Var i rapporten diskuteras huruvida SL har rätt att lagra information om vilka hållplatser trafikanterna reser ifrån?Odd skrev:Har de?abc123 skrev:...Man borde ju då begränsa möjligheten till återköp till endast den station köpet skedde på, men det skulle kräva att även uppgift om hållplats lagrades på access-kortet, och det har datainspektionen sagt nej till.
http://www.datainspektionen.se/Document ... fik-sl.pdf
SL Access - remsorna kan inte ersättas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Redan i inledningen. Det står inte specifikt om just hållplatsinformation men DI fastslår att behandlingen utgör ett berättigat ändamål.abc123 skrev:Var i rapporten diskuteras huruvida SL har rätt att lagra information om vilka hållplatser trafikanterna reser ifrån?Odd skrev:Har de?abc123 skrev:...Man borde ju då begränsa möjligheten till återköp till endast den station köpet skedde på, men det skulle kräva att även uppgift om hållplats lagrades på access-kortet, och det har datainspektionen sagt nej till.
http://www.datainspektionen.se/Document ... fik-sl.pdf
Om det är så att du tänker klaga på att informationen finns kvar på kortet även efter 60 dagar så kan det bli så om man reser extremt sällan, eftersom information om den senaste resan alltid finns på kortet men utplånas när ny resa företas. Således är det ingen skillnad mot hur tex Scanpoint-systemet lagrar data direkt på kortets magnetremsa. Men denna information överförs inte i efterhand till systemet utan har redan i initialskedet överförts till systemet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Jag har tittat på instruktionsfilmen om reskassa från SL, men tycker inte det framgår hur de olika knapparna på bussens accessterminal ska användas.
När man väljer sin standardresa gör man det genom att ange antalet kuponger (2-8). Men på bussens terminal kan man bara välja mellan 1, 2 och 3. Ska siffran tolkas som (a) antalet zoner man vill resa i, (b) antalet kuponger man vill resa för, eller (c) hur många kuponger utöver standardresan som man vill åka för?
(a) känns aningen ologiskt, eftersom man anger standardresan i antalet kuponger och inte i antal zoner.
(b) verkar som en rimlig modell, men då borde 2, 3 och 4 vara alternativen istället för 1-3.
(c) då funkar det inte att välja en resa med färre kuponger än standardresan.
Dessutom verkar systemet beroende av att terminalen vet i vilken zon den befinner sig i. En biljett med t.ex. två kuponger är ju bara giltig i den zon där den köps. Här kommer det förmodligen bli problem om en buss kommer från zon B och åker in zon A men terminalen fortfarande tror att den är i zon B. Resenären som kliver på med en standardresa på två kuponger får då ovetandes en biljett för zon B, och vid t.ex. byte till tunnelbana dras då ytterligare en standardresa eftersom den första biljetten bara är giltig i zon B men inte i zon A där tunnelbanan ligger. Detta sker tämligen obemärkt för resenären, eftersom zonläget inte visas för resenärern, och återstående belopp inte visas i tunnelbanespärren.
Om det nu är så att bussterminalerna måste veta vilken zon de befinner sig i - görs det automatiskt genom buss-pc, eller med ett manuellt handgrepp från föraren? Det vore intressant att veta hur systemet fungerar i bakgrunden och hur man kommer hantera "felstämplingar". Ångra-funktionen som diskuteras ovan är ju inte till någon nytta om inte resenären vet vilken zon som registrerats på kortet.
När man väljer sin standardresa gör man det genom att ange antalet kuponger (2-8). Men på bussens terminal kan man bara välja mellan 1, 2 och 3. Ska siffran tolkas som (a) antalet zoner man vill resa i, (b) antalet kuponger man vill resa för, eller (c) hur många kuponger utöver standardresan som man vill åka för?
(a) känns aningen ologiskt, eftersom man anger standardresan i antalet kuponger och inte i antal zoner.
(b) verkar som en rimlig modell, men då borde 2, 3 och 4 vara alternativen istället för 1-3.
(c) då funkar det inte att välja en resa med färre kuponger än standardresan.
Dessutom verkar systemet beroende av att terminalen vet i vilken zon den befinner sig i. En biljett med t.ex. två kuponger är ju bara giltig i den zon där den köps. Här kommer det förmodligen bli problem om en buss kommer från zon B och åker in zon A men terminalen fortfarande tror att den är i zon B. Resenären som kliver på med en standardresa på två kuponger får då ovetandes en biljett för zon B, och vid t.ex. byte till tunnelbana dras då ytterligare en standardresa eftersom den första biljetten bara är giltig i zon B men inte i zon A där tunnelbanan ligger. Detta sker tämligen obemärkt för resenären, eftersom zonläget inte visas för resenärern, och återstående belopp inte visas i tunnelbanespärren.
