LÅ1 »

Den här rubriken kan nog gälla 90% av alla cykelvägar i Stockholm, eller något ditåt. :roll:

Det jag råkade reagerade på häromdagen var hur det ser ut vid djurgårdsbrons fäste på Djurgårdssidan. Grusgången som där går ut åt höger är skyltad för både gång- och cykeltrafik. Men för cyklister som kommer korrekt cyklande från Strandvägen i cykelfilen på bron måste korsa all gångtrafik och samtidigt heldragen vit linje. Hur har man tänkt här? Att de laglydiga cyklisterna hoppar av cykeln och leder den över vita linjen och gångbanan innan färden fortsätter ner på grusvägen? Vissa tider är detta nog det mest lämpliga med tanke på mängden flanörer. Men var det så man tänkte, eller tänkte man inte alls?

Ett annat fel jag påpekat flera gånger är att den målade cykelmarkeringen i cykelbanan i Stockholm (med nära omnejd?) visar tillåten färdriktning. I övriga landet gör de inte det. Man kan faktiskt se att cyklister på stans lånecyklar är överrepresenterade bland de som cyklar i fel riktning. La märke till det just på Djurgårdsbron i går. Men tendensen är nog lika i hela innerstaden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Kontakt:

Re: Olämplig/felaktig utformning av gång- och cykelvägar

Inlägg av Harald »

Förmodligen har man inte tänkt alls. Som jag har skrivit tidigare verkar det viktiga vara att få bort cyklisterna från körbanan, där de är i vägen för bilisterna, inte att underlätta cykling. En helt annan inställning verkar man ha i Kalifornien som jag just har kommit hem i från. Jag tog lite bilder som visar hur man ordnar det för cyklister där, som jag tänkte visa här så småningom.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:Förmodligen har man inte tänkt alls. Som jag har skrivit tidigare verkar det viktiga vara att få bort cyklisterna från körbanan, där de är i vägen för bilisterna, inte att underlätta cykling. En helt annan inställning verkar man ha i Kalifornien som jag just har kommit hem i från. Jag tog lite bilder som visar hur man ordnar det för cyklister där, som jag tänkte visa här så småningom.
Det där om att få undan cyklisterna från körbanan verkar faktiskt vara ett av de viktiga incitamenten för att bygga cykelbanor. Att vinna väljare ett annat.
Men underlättar för cyklister att följa regler och se till att de gör det, det bryr man sig inte om. Förutom en eller ett par veckor varje år så låter polisen cyklisterna begå i princip vilka regelbrott som helst utan att ingripa. Dessa övervakningsveckor tycks i princip vara alibi för att inte bry sig övrigt tid. Och politiker och myndigheter i övrigt vågar inte gå ut hårt, för det är inte politiskt korrekt. (Och man kan ju i värsta fall "skrämma" över väljare till "fel" parti :? .)

Samtidigt tycks ju ingen bry sig om de som på ett eller annat sätt blockerar cykelbanorna eller cykelfilerna heller. Vare sig kortvarig eller långvarig blockering.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Ett annat fel jag påpekat flera gånger är att den målade cykelmarkeringen i cykelbanan i Stockholm (med nära omnejd?) visar tillåten färdriktning. I övriga landet gör de inte det. Man kan faktiskt se att cyklister på stans lånecyklar är överrepresenterade bland de som cyklar i fel riktning. La märke till det just på Djurgårdsbron i går. Men tendensen är nog lika i hela innerstaden.

Jag har kanske skrivit det förr men jag har förvånats över markeringarna när jag började cykla i Göteborg. Eftersom jag aldrig cyklat i Stockholm men däremot i Örebro (och små hålor i den trakten) så får jag dra slutsatsen att även Örebro har "Stockholmsmodellen".

För mig är det självklart att hållet cykelmärket är målad säger åt vilket håll man får köra. Är det bara en "rättvänd" cykel så förvånas jag om jag möter cyklister!

Här om dagen pratades det om usel trafikmiljö för cykling och det nämndes exempelvis signalreglerade korsnignar som inte har detektorer för cyklar utan bara bilar, och som därmed fastnar på rött för cyklar ända till det också kommer en bil som ska köra på "samma grönfas" som cyklisten. Vanecyklister lär sig snabbt att vissa korsnignar är sådana, och kör därför mot rött där trots att det är personer som i övrigt inte bryter mot regler i allmänhet.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:För mig är det självklart att hållet cykelmärket är målad säger åt vilket håll man får köra. Är det bara en "rättvänd" cykel så förvånas jag om jag möter cyklister!
Men om du först cyklar in på cykelbana med rättvänd cykel målad, och sedan kommer till nästa korsning där cykeln är upp och ner? Känns ganska toigt, men är också vanligt i små hålor, och kanske i stora också.

