Framtidens spårkarta
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Framtidens spårkarta
Jag har under en tid lite då och då ritat på en liten fantasikarta, som alla riktiga muppar gör då och då, över hur spårtrafiken skulle kunna vara utbyggd i framtiden.
Jag ser gärna att kartan diskuteras utifrån hur det kan utföras. Ideologisk pajkastning kan med fördel företas i annan tråd.
Kartan är inte på långa vägar klar och innehåller en hel del felaktigheter. Men i övrigt ger jag er frihet att spåna.
Jag ser gärna att kartan diskuteras utifrån hur det kan utföras. Ideologisk pajkastning kan med fördel företas i annan tråd.
Kartan är inte på långa vägar klar och innehåller en hel del felaktigheter. Men i övrigt ger jag er frihet att spåna.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Framtidens spårkarta
Kul, men den skall väl heta "spårkarta 2050"? Till 2020 hinner väl kanske Tvärbanan till Solna Centrum bli klar
av dina idéer...
Stefan

Stefan
En snabb summering av de större ändringarna jämfört med i dag
(Tala om i fall jag missat något väsentligt!)
- Tvärbanan blir en ringlinje. (Spårmässigt, i alla fall.)
- Tvärbanelringen kompletteras med en "inre gren" genom staden Liljeholmen - Hornstull - Fridhemsplan - Odenplan - KArolinska - Solna centrum
- Tvärbanelringen kompletteras med två "sidoskott", till Bromma flygplats och till Örby
- Roslagsbanan förlängs från Kårsta till Norrtälje
- Roslagsbanan får en ny gren Univeritetet - Roslagstull - Odenplan
- Roslagsbanan får en ny gren Vallentuna - Arlanda - Märsta - Bålsta
- Pendeltågen får en ny gren Älvsjö - Fridhemsplan.
- T-blå byggs vidare från Hjulsta till Barkarby
- T-blå byggs vidare från Kungsträdgården via Slussen, östra Södermalm och Hammarby sjöstad till Nacka forum.
- T-blå förgrenas vid Luma och går till Farsta strand via Skärmarbrink , samtidigt som T-grön blir av med sin Farstagren.
- T-grön blir av med sin Farstagren (Skärmarbrink - Farsta strand)
- T-grön får en ny gren från Vällingby till Barkarby
- T-grön förlängs från Hagsätra till Älvsjö
- T-grön förlängs från Skarpnäck till Bollmora *
- T-grön får en ny parallell sträcka Fridhemsplan - Brommaplan med tre nya stationer söder om dagens sträckning. (Gamla sträckningen blir förstås kvar.)
- Spårväg city/Lidingöbanan byggs ut från Sergels torg till Hornsberg
- Spårväg city/Lidingöbanan byggs ut från Djurgårdsbron via Frihamnen och Ropssten till Karlshäll (på Lidingö)
- Spårväg city/Lidingöbanan byggs ut med en extra koppling från AGA till Vasavägen (på den nybyggda linjen mot Karlshäll.)
- Spårväg city/Lidingöbanan byggs ut från Ropsten till Karolinska via Östra station och Odenplan
- Spårväg city/Lidingöbanan kommer inte att gå ut på Djurgården (Djurgårdsön) alls
* Tillagd efteråt, missade vid första sammanställningen.
Kommentarer och frågor
Hur är den södra grenen på T-grön mellan Fridhemsplan och Brommaplan tänkt att användas? Som ett snabbspår?
Om man nu spränger för en pendeltågsgrenen till Fridhemsplan skulle man då inte fortsätta den till Karlbergs station för att sedan ansluta till de norra pendeltågslinjerna?
Skall det inte gå spårvagnar ut på Djurgården längre? Måste vara ett misstag, eller?
(Tala om i fall jag missat något väsentligt!)
- Tvärbanan blir en ringlinje. (Spårmässigt, i alla fall.)