Om det nu är så att bussterminalerna måste veta vilken zon de befinner sig i - görs det automatiskt genom buss-pc, eller med ett manuellt handgrepp från föraren? Det vore intressant att veta hur systemet fungerar i bakgrunden och hur man kommer hantera "felstämplingar". Ångra-funktionen som diskuteras ovan är ju inte till någon nytta om inte resenären vet vilken zon som registrerats på kortet.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Alternativ C är det rätta.kildor skrev:Jag har tittat på instruktionsfilmen om reskassa från SL, men tycker inte det framgår hur de olika knapparna på bussens accessterminal ska användas.
När man väljer sin standardresa gör man det genom att ange antalet kuponger (2-8). Men på bussens terminal kan man bara välja mellan 1, 2 och 3. Ska siffran tolkas som (a) antalet zoner man vill resa i, (b) antalet kuponger man vill resa för, eller (c) hur många kuponger utöver standardresan som man vill åka för?
(a) känns aningen ologiskt, eftersom man anger standardresan i antalet kuponger och inte i antal zoner.
(b) verkar som en rimlig modell, men då borde 2, 3 och 4 vara alternativen istället för 1-3.
(c) då funkar det inte att välja en resa med färre kuponger än standardresan.
Dessutom verkar systemet beroende av att terminalen vet i vilken zon den befinner sig i. En biljett med t.ex. två kuponger är ju bara giltig i den zon där den köps. Här kommer det förmodligen bli problem om en buss kommer från zon B och åker in zon A men terminalen fortfarande tror att den är i zon B. Resenären som kliver på med en standardresa på två kuponger får då ovetandes en biljett för zon B, och vid t.ex. byte till tunnelbana dras då ytterligare en standardresa eftersom den första biljetten bara är giltig i zon B men inte i zon A där tunnelbanan ligger. Detta sker tämligen obemärkt för resenären, eftersom zonläget inte visas för resenärern, och återstående belopp inte visas i tunnelbanespärren.
Om det nu är så att bussterminalerna måste veta vilken zon de befinner sig i - görs det automatiskt genom buss-pc, eller med ett manuellt handgrepp från föraren? Det vore intressant att veta hur systemet fungerar i bakgrunden och hur man kommer hantera "felstämplingar". Ångra-funktionen som diskuteras ovan är ju inte till någon nytta om inte resenären vet vilken zon som registrerats på kortet.
Skall man resa för mindre antal kuponger än sin standardresa så får man be bussföraren om hjälp att reducera antalet kuponger.
Däreför är det bättre att registrera sin "hemmazon" d v s 2 kuponger som standardresa! Det är alltid lättare att lägga till än att dra ifrån, så är det med förköpsremsorna med...
Om jag som har valt standardresa med 2 kuponger (Granängsringen ligger i zon B) och åker med buss 872 till Gullmarsplan (i zon A) , så trycker jag på knapp "1" d v s jag vill att det dras en kupong till. Likadant gör jag på hemvägen, eftersom det redan dragits två kuponger på min standardresa. Man skall tänka "i kuponger" inte i zoner...
Och det är egentligen på bussarna som det "utbredda fusket" kommer att ske...
Jag kan ju (om jag vill fuska) i princip bara lägga mitt Accesskort på läsaren när jag kliver på bussen vid Gullmarsplan. Sedan att Tyresö ligger i zon B vet ju egentligen bara föraren och jag. (Jag kan ju hävda att jag bara skall till Norra Sköndal) Villkoret (och i min mening ett bättre styrsytem) är då att föraren frågar vart jag skall resa, lägger till en kupong på mitt Accesskort, vilket skulle göra knapparna överflödiga, men samtidigt försäkra resenären om att rätt kupongantal dras från Accesskortet.
Därför tror jag att knapparna ovanpå Accessläsaren så småningom kommer att sakna funktion, då SL upptäcker hur utbrett fusket är...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Bättre och bättre beror på hur man åker. Som jag skrivit innan är ~99 procent av mina resor trekupongsresor, med andra ord är det smidigare för mig att reducera den enstaka gång per år jag åker inom samma zon än att lägga till alla andar gånger jag åker.roggek skrev:
Alternativ C är det rätta.
Skall man resa för mindre antal kuponger än sin standardresa så får man be bussföraren om hjälp att reducera antalet kuponger.
