Framtidens spårkarta

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Framtidens spårkarta

Inlägg av M_M »

Jag tog en skärmdump från ett av Openstreetmaps lägen, och ritade lite:

Såhär tänker jag mig en linjekarta:
Bild
roslagsaltis-lines by muppfoto, on Flickr

Och det här är vad som behöver byggas:
Bild
roslagsaltis-builds by muppfoto, on Flickr

En grov uppskattning med "mät linje"-funktionen på Eniro ger följande längder:
Odenplan- "norr om Östra" 1500-1800m beroende på var man ansluter på befintliga spår.
Fridhemsplan-Slussen 5000m
Slussen-Sickla total längd 3000m enkelspår, merparten i tunnel
Fridhemsplanlänk 800m
Södra-Gullmarsplan via östra Södermalm 3300m

Det går alltså åt ca 7,5km dubbelspår och 3km enkelspår för att sammankoppla Roslagsbanan och Saltsjöbanan på ett sådant sätt att båda dessa banor klarar 30 tåg per timme. Båda banorna byggs om till tunnelbanestandard. Med tanke på framförallt Saltsjöbanans fordons ålder och tillgänglighetsproblemet på Roslagsbanan (som inte verkar få nån vidare lösning) så är det ändå läge för att byta fordon halvsnart. På köpet blir trafikeringsfrågan för tunnelbana till NKS löst.

Lägg på drygt 3 kilometer så får man en tunnelbanestation på östra Södermalm (Sofia) och så har man löst problemet med att tre grenar söder om Gullmarsplan innebär så stor trafik att dagens gröna bana har svårt att klara trafikmängden. (Det innebär visserligen att en av gröna banans grenar får dela bana med Nacka. Den dag det verkligen blir ett problem så kan man bygga Kungsträdgården-Nacka).

Sträckan Västra Skogen - Solna C blir inte längre en "stamsträcka" utan trafikeras kanske mest som depåspår, insatstågspår och/eller omledningsspår. Detsamma gäller böjen som dagens gröna bana gör vid Fridhemsplan, men med tanke på kostnaden att bygga underjordsstationer så är det kanske lämpligt att ansluta banan mot Södermalm i sådan vinkel att gröna banans nuvarande plattformar vid Fridhemsplan kan fortsätta användas för "Roslags-Saltsjöbanan".

I en kalkyl för detta så tycker jag att man bör räkna in stationer vid Hornstull, Södra Station och östra Södermalm (Sofia).

Valet av Hagsätragrenen är mest att se som ett exempel, genom att ta den grenen så blir det ingen sammanflätning mellan gröna och "lila" banan vid Gullmarsplan. Om man vill så kan man för all del välja en av grenarna mot Skarpnäck eller Farsta men då får man en sammanflätning Gullmarsplan-Skärmarbrink (om man inte bygger fler spår - kanske inte så dyrt med tanke på att det är i ytläge?)

Övriga eventuella stationslägen tycker jag att man också bör räkna på men ha som optioner som åtminstone får delfinansieras av respektive stadsdel. Huvudsträckan är en landstingsangelägenhet som gärna också får delbekostas av "Roslagsbanekommunerna", Nacka, Solna (som får tunnelbana till NKS), Stockholm (som dels får rejäl avlastning på linje 4 som alltså för längre resor blir tunnelbana, dels får en station vid Sofia, och dels får ökat kapacitet på sina söderortbanor).

Om det behövs ytterligare vändkapacitet för blåa banan så att Kungsträdgården inte räcker till så förespråkar jag att bygga spår så att blåa banan kan ta över en av röda banans grenar nordost om Östermalmstorg. Välj själv vilken gren, om man väljer Mörbygrenen så kan man köra "10vagnarståg" genom att endast bygga om Stadion och de antagligen avsevärt mer lättombyggda utomhusstationerna väster om Fridhemsplan.

Jag har svårt att tänka mig en lösning som för en billigare peng ökar kapaciteten på kollektivtrafiken i Nordost, i Nacka, längs de tyngsta delarna av stombusslinje 4, längs gröna banans grenar i söder och fixar "NKS-tunnelbaneproblemet".
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

P.S. om det verkligen är av stor vikt att Nacka får en direkt väg just till centrum/Norrmalm så kan man kanske tänka sig att klämma in ett förbindelsespår mellan röd/grön tunnelbana och Saltsjöbanan vid slussen. Om man gör det till gröna banan så klaras kapaciteten om mer än en bana söder om Gullmarsplan får tåg som går till Fridhemsplan-Odenplan istället för Norrmalm.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Intressanta idéer. Saltsjöbanans anslutning i en krök runt Slussen känns inte helt naturlig, men i övrigt är det en bra ambition att räta ut banorna så att västerortsborna inte behöver åka runt halva Vasastaden för att komma in till centrum.
Jag har - inspirerad av dig - en annan idé på hur man skulle kunna koppla om blå och grön tunnelbana, men eftersom jag är för trött för att börja rita nu så avvaktar jag tills i morgon och får se vad jag hinner då.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kurvorna vid slussen blir nog inte värre än gröna banan söder om Odenplan, fast det kanske är en jobbig kurva?

