Inga A35 till Spårväg city.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Henrik Schütz

Inga A35 till Spårväg city.

Inlägg av Henrik Schütz »

Såg just på SLs hemsida att hela spårväg city med Lidingöbanan, och sträckan till Djurgården avses trafikeras med A36, vilket på goda grunder antas vara 40 meters versionen av A35.

Undras om det går att göra 30 metersvagnar av A36, eller rent av 50 meters :?:
spårlasse

Re: Inga A35 till Spårväg city.

Inlägg av spårlasse »

Henrik Schütz skrev:Såg just på SLs hemsida att hela spårväg city med Lidingöbanan, och sträckan till Djurgården avses trafikeras med A36, vilket på goda grunder antas vara 40 meters versionen av A35.

Undras om det går att göra 30 metersvagnar av A36, eller rent av 50 meters :?:
Nog skall det väl gå allt; men 40-metersvagnar är väl om jag försått saken rätt en option i beställningen, det är inte 50, eller att återbygga dem. Så kostnaden blir förstås högre, men modul som modul går ju att bygga hur långa och korta som helst. Så länge man inte vill ha halva moduler lär det åtminstone inte vara tekniskt/ekonomiskt omöjligt.
indigirka

Inlägg av indigirka »

Henrik Schütz skrev:Undras om det går att göra 30 metersvagnar av A36, eller rent av 50 meters :?:
Vill man göra om dem till 30-metersvagnar så tar man bort den extra mellandelen, och vill man förlänga dem till 50 meter så lägger man till en likadan mellandel i andra ändan.

Principen hur en 30-metersvagn (tredelad) förlängs till 40 meter syns här:
http://www.kaupunkiliikenne.net/HKI_07b.gif
twr

Inlägg av twr »

Inte nog med A36, det kan bli A37 också:

http://sll.se/upload/Budget/Alliansens% ... 120511.pdf

"Ny spårvagnstyp för innerstaden och Lidingö med låggolv bör upphandlas som skapar lägre investeringskostnader för hållplatser, bättre tillgänglighet och lägre busskostnader. En flerledad vagn med bättre tillgänglighet i kurva, fler dörrar och flexibel möblering kortar hållplatstiderna och skapa därmed högre medelhastighet." (Sidan 50)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Lidingöbanan byggs om med 60-metersplattformar men kommer att trafikeras av 40-metersspårvagnar. I dag är spårvagnstågen ca 45 meter långa.

Det måste väl vara fler än jag själv som ser orimligheten i detta. Det är ju högre kapacitet vi behöver, inte lägre? Således borde det köras 30-metersvagnar på linje 21 och 40-meters på linje 7 som standardutsättning. Under helger kan man använda en del av 30-metersvagnarna från linje 21 på linje 7. Det finns ju inget som säger att man inte kan blanda 30- och 40-metersvagnar i trafiken på linje 7.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Henrik Schütz

Intressant det där twr, hur kunde jag missa det, som altid läser budgeten. Fast det står ju inte hur långa vagnar det är tänkt...

Och hur skall det där med minskade busdkostnader tolkas?

Är det bara jag som irriteras över pdf som inte har samma sidnumrering som innehållsförteckningen?

HS
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Odd skrev:Lidingöbanan byggs om med 60-metersplattformar men kommer att trafikeras av 40-metersspårvagnar. I dag är spårvagnstågen ca 45 meter långa.

Det måste väl vara fler än jag själv som ser orimligheten i detta. Det är ju högre kapacitet vi behöver, inte lägre? Således borde det köras 30-metersvagnar på linje 21 och 40-meters på linje 7 som standardutsättning. Under helger kan man använda en del av 30-metersvagnarna från linje 21 på linje 7. Det finns ju inget som säger att man inte kan blanda 30- och 40-metersvagnar i trafiken på linje 7.
Det finns fler parametrar än vagnslängd som avgör hur stor kapaciteten är. Om man i stället för 45 m var 10:e minut kör 40 meter var 5:e så har man förmodligen ökat både kapacitet och resande. Ja, det förutsätter större andel dubbelspår, men det är väl ingen omöjlighet annat än om man vill klanka ned på politikerna på Lidingö.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Ja, vi får väl se hur tät trafik det blir. Enl uppgift från en källa (vet ej om det stämmer) så har man slopat en dubbelspårsutbyggnad och planerar 10-minuterstrafik, dvs i praktiken en något sänkt kapacitet. Men vi får väl se hur det blir sen när planerna offentliggörs.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Henrik Schütz skrev:Är det bara jag som irriteras över pdf som inte har samma sidnumrering som innehållsförteckningen?
Kan kännas frustrerande. Men skulle vara ännu värre om sidnumren var kapitelindelade, alltså som 1:1 ... 1:12, 2:1 ... 2:17 etc.
Men du vet väll att man kan klicka på en rad i innehållsförteckningen och komma direkt till den rubriken?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
haddock11

Inlägg av haddock11 »

Odd skrev:Lidingöbanan byggs om med 60-metersplattformar men kommer att trafikeras av 40-metersspårvagnar. I dag är spårvagnstågen ca 45 meter långa.

