Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Widén
- Inlägg: 3074
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
Enligt ryktena var arbetna en "provgrop" för att få fram exakta statusen på skadorna och vilka åtgärder som behövs
Stefan
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
Enligt skyltningen på plats så var det "provbetongbilning vid Sergels torg för att mäta ljudnivån i samband med detta".Stefan Widén skrev:Enligt ryktena var arbetna en "provgrop" för att få fram exakta statusen på skadorna och vilka åtgärder som behövs
Stefan
Och nu när jag tittar på bilden från platsen, som jag inte hinner lägga upp nu, så står det att testperioden var 20 - 22 mars, så arbetsplatsen har nog varit borta rätt länge, fast jag inte tänkt på det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
ABC hade ett reportage om "Jätterenovering av Sergels torg" i kväll. Klipp här!
Det får väl nästan anses som anmärkningsvärt att man inte skyller renoveringsarbetet på spårvägsdragningen utan på betongkonstruktionens ålder. Även om en intervjuad man skyllde nuvarande läckage på spårvägsbygget.
2018 skall allt var klart! Men frågan är om spårvägstrafiken kan förlängas något tidigare? Beror väl lite på hur långt väster ut man vill komma i en första etapp. Och om man vill ha flera korta etapper innan man kommer bort till Centralen. Om nu ens Centralen är ett mål så länge ingen förlängning ännu längre väster ut är beslutad? Man kanske nöjer sig med en hållplats utanför Åhléns?
Ett par kommentarer som ligger utanför det egentliga trådämnet:
Anekdot från i dag på förmiddagen.
En mamma och liten son åker från Sergels torg på linje 7 Sonen undrar varför det går så långsamt. Mammans förklaring var att spårvägen är byggd för turister och de vill se sig om och se på utsikten!
(Släktskapsrelationen mellan kvinnan och pojken är bara en gissning.)
I en insändare i dagens Metro nämner skribenten "NK-spårvägen". (Tyckte att det är illa att det inte går att köpa biljetter kontant på andra fordon, för alla turister börjar ju inte SL-resan på just NK-spårvägen. Turisterna anländer ju till stor del med fartyg.)
Det får väl nästan anses som anmärkningsvärt att man inte skyller renoveringsarbetet på spårvägsdragningen utan på betongkonstruktionens ålder. Även om en intervjuad man skyllde nuvarande läckage på spårvägsbygget.
2018 skall allt var klart! Men frågan är om spårvägstrafiken kan förlängas något tidigare? Beror väl lite på hur långt väster ut man vill komma i en första etapp. Och om man vill ha flera korta etapper innan man kommer bort till Centralen. Om nu ens Centralen är ett mål så länge ingen förlängning ännu längre väster ut är beslutad? Man kanske nöjer sig med en hållplats utanför Åhléns?
Ett par kommentarer som ligger utanför det egentliga trådämnet:
Anekdot från i dag på förmiddagen.
En mamma och liten son åker från Sergels torg på linje 7 Sonen undrar varför det går så långsamt. Mammans förklaring var att spårvägen är byggd för turister och de vill se sig om och se på utsikten!

I en insändare i dagens Metro nämner skribenten "NK-spårvägen". (Tyckte att det är illa att det inte går att köpa biljetter kontant på andra fordon, för alla turister börjar ju inte SL-resan på just NK-spårvägen. Turisterna anländer ju till stor del med fartyg.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Stefan Widén
- Inlägg: 3074
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
Som det nu ser ut så är det en hållplats utan för Åhlens som är slutmålet. Då når man samtliga tunnelbanelinjer och samtliga pendeltåg. I Stockholmsavdelningens alla förslag har vi förespråkat en vändslinga på klarabergsviadukten för att nå Centralen (trots Citybanan) och för att få en vändslinga. Vi behöver inte fölänga vändslingediskussionen här då det finns ett antal tidigare trådar om detta.