Däreför är det bättre att registrera sin "hemmazon" d v s 2 kuponger som standardresa! Det är alltid lättare att lägga till än att dra ifrån, så är det med förköpsremsorna med...
Eller när man upptäcker att uppehållen tar längre tid för att ovana resenärer ska stå och knappa istället för att säga till föraren var man ska och föraren sedan har fyra knappar. När det gäller buss är det inte sedan helt lätt för resenären att veta var gränserna går.roggek skrev:Därför tror jag att knapparna ovanpå Accessläsaren så småningom kommer att sakna funktion, då SL upptäcker hur utbrett fusket är...
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Resenärerna hade väl inte större kontroll över remsorna heller, det är ju föraren/spärrvakten/konduktören som håller i stämpeln...Inge skrev:Naturligtvis kan du fuska och det är möjligt att du gör det, vad vet jag. Men felstämplingarna beror till överväldigande andel på att chauförerna stämplar fel, trots rätt upplysning, många är dessutom ovilliga att rätta. Man hänvisar till nästa kontroll. Att inte låta resenärerna ha kontroll över deras kort vore förödande och dessutom bissart i förhållande till den tilläggsavgift som SL, genom missbrukat förtroende, påför resenärerna vid kontroll även i dessa fall. Men den diskussionen återkommer jag till i den för detta relevanta ämnestråden.roggek skrev:Och det är egentligen på bussarna som det "utbredda fusket" kommer att ske...
Jag kan ju (om jag vill fuska) i princip bara lägga mitt Accesskort på läsaren när jag kliver på bussen vid Gullmarsplan. Sedan att Tyresö ligger i zon B vet ju egentligen bara föraren och jag. (Jag kan ju hävda att jag bara skall till Norra Sköndal) Villkoret (och i min mening ett bättre styrsytem) är då att föraren frågar vart jag skall resa, lägger till en kupong på mitt Accesskort, vilket skulle göra knapparna överflödiga, men samtidigt försäkra resenären om att rätt kupongantal dras från Accesskortet.
Därför tror jag att knapparna ovanpå Accessläsaren så småningom kommer att sakna funktion, då SL upptäcker hur utbrett fusket är...
Så varför ändra på ett tilvägagångssätt som fungerat i nästan 40 år. Resenärerna kan inte HA något ansvar, det är ju bara att titta på hur de beter sig ute i SL-trafiken...Och nu menar jag inte hur biljetterna hanteras utan mera allmänt beteende...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Gällande att stämpla delsträcka eller hela sträckan har SL ett stort finger med i detta trassel då man från tid till annan ändrat sig om hur det ska göras. Sedan har jag svårt att se att en person ska kunna utantill vad varenda station och hållplats ligger i för zon och att börja slå i en pärm/bok ombord på bussen är inte bästa.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Varje Accessautomat i spårtrafiken, och varje Accessläsare på bussarna kan skriva ut informationen på ett papper (om någon på depåerna nu fyller på kvittopapper i Accessläsarna på en buss? F'n trotInge skrev:Visst, men kan detta kanske föranleda slutsatsen att resenärerna inte bör fråntas kvittensen på vad som stämplas genom att allt döljs i elektronisk information? Att det kanske till och med blir lite bättre om resenärerna åtminstone får stämpla själva? Hela systemet bygger idag på att spärrvakterna kan läsa av remsorna och ställa kontrollfråga.BSB101 skrev:Gällande att stämpla delsträcka eller hela sträckan har SL ett stort finger med i detta trassel då man från tid till annan ändrat sig om hur det ska göras. Sedan har jag svårt att se att en person ska kunna utantill vad varenda station och hållplats ligger i för zon och att börja slå i en pärm/bok ombord på bussen är inte bästa.

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Enligt utbildningen jag gått ska vi bussförare inte skriva ut dylika papper åt resenärerna. Således finns det säkerligen heller inga krav från SL att operatörerna behöver fylla på papper i bussarnas maskiner.roggek skrev:Varje Accessautomat i spårtrafiken, och varje Accessläsare på bussarna kan skriva ut informationen på ett papper (om någon på depåerna nu fyller på kvittopapper i Accessläsarna på en buss? F'n trot), bara man ber om det, antingen genom ett knapptryck, eller genom att fråga bussföraren...Så inget döljs egentligen i elektronisk form, det är bara det att resenären bör vara mer aktiv (vilket aldrig är fallet...)
