"Man får inte ta bilder hursomhelst på tåg"...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Leif Spångberg

"Man får inte ta bilder hursomhelst på tåg"...

Inlägg av Leif Spångberg »

...fick jag höra i eftermiddags på Lidingöbanan av en troligtvis anställd, han befann sig iallafall i en förarhytt, visserligen i bakändan, men ändå. Mitt uppdrag idag var att ägna ännu en dag med videon, stativet och stor-kameran för att dokumentera SSLidJ, dvs den kvarstående södra grenen.

Jag står aldrig i vägen eller nära plattforms/hållplats-kanten, aldrig på spårområdet, sköter mig exemplariskt om jag får säga så. Jag har själv ett förflutet inom tågköreriet, och vet nog vad man som förare reagerar på.

Visst är det väl rackarns tråkigt att höra dylika uttryck. Det är inte ofta, det medger jag, men med den ( även om den var ngt för ynglig för att jag skulle bli momentant orolig ) myndighetsrösten, slås jag ned...

I Norrköping brukar förarna stanna o fråga var bilderna/filmerna hamnar på nätet.

I Stockholm (7:an) reagerar man inte ens.

(Tilläg)Vid Saltsjöbanan har tåg stannat på linjen och jag har uppmanats att ringa trafikcentralen, då förarna blivit "oroliga". (/Tilläg)

I Göteborg har man fullt upp med annan trafik för att notera mig.

Ibland har man gett mig fingret eller stannat och skällt ut mig, oftast utomlands.

Så, är det som så att mina 70.000 - 80.000 bilder är olagliga. Skall jag bränna/deleta dem ??

Jag som tänkte ge dem till Spårvägsmuseet eller SSS när det är dags för mig att lämna in kör-nyckeln. By the way, vem kan ta emot dem ?? En fundering, nu när mitt medicin-intag ständigt ökar (visserligen ordinerade av mig själv, men jag vet tyvärr prognoserna).

/Deppig gammal stöt...

PS. Lite bilder från ett lyckligare tillfälle...

Bild

-

Bild

-

Bild

-DS
Användarens profilbild
roggek

Re: "Man får inte ta bilder hursomhelst på tåg"...

Inlägg av roggek »

Jag säger bara:
http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-m ... rafera.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/rattighet ... gheter.htm

Enkelt svar, du får ta bilder på allt och alla utom vissa skyddsobjekt som kan vara både militära och civila anläggningar. När man inte får fotografera är det tydligt skyltat.

Så fotografera på bara, och var lycklig med dina bilder som du delar med dig utav, du behöver inte vare sig bränna dem eller skänka bort dem.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Jeff
Kontakt:

Inlägg av Jeff »

Tråkigt att höra.

Har själv råkat ut för något likande i Paris tunnelbanan. Råkade få med ryggen av en kontrollant som stod utanför vagnen (Jag filmade inne i vagnen). Blev att radera filmsekvensen. :cry:

But life goes on...
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jodå, det är tillåtet att fotografera och filma och förare m fl skall veta om detta. MEN när du står några få meter från spåret på en bana som inte är inhägnad så kan du göra förarna oroliga. på 300 meters håll ser man inte vad du håller på med utan det man tycker sig se är en idiot som står på ett väldigt onormalt ställe (t ex en svårtillgänglig bergskärning); när man kommer närmare så ser man kanske kameran men då är skadan redan skedd.

Jag har några gånger stannat och sagt till fotografer längs banan att försöka ta det lite lugnt därför att de andra förarna ropar på radion om onormal verksamhet invid spåret (vilket de btw är skyldiga att göra). Jag kan kanske lukta mig till en tågintresserad på en kilometers håll, men den vanlige föraren kan det inte utan upplever det lätt som ett arbetsmiljöproblem. Så även om man vet att man inte gör något olagligt så tycker jag väl att man kan försöka undvika de mest skumma sätten att bete sig, detta har även SSS som förening en del att vinna på. Kram från en omtänksam förare :cheesygrin:

Fina bilder f ö :D
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

daniel_s skrev:Jodå, det är tillåtet att fotografera och filma och förare m fl skall veta om detta. MEN när du står några få meter från spåret på en bana som inte är inhägnad så kan du göra förarna oroliga. på 300 meters håll ser man inte vad du håller på med utan det man tycker sig se är en idiot som står på ett väldigt onormalt ställe (t ex en svårtillgänglig bergskärning); när man kommer närmare så ser man kanske kameran men då är skadan redan skedd.