- Tvärbanelringen kompletteras med en "inre gren" genom staden Liljeholmen - Hornstull - Fridhemsplan - Odenplan - KArolinska - Solna centrum
- Tvärbanelringen kompletteras med två "sidoskott", till Bromma flygplats och till Örby
- Roslagsbanan förlängs från Kårsta till Norrtälje
- Roslagsbanan får en ny gren Univeritetet - Roslagstull - Odenplan
- Roslagsbanan får en ny gren Vallentuna - Arlanda - Märsta - Bålsta
- Pendeltågen får en ny gren Älvsjö - Fridhemsplan.
- T-blå byggs vidare från Hjulsta till Barkarby
- T-blå byggs vidare från Kungsträdgården via Slussen, östra Södermalm och Hammarby sjöstad till Nacka forum.
- T-blå förgrenas vid Luma och går till Farsta strand via Skärmarbrink , samtidigt som T-grön blir av med sin Farstagren.
- T-grön blir av med sin Farstagren (Skärmarbrink - Farsta strand)
- T-grön får en ny gren från Vällingby till Barkarby
- T-grön förlängs från Hagsätra till Älvsjö
- T-grön förlängs från Skarpnäck till Bollmora *
- T-grön får en ny parallell sträcka Fridhemsplan - Brommaplan med tre nya stationer söder om dagens sträckning. (Gamla sträckningen blir förstås kvar.)
- Spårväg city/Lidingöbanan byggs ut från Sergels torg till Hornsberg
- Spårväg city/Lidingöbanan byggs ut från Djurgårdsbron via Frihamnen och Ropssten till Karlshäll (på Lidingö)
- Spårväg city/Lidingöbanan byggs ut med en extra koppling från AGA till Vasavägen (på den nybyggda linjen mot Karlshäll.)
- Spårväg city/Lidingöbanan byggs ut från Ropsten till Karolinska via Östra station och Odenplan
- Spårväg city/Lidingöbanan kommer inte att gå ut på Djurgården (Djurgårdsön) alls
* Tillagd efteråt, missade vid första sammanställningen.
Kommentarer och frågor
Hur är den södra grenen på T-grön mellan Fridhemsplan och Brommaplan tänkt att användas? Som ett snabbspår?
Om man nu spränger för en pendeltågsgrenen till Fridhemsplan skulle man då inte fortsätta den till Karlbergs station för att sedan ansluta till de norra pendeltågslinjerna?
Skall det inte gå spårvagnar ut på Djurgården längre? Måste vara ett misstag, eller?
Senast redigerad av LÅ1 den torsdag 26 april 2012 8:15, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Jo, i stort sett som jag faniserar mig.
Jag tänker mig att pendeltåget skall fortsätta från Fridhemsplan men har inte riktigt bestämt var ännu. Skytteholm eller Solna Station. Egentligen skulle jag vilja ha en ny pendeltågslinje uppåt genom grönskan mellan Upplands Väsby och Vallentuna för att möjliggöra exploatering av dessa områden. Även nedåt via Vidja/Hanveden/Gladö och ny modern ortsbebyggelse, men jag misstänker att "miljöentusiasterna" inte direkt kommer att tillåta expansion av Stockholm. Troligen kommer sådana planer att grusas av att man hittar nån hittills okänd utrotad djurart som lever där.
Eventuellt kan en till tvärförbindelse ritas in både norr och söder om stan men jag har inte tittat närmare på det ännu.
När det gäller innerstadsnätet så har jag lämnat det ute i denna skiss då det skulle bli väldigt plottrigt och endast lagt ut de linjer som kommer till och från förorterna. Tänkte skissa på en innerstadsdel senare. Därför kommer inte Djurgårdsdelen med, men "linje 8" mellan Karolinska och Lidingö finns med.
När det gäller genvägen mellan Fridhemsplan och Brommaplan så tänker jag mig att den ger en rejäl avlastning på den linjen samtidigt som den skapar nya resmöjligheter för områden kring Västerled och Marieberg som idag har en bit till spårtrafik. Jag tänker mig att man inte skall ha någon förbindelse mellan nya och gamla banan vid Brommaplan.
