Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3074
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av Stefan Widén »

Enligt ryktena var arbetna en "provgrop" för att få fram exakta statusen på skadorna och vilka åtgärder som behövs

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:Enligt ryktena var arbetna en "provgrop" för att få fram exakta statusen på skadorna och vilka åtgärder som behövs

Stefan
Enligt skyltningen på plats så var det "provbetongbilning vid Sergels torg för att mäta ljudnivån i samband med detta".

Och nu när jag tittar på bilden från platsen, som jag inte hinner lägga upp nu, så står det att testperioden var 20 - 22 mars, så arbetsplatsen har nog varit borta rätt länge, fast jag inte tänkt på det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av LÅ1 »

ABC hade ett reportage om "Jätterenovering av Sergels torg" i kväll. Klipp här!

Det får väl nästan anses som anmärkningsvärt att man inte skyller renoveringsarbetet på spårvägsdragningen utan på betongkonstruktionens ålder. Även om en intervjuad man skyllde nuvarande läckage på spårvägsbygget.

2018 skall allt var klart! Men frågan är om spårvägstrafiken kan förlängas något tidigare? Beror väl lite på hur långt väster ut man vill komma i en första etapp. Och om man vill ha flera korta etapper innan man kommer bort till Centralen. Om nu ens Centralen är ett mål så länge ingen förlängning ännu längre väster ut är beslutad? Man kanske nöjer sig med en hållplats utanför Åhléns?



Ett par kommentarer som ligger utanför det egentliga trådämnet:
Anekdot från i dag på förmiddagen.
En mamma och liten son åker från Sergels torg på linje 7 Sonen undrar varför det går så långsamt. Mammans förklaring var att spårvägen är byggd för turister och de vill se sig om och se på utsikten! :D (Släktskapsrelationen mellan kvinnan och pojken är bara en gissning.)

I en insändare i dagens Metro nämner skribenten "NK-spårvägen". (Tyckte att det är illa att det inte går att köpa biljetter kontant på andra fordon, för alla turister börjar ju inte SL-resan på just NK-spårvägen. Turisterna anländer ju till stor del med fartyg.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3074
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av Stefan Widén »

Som det nu ser ut så är det en hållplats utan för Åhlens som är slutmålet. Då når man samtliga tunnelbanelinjer och samtliga pendeltåg. I Stockholmsavdelningens alla förslag har vi förespråkat en vändslinga på klarabergsviadukten för att nå Centralen (trots Citybanan) och för att få en vändslinga. Vi behöver inte fölänga vändslingediskussionen här då det finns ett antal tidigare trådar om detta.

Det blir en "dubbelsäck" som ändhållplats vilket är en för bättring. Är man riktigt smart blir det en liknande lösning som i Sickla udde. Då kan man snabba på vändningarna, när trycket är stort efter stora evenemang på Djurgården, genom att det kan befinna sig 4 tåg samtidigt där. När föraren byter körände gör hon det när vagnen är tom.

Stefan
Senast redigerad av Stefan Widén den torsdag 03 maj 2012 21:46, redigerad totalt 1 gånger.
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Medic
Inlägg: 189
Blev medlem: tisdag 01 maj 2012 16:27

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av Medic »

Stefan Widén skrev:Som det nu ser ut så är det en hållplats utan för Åhlens som är slutmålet. Då når man samtliga tunnelbanelinjer och samtliga pendeltåg. I Stockholmsavdelningens alla förslag har vi förespråkat en vändslinga på klarabergsviadukten för att nå Centralen (trots Citytunneln) och för att få en vändslinga. Vi behöver inte fölänga vändslingediskussionen här då det finns ett antal tidigare trådar om detta.

Det blir en "dubbelsäck" som ändhållplats vilket är en för bättring. Är man riktigt smart blir det en liknande lösning som i Sickla udde. Då kan man snabba på vändningarna, när trycket är stort efter stora evenemang på Djurgården, genom att det kan befinna sig 4 tåg samtidigt där. När föraren byter körände gör hon det när vagnen är tom.

Stefan
Det är långt till Malmö.. ;) :oops:

Lustig självsäkerhet jeans-Nissen hade om att det var spårvagnsbyggets fel..

Så nästa etapp västerut ser just nu bara ut att gå till Åhlens? Var det för dåligt underlag på Kungsholmen? Tillräckligt med tunnelbanor som täcker? Vad skulle krävas för att den förlängs mot Fridhemsplan och vidare? större underlag eller att annan spårväg kommer in ex, norrifrån, till Fridhemsplan?