Jag har några gånger stannat och sagt till fotografer längs banan att försöka ta det lite lugnt därför att de andra förarna ropar på radion om onormal verksamhet invid spåret (vilket de btw är skyldiga att göra). Jag kan kanske lukta mig till en tågintresserad på en kilometers håll, men den vanlige föraren kan det inte utan upplever det lätt som ett arbetsmiljöproblem. Så även om man vet att man inte gör något olagligt så tycker jag väl att man kan försöka undvika de mest skumma sätten att bete sig, detta har även SSS som förening en del att vinna på. Kram från en omtänksam förare :cheesygrin:

Fina bilder f ö :D

Kanske dags att alla tåg och bussfotografer införskaffar en varselväst:
http://www.jula.se/oppningsbar-varselvast-906093
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Fast varselvästen gör väl varken till eller från egentligen, åtminstone inte i längden?

Det skulle väl vara nån slags "tågmuppklubben-medlemsväst" men inte ens det lär hjälpa.
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

Ang han i bakre F-hytten, så hade han nog dåligt samvete för där skulle han nog inte vara.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Man behöver inte alls åka så långt som till Paris för att bli utsatt för vidriga övertramp och olaga hot:
>>Så nära som på Alkärrshallens hallgård (som tyvärr inte alltid är Himmelska fridens hallgård)
>>har jag upplevt att en annan medlem i SSS, som lagt märke till att jag tagit en bild över
>>hallgården där dennes bil råkade komma med i ena hörnet, utsatte mig för allra värsta sortens
>>hotelser i närvaro av andra personer. Det var inga DIREKTA mordhot, snarare utlovades jag genom personens
>>kriminella bekanta "en smärtsam behandling vars grad jag aldrig skulle kunna föreställa mig "(citat) om
>>jag inte omedelbart raderade bilden, vilket jag givetvis genast gjorde av diplomatiska skäl.
>>Om någon undrar varför de sett mig så sällan i Alkärrshallen de senaste åren, så är detta EN av de
>>många anledningarna.....
>>
>>/643 - som var Väldigt nära att gå ur SSS i januari.......HUNDRATALS personer har gått ur föreningen genom
åren - och jag tillåter mig vördsamt att förmoda att det inte främst varit av ekonomiska skäl....snarare ideologiska
och / eller personkemirelaterade....
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Det där fick jag och en kompis höra också senast när vi var och tog kort på Lidingöbanan, men då sa de till oss att vi inte får lägga ut bilder där de anställda är med på bild, är tydligen nån policy som Veolia Transport har. De var måttligt roade över att vi tog kort på deras vagnar och hade inte alls nåt som heter trevligt bemötande..
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Försök förstå att det där är sånt som enskilda personer säger för att få sin vilja igenom. Att hänvisa till någon annan, till en företagspolicy eller en lag (som inte ens finns) är klassiska beteenden hos folk som inte vet vad de talar om eller som helt enkelt vill uppnå något annat än vad som egentligen är rättmätigt. Går det så går det, är kanske mottot.

(Vill man höra direkta mordhot så kan man ju alltid gå ut på stan och fotografera fribilar inom taxibranschen...)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Hur är det nu, räknas spårtrafikpersonals agerande som myndighetsutövande (eftersom de har speciell rätt att instruera andra på sätt som "vem som helst" inte har ens på sin egen privata mark)? I så fall kanske det tangerar tjänstefel att komma med sådana hittepågrejer?
Anders Forsberg

Inlägg av Anders Forsberg »

Vi som jobbar inom olika trafikföretag kanske skulle ta och skriva ut det som står i roggek:s länkar, den övre länken talar förträffligt bra om vad som är tillåtet, och anslå i våra personalrum.