Det blir en "dubbelsäck" som ändhållplats vilket är en för bättring. Är man riktigt smart blir det en liknande lösning som i Sickla udde. Då kan man snabba på vändningarna, när trycket är stort efter stora evenemang på Djurgården, genom att det kan befinna sig 4 tåg samtidigt där. När föraren byter körände gör hon det när vagnen är tom.
Stefan
Det blir en "dubbelsäck" som ändhållplats vilket är en för bättring. Är man riktigt smart blir det en liknande lösning som i Sickla udde. Då kan man snabba på vändningarna, när trycket är stort efter stora evenemang på Djurgården, genom att det kan befinna sig 4 tåg samtidigt där. När föraren byter körände gör hon det när vagnen är tom.
Stefan
Senast redigerad av Stefan Widén den torsdag 03 maj 2012 21:46, redigerad totalt 1 gånger.
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
Det är långt till Malmö..Stefan Widén skrev:Som det nu ser ut så är det en hållplats utan för Åhlens som är slutmålet. Då når man samtliga tunnelbanelinjer och samtliga pendeltåg. I Stockholmsavdelningens alla förslag har vi förespråkat en vändslinga på klarabergsviadukten för att nå Centralen (trots Citytunneln) och för att få en vändslinga. Vi behöver inte fölänga vändslingediskussionen här då det finns ett antal tidigare trådar om detta.
Det blir en "dubbelsäck" som ändhållplats vilket är en för bättring. Är man riktigt smart blir det en liknande lösning som i Sickla udde. Då kan man snabba på vändningarna, när trycket är stort efter stora evenemang på Djurgården, genom att det kan befinna sig 4 tåg samtidigt där. När föraren byter körände gör hon det när vagnen är tom.
Stefan


Lustig självsäkerhet jeans-Nissen hade om att det var spårvagnsbyggets fel..
Så nästa etapp västerut ser just nu bara ut att gå till Åhlens? Var det för dåligt underlag på Kungsholmen? Tillräckligt med tunnelbanor som täcker? Vad skulle krävas för att den förlängs mot Fridhemsplan och vidare? större underlag eller att annan spårväg kommer in ex, norrifrån, till Fridhemsplan?
Kanske fel tråd iofs..
- Stefan Widén
- Inlägg: 3074
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
Medic skrev:Det är långt till Malmö..Stefan Widén skrev:Som det nu ser ut så är det en hållplats utan för Åhlens som är slutmålet. Då når man samtliga tunnelbanelinjer och samtliga pendeltåg. I Stockholmsavdelningens alla förslag har vi förespråkat en vändslinga på klarabergsviadukten för att nå Centralen (trots Citybanan) och för att få en vändslinga. Vi behöver inte fölänga vändslingediskussionen här då det finns ett antal tidigare trådar om detta.
Det blir en "dubbelsäck" som ändhållplats vilket är en för bättring. Är man riktigt smart blir det en liknande lösning som i Sickla udde. Då kan man snabba på vändningarna, när trycket är stort efter stora evenemang på Djurgården, genom att det kan befinna sig 4 tåg samtidigt där. När föraren byter körände gör hon det när vagnen är tom.
Stefan![]()
![]()
Lustig självsäkerhet jeans-Nissen hade om att det var spårvagnsbyggets fel..
Så nästa etapp västerut ser just nu bara ut att gå till Åhlens? Var det för dåligt underlag på Kungsholmen? Tillräckligt med tunnelbanor som täcker? Vad skulle krävas för att den förlängs mot Fridhemsplan och vidare? större underlag eller att annan spårväg kommer in ex, norrifrån, till Fridhemsplan?
Kanske fel tråd iofs..
Va??? har jag skrivit tunneln??????? du MÅSTE läst fel



Går du in på sl.se och sen om SL /SL planerar och bygger ...och på spårvägs city så hittar du den förstudie som togs fram på en förlängning mot kungsholmen. Mycket talar dock för att den läggs i malpåse ett tag. Bygget av 4:an är mer angeläget efter det att linjen mot lidingö är klar.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
Att nämna Malmö är iofs inte så tokigt.