Ett alternativ är att skippa Slussen och bygga dubbelspårig tunnel via Medborgarplatsen till "omkring Sickla". Det ger en i stort sett rak bana. Nackdelen är att resande mellan Nacka och röda tunnelbanans nordöstra delar antingen får en omväg (byte i Hornstull eller första bytesstation Roslagsbanan-Mörbygrenen) eller extra byte, om man inte lyckas göra nåt fiffigt med antingen Södra Station eller Medborgarplatsen på nybyggd bana så att det också går att nå Mariaplan från samma station.

Då kan man antingen behålla befintlig bana till Slussen som alternativ körväg för vissa insatståg eller använda den för spårväg - med dubbelspårig säck vid Slussen så skulle Tvärbanan antagligen kunna trafikera den gamla banan med 10min-trafik, enkelspåret tar inte så många minuter att köra på så värsta merförseningen om ett sent tåg mot Slussen får vänta på ett från Slussen som är i tid blir väl kanske 5-6 minuter skulle jag tro, och det är om man har sån otur att man måste få maximal väntan.

Jag kom på såhär i efterhand att jag borde lagt bakgrunden som ett eget lager och "blekat ut" det lite. Som det är nu så funkar det inte bra att rita röda eller svarta linjer, därav att jag inte fyllde i röda banan alls.

Jag ritade förresten in en kort förlängning av Tvärbanan till Sickla, glömde skriva det i första inlägget med bilderna. Den förlängningen känns rätt självklar.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Lite kapacitetssiffror förresten. För sträckor med tunnelbanestandard anges kapacitet med teoretisk max 30 tåg per timme på begränsande gemensam sträcka, för nuläget på Roslagsbanan och Saltsjöbanen anges nuläget enligt tidtabell.

Kod: Markera allt

Maxkapacitet Nuläge Förslag
Hässelby       30     15
Hjulsta        15     15
Akalla         15     30
Mörby          15     30
Ropsten        15     30 (15 om både Kungsträdgården-Nacka och länk Rådhuset-Östermalms Torg - Ropsten byggs)
Fruängen       15     15
Norsborg       15     15
Hagsätra       10     15
Farsta         10     15
Skarpnäck      10     15
Nacka           3     15 (18-21 om nuvarande Slussen behålls som säckstation och helt ny bana byggs mot Södra)
Roslagsbanan 10-12    30
Siffrorna är ungefärliga, och det går att flytta tåg mellan banorna. Exempelvis kan man ha Hässelby 20, Hjulsta 10 o.s.v.

Enda nackdelen är egentligen att man inte kan utöka kapaciteten mot Hässelby mot hur många tåg som faktiskt körs idag, och kapaciteten blir faktiskt minskad vid Alvik. En möjlig lösning på det är att bygga ett extra ben invid Fridhemsplan så att vissa tåg kan köra Roslagsbanan-Hässelby och vissa tåg Hässelby-Hornstull-Nacka/Gullmarsplan. I extremfall skulle man kunna bygga fyrspår väster om Fridhemsplan och till och med köra mer än 30 tåg per timma västerut med en sådan lösning. Det kräver dock en rejäl resandeströmanalys för att avgöra om det är en vettig idé, eftersom det stjäl tåg från den tunnelsträcka som kompletterar/ersätter stombuss 4. Å andra sidan är det kanske en bra idé att man från Hässelbyhållet skulle kunna åka direkt både till Odenplan, city och Södermalm på tre grenar vid Fridhemsplan. Ytterligare en variant är att vid Fridhemsplan lägga på en gren som gör att man kan köra vissa tåg Hjulsta-Hornstull-Nacka/Gullmarsplan för att ge kapacitet för att köra vissa tåg Roslagsbanan-Hässelby.