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Eftersom jag inte orkat läsa genom alla inlägg i denna mastodonttråd är det möjligt att detta tagits upp tidigare, men:
- Skulle inte en konsekvent enhetstaxa lösa de flesta av de problem som nu finns?
med näsvisa hälsningar
Thomas K Ohlsson
- Skulle inte en konsekvent enhetstaxa lösa de flesta av de problem som nu finns?
med näsvisa hälsningar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Nej, men den skulle onekligen innebära att man slipper lösa dem. Dock tycker jag ändå att man i vilket fall som helst ska ha ett maskinellt system som klarar av dubbelriktad kommunikation mellan trafikant och maskin.TKO skrev:Eftersom jag inte orkat läsa genom alla inlägg i denna mastodonttråd är det möjligt att detta tagits upp tidigare, men:
-Skulle inte en konsekvent enhetstaxa lösa de flesta av de problem som nu finns?
Lustigt nog tror jag inte att någon har nämnt enhetstaxa som en lösning i den här tråden, kanske därför att ingen törs tro att det blir vänsterstyre i SLL under överskådlig framtid.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Nu ska man inte tro alltför mycket på opionsunderökningar 2 år före valet - men helt omöjligt ser det ju inte ut att vara... sen kan man ju också hysa en förhoppning om att förnuftet kan styra även inom SL/SLL. Jag har sett siffran 28 miljoner/år som en intäktsminskning vid enhetstaxa, det är alltså endast ungefär dubbelt så mycket som högeralliansen använde till konsulthjälp för att komma sams om skärgårdstrafiken... och sen har vi förmodligen minskade kostnader för att bygga om accessystemet?daniel_s skrev:Nej, men den skulle onekligen innebära att man slipper lösa dem. Dock tycker jag ändå att man i vilket fall som helst ska ha ett maskinellt system som klarar av dubbelriktad kommunikation mellan trafikant och maskin.TKO skrev:Eftersom jag inte orkat läsa genom alla inlägg i denna mastodonttråd är det möjligt att detta tagits upp tidigare, men:
-Skulle inte en konsekvent enhetstaxa lösa de flesta av de problem som nu finns?
Lustigt nog tror jag inte att någon har nämnt enhetstaxa som en lösning i den här tråden, kanske därför att ingen törs tro att det blir vänsterstyre i SLL under överskådlig framtid.
Att man skall ha dubbelriktad kommunikation tycker jag också! Både när det gäller biljettsystem och i debatter!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Med nolltaxa skulle inga av trådens problem behöva lösas!TKO skrev:- Skulle inte en konsekvent enhetstaxa lösa de flesta av de problem som nu finns?
TKO skrev:med näsvisa hälsningar
Thomas K Ohlsson


Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Ja, då skulle man få andra problem att lösa.M_M skrev:Med nolltaxa skulle inga av trådens problem behöva lösas!
- Jourmaster
- Moderator
- Inlägg: 796
- Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Diskussionen om nolltaxa och piratpartiet samt definitionen av flatrate är en bra bit från ämnet och har tagits bort. Vi fortsätter med SL Access och Reskassan.
mvh
Jourmaster
mvh

Jourhavande forummoderator.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Nu har reskassan varit igång i drygt två veckor och uppskattningsvis 0,000000001 promille av trafikanterna har gått över från remsan till reskassan.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Är väl inget konstigt då målgruppen är sällanresenärer och iaf jag kommer använda upp min remsa innan jag laddar mitt kort. Vilket gör att det blir om någon månad eller två som jag tidigaste går över. sedan kan alltid vara bra att ha något att backa upp ett påstående med, speciellt när man kommer med siffror.abc123 skrev:Nu har reskassan varit igång i drygt två veckor och uppskattningsvis 0,000000001 promille av trafikanterna har gått över från remsan till reskassan.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Sällanresenärer är lite fel begrepp då det kan handla om resenärer som gör en resa/dag. Först den 32:a resan lönar sig ett 30-dagarskort.
Någon statistik finns såklart inte, men det står klart att folk generellt fortsätter köpa sina remsor precis som vanligt. Folk överger inte remsan förrän de måste.
Någon statistik finns såklart inte, men det står klart att folk generellt fortsätter köpa sina remsor precis som vanligt. Folk överger inte remsan förrän de måste.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Det finns ju även många privata leverantörer som orsakar problem för sina kunder genom att mer eller mindre plötsligt sluta att tillhandahålla en viss produkt, gå i konkurs etc. Gå till dem och säg "vad ska jag göra nu då" så får du med betryggande sannolikhet svaret att det är inte deras problem. Jag gillar i och för sig inte Access-systemet, och i synnerhet inte reskasselösningen, men om man nu har infört någonting som någotsånär ersätter det gamla systemet så finns det väl inget hinder kvar för att avskaffa det, med rimlig övergångstid för dem som har kvar kuponger.