Kanske fel tråd iofs..
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3074
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av Stefan Widén »

Medic skrev:
Stefan Widén skrev:Som det nu ser ut så är det en hållplats utan för Åhlens som är slutmålet. Då når man samtliga tunnelbanelinjer och samtliga pendeltåg. I Stockholmsavdelningens alla förslag har vi förespråkat en vändslinga på klarabergsviadukten för att nå Centralen (trots Citybanan) och för att få en vändslinga. Vi behöver inte fölänga vändslingediskussionen här då det finns ett antal tidigare trådar om detta.

Det blir en "dubbelsäck" som ändhållplats vilket är en för bättring. Är man riktigt smart blir det en liknande lösning som i Sickla udde. Då kan man snabba på vändningarna, när trycket är stort efter stora evenemang på Djurgården, genom att det kan befinna sig 4 tåg samtidigt där. När föraren byter körände gör hon det när vagnen är tom.

Stefan
Det är långt till Malmö.. ;) :oops:

Lustig självsäkerhet jeans-Nissen hade om att det var spårvagnsbyggets fel..

Så nästa etapp västerut ser just nu bara ut att gå till Åhlens? Var det för dåligt underlag på Kungsholmen? Tillräckligt med tunnelbanor som täcker? Vad skulle krävas för att den förlängs mot Fridhemsplan och vidare? större underlag eller att annan spårväg kommer in ex, norrifrån, till Fridhemsplan?

Kanske fel tråd iofs..

Va??? har jag skrivit tunneln??????? du MÅSTE läst fel :D :D :D

Går du in på sl.se och sen om SL /SL planerar och bygger ...och på spårvägs city så hittar du den förstudie som togs fram på en förlängning mot kungsholmen. Mycket talar dock för att den läggs i malpåse ett tag. Bygget av 4:an är mer angeläget efter det att linjen mot lidingö är klar.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av M_M »

Att nämna Malmö är iofs inte så tokigt.

Jag antar att Djurgården är ett av de områden i Stockholm som har stor andel besökare från "utanför SL-området", så att fortsätta ända till en vändplats på Kungsholmen är nog en bra idé.
Användarens profilbild
Medic
Inlägg: 189
Blev medlem: tisdag 01 maj 2012 16:27

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av Medic »

Va??? har jag skrivit tunneln??????? du MÅSTE läst fel :D :D :D

Går du in på sl.se och sen om SL /SL planerar och bygger ...och på spårvägs city så hittar du den förstudie som togs fram på en förlängning mot kungsholmen. Mycket talar dock för att den läggs i malpåse ett tag. Bygget av 4:an är mer angeläget efter det att linjen mot lidingö är klar.

Stefan
Kan hända även den bäste.. ;)

Kan nog hålla med om att fyran känns mer angelägen. Tycker dock man kunde byggt den "lilla" biten till Fridhemsplan när man ändå startade. Skulle väl binda ihop med fyran då med? Men jag skall kika på förstudien!

Kanske dum fråga och omöjlig att svara på.. Men hur mycket pengar finns tillgängligt/öronmärkt för spårväg inom en tioårsperiod? Har för mig att jag såg något i ett inlägg i SvD tidigare i år att det fanns 100 miljarder fram till 2021 för spårvagnsutbyggen, tunnelbanor etc?
Gissar att jag missuppfattat det men finns det sådana siffror?
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av twr »

Medic skrev: Kanske dum fråga och omöjlig att svara på.. Men hur mycket pengar finns tillgängligt/öronmärkt för spårväg inom en tioårsperiod? Har för mig att jag såg något i ett inlägg i SvD tidigare i år att det fanns 100 miljarder fram till 2021 för spårvagnsutbyggen, tunnelbanor etc?
Gissar att jag missuppfattat det men finns det sådana siffror?
Det finns väl i stort sett ingenting öronmärkt för innerstadsspårväg.

Spårväg City (till Åhléns) har arbetats in i budgetar i all hast, men det finns ingenting i Stockholmsöverenskommelsen eller infrastrukturplaner.
Tvärbanan, inklusive Kistagrenen, är väl dock finansierad.

Det finns alltså, vad jag vet, inga pengar som är avsatta för ”spårväg” men som kan användas i godtyckligt spårvägsprojekt.