Allt detta ger dock mer komplicerade sammanflätningar. Det fina med mitt förslag är att det i grundutförandet till och med innebär färre sammanflätningar än idag.
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:Mariaplan
Mariaplan igen! :D :D :D

Är det fyrkantigt, gammalt och känns mest som ett torg eller en park heter det oftast "torg".
Är det runt, avlångt eller triangulärt från sent 1800-tal och framåt, och känns mer som en cirkulationsplats eller en trafikyta heter det oftast "plan".

Något förenklat naturligtvis. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

twr skrev:Är det runt, avlångt eller triangulärt från sent 1800-tal och framåt, och känns mer som en cirkulationsplats eller en trafikyta heter det oftast "plan".
Alltså som Mariaplan :wink: :roll: http://kartor.eniro.se/m/9GtvF
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

I ett tidigare inlägg skrev jag att jag hade ännu vildare planer för tunnelbanan. Nu har jag orkat rita lite.

Vilka världsproblem vill jag lösa denna gång? Jo, dels Karolinska, dels den långa restiden från Hässelby och dels förbindelsen Fridhemsplan - Hornstull, som är en saknad länk i tunnelbanenätet.
Eftersom detta förslag innebär att befintliga stationer måste läggas ner eller kraftigt byggas om är detta inte ett seriöst menat förslag, utan snarare tänkt att vidga tankebanorna.

Hässelbybanan leds efter Abrahamsberg ner i tunnel. Stora Mossen läggs ner och en ny station Alvik byggs, med uppgångar vid Ulvsundaplan och Vidängsvägen (Tvärbanan). Vinkelboda försvinner. Efter Alvik fortsätter banan i tunnel under Tranebergssund och en ny station Hornsberg tar över de södra utgångarna från Stadshagen (som läggs ner) och får även utgångar mot Lindhagensgatan. Därifrån tar Hässelbybanan över nuvarande Järvabana från Fridhemsplan till Kungsträdgården. Mellan Brommaplan och T-Centralen blir det 5 stationer istället för idag 10 stationer.

Nockebybanan förlängs från Alvik och tar över nuvarande tunnelbanespår via Kristineberg och Thorildsplan till Fridhemsplan. Här kan man antingen bygga en ny underjordisk ändstation för Nockebybanan, eller så kan man välja att vända i ytläge på själva Fridhemsplan, så som 13 och 14 gjorde förr. Kanske kan man också återuppliva Traneberg som spårvägshållplats?

Järvabanan leds om söder om Västra Skogen och får sin nästa station vid S:t Eriksplan, med ingångar dels vid S:t Eriksplan, dels närmare Karlberg (som ju blir av med sin pendeltågstrafik). Efter S:t Eriksplan kopplas tågen in på nuvarande gröna linje vid Odenplan, och därifrån vidare som idag mot Hagsätra, Farsta och Skarpnäck. Mellan Västra skogen och T-Centralen blir det 4 stationer istället för dagens 3.

En ny tunnelbanelinje byggs från Nya Karolinska via Hagastaden till S:t Eriksplan. Vidare till Fridhemsplan på gröna linjens spår som blir lediga. Efter Fridhemsplan i tunnel under Riddarfjärden till Hornstull. Därifrån kan man antingen gå till Liljeholmen och ta över Fruängsbanan från röd linje, eller så kan man - som på min bild nedan - gå under Tanto till en station mellan Södersjukhuset och Södra station. Därifrån antingen via Medborgarplatsen eller Skanstull till en station på östra Söder, och sedan sammankoppling med Saltsjöbanan, eventuellt med en gren till Nacka Forum och Orminge.
Norr om Nya Karolinska kan man med fördel gå via Frösunda och Kungshamra till Danderyds sjukhus och därifrån ta över Roslagsbanan till Ormsta-Kårsta resp. Österskär. Roslagsbanan läggs då ner mellan Östra station och Dj. Ösby, om man inte vill köra en isolerad Näsbyparkslinje där.

Detta står inte i konflikt med en förlängning från Kungsträdgården mot Nacka. Man får bara välja vilken tunnelbanelinje som ska ta hand om nackaresenärerna.

Befintlig station Fridhemsplan på grön linje ligger fel och måste demoleras och ersättas av en ny, rakare. Sannolikt gäller samma för S:t Eriksplan.

Om station Hagastaden läggs tillräckligt långt söderut så kan anslutning till Citybanan byggas där.

Synpunkter?
Bilagor
TUB4.png
TUB4.png (1.12 MiB) Visad 1825 gånger
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Intressant karta i startinlägget. Som boende i Norrtälje kommun tycker jag att en helt ny hållplats i Sundsta var intressant. :)
Dock saknar jag både Rö, Syninge och Malsta på kartan.