Jag antar att Djurgården är ett av de områden i Stockholm som har stor andel besökare från "utanför SL-området", så att fortsätta ända till en vändplats på Kungsholmen är nog en bra idé.
Jag antar att Djurgården är ett av de områden i Stockholm som har stor andel besökare från "utanför SL-området", så att fortsätta ända till en vändplats på Kungsholmen är nog en bra idé.
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
Kan hända även den bäste..Va??? har jag skrivit tunneln??????? du MÅSTE läst fel![]()
![]()
![]()
Går du in på sl.se och sen om SL /SL planerar och bygger ...och på spårvägs city så hittar du den förstudie som togs fram på en förlängning mot kungsholmen. Mycket talar dock för att den läggs i malpåse ett tag. Bygget av 4:an är mer angeläget efter det att linjen mot lidingö är klar.
Stefan

Kan nog hålla med om att fyran känns mer angelägen. Tycker dock man kunde byggt den "lilla" biten till Fridhemsplan när man ändå startade. Skulle väl binda ihop med fyran då med? Men jag skall kika på förstudien!
Kanske dum fråga och omöjlig att svara på.. Men hur mycket pengar finns tillgängligt/öronmärkt för spårväg inom en tioårsperiod? Har för mig att jag såg något i ett inlägg i SvD tidigare i år att det fanns 100 miljarder fram till 2021 för spårvagnsutbyggen, tunnelbanor etc?
Gissar att jag missuppfattat det men finns det sådana siffror?
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
Det finns väl i stort sett ingenting öronmärkt för innerstadsspårväg.Medic skrev: Kanske dum fråga och omöjlig att svara på.. Men hur mycket pengar finns tillgängligt/öronmärkt för spårväg inom en tioårsperiod? Har för mig att jag såg något i ett inlägg i SvD tidigare i år att det fanns 100 miljarder fram till 2021 för spårvagnsutbyggen, tunnelbanor etc?
Gissar att jag missuppfattat det men finns det sådana siffror?
Spårväg City (till Åhléns) har arbetats in i budgetar i all hast, men det finns ingenting i Stockholmsöverenskommelsen eller infrastrukturplaner.
Tvärbanan, inklusive Kistagrenen, är väl dock finansierad.
Det finns alltså, vad jag vet, inga pengar som är avsatta för ”spårväg” men som kan användas i godtyckligt spårvägsprojekt.
100 miljarder tror jag är totalsumman för Stockholmsöverenskommelsen från 2007, men det är helt uppdelat på olika konkreta projekt, och där ingår väl också vägar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
Ah, ok - är vägarna också med blir det ju värre.. Men det låter väl rimligt att det är så det ligger till. Skall se om jag hittar inlägget, var nog med Christer W i SvD.. Var nog i samband med att spårvagnskonverteringen av stombussarna borde kosta mindre än beräknat - eller önsketänkte jag..? 
Men Kista-grenen är med alltså? Det är ju positivt! Hade inte förstått att det kommit så "långt". Trevligt.

Men Kista-grenen är med alltså? Det är ju positivt! Hade inte förstått att det kommit så "långt". Trevligt.
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
Sergelbageriet har nu slagit igen permanent!
Man skyller på arbetena som skall utföras. Men hemsidan säger (ännu) inget om varken stängning eller arbetena.
Och enligt ett dokument från Trafikkontoret (från i höstas) planeras (eller planerades?) det fysiska arbetena påbörjas nu. (Formellt sett i dag om man skall tyda det ordagrant.)
Som för nästan alla andra gatuarbeten så är sommartiden lämplig arbetstid ur trafiksynpunkt. (Men olämplig ur en del andra synvinklar. Turism och semester t.ex.) Men i detta fall kommer ju arbetena att hålla på kontinuerligt(?) i minst sex år.

Och enligt ett dokument från Trafikkontoret (från i höstas) planeras (eller planerades?) det fysiska arbetena påbörjas nu. (Formellt sett i dag om man skall tyda det ordagrant.)