Själv började jag spåna på att göra något till vår(Göteborgs Spårvägars) personaltidning, har ett litet finger med i den.

Jag har aldrig blivit tillfrågad över varför jag fotar, ännu! Däremot har jag lite "försynt" talat om för kollegor som drar ned solskyddet ända ned i frontrutan på trafikerade gator och på egna banvallar när de kört och undrat vad gör Ni.

Sen det där att man fastnar på bild, jag tycker det är kul när man finner Göteborgsbilder och upptäcker "men det är ju jag"! Kanske kan man också säga att det finns personer som kontaktat med på grund av mina linjehäften och undrat om det går att få tag i någon bild där deras far, farfar, mor eller annan släkting varit med. Eller skäms så många av oss som jobbar inom trafikföretag för det vi sysslar med, jag blev bara spårvagnsförare ... själv har jag jobbat på GS i 33 år å inte skäms jag för detta!

Så skriv ut fotosidans länk och häng upp.

Så alla fortsätt fotografera!!!

Anders F
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Apropå förare som uppskattar att komma med på bilder så minns jag att när jag tog den här bilden så skojade föraren genom att röra handen som om han kammade håret inför fotografering :wink: :D

Bild
IMG_0923 by muppfoto, on Flickr
Användarens profilbild
lovespårvagn

Inlägg av lovespårvagn »

Anders Forsberg skrev:Vi som jobbar inom olika trafikföretag kanske skulle ta och skriva ut det som står i roggek:s länkar, den övre länken talar förträffligt bra om vad som är tillåtet, och anslå i våra personalrum.

Själv började jag spåna på att göra något till vår(Göteborgs Spårvägars) personaltidning, har ett litet finger med i den.

Jag har aldrig blivit tillfrågad över varför jag fotar, ännu! Däremot har jag lite "försynt" talat om för kollegor som drar ned solskyddet ända ned i frontrutan på trafikerade gator och på egna banvallar när de kört och undrat vad gör Ni.

Sen det där att man fastnar på bild, jag tycker det är kul när man finner Göteborgsbilder och upptäcker "men det är ju jag"! Kanske kan man också säga att det finns personer som kontaktat med på grund av mina linjehäften och undrat om det går att få tag i någon bild där deras far, farfar, mor eller annan släkting varit med. Eller skäms så många av oss som jobbar inom trafikföretag för det vi sysslar med, jag blev bara spårvagnsförare ... själv har jag jobbat på GS i 33 år å inte skäms jag för detta!

Anders F
Min mormor som nu tyvärr är borta :cry: var med på en bild i en artikel i Ringlinie-tidningen som du skrivit, och tagit kortet. Det var väldigt kul att se! :) /Adam B.
/Adam B
TKO

Inlägg av TKO »

M_M skrev:Apropå förare som uppskattar att komma med på bilder så minns jag att när jag tog den här bilden så skojade föraren genom att röra handen som om han kammade håret inför fotografering :wink: :D

Bild
IMG_0923 by muppfoto, on Flickr
Alldeles utanför ämnesområdet:

Betongelementen i bakgrunden ser ut som om dom kom från Olsson & Skarne...

Frågan är vem som inspirerades av vem?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Anders Forsberg skrev:Vi som jobbar inom olika trafikföretag kanske skulle ta och skriva ut det som står i roggek:s länkar, den övre länken talar förträffligt bra om vad som är tillåtet, och anslå i våra personalrum.

