Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Här pajkastar vi på varandra och dryftar saker som t ex varför kontrollanter använder våld...
(Btw Fotot på 231 kan inte vara taget i 2010, möjligen 2001...)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Anledningen att 316, 362 och 363 har annan front var väl för att man hade pengar att leka med kanske
Det har med trepunktsbelysningen att göra, en lampa i varje hörn, och sedan en "toplanterna". Man slopade dock detta av någon anledning efter dessa testen...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Man gjorde en del olika provombyggnader av M21 i samband med ombyggnaden till M31. Både när det gällde inredningen och det yttre utseendet. Inredningen standardiserades medan man inte gjorde det med extriören. Vet inte om hur det blir efter den pågående ganska så omfattande revisionen av M31. En av anledningarna till att man ville ändra extrören var att man vill komma ifrån den extrema kantigheten i designen men också finna ett bättre, mer enhetligt system för framlyktorna. Även M28 och M29 fick ombyggda fronter med nya placeringar av framlyktorna. Dock genomfördes inte flyttningen av framlyktorna på M31 förutom på provvagnarna.
hej skrev:Man gjorde en del olika provombyggnader av M21 i samband med ombyggnaden till M31. Både när det gällde inredningen och det yttre utseendet. Inredningen standardiserades medan man inte gjorde det med extriören. Vet inte om hur det blir efter den pågående ganska så omfattande revisionen av M31. En av anledningarna till att man ville ändra extrören var att man vill komma ifrån den extrema kantigheten i designen men också finna ett bättre, mer enhetligt system för framlyktorna. Även M28 och M29 fick ombyggda fronter med nya placeringar av framlyktorna. Dock genomfördes inte flyttningen av framlyktorna på M31 förutom på provvagnarna.
Skall man göra några större förändringar i exteriören också alltså? Mig veterligen skall ingen förändring exteriört sett ske utöver de fläktar som monteras.
Det var tidigare man exprimenterade med extriören vilket gör att inte alla vagnar har identisk front. Frågan är om vagnarna när de nu grundligt revideras också får enhetlig front eller om man fortsätter att låta 3 vagnar se annorlunda ut.
hej skrev:Det var tidigare man exprimenterade med extriören vilket gör att inte alla vagnar har identisk front. Frågan är om vagnarna när de nu grundligt revideras också får enhetlig front eller om man fortsätter att låta 3 vagnar se annorlunda ut.
Eller om man hittar på ytterligare en variant, varför inte med fyra strålkastare i kvadrat?
Passar på att slänga ut en fråga kring numreringen av M21/M31
M21 var ju numrerade 200-279 där det fanns två 206, då 206(1) totalkvaddades under leverans och en ersättningsvagn lades till beställningen.
M31 är ju numrerade 300-305, 307-380 där 306 hoppats över.
Hur stämmer numren mellan M21 och M31? Är M21 200 ombyggd till M31 300 och så vidare? Är detta skälet till att M21 206(2) numrerats om för att nummerserien skall stämma?
darthjpp skrev:Passar på att slänga ut en fråga kring numreringen av M21/M31
M21 var ju numrerade 200-279 där det fanns två 206, då 206(1) totalkvaddades under leverans och en ersättningsvagn lades till beställningen.
M31 är ju numrerade 300-305, 307-380 där 306 hoppats över.
Hur stämmer numren mellan M21 och M31? Är M21 200 ombyggd till M31 300 och så vidare? Är detta skälet till att M21 206(2) numrerats om för att nummerserien skall stämma?
Svar ja. M21 200 = M31 300. 2xx = 3xx förutom 206 = 360 och 260 = 380.
Martin Bernandersson skrev:Leverans? Det var väl ändå i Vasaplatsolyckan som 206(1) gick åt? Dessutom byggdes väl en vagn av resterna av de två som var inblandade?
Nej. Inblandade vagnar vid Vasaplatsen var 235 och 245 som båda är i trafik idag.
206(1) lever till hälften kvar. Den körde in i 203. 203B (aktern) och 206A (fören) blev så allvarligt skadade att de skrotatades. 203A och 206B monterades samman och fick nummer 203. Glapp uppkom i numerserien vilket gjorde att den 61a vagnen som skulle haft nummer 260 fick omkastade siffror och blev 206. För att lösa det nya glappet fick den sista vagnen som levererdes nummer 260 istället för 280.