Alla fyra nämnda borde kunna passa som hållplatser med plåtstins, samt någon form av stoppknappar för avstigande.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Kristofer, tankeväckande!

Men jag skulle nog ha behållit dagens citysträckningar, dvs grön Hornsberg - Nya sankt eriksplan och Blå Hornsberg (ex Stadshagen, byte) - innåt, för att komma ifrån fingernätet utan ocentrala bytesmöjligheter. Detta trots att det blir två stationer mer på grön än i ditt förslag. Oklart om du tänke lägga ner rådmansgatan eller bara glömde sätta ut den, men isåfall är det väl bättre att bara den innersta linjen (Åkeshov/Skarpnäck) stannar där och på medborgarplatsen i rusningen?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Intressant!

Hur står det sig dels i byggkostnader (spårlängd i tunnel, i yta, antal stationer i tunnel o.s.v. kan väl vara mått) och "nytta" jämfört med förslaget jag tjatat om? :wink:
(Om nån missat det så är det överst på den här sidan av den här tråden :wink: )
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

micke b skrev:Kristofer, tankeväckande!

Men jag skulle nog ha behållit dagens citysträckningar, dvs grön Hornsberg - Nya sankt eriksplan och Blå Hornsberg (ex Stadshagen, byte) - innåt, för att komma ifrån fingernätet utan ocentrala bytesmöjligheter. Detta trots att det blir två stationer mer på grön än i ditt förslag. Oklart om du tänke lägga ner rådmansgatan eller bara glömde sätta ut den, men isåfall är det väl bättre att bara den innersta linjen (Åkeshov/Skarpnäck) stannar där och på medborgarplatsen i rusningen?
Nackdelen med den lösningen är att man tappar direktkontakten Västerort - Fridhemsplan. Å andra sidan behåller man direktkopplingen Västerort - Odenplan. En smaksak. Men ett mål med mitt förslag var att koppla södra delen av grön linje med sina tre grenar mot Järvabanan med sina två, och låta Hässelbybanan vara oförgrenad i båda ändarna för att jämna ut belastningen.

Rådmansgatan ska naturligtvis vara kvar, det är ju min barndoms hemstation! Det är bara kartunderlaget som jag använt som tycker att gatunamn är viktigare än tunnelbanestationssymboler. Om du tittar riktigt noga så ser du T-symbolen även där. :)
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

Spännande tankar. Bara en liten grej - T-banestationen vid NKS ligger ej vid kommande huvudingång, den ligger vid Solnavägen mot KI. En station ligger nog lämpligare så att det bli uppgångar på bägge sidor om Solnavägen och också täcker KI bättre.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Medic skrev:Spännande tankar. Bara en liten grej - T-banestationen vid NKS ligger ej vid kommande huvudingång, den ligger vid Solnavägen mot KI. En station ligger nog lämpligare så att det bli uppgångar på bägge sidor om Solnavägen och också täcker KI bättre.
Den ligger (väl?) såpass djupt att det finns rulltrappor och snedhissar till både gamla och nya huvudingången, kantänka.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Medic skrev:Spännande tankar. Bara en liten grej - T-banestationen vid NKS ligger ej vid kommande huvudingång, den ligger vid Solnavägen mot KI. En station ligger nog lämpligare så att det bli uppgångar på bägge sidor om Solnavägen och också täcker KI bättre.
Tack för påpekandet. Eftersom jag har utvandrat så har jag inte full koll på hur det är tänkt att se ut. Betrakta min karta som en principskiss och flytta gärna stationerna till de platser där de gör mest nytta!
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Kantorn skrev:Den ligger (väl?) såpass djupt att det finns rulltrappor och snedhissar till både gamla och nya huvudingången, kantänka.
Så är det säkert! :roll:
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

Kristofer skrev:
Kantorn skrev:Den ligger (väl?) såpass djupt att det finns rulltrappor och snedhissar till både gamla och nya huvudingången, kantänka.
Så är det säkert! :roll:
Tanken är ju att även KI får en uppgång på andra sidan Solnavägen, precis som på SLs egen utredning.

:roll:
jojoelol

Inlägg av jojoelol »

Nedan ny uppdatering...
Senast redigerad av jojoelol den onsdag 05 september 2012 22:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

jojoelol skrev:Bild
Oj, det var ett krokigt sätt att ta sig mellan T-Centralen och Nacka...
jojoelol

Inlägg av jojoelol »

http://www.ladda-upp.se/bilder/chszkgywjopfvq/

En korrigering.
En korrigering.
Skriv svar