Jag tänker mig att pendeltåget skall fortsätta från Fridhemsplan men har inte riktigt bestämt var ännu. Skytteholm eller Solna Station. Egentligen skulle jag vilja ha en ny pendeltågslinje uppåt genom grönskan mellan Upplands Väsby och Vallentuna för att möjliggöra exploatering av dessa områden. Även nedåt via Vidja/Hanveden/Gladö och ny modern ortsbebyggelse, men jag misstänker att "miljöentusiasterna" inte direkt kommer att tillåta expansion av Stockholm. Troligen kommer sådana planer att grusas av att man hittar nån hittills okänd utrotad djurart som lever där.
Eventuellt kan en till tvärförbindelse ritas in både norr och söder om stan men jag har inte tittat närmare på det ännu.
När det gäller innerstadsnätet så har jag lämnat det ute i denna skiss då det skulle bli väldigt plottrigt och endast lagt ut de linjer som kommer till och från förorterna. Tänkte skissa på en innerstadsdel senare. Därför kommer inte Djurgårdsdelen med, men "linje 8" mellan Karolinska och Lidingö finns med.
När det gäller genvägen mellan Fridhemsplan och Brommaplan så tänker jag mig att den ger en rejäl avlastning på den linjen samtidigt som den skapar nya resmöjligheter för områden kring Västerled och Marieberg som idag har en bit till spårtrafik. Jag tänker mig att man inte skall ha någon förbindelse mellan nya och gamla banan vid Brommaplan.
Där fick jag svar på alla mina frågor.Odd skrev:Jo, i stort sett som jag faniserar mig.
Men en följdfråga dök upp. Den nya förbindelsen mellan Fridhemsplan och Brommaplan, skulle det inte vara lämpligt att låta den fortsätta norr ut från Brommaplan till t.ex. Bromma flygplats? (Och sedan kanske till Sundbyberg om man vill åstadkomma fler bytespunkter.)
Bra idé. Om man skall bygga t-bana så är det ju enklast att bygga den innan det byggs för mycket bebyggelse då man kan gräva ner den istället för att spränga så mycket.Och efter att avtalet tar slut om sisådär 25 år med flygplatsen så kanske det blir rätt rejält med bostäder på fältet.LÅ1 skrev:Där fick jag svar på alla mina frågor.
Men en följdfråga dök upp. Den nya förbindelsen mellan Fridhemsplan och Brommaplan, skulle det inte vara lämpligt att låta den fortsätta norr ut från Brommaplan till t.ex. Bromma flygplats? (Och sedan kanske till Sundbyberg om man vill åstadkomma fler bytespunkter.)
Gröna linjen förlängs till Bollmora också enligt ditt förslag, det kom inte med på LÅ1:s lista.
Kistagrenen (Ulvsunda - Bromma flygplats - Helenelund) har du inte med. Gillar du inte den, eller har du bara inte hunnit med?
Kistagrenen (Ulvsunda - Bromma flygplats - Helenelund) har du inte med. Gillar du inte den, eller har du bara inte hunnit med?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ja, se där! Det var två andra sådana där förlängningar som jag upptäckte i sista minuten precis innan jag publicerade min lista. Men den såg jag inte! (En liten nyhet som jag såg, men inte tog med för att det bara var en liten detalj, var nya stationen Ersta på Saltsjöbanan. Finns det fler liknande småändringar?)twr skrev:Gröna linjen förlängs till Bollmora också enligt ditt förslag, det kom inte med på LÅ1:s lista.
Jag är lite osäker på hur trafiken runt Södertälje går. Beskriver kartan samma upplägg som i dag?
- Kristofer
- Kontakt:
Det ser ut så, ja.LÅ1 skrev: Jag är lite osäker på hur trafiken runt Södertälje går. Beskriver kartan samma upplägg som i dag?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Riktigt snyggt!
