Såhär tänker jag mig en linjekarta:

roslagsaltis-lines by muppfoto, on Flickr
Och det här är vad som behöver byggas:

roslagsaltis-builds by muppfoto, on Flickr
En grov uppskattning med "mät linje"-funktionen på Eniro ger följande längder:
Odenplan- "norr om Östra" 1500-1800m beroende på var man ansluter på befintliga spår.
Fridhemsplan-Slussen 5000m
Slussen-Sickla total längd 3000m enkelspår, merparten i tunnel
Fridhemsplanlänk 800m
Södra-Gullmarsplan via östra Södermalm 3300m
Det går alltså åt ca 7,5km dubbelspår och 3km enkelspår för att sammankoppla Roslagsbanan och Saltsjöbanan på ett sådant sätt att båda dessa banor klarar 30 tåg per timme. Båda banorna byggs om till tunnelbanestandard. Med tanke på framförallt Saltsjöbanans fordons ålder och tillgänglighetsproblemet på Roslagsbanan (som inte verkar få nån vidare lösning) så är det ändå läge för att byta fordon halvsnart. På köpet blir trafikeringsfrågan för tunnelbana till NKS löst.
Lägg på drygt 3 kilometer så får man en tunnelbanestation på östra Södermalm (Sofia) och så har man löst problemet med att tre grenar söder om Gullmarsplan innebär så stor trafik att dagens gröna bana har svårt att klara trafikmängden. (Det innebär visserligen att en av gröna banans grenar får dela bana med Nacka. Den dag det verkligen blir ett problem så kan man bygga Kungsträdgården-Nacka).
Sträckan Västra Skogen - Solna C blir inte längre en "stamsträcka" utan trafikeras kanske mest som depåspår, insatstågspår och/eller omledningsspår. Detsamma gäller böjen som dagens gröna bana gör vid Fridhemsplan, men med tanke på kostnaden att bygga underjordsstationer så är det kanske lämpligt att ansluta banan mot Södermalm i sådan vinkel att gröna banans nuvarande plattformar vid Fridhemsplan kan fortsätta användas för "Roslags-Saltsjöbanan".
I en kalkyl för detta så tycker jag att man bör räkna in stationer vid Hornstull, Södra Station och östra Södermalm (Sofia).
Valet av Hagsätragrenen är mest att se som ett exempel, genom att ta den grenen så blir det ingen sammanflätning mellan gröna och "lila" banan vid Gullmarsplan. Om man vill så kan man för all del välja en av grenarna mot Skarpnäck eller Farsta men då får man en sammanflätning Gullmarsplan-Skärmarbrink (om man inte bygger fler spår - kanske inte så dyrt med tanke på att det är i ytläge?)
Övriga eventuella stationslägen tycker jag att man också bör räkna på men ha som optioner som åtminstone får delfinansieras av respektive stadsdel. Huvudsträckan är en landstingsangelägenhet som gärna också får delbekostas av "Roslagsbanekommunerna", Nacka, Solna (som får tunnelbana till NKS), Stockholm (som dels får rejäl avlastning på linje 4 som alltså för längre resor blir tunnelbana, dels får en station vid Sofia, och dels får ökat kapacitet på sina söderortbanor).
Om det behövs ytterligare vändkapacitet för blåa banan så att Kungsträdgården inte räcker till så förespråkar jag att bygga spår så att blåa banan kan ta över en av röda banans grenar nordost om Östermalmstorg. Välj själv vilken gren, om man väljer Mörbygrenen så kan man köra "10vagnarståg" genom att endast bygga om Stadion och de antagligen avsevärt mer lättombyggda utomhusstationerna väster om Fridhemsplan.
Jag har svårt att tänka mig en lösning som för en billigare peng ökar kapaciteten på kollektivtrafiken i Nordost, i Nacka, längs de tyngsta delarna av stombusslinje 4, längs gröna banans grenar i söder och fixar "NKS-tunnelbaneproblemet".