Undras om det går att göra 30 metersvagnar av A36, eller rent av 50 meters

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Nog skall det väl gå allt; men 40-metersvagnar är väl om jag försått saken rätt en option i beställningen, det är inte 50, eller att återbygga dem. Så kostnaden blir förstås högre, men modul som modul går ju att bygga hur långa och korta som helst. Så länge man inte vill ha halva moduler lär det åtminstone inte vara tekniskt/ekonomiskt omöjligt.Henrik Schütz skrev:Såg just på SLs hemsida att hela spårväg city med Lidingöbanan, och sträckan till Djurgården avses trafikeras med A36, vilket på goda grunder antas vara 40 meters versionen av A35.
Undras om det går att göra 30 metersvagnar av A36, eller rent av 50 meters
Vill man göra om dem till 30-metersvagnar så tar man bort den extra mellandelen, och vill man förlänga dem till 50 meter så lägger man till en likadan mellandel i andra ändan.Henrik Schütz skrev:Undras om det går att göra 30 metersvagnar av A36, eller rent av 50 meters
Det finns fler parametrar än vagnslängd som avgör hur stor kapaciteten är. Om man i stället för 45 m var 10:e minut kör 40 meter var 5:e så har man förmodligen ökat både kapacitet och resande. Ja, det förutsätter större andel dubbelspår, men det är väl ingen omöjlighet annat än om man vill klanka ned på politikerna på Lidingö.Odd skrev:Lidingöbanan byggs om med 60-metersplattformar men kommer att trafikeras av 40-metersspårvagnar. I dag är spårvagnstågen ca 45 meter långa.
Det måste väl vara fler än jag själv som ser orimligheten i detta. Det är ju högre kapacitet vi behöver, inte lägre? Således borde det köras 30-metersvagnar på linje 21 och 40-meters på linje 7 som standardutsättning. Under helger kan man använda en del av 30-metersvagnarna från linje 21 på linje 7. Det finns ju inget som säger att man inte kan blanda 30- och 40-metersvagnar i trafiken på linje 7.
Kan kännas frustrerande. Men skulle vara ännu värre om sidnumren var kapitelindelade, alltså som 1:1 ... 1:12, 2:1 ... 2:17 etc.Henrik Schütz skrev:Är det bara jag som irriteras över pdf som inte har samma sidnumrering som innehållsförteckningen?
Hm... är inte spårvagnstågen idag totalt 45 m långa? Alltså det försvinner flera meter luft-kopplingar-förarhytter mellan vagnarna. Jämfört med fullt utrymme i nya 40-m vagnar - samt att de gamla vagnarna är rätt trång, tar tid att lossa och lasta; samt faktumet att man troligen kör tätare turlista i rusningstrafik..?Odd skrev:Lidingöbanan byggs om med 60-metersplattformar men kommer att trafikeras av 40-metersspårvagnar. I dag är spårvagnstågen ca 45 meter långa.
Det måste väl vara fler än jag själv som ser orimligheten i detta. Det är ju högre kapacitet vi behöver, inte lägre? Således borde det köras 30-metersvagnar på linje 21 och 40-meters på linje 7 som standardutsättning. Under helger kan man använda en del av 30-metersvagnarna från linje 21 på linje 7. Det finns ju inget som säger att man inte kan blanda 30- och 40-metersvagnar i trafiken på linje 7.
twr skrev:Inte nog med A36, det kan bli A37 också:
http://sll.se/upload/Budget/Alliansens% ... 120511.pdf
"Ny spårvagnstyp för innerstaden och Lidingö med låggolv bör upphandlas som skapar lägre investeringskostnader för hållplatser, bättre tillgänglighet och lägre busskostnader. En flerledad vagn med bättre tillgänglighet i kurva, fler dörrar och flexibel möblering kortar hållplatstiderna och skapa därmed högre medelhastighet." (Sidan 50)
Dessutom är A35/A36 bredare än A30/B30 (vilket iofs inte säger jättemycket om hur mycket plats de verkligen har ombord i praktiken)haddock11 skrev:Hm... är inte spårvagnstågen idag totalt 45 m långa? Alltså det försvinner flera meter luft-kopplingar-förarhytter mellan vagnarna. Jämfört med fullt utrymme i nya 40-m vagnar - samt att de gamla vagnarna är rätt trång, tar tid att lossa och lasta; samt faktumet att man troligen kör tätare turlista i rusningstrafik..?Odd skrev:Lidingöbanan byggs om med 60-metersplattformar men kommer att trafikeras av 40-metersspårvagnar. I dag är spårvagnstågen ca 45 meter långa.
Har lite svårt att förstå hur färre sittplatser kan uppvägas av fler ståplatser, åtminstone om man vill ha en attraktiv kollektivtrafik och inte bara transportera så mycket boskap som möjligt så billigt som möjligt.Stefan Widén skrev:A35/36 kommer att vara 2.65 m vilket är 25 cm bredare än A 30, det ger alltså 10 kvadratmeter mer yta. Jag tror att normen säger 7 stående på kvadrat (packat). Till det kommer alltså ytorna för hytter mm som försvinner. Antalet sittplatser blir något lägre men uppvägs av flera stående.
/Stefan
Det är väl det som kollektivtrafik ala SL, Västtrafik etc går ut på? Annars hade väl aldrig SL byggt om ett par Cxor till "boskapsvagnar"?AdrianLangemar skrev:Har lite svårt att förstå hur färre sittplatser kan uppvägas av fler ståplatser, åtminstone om man vill ha en attraktiv kollektivtrafik och inte bara transportera så mycket boskap som möjligt så billigt som möjligt.Stefan Widén skrev:A35/36 kommer att vara 2.65 m vilket är 25 cm bredare än A 30, det ger alltså 10 kvadratmeter mer yta. Jag tror att normen säger 7 stående på kvadrat (packat). Till det kommer alltså ytorna för hytter mm som försvinner. Antalet sittplatser blir något lägre men uppvägs av flera stående.
/Stefan
Det går väl ut på att de flesta resenärer som åker korta eller medellånga sträckor tycker det är bättre att stå på tåget än att stå kvar på plattformen därför att de inte kan tränga sig ombord. Då är det bra att bussar, spårvagnar och tåg i kortväga trafik har många och breda dörrar och gott om utrymme för stående.Det är väl det som kollektivtrafik ala SL, Västtrafik etc går ut på? Annars hade väl aldrig SL byggt om ett par Cxor till "boskapsvagnar"?
Fast med tanke på att A30 har högt golv och A35/6 lågt så försvinner relativt mycket golvyta till hjul m.m.Stefan Widén skrev:A35/36 kommer att vara 2.65 m vilket är 25 cm bredare än A 30, det ger alltså 10 kvadratmeter mer yta. Jag tror att normen säger 7 stående på kvadrat (packat). Till det kommer alltså ytorna för hytter mm som försvinner. Antalet sittplatser blir något lägre men uppvägs av flera stående.
/Stefan
I A30 finns det inte så mycket golvyta ändå. Utrymmet i gången är inte stort, och det beror knappast på att sittplatserna är väl tilltagna.2763 skrev: Fast med tanke på att A30 har högt golv och A35/6 lågt så försvinner relativt mycket golvyta till hjul m.m.
Stockholmare är lite smalare än mellansvenskarM_M skrev:En bonusfråga angående vagnbredder o.s.v., med reservation för att jag kanske frågat förut och glömt svaret:
Sitter folk i allmänhet parvis på "tvåplats-sofforna" på A30/B30? Hur bär de i så fall sig åt om de inte är typ max 12 år gamla och/eller undernärda?