Jag saknar den nya SL-förbindelsen till Uppsala. Men sträckningen till Nykvarn är kul. Kanske dags att öppna pendel till Vagnhärad också, med samma gränsvillkor som Gnesta?
Jag saknar den nya SL-förbindelsen till Uppsala. Men sträckningen till Nykvarn är kul. Kanske dags att öppna pendel till Vagnhärad också, med samma gränsvillkor som Gnesta?
Professionell tyckare
En lite oväntad grej är att köra pendeln från Märsta till Arlanda. Inte Upplands-Väsby - Arlanda - Uppsala, som SL planerar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Får återkomma med fler åsikter senare.
Men tunnelbanan från Hjulsta kommer inte rimligen - utan en rätt stor omväg - att skapa någon station vid Barkarby Flygfält (kan givetvis förlängas dit). Ser man på resmönstret är väl också behovet av en förlängning av tunnelbanan från Akalla egentligen bättre (om än sträckan är något längre). Den skulle då mellan Barkarby och Akalla kunna ha en station vid flygfältet (iaf något lättare). Och framförallt skapar den ju en bättre förbindelse till Kista. Hjultagrenen passerar ju Sundbyberg - så den tunnelbanan kommer ju resenärerna ändå relativt lätt till från Barkarby.
Om man förlänger gröna linjen till Barkarby, bör den nog gå i en sträckning något mer norrut. Kälvesta har ganska få invånare om man jämför med Hässelby Villastad. Är nog också nödvändigt om man skall få tillräckligt stort underlag. Ser man det bara som en tvärförbindelse kan väl dock Kälvesta fungera likväl som något annat. Den borde nog alltså passera Åkermyntan. Omvägen är ganska marginell.
Men tunnelbanan från Hjulsta kommer inte rimligen - utan en rätt stor omväg - att skapa någon station vid Barkarby Flygfält (kan givetvis förlängas dit). Ser man på resmönstret är väl också behovet av en förlängning av tunnelbanan från Akalla egentligen bättre (om än sträckan är något längre). Den skulle då mellan Barkarby och Akalla kunna ha en station vid flygfältet (iaf något lättare). Och framförallt skapar den ju en bättre förbindelse till Kista. Hjultagrenen passerar ju Sundbyberg - så den tunnelbanan kommer ju resenärerna ändå relativt lätt till från Barkarby.
Om man förlänger gröna linjen till Barkarby, bör den nog gå i en sträckning något mer norrut. Kälvesta har ganska få invånare om man jämför med Hässelby Villastad. Är nog också nödvändigt om man skall få tillräckligt stort underlag. Ser man det bara som en tvärförbindelse kan väl dock Kälvesta fungera likväl som något annat. Den borde nog alltså passera Åkermyntan. Omvägen är ganska marginell.
Några ytterligare synpunkter.
Tveksamt om det är rimligt att dra Roslagsbanan vidare till Bålsta - Sigtuna är en rätt känslig miljö med stort kulturhistoriskt värde. Frågan är ju hur de geografiska förutsättningarna för att bygga i tunnel är där och om det är lämpligt i den miljön - och utan Sigtuna faller nog lite av Bålstatanken. Där är ju underlaget också rätt litet - om än det förstås finns en viss potential - som transportväg från Västmanland och Närke till flygplatsen.
Du har ju glömt Djurgårdslinjen i dina planer - är det verkligen tillåtet på Språvägssällskapets hemsida - var är jourmaster
. Men allvarligt talat tror jag en bra lösning skulle vara att likt stomlinjeföreslaget dra 1.an till Stora Essingen, som ger en koppling till Tvärbanan där och sedan linje 7 vidare till Hornsberg. Givetvis blir det överkapacitet på sträckan T-centralen-Fridhemsplan - kanske kan det också bli problem med så tät trafik vid korsningen Fridhemsplan/S:t Eriksgatan - Men om man ser detta på längre sikt (ditt förslag kommer ju ändå inte kunna genomföras i sin helhet inom överskådlig tid), så skulle ju även den sträckan bli bra för att avlasta en då troligen överfull grön linje genom de centrala delarna av stan.