Hm... är inte spårvagnstågen idag totalt 45 m långa? Alltså det försvinner flera meter luft-kopplingar-förarhytter mellan vagnarna. Jämfört med fullt utrymme i nya 40-m vagnar - samt att de gamla vagnarna är rätt trång, tar tid att lossa och lasta; samt faktumet att man troligen kör tätare turlista i rusningstrafik..?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

twr skrev:Inte nog med A36, det kan bli A37 också:

http://sll.se/upload/Budget/Alliansens% ... 120511.pdf

"Ny spårvagnstyp för innerstaden och Lidingö med låggolv bör upphandlas som skapar lägre investeringskostnader för hållplatser, bättre tillgänglighet och lägre busskostnader. En flerledad vagn med bättre tillgänglighet i kurva, fler dörrar och flexibel möblering kortar hållplatstiderna och skapa därmed högre medelhastighet." (Sidan 50)

Öhhh, på vilket sätt går det att bygga en vagn som gör hållplatserna billigare att bygga? Nåt med höjd v.s. höjd på bussar?
haddock11 skrev:

Hm... är inte spårvagnstågen idag totalt 45 m långa? Alltså det försvinner flera meter luft-kopplingar-förarhytter mellan vagnarna. Jämfört med fullt utrymme i nya 40-m vagnar - samt att de gamla vagnarna är rätt trång, tar tid att lossa och lasta; samt faktumet att man troligen kör tätare turlista i rusningstrafik..?
Dessutom är A35/A36 bredare än A30/B30 (vilket iofs inte säger jättemycket om hur mycket plats de verkligen har ombord i praktiken)
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

A35/36 kommer att vara 2.65 m vilket är 25 cm bredare än A 30, det ger alltså 10 kvadratmeter mer yta. Jag tror att normen säger 7 stående på kvadrat (packat). Till det kommer alltså ytorna för hytter mm som försvinner. Antalet sittplatser blir något lägre men uppvägs av flera stående.

/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Stefan Widén skrev:A35/36 kommer att vara 2.65 m vilket är 25 cm bredare än A 30, det ger alltså 10 kvadratmeter mer yta. Jag tror att normen säger 7 stående på kvadrat (packat). Till det kommer alltså ytorna för hytter mm som försvinner. Antalet sittplatser blir något lägre men uppvägs av flera stående.

/Stefan
Har lite svårt att förstå hur färre sittplatser kan uppvägas av fler ståplatser, åtminstone om man vill ha en attraktiv kollektivtrafik och inte bara transportera så mycket boskap som möjligt så billigt som möjligt.
Henrik Schütz

Stopp och belägg, invändigt är en A35 12 cm bredare än A30. resten går åt till tjockare väggar. Fast det relevanta är väl mittgångens bredd, och den är smal på båda vagnarna max 10 cn bredare på A 35.

HS
BSB101

Inlägg av BSB101 »

AdrianLangemar skrev:
Stefan Widén skrev:A35/36 kommer att vara 2.65 m vilket är 25 cm bredare än A 30, det ger alltså 10 kvadratmeter mer yta. Jag tror att normen säger 7 stående på kvadrat (packat). Till det kommer alltså ytorna för hytter mm som försvinner. Antalet sittplatser blir något lägre men uppvägs av flera stående.

/Stefan
Har lite svårt att förstå hur färre sittplatser kan uppvägas av fler ståplatser, åtminstone om man vill ha en attraktiv kollektivtrafik och inte bara transportera så mycket boskap som möjligt så billigt som möjligt.
Det är väl det som kollektivtrafik ala SL, Västtrafik etc går ut på? Annars hade väl aldrig SL byggt om ett par Cxor till "boskapsvagnar"?
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Det är väl det som kollektivtrafik ala SL, Västtrafik etc går ut på? Annars hade väl aldrig SL byggt om ett par Cxor till "boskapsvagnar"?
Det går väl ut på att de flesta resenärer som åker korta eller medellånga sträckor tycker det är bättre att stå på tåget än att stå kvar på plattformen därför att de inte kan tränga sig ombord. Då är det bra att bussar, spårvagnar och tåg i kortväga trafik har många och breda dörrar och gott om utrymme för stående.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

/Stefan
Fast med tanke på att A30 har högt golv och A35/6 lågt så försvinner relativt mycket golvyta till hjul m.m.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

En bonusfråga angående vagnbredder o.s.v., med reservation för att jag kanske frågat förut och glömt svaret:

Sitter folk i allmänhet parvis på "tvåplats-sofforna" på A30/B30? Hur bär de i så fall sig åt om de inte är typ max 12 år gamla och/eller undernärda? :wink:
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

2763 skrev: Fast med tanke på att A30 har högt golv och A35/6 lågt så försvinner relativt mycket golvyta till hjul m.m.
I A30 finns det inte så mycket golvyta ändå. Utrymmet i gången är inte stort, och det beror knappast på att sittplatserna är väl tilltagna.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:En bonusfråga angående vagnbredder o.s.v., med reservation för att jag kanske frågat förut och glömt svaret:

Sitter folk i allmänhet parvis på "tvåplats-sofforna" på A30/B30? Hur bär de i så fall sig åt om de inte är typ max 12 år gamla och/eller undernärda? :wink:
Stockholmare är lite smalare än mellansvenskar :cheesygrin:

Man får plats om man inte vräker ut sig så mycket. Men många väljer att stå hellre än att klämma sig in på den fjärde platsen i en fyrgrupp, mest kanske för att man inte gillar dem som sitter där snarare än för att det skulle vara omöjligt. Det är ju ungefär likadant på tunnelbanan...
Skriv svar