100 miljarder tror jag är totalsumman för Stockholmsöverenskommelsen från 2007, men det är helt uppdelat på olika konkreta projekt, och där ingår väl också vägar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Medic
Inlägg: 189
Blev medlem: tisdag 01 maj 2012 16:27

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av Medic »

Ah, ok - är vägarna också med blir det ju värre.. Men det låter väl rimligt att det är så det ligger till. Skall se om jag hittar inlägget, var nog med Christer W i SvD.. Var nog i samband med att spårvagnskonverteringen av stombussarna borde kosta mindre än beräknat - eller önsketänkte jag..? ;)

Men Kista-grenen är med alltså? Det är ju positivt! Hade inte förstått att det kommit så "långt". Trevligt.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av LÅ1 »

Sergelbageriet har nu slagit igen permanent! :( Man skyller på arbetena som skall utföras. Men hemsidan säger (ännu) inget om varken stängning eller arbetena.

Och enligt ett dokument från Trafikkontoret (från i höstas) planeras (eller planerades?) det fysiska arbetena påbörjas nu. (Formellt sett i dag om man skall tyda det ordagrant.)
Trafikkontoret (sid 6) skrev:Tätskiktsrenoveringens start av fysiska arbeten längs sträckan är planerad till halvårsskiftet 2012. Arbeten kommer att behöva pågå i området under minst 6 år och kan tidigast bli klara under 2018.
Kommunstyrelsen tycks ha godkänt det hela. (Har inte helt koll på vad besluten verkligen betyder.) Men kolla gärna även detta dokument. På sidan 14 finns följande text:
Stadsledningskontoret konstaterar att renovering av tätskikt vid Sergels Torg är ett mycket stort och komplicerat projekt. Förutom att hantera frågan om spårvägens utbyggnad, Spårväg City, etapp 2, är projektet också beroende av samordning med en rad angränsande projekt, t.ex. upprustning/inglasning av Sergelarkaden, ombyggnad av Centralstationen och byggandet av Citybanans nya Station City.
(Vad jag ogillar mest är inglasningen av Sergelarkaden. Räcker det inte med f.d. Hästskogången?)


Som för nästan alla andra gatuarbeten så är sommartiden lämplig arbetstid ur trafiksynpunkt. (Men olämplig ur en del andra synvinklar. Turism och semester t.ex.) Men i detta fall kommer ju arbetena att hålla på kontinuerligt(?) i minst sex år.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Jeff
Inlägg: 411
Blev medlem: söndag 23 januari 2005 19:21
Kontakt:

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av Jeff »

Har svårt att förstå hur det kan ta sex år.
Ska man riva allt och bygga nytt?
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av LÅ1 »

jeff skrev:Har svårt att förstå hur det kan ta sex år.
Ska man riva allt och bygga nytt?
Ett skäl till att det tar lång tid är säkert att man måste arbeta på små områden i taget. Utrymmet under arbetsplatsen måste vara utrymt, vilket försvåras av kontrakt etc. Och viss trafik måste ju kunna komma fram.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:(Vad jag ogillar mest är inglasningen av Sergelarkaden. Räcker det inte med f.d. Hästskogången?)
Kan det vara så att tanken är att kunna stänga arkaden när butikerna är stängda?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:
LÅ1 skrev:(Vad jag ogillar mest är inglasningen av Sergelarkaden. Räcker det inte med f.d. Hästskogången?)
Kan det vara så att tanken är att kunna stänga arkaden när butikerna är stängda?
Så är det naturligtvis!
Men om det var så redan nu så skulle en av de bekväma gångvägarna mellan T-centralen och spårväg linje 7 vara stängd tidvis. I många fall skulle man behöva korsa vägbanor i plan på fler ställen, lite beroende på vart man skall. Kanske t.o.m. i morgonrusningen, vet inte när arkaden kan tänkas bli öppnad på morgonen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:
M_M skrev:
LÅ1 skrev:(Vad jag ogillar mest är inglasningen av Sergelarkaden. Räcker det inte med f.d. Hästskogången?)
Kan det vara så att tanken är att kunna stänga arkaden när butikerna är stängda?
Så är det naturligtvis!
Men om det var så redan nu så skulle en av de bekväma gångvägarna mellan T-centralen och spårväg linje 7 vara stängd tidvis. I många fall skulle man behöva korsa vägbanor i plan på fler ställen, lite beroende på vart man skall. Kanske t.o.m. i morgonrusningen, vet inte när arkaden kan tänkas bli öppnad på morgonen.
Den bekväma vägen är väl att gå upp via rulltrapporna som mynnar ut på södra sidan av "tunnelbaneentréklossen" i plattans nordvästra hörn, och sedan gå några meter söderut längs överkanten på trappan ner mot plattan, för att sedan gå på "rampen" österut längs kulturhuset, och sen korsa ett övergångsställe?