Anders F
Samma som min kollega Forsberg skriver så är jag lika förundrad över kollegor som drar ner solskyddet och även fått den frågan varför jag fotar dem och har sagt flera ggr att det inte är personen i fråga jag fotar utan fordonet, att de som kör kommer med är ju bara ett + :)
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

I Sverige är det tillåtet att fotografera allt man kan från allmän plats eller plats där allmänhet har tillträde, köpcentrum, stationer etc. det är rent nys från personal att försöka förhindra detta. Men, som Daniel framfört i tidigare inlägg så är det inte alltid lätt att urskilja en fotograf från en, ja....ska vi säga PUT:are. Det stressar alldeles säkert personalen att det kan vara så......

Men det går att framföra till gnällig personal att de har fel på två sätt, ett sätt är ett långfinger men bäst är att hyggligt påpeka att de talar i nattmössan. Den som inte stör eller är i vägen är i sin fulla rätt att fotografera på allmän plats (dock ej små nakna barn i poolen och så men det är väl rätt så självklart). Råder fotoförbud är det annonserat med skyltning och angivande av lagparagraf.

Om ni minns historien med en person som filmade poliser på självpåtagna uppdrag som biljettkontrollanter i tunnelbanan, vet ni också att det i laga kraft vunnen dom är tillåtet att också fotografera polistjänstemän om det inte är närgånget. Att kräva att fotograf på plats raderar bilder är myndighetsmissbruk och sannolikt grovt tjänstefel.

Citerat ur SL.se, "Intresset för att filma och fotografera i SL:s miljöer är mycket stort, särskilt tunnelbanan med sina unika miljöer är populär.

SL har rättighet men inte skyldighet att upplåta utrymme för filmning och fotografering i SL-trafiken. För att inte resenärerna ska bli störda och för att inte trafiken ska påverkas behöver du i vissa fall söka tillstånd för fotograferingar och filminspelningar.

Fotografering och inspelning för privat bruk
Om du vill fotografera och filma i SL:s miljöer för privat bruk behöver du inte söka tillstånd, så länge du inte påverkar eller stör den dagliga verksamheten.

Fotografering och inspelning i kommersiellt syfte
Har du ett kommersiellt syfte med att filma eller fotografera behöver du söka tillstånd för detta. Det gör du direkt hos den trafikentreprenör som ansvarar för trafiken." slut citat.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Anders Forsberg

Inlägg av Anders Forsberg »

Leif Du har rätt men jag är nog för gammal för att förstå vad är en PUT:are ?

Sen är det som jag skriver att vi som jobbar och har intresset av att dokumentera vår historia kanske bör tala om vad som gäller och den länk som fanns hos Roggek förklarar ju det mesta, bara mina griniga kollegor som ...

Jag har rest runt i "vlärden" en del under mer än 30 år och aldrig blivit ifrågasatt men numera hör jag mina kollegor "briljera" över vad de gjort när de sett "diggare" ... "den djäveln va tysk eller ... " jaha och jag vill visa spårvägsstaden Göteborg som något kul för den hitreste "diggaren". Nehej ...

Sen verkar det låta som Lidingöbanan är ett problem i sig och undrar är det inte några i vår förening (SSS) som är chefspersoner på denna bana, kanske nått för dessa att ta i.

Som sagt jag dokumenterar ett stycke av det som om ett tag är trafikhistoria och använder mina bilder i publikationer till glädje för en del. Det är det jag tror att vi behöver informera våra kollegor (vi som jobbar inom trafikföretagen). Tanken har efter denna tråd kommit upp om att använda den personaltidning som Göteborgs Spårvägar fortfarande ger ut, kan vara ett sätt. Synd denna tråd inte dök upp tidigare sedan den 1 februari har jag "vallat" runt ca 600 spårvagnsförare här i Göteborg bland Ringliniens vagnar. Inte haft en tanke på detta, synd.

Ska se vad jag kan göra här i "götet" så den som kommer hit törs fota.

Anders F
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Anders Forsberg skrev:Leif Du har rätt men jag är nog för gammal för att förstå vad är en PUT:are ?
En PUT:are är en som snart kommer bli en PUT, dvs Person Under Tåg.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Kantorn, du har helt rätt. En PUT är i värsta fall så småningom din och din kollegas klient vid jordfästningen.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Skriv svar