Tveksamt om det är rimligt att dra Roslagsbanan vidare till Bålsta - Sigtuna är en rätt känslig miljö med stort kulturhistoriskt värde. Frågan är ju hur de geografiska förutsättningarna för att bygga i tunnel är där och om det är lämpligt i den miljön - och utan Sigtuna faller nog lite av Bålstatanken. Där är ju underlaget också rätt litet - om än det förstås finns en viss potential - som transportväg från Västmanland och Närke till flygplatsen.
Du har ju glömt Djurgårdslinjen i dina planer - är det verkligen tillåtet på Språvägssällskapets hemsida - var är jourmaster

Jag undrar det, ja. Järnvägen tar knappast särskilt stor plats och definitivt inte mer plats än en normal landsväg. Så om man tänker landsväg först denna sträcka och sedan spår på detta så blir det kanske rimligare. Det kommer finnas gott om natur och kultur över.spårlasse skrev:Tveksamt om det är rimligt att dra Roslagsbanan vidare till Bålsta - Sigtuna är en rätt känslig miljö med stort kulturhistoriskt värde.
Nädå, innerstadsnätet ligger dolt i bakgrunden som egna lager då det skulle bli väldigt plottrigt på översiktskartan. Kommer senare men det tar tid att göra.spårlasse skrev:Du har ju glömt Djurgårdslinjen i dina planer - är det verkligen tillåtet på Språvägssällskapets hemsida - var är jourmaster
Det tveksammaste är väl att göra det till en del av Roslagsbanan, d.v.s. byte i Bålsta. Brytpunkten mellan normalspår och smalspår bör inte ligga väster om Arlanda. Det är en halvsvår nöt att knäcka, men en variant skulle vara att bygga normalspår Bålsta-Arlanda-Vallentuna och förbereda det för en koppling till en senare "Roslagspilen" alternativt att bygga treskenspår ner till Täby eller till och med Mörby.spårlasse skrev:Några ytterligare synpunkter.
Triangelspår vid Vallentuna, för en eventuell framtida omflyttad Åland/Finlandfärjetrafik och än mer hypotetisk framtida järnvägsförbindelse till Finland.
SL-pendel till Uppsala går nog inte att hindra. Lägg på en separat snabblinje som i princip är ett plagiat av dagens SJ-linje, fast med samma taxa som vanliga pendeltågen. (Eftersom de tågen går fortare att köra så är de billigare att producera per resenär och därmed samhällsekonomiskt mer lönsammare att köra under förutsättning att pendeltågen ändå får tillräcklig beläggning).
Vad är orsaken till att Tvärbanan inte får hållplats vid Ropsten eller annat byte till/från den grenen på röda tunnelbanan?
Lite förslag/funderingar:
Det är kanske bra att korsa Roslagsbanans linjer mellan Odenplan och Östra Station så att Arlandagrenen går till Östra Station. Odenplan-Arlanda går ju ändå att åka med pendeltåg (när pendeltågstunneln är klar).
Dra om Saltsjöbanan via Forum Nacka och lägg ner Lillängen. Förläng Saltsjöbanan västerut från Slussen.
Fruägen-Älvsjö eller Fruängen-Hagsätra(-vidare till nyexploateringar med byte till Nynäsbanan).
Istället för SL-pendel till Nykvarn så "köp ut" SJ från TiM och integrera allt i ett taxesystem ungefär som Västtrafik (fast bra).
Pendeltåget mellan Centralen och Arlanda skulle ta ca 40 minuter. Roslagsbanan mellan Östra och Vallentuna tar ca 30 minuter. Lägg på 10 minuter för resan utan stopp mellan Vallentuna och Arlanda så har du en total restid på i stort sett samma som Pendeltåget. Sen får vi väl se om det verkligen blir nåt pendeltåg till Arlanda. Det kan ju mycket väl bli så att inträdesbiljetten till arlanda pa Arlandabananmonopolet gör att de flesta vill åka via Vallentuna i stället.M_M skrev:Det är kanske bra att korsa Roslagsbanans linjer mellan Odenplan och Östra Station så att Arlandagrenen går till Östra Station. Odenplan-Arlanda går ju ändå att åka med pendeltåg (när pendeltågstunneln är klar).