Kommunstyrelsen tycks ha godkänt det hela. (Har inte helt koll på vad besluten verkligen betyder.) Men kolla gärna även detta dokument. På sidan 14 finns följande text:Trafikkontoret (sid 6) skrev:Tätskiktsrenoveringens start av fysiska arbeten längs sträckan är planerad till halvårsskiftet 2012. Arbeten kommer att behöva pågå i området under minst 6 år och kan tidigast bli klara under 2018.
(Vad jag ogillar mest är inglasningen av Sergelarkaden. Räcker det inte med f.d. Hästskogången?)Stadsledningskontoret konstaterar att renovering av tätskikt vid Sergels Torg är ett mycket stort och komplicerat projekt. Förutom att hantera frågan om spårvägens utbyggnad, Spårväg City, etapp 2, är projektet också beroende av samordning med en rad angränsande projekt, t.ex. upprustning/inglasning av Sergelarkaden, ombyggnad av Centralstationen och byggandet av Citybanans nya Station City.
Som för nästan alla andra gatuarbeten så är sommartiden lämplig arbetstid ur trafiksynpunkt. (Men olämplig ur en del andra synvinklar. Turism och semester t.ex.) Men i detta fall kommer ju arbetena att hålla på kontinuerligt(?) i minst sex år.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
Har svårt att förstå hur det kan ta sex år.
Ska man riva allt och bygga nytt?
Ska man riva allt och bygga nytt?
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
Ett skäl till att det tar lång tid är säkert att man måste arbeta på små områden i taget. Utrymmet under arbetsplatsen måste vara utrymt, vilket försvåras av kontrakt etc. Och viss trafik måste ju kunna komma fram.jeff skrev:Har svårt att förstå hur det kan ta sex år.
Ska man riva allt och bygga nytt?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
Kan det vara så att tanken är att kunna stänga arkaden när butikerna är stängda?LÅ1 skrev:(Vad jag ogillar mest är inglasningen av Sergelarkaden. Räcker det inte med f.d. Hästskogången?)
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
Så är det naturligtvis!M_M skrev:Kan det vara så att tanken är att kunna stänga arkaden när butikerna är stängda?LÅ1 skrev:(Vad jag ogillar mest är inglasningen av Sergelarkaden. Räcker det inte med f.d. Hästskogången?)
Men om det var så redan nu så skulle en av de bekväma gångvägarna mellan T-centralen och spårväg linje 7 vara stängd tidvis. I många fall skulle man behöva korsa vägbanor i plan på fler ställen, lite beroende på vart man skall. Kanske t.o.m. i morgonrusningen, vet inte när arkaden kan tänkas bli öppnad på morgonen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
Den bekväma vägen är väl att gå upp via rulltrapporna som mynnar ut på södra sidan av "tunnelbaneentréklossen" i plattans nordvästra hörn, och sedan gå några meter söderut längs överkanten på trappan ner mot plattan, för att sedan gå på "rampen" österut längs kulturhuset, och sen korsa ett övergångsställe?LÅ1 skrev:Så är det naturligtvis!M_M skrev:Kan det vara så att tanken är att kunna stänga arkaden när butikerna är stängda?LÅ1 skrev:(Vad jag ogillar mest är inglasningen av Sergelarkaden. Räcker det inte med f.d. Hästskogången?)
Men om det var så redan nu så skulle en av de bekväma gångvägarna mellan T-centralen och spårväg linje 7 vara stängd tidvis. I många fall skulle man behöva korsa vägbanor i plan på fler ställen, lite beroende på vart man skall. Kanske t.o.m. i morgonrusningen, vet inte när arkaden kan tänkas bli öppnad på morgonen.
Eller är det närmare att gå rakt över plattan och använda nån annan uppgång?
