
Det jag råkade reagerade på häromdagen var hur det ser ut vid djurgårdsbrons fäste på Djurgårdssidan. Grusgången som där går ut åt höger är skyltad för både gång- och cykeltrafik. Men för cyklister som kommer korrekt cyklande från Strandvägen i cykelfilen på bron måste korsa all gångtrafik och samtidigt heldragen vit linje. Hur har man tänkt här? Att de laglydiga cyklisterna hoppar av cykeln och leder den över vita linjen och gångbanan innan färden fortsätter ner på grusvägen? Vissa tider är detta nog det mest lämpliga med tanke på mängden flanörer. Men var det så man tänkte, eller tänkte man inte alls?
Ett annat fel jag påpekat flera gånger är att den målade cykelmarkeringen i cykelbanan i Stockholm (med nära omnejd?) visar tillåten färdriktning. I övriga landet gör de inte det. Man kan faktiskt se att cyklister på stans lånecyklar är överrepresenterade bland de som cyklar i fel riktning. La märke till det just på Djurgårdsbron i går. Men tendensen är nog lika i hela innerstaden.