Eftersom t-banan skall gå till Forum Nacka så behövs inte salts dras om. Om Lillängen skall läggas ner eller ej tar inte jag ställning till.M_M skrev:Dra om Saltsjöbanan via Forum Nacka och lägg ner Lillängen. Förläng Saltsjöbanan västerut från Slussen.
Västerut finns det ingen vettig målpunkt. Alla tänkbara har redan förbindelse med Slussen.
Jo, jag har inte funderat klart där. Däremot ser jag mig en ny station "Stockholm Liljeholmen" med 4-6 säckspår ungefär under Södertäljevägen där fjärrtrafik mot södra Sverige skulle kunna avgå. Stockholm är väl tillräckligt stort för att kunna husera flera järnvägsstationer för statsbanorna.M_M skrev:Fruägen-Älvsjö eller Fruängen-Hagsätra(-vidare till nyexploateringar med byte till Nynäsbanan).
Jag skulle hellre se ett gemensamt taxesamarbete i hela Mälardalen, där konceptet "En biljett för alla" skall gälla där det, med undantag från snabbtågen, skall vara möjligt att åka med fjärrtåg, regionaltåg och lokaltrafik oavsett tågoperatör i hela regionen på samma typ av biljett. Regionaltågen ser jag helst lokdragna av kontinental dubbeldäckartyp som rymmer mängder med folk, har stora breda dörröppningar över boggierna och inte slösar bort utrymmen.M_M skrev:Istället för SL-pendel till Nykvarn så "köp ut" SJ från TiM och integrera allt i ett taxesystem ungefär som Västtrafik (fast bra).
Sant. Det jag tänkte på var alltså att om båda alternativen faktiskt finns (och man kommer överens om taxa o.s.v. på ett vettigt sätt) så vore det kanske bättre om Arlandagrenen på Roslagsbanan går till Tekniska, eftersom det borde ge färre byten totalt. (Fast det förstod du nog redanOdd skrev:Pendeltåget mellan Centralen och Arlanda skulle ta ca 40 minuter. Roslagsbanan mellan Östra och Vallentuna tar ca 30 minuter. Lägg på 10 minuter för resan utan stopp mellan Vallentuna och Arlanda så har du en total restid på i stort sett samma som Pendeltåget. Sen får vi väl se om det verkligen blir nåt pendeltåg till Arlanda. Det kan ju mycket väl bli så att inträdesbiljetten till arlanda pa Arlandabananmonopolet gör att de flesta vill åka via Vallentuna i stället.M_M skrev:Det är kanske bra att korsa Roslagsbanans linjer mellan Odenplan och Östra Station så att Arlandagrenen går till Östra Station. Odenplan-Arlanda går ju ändå att åka med pendeltåg (när pendeltågstunneln är klar).

Poängen med omdragningen är att ge resenärerna två alternativ som är lika lätta att välja, blåa banan till Norrmalm eller Saltsjöbanan till Södermalm.Odd skrev:Eftersom t-banan skall gå till Forum Nacka så behövs inte salts dras om. Om Lillängen skall läggas ner eller ej tar inte jag ställning till.M_M skrev:Dra om Saltsjöbanan via Forum Nacka och lägg ner Lillängen. Förläng Saltsjöbanan västerut från Slussen.
Se annan tråd. Tunnelbanekonvertering, Roslagsbanan via Södra Station, Fridhemsplan och Odenplan.Odd skrev:Västerut finns det ingen vettig målpunkt. Alla tänkbara har redan förbindelse med Slussen.