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
Sergel Bageriet o JC ska flytta in i delar av Kulturhusgaraget enligt detta avtal
http://www.insyn.stockholm.se/trn/docum ... ga%202.PDF
Bygglov har beviljats för ombyggnaden av garaget
http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... taSource=1
Byggstart 2012-08-01 enligt detta dokument som hör till beslutet i Trafik- och renhållningsnämnden i maj
där även arbetsmetoden beskrivs
http://www.insyn.stockholm.se/trn/docum ... ga%201.PDF
http://www.insyn.stockholm.se/trn/docum ... ga%202.PDF
Bygglov har beviljats för ombyggnaden av garaget
http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... taSource=1
Byggstart 2012-08-01 enligt detta dokument som hör till beslutet i Trafik- och renhållningsnämnden i maj
där även arbetsmetoden beskrivs

http://www.insyn.stockholm.se/trn/docum ... ga%201.PDF
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
LÅ1 skrev:(Vad jag ogillar mest är inglasningen av Sergelarkaden. Räcker det inte med f.d. Hästskogången?)
M_M skrev: Kan det vara så att tanken är att kunna stänga arkaden när butikerna är stängda?
LÅ1 skrev:Så är det naturligtvis!
Men om det var så redan nu så skulle en av de bekväma gångvägarna mellan T-centralen och spårväg linje 7 vara stängd tidvis. I många fall skulle man behöva korsa vägbanor i plan på fler ställen, lite beroende på vart man skall. Kanske t.o.m. i morgonrusningen, vet inte när arkaden kan tänkas bli öppnad på morgonen.
Det är nog några steg närmare att gå över plattan och ta rulltrapporna vid SE-banken. Då kommer man upp vid nordöstra hörnet av Sveavägen och Hamngatan. En fördel med denna vägen KAN vara att man är under tak hela vägen.M_M skrev:
Den bekväma vägen är väl att gå upp via rulltrapporna som mynnar ut på södra sidan av "tunnelbaneentréklossen" i plattans nordvästra hörn, och sedan gå några meter söderut längs överkanten på trappan ner mot plattan, för att sedan gå på "rampen" österut längs kulturhuset, och sen korsa ett övergångsställe?
Eller är det närmare att gå rakt över plattan och använda nån annan uppgång?
Tittade i går efter skylt vid JC men såg ingen. När det gäller Sergelbagaren så skriver de själva att de flyttar till Pipersgatan permanent!nyfiken skrev:Sergel Bageriet o JC ska flytta in i delar av Kulturhusgaraget enligt detta avtal
http://www.insyn.stockholm.se/trn/docum ... ga%202.PDF
Bygglov har beviljats för ombyggnaden av garaget
http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... taSource=1
Byggstart 2012-08-01 enligt detta dokument som hör till beslutet i Trafik- och renhållningsnämnden i maj
där även arbetsmetoden beskrivs![]()
http://www.insyn.stockholm.se/trn/docum ... ga%201.PDF
Angående arkadbygget så är det ju så att Sergels torg används till lite av varje. Några gånger har man väl haft arrangemang som utnyttjat den takförsedda delen på olika sätt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
På måndag 20/8 börjar arbetet:
http://www.dn.se/sthlm/nu-byggs-sergels-torg-omDN skrev: På måndag startar renoveringen av Sergels torg – nu blir det under flera år svårt att ta sig fram i området.
Den första etappen omfattar en mindre sträcka från Sveavägen via det så kallade Soltorget och runt hörnet till Klarabergsgatan
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
De som får svårt att ta sig fram är nog i första hand bilsterna! Ur DN-artikeln "Bilister får problem, kollektivtrafik samt gång- och cykeltrafikanter ska prioriteras".roggek skrev:På måndag 20/8 börjar arbetet:
http://www.dn.se/sthlm/nu-byggs-sergels-torg-omDN skrev: På måndag startar renoveringen av Sergels torg – nu blir det under flera år svårt att ta sig fram i området.
Den första etappen omfattar en mindre sträcka från Sveavägen via det så kallade Soltorget och runt hörnet till Klarabergsgatan
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling