M21/M31

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jens Christesen
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 14 maj 2012 17:59

M21/M31

Inlägg av Jens Christesen »

Hej,

När M21 byggdes nr 261-279 till M31?

Foto: 231 den 2. oktober 2001
Bild
Senast redigerad av Jens Christesen den torsdag 17 maj 2012 14:14, redigerad totalt 1 gånger.
Jens Christesen
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 14 maj 2012 17:59

Re: M21/M31

Inlägg av Jens Christesen »

Varför 362 har en annan front än någon annan?

Bild

Bild
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: M21/M31

Inlägg av roggek »

Uppenbarligen vill ingen svara...
Använd Google!

Här pajkastar vi på varandra och dryftar saker som t ex varför kontrollanter använder våld...
(Btw Fotot på 231 kan inte vara taget i 2010, möjligen 2001...)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Jens Christesen
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 14 maj 2012 17:59

Re: M21/M31

Inlägg av Jens Christesen »

Hvis vi alle andvender Google bruger vi ingen forum ..... :cheesygrin:
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: M21/M31

Inlägg av roggek »

Jens Christesen skrev:Hvis vi alle andvender Google bruger vi ingen forum ..... :cheesygrin:
Nä, och det kanske vore det bästa... :wink:
Anser att forumet numera tyvärr inte håller samma stil som förr...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: M21/M31

Inlägg av alex87 »

Anledningen att 316, 362 och 363 har annan front var väl för att man hade pengar att leka med kanske :P

Det har med trepunktsbelysningen att göra, en lampa i varje hörn, och sedan en "toplanterna". Man slopade dock detta av någon anledning efter dessa testen...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: M21/M31

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:
Jens Christesen skrev:Hvis vi alle andvender Google bruger vi ingen forum ..... :cheesygrin:
Nä, och det kanske vore det bästa... :wink:
Anser att forumet numera tyvärr inte håller samma stil som förr...
Allt var bättre förr! Och har alltid varit! :roll:
:cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: M21/M31

Inlägg av hej »

Man gjorde en del olika provombyggnader av M21 i samband med ombyggnaden till M31. Både när det gällde inredningen och det yttre utseendet. Inredningen standardiserades medan man inte gjorde det med extriören. Vet inte om hur det blir efter den pågående ganska så omfattande revisionen av M31. En av anledningarna till att man ville ändra extrören var att man vill komma ifrån den extrema kantigheten i designen men också finna ett bättre, mer enhetligt system för framlyktorna. Även M28 och M29 fick ombyggda fronter med nya placeringar av framlyktorna. Dock genomfördes inte flyttningen av framlyktorna på M31 förutom på provvagnarna.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: M21/M31

Inlägg av M_M »

En ganska god anledning till att avstå från att bygga om fler är att orginalvarianten är klart snyggare än den ombyggda varianten :wink:
danneh
Inlägg: 264
Blev medlem: fredag 15 oktober 2010 20:49

Re: M21/M31

Inlägg av danneh »

hej skrev:Man gjorde en del olika provombyggnader av M21 i samband med ombyggnaden till M31. Både när det gällde inredningen och det yttre utseendet. Inredningen standardiserades medan man inte gjorde det med extriören. Vet inte om hur det blir efter den pågående ganska så omfattande revisionen av M31. En av anledningarna till att man ville ändra extrören var att man vill komma ifrån den extrema kantigheten i designen men också finna ett bättre, mer enhetligt system för framlyktorna. Även M28 och M29 fick ombyggda fronter med nya placeringar av framlyktorna. Dock genomfördes inte flyttningen av framlyktorna på M31 förutom på provvagnarna.
Skall man göra några större förändringar i exteriören också alltså? Mig veterligen skall ingen förändring exteriört sett ske utöver de fläktar som monteras.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: M21/M31

Inlägg av hej »

Det var tidigare man exprimenterade med extriören vilket gör att inte alla vagnar har identisk front. Frågan är om vagnarna när de nu grundligt revideras också får enhetlig front eller om man fortsätter att låta 3 vagnar se annorlunda ut.
daniel_s
Inlägg: 14412
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: M21/M31

Inlägg av daniel_s »

hej skrev:Det var tidigare man exprimenterade med extriören vilket gör att inte alla vagnar har identisk front. Frågan är om vagnarna när de nu grundligt revideras också får enhetlig front eller om man fortsätter att låta 3 vagnar se annorlunda ut.
Eller om man hittar på ytterligare en variant, varför inte med fyra strålkastare i kvadrat? :cheesygrin:
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: M21/M31

Inlägg av darthjpp »

Passar på att slänga ut en fråga kring numreringen av M21/M31

M21 var ju numrerade 200-279 där det fanns två 206, då 206(1) totalkvaddades under leverans och en ersättningsvagn lades till beställningen.
M31 är ju numrerade 300-305, 307-380 där 306 hoppats över.

Hur stämmer numren mellan M21 och M31? Är M21 200 ombyggd till M31 300 och så vidare? Är detta skälet till att M21 206(2) numrerats om för att nummerserien skall stämma?
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: M21/M31

Inlägg av hej »

darthjpp skrev:Passar på att slänga ut en fråga kring numreringen av M21/M31

M21 var ju numrerade 200-279 där det fanns två 206, då 206(1) totalkvaddades under leverans och en ersättningsvagn lades till beställningen.
M31 är ju numrerade 300-305, 307-380 där 306 hoppats över.

Hur stämmer numren mellan M21 och M31? Är M21 200 ombyggd till M31 300 och så vidare? Är detta skälet till att M21 206(2) numrerats om för att nummerserien skall stämma?
Svar ja. M21 200 = M31 300. 2xx = 3xx förutom 206 = 360 och 260 = 380.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: M21/M31

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:Eller om man hittar på ytterligare en variant, varför inte med fyra strålkastare i kvadrat? :cheesygrin:
För att den varianten inte finns i BOStrab, som man då försökte följa. (Avdelningen tråkiga svar på roliga påståenden)

//T
Med reservation för tyckfel.
Martin Bernandersson
Inlägg: 292
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:51
Ort: Köln

Re: M21/M31

Inlägg av Martin Bernandersson »

darthjpp skrev:Passar på att slänga ut en fråga kring numreringen av M21/M31

M21 var ju numrerade 200-279 där det fanns två 206, då 206(1) totalkvaddades under leverans och en ersättningsvagn lades till beställningen.
Leverans? Det var väl ändå i Vasaplatsolyckan som 206(1) gick åt? Dessutom byggdes väl en vagn av resterna av de två som var inblandade?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: M21/M31

Inlägg av 2763 »

Martin Bernandersson skrev:Leverans? Det var väl ändå i Vasaplatsolyckan som 206(1) gick åt? Dessutom byggdes väl en vagn av resterna av de två som var inblandade?
Nej. Inblandade vagnar vid Vasaplatsen var 235 och 245 som båda är i trafik idag.

/T
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: M21/M31

Inlägg av Harald »

Detta diskuterades senast för två och en halv månad sedan: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=34130
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: M21/M31

Inlägg av darthjpp »

Martin Bernandersson skrev:
darthjpp skrev:Passar på att slänga ut en fråga kring numreringen av M21/M31

M21 var ju numrerade 200-279 där det fanns två 206, då 206(1) totalkvaddades under leverans och en ersättningsvagn lades till beställningen.
Leverans? Det var väl ändå i Vasaplatsolyckan som 206(1) gick åt? Dessutom byggdes väl en vagn av resterna av de två som var inblandade?
I Vasaplatsolyckan var det vagnarna 235 och 245. Båda reparerades.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: M21/M31

Inlägg av hej »

206(1) lever till hälften kvar. Den körde in i 203. 203B (aktern) och 206A (fören) blev så allvarligt skadade att de skrotatades. 203A och 206B monterades samman och fick nummer 203. Glapp uppkom i numerserien vilket gjorde att den 61a vagnen som skulle haft nummer 260 fick omkastade siffror och blev 206. För att lösa det nya glappet fick den sista vagnen som levererdes nummer 260 istället för 280.
Skriv svar