Finns det någon fördel alls med en sådan station? Däremot finns det fördelar (för resenärerna och för trafikeringen i allmänhet, men inte för belastningen på infrastrukturen) att inte vända tåg i centrum utan låta alla tåg passera centrum och vända lite längre bort.Odd skrev:Jo, jag har inte funderat klart där. Däremot ser jag mig en ny station "Stockholm Liljeholmen" med 4-6 säckspår ungefär under Södertäljevägen där fjärrtrafik mot södra Sverige skulle kunna avgå. Stockholm är väl tillräckligt stort för att kunna husera flera järnvägsstationer för statsbanorna.M_M skrev:Fruägen-Älvsjö eller Fruängen-Hagsätra(-vidare till nyexploateringar med byte till Nynäsbanan).
Jämför Berlin som kostat på en del slantar på att bygga sin Hauptbahnhof där tågen körs genomgående och i de fall de har ändstation i Berlin så ligger ändstationen alltid bortom Hauptbahnhof. Älvsjö och nån slags "Stockholm nord" skulle kunna bli ändhållplatser för fjärrtåg (i den mån de inte kopplas). Problemet är den ökade trafiken men å andra sidan så minskar uppehållstiderna i centrum nog en del.
Ja, det var ungefär så jag tänkte fast jag formulerade det nog rätt otydligt.Odd skrev:Jag skulle hellre se ett gemensamt taxesamarbete i hela Mälardalen, där konceptet "En biljett för alla" skall gälla där det, med undantag från snabbtågen, skall vara möjligt att åka med fjärrtåg, regionaltåg och lokaltrafik oavsett tågoperatör i hela regionen på samma typ av biljett. Regionaltågen ser jag helst lokdragna av kontinental dubbeldäckartyp som rymmer mängder med folk, har stora breda dörröppningar över boggierna och inte slösar bort utrymmen.M_M skrev:Istället för SL-pendel till Nykvarn så "köp ut" SJ från TiM och integrera allt i ett taxesystem ungefär som Västtrafik (fast bra).
Bonusfråga: Vad har du ritat i för program?
Mycket/lite jobb? Om det är halvmycket jobb, skulle man kunna få nån slags "källkod" (om programmet inte direkt kan läsa in pdf'er igen)?
Mycket/lite jobb? Om det är halvmycket jobb, skulle man kunna få nån slags "källkod" (om programmet inte direkt kan läsa in pdf'er igen)?
Det är inte en så dum idé. Min idé med liljeholmen bygger på att det fortfarande kommer att finnas kapacitetsbrist vid getingmidjan men om det finns så mycket plats över längs denna när pendeltågen läggs om så är det en bra idé. Jag har nämligen planer för att nån form av regionaltåg i tätare trafik delvis skall ta över pendeltågens kapacitet som blir över.
Jag ritar i en gammal version av Illustrator och jag kan skicka filen om du vill. Skicka PM i så fall.
Jag ritar i en gammal version av Illustrator och jag kan skicka filen om du vill. Skicka PM i så fall.
Om jag inte minns fel så har åtminstone fjärrtågen olika rusningstid jämfört med pendel+regionaltågen vid den ena av dygnets två rusningar, så man kan kanske fixa nån slags överlappande användning av spårkapaciteten.Odd skrev:Det är inte en så dum idé. Min idé med liljeholmen bygger på att det fortfarande kommer att finnas kapacitetsbrist vid getingmidjan men om det finns så mycket plats över längs denna när pendeltågen läggs om så är det en bra idé. Jag har nämligen planer för att nån form av regionaltåg i tätare trafik delvis skall ta över pendeltågens kapacitet som blir över.
Det optimala vore väl om pendeltågstunneln kunde ta vissa regionaltåg. I rusningen får det kanske bli bara pendeltåg i tunneln medan utanför rusningen kan regionaltågen gå i tunneln. Fast det förutsätter nån lösning på det här med plattformsdörrar.
Odd skrev:Jag ritar i en gammal version av Illustrator och jag kan skicka filen om du vill. Skicka PM i så fall.
Skickat!