M_M skrev:Här om dagen pratades det om usel trafikmiljö för cykling och det nämndes exempelvis signalreglerade korsnignar som inte har detektorer för cyklar utan bara bilar, och som därmed fastnar på rött för cyklar ända till det också kommer en bil som ska köra på "samma grönfas" som cyklisten. Vanecyklister lär sig snabbt att vissa korsnignar är sådana, och kör därför mot rött där trots att det är personer som i övrigt inte bryter mot regler i allmänhet.
Vore det inte bättre att cykla ut i den tomma bilfilen? Det borde ge grönt, om man inte har en plastcykel förstås.

Man kan ju ibland se spåren där man fräs ner detektorslingorna. Såg någonstans i dag, i Hudinge eller södra Stockholm, att man för säkerhets skull lät slingan i cykelbanan också gå ut över gångbanan! :roll:
Och mycket riktigt så cyklade fyra av fem cyklister på gångsidan av strecket. :evil: Jag funderade på om det var för att det kändes naturligt att cykla på streckets högra sida eller om det var för att komma längre från biltrafiken. För det var väl knappast för att djävlas med gångtrafikanter och barnvagnsförare? Eller med de som stiftar lagar och regler eller de som planerar gång- och cykelstråken?
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Ibland händer det att jag cyklar på gångsidan på en uppdelad GC-väg och det beror alltid på att cykelsidan är så smal att möte med annan cyklist är mer eller mindre omöjligt trots att cykeldelen är dubbelriktad. Jag gör dock bara detta på GC-vägar där man har bra uppsikt och när det är lite gångare i omlopp.

Gällande hur man markerar med cykelsymbol så kan man göra som Sollentuna, blanda hejvilt.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Just när man tydligt ser att man inte är ivägen för någon (eller kan "skrämma" någon som man bara nästan är ivägen för) så händer det även att jag cyklar mot reglerna. Oftast är det t.ex. att korsa ett sånt avdelarstreck.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:Just när man tydligt ser att man inte är ivägen för någon (eller kan "skrämma" någon som man bara nästan är ivägen för) så händer det även att jag cyklar mot reglerna. Oftast är det t.ex. att korsa ett sånt avdelarstreck.
Var försiktig bara. Det är när man tror att inget ska hända som nåt händer.
Men det begriper du nog...
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Just när man tydligt ser att man inte är ivägen för någon (eller kan "skrämma" någon som man bara nästan är ivägen för) så händer det även att jag cyklar mot reglerna. Oftast är det t.ex. att korsa ett sånt avdelarstreck.
Det är när jag på långt håll ser sådana cyklister som jag går så mitt i gångbanedelen som möjligt, och låsas ha uppmärksamheten på något helt annat än den cyklist som kommer emot mig på gångbanan! (Vet inte vilken smilie som passar här!)
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Runt Korsvägen finns det en del tveksamma/otydliga/olämpliga utformningar av gång- och cykelbanorna. För en tid sedan fick jag (och/eller cyklisten bredvid mig) en tillsägelse av en gångtrafikant vid Korsvägen. Jag hade kameran påslagen just då. Filmen går att se här:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/octobe ... visar.html

Filmen visar en enskild sekvens från Södra vägen och Korsvägen i Göteborg i rusningstrafik. Bilar, kollektivtrafik, cyklister, gångtrafikanter... Alla ska vi fram. :)
@gbgcyklaren
miikos
Kontakt:

Inlägg av miikos »

Ofta så blir det att man får välja att cykla där de gående ej är. 70 % går på gångdelen, 30 % på cykeldelen. Så man får cykla fram och tillbaka. Brukar vara bättre än att använda ringklocka eftersom de blir arga då.

Har fått utskällning när jag plingade och ville komma fram när några stod och pratade på Östra hamngatan vid Kungssportplatsen. (Typiskt område där gående missar var gränsen för gångfartsområdet slutar. Att köra spårvagn där skulle jag ej vilja göra).
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

miikos skrev:Ofta så blir det att man får välja att cykla där de gående ej är. 70 % går på gångdelen, 30 % på cykeldelen. Så man får cykla fram och tillbaka. Brukar vara bättre än att använda ringklocka eftersom de blir arga då.

Har fått utskällning när jag plingade och ville komma fram när några stod och pratade på Östra hamngatan vid Kungssportplatsen. (Typiskt område där gående missar var gränsen för gångfartsområdet slutar. Att köra spårvagn där skulle jag ej vilja göra).
Man får inte cykla på gångbanan! :wink:
Allvarligt talat, det måste vara bättre (men kanske mer sinkande) att ringa och irritera de fotgängare som befinner sig på cykelbanan än att irritera, och kanske riskera att skada, de som går på gångbanan! :!:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:
miikos skrev:Ofta så blir det att man får välja att cykla där de gående ej är. 70 % går på gångdelen, 30 % på cykeldelen. Så man får cykla fram och tillbaka. Brukar vara bättre än att använda ringklocka eftersom de blir arga då.

Man får inte cykla på gångbanan! :wink:
Allvarligt talat, det måste vara bättre (men kanske mer sinkande) att ringa och irritera de fotgängare som befinner sig på cykelbanan än att irritera, och kanske riskera att skada, de som går på gångbanan! :!:
Man kör givetvis bara på gångbanan om det inte finns fotgängare där också.
Låst