Eller är det närmare att gå rakt över plattan och använda nån annan uppgång?
nyfiken
Inlägg: 13
Blev medlem: lördag 18 april 2009 15:03

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av nyfiken »

Sergel Bageriet o JC ska flytta in i delar av Kulturhusgaraget enligt detta avtal
http://www.insyn.stockholm.se/trn/docum ... ga%202.PDF

Bygglov har beviljats för ombyggnaden av garaget
http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... taSource=1

Byggstart 2012-08-01 enligt detta dokument som hör till beslutet i Trafik- och renhållningsnämnden i maj
där även arbetsmetoden beskrivs :)
http://www.insyn.stockholm.se/trn/docum ... ga%201.PDF
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:(Vad jag ogillar mest är inglasningen av Sergelarkaden. Räcker det inte med f.d. Hästskogången?)
M_M skrev: Kan det vara så att tanken är att kunna stänga arkaden när butikerna är stängda?
LÅ1 skrev:Så är det naturligtvis!
Men om det var så redan nu så skulle en av de bekväma gångvägarna mellan T-centralen och spårväg linje 7 vara stängd tidvis. I många fall skulle man behöva korsa vägbanor i plan på fler ställen, lite beroende på vart man skall. Kanske t.o.m. i morgonrusningen, vet inte när arkaden kan tänkas bli öppnad på morgonen.
M_M skrev:
Den bekväma vägen är väl att gå upp via rulltrapporna som mynnar ut på södra sidan av "tunnelbaneentréklossen" i plattans nordvästra hörn, och sedan gå några meter söderut längs överkanten på trappan ner mot plattan, för att sedan gå på "rampen" österut längs kulturhuset, och sen korsa ett övergångsställe?

Eller är det närmare att gå rakt över plattan och använda nån annan uppgång?
Det är nog några steg närmare att gå över plattan och ta rulltrapporna vid SE-banken. Då kommer man upp vid nordöstra hörnet av Sveavägen och Hamngatan. En fördel med denna vägen KAN vara att man är under tak hela vägen.


nyfiken skrev:Sergel Bageriet o JC ska flytta in i delar av Kulturhusgaraget enligt detta avtal
http://www.insyn.stockholm.se/trn/docum ... ga%202.PDF

Bygglov har beviljats för ombyggnaden av garaget
http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... taSource=1

Byggstart 2012-08-01 enligt detta dokument som hör till beslutet i Trafik- och renhållningsnämnden i maj
där även arbetsmetoden beskrivs :)
http://www.insyn.stockholm.se/trn/docum ... ga%201.PDF
Tittade i går efter skylt vid JC men såg ingen. När det gäller Sergelbagaren så skriver de själva att de flyttar till Pipersgatan permanent!


Angående arkadbygget så är det ju så att Sergels torg används till lite av varje. Några gånger har man väl haft arrangemang som utnyttjat den takförsedda delen på olika sätt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av roggek »

På måndag 20/8 börjar arbetet:
DN skrev: På måndag startar renoveringen av Sergels torg – nu blir det under flera år svårt att ta sig fram i området.
Den första etappen omfattar en mindre sträcka från Sveavägen via det så kallade Soltorget och runt hörnet till Klarabergsgatan
http://www.dn.se/sthlm/nu-byggs-sergels-torg-om
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:På måndag 20/8 börjar arbetet:
DN skrev: På måndag startar renoveringen av Sergels torg – nu blir det under flera år svårt att ta sig fram i området.
Den första etappen omfattar en mindre sträcka från Sveavägen via det så kallade Soltorget och runt hörnet till Klarabergsgatan
http://www.dn.se/sthlm/nu-byggs-sergels-torg-om
De som får svårt att ta sig fram är nog i första hand bilsterna! Ur DN-artikeln "Bilister får problem, kollektivtrafik samt gång- och cykeltrafikanter ska prioriteras".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar