Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Vad som bör göras med 4:an är spårväg anser jag! Nu har vi provat det här med signalprioriterad buss i 14 år och det har ju gått sådär. Ser faktiskt ingen anledning till att trassla med ännu fler skakiga bussexperiment.
Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Poängen är att bussen kan gå ganska långsamt innan människan som åker med väljer att byta två gånger för att komma fram.M_M skrev:Min poäng är att om bussarna verkligen går så sakta så är det väl obegripligt om folk åker längre sträckor...
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Men hur sakta kan den gå innan resenären väljer att gå motsvarande en hållplats för att ta tunnelbanan raka vägen (och ev gå motsvarande en hållplats i andra ändem och kanske också byta mellan röd och grön bana vid slussen eller gamla stan)? Och framförallt, är det just dessa direktresor som bör prioriteras?2763 skrev:Poängen är att bussen kan gå ganska långsamt innan människan som åker med väljer att byta två gånger för att komma fram.M_M skrev:Min poäng är att om bussarna verkligen går så sakta så är det väl obegripligt om folk åker längre sträckor...
Jag tror snarast att svaret på min fråga ungefär är att det finns inte så många andra sätt att ordna en längre stomlinje.
En poäng med att låta linjen vara kortare är att kolonnkörning/förseningar o.s.v. givetvis minskar med en kortare linje.
Det hindrar inte att linjen är lång på natten och även andra tider då vägtrafiken är lugnare.
Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
För övrigt anser jag att Valhallavägen har gott om plats för spårvagnar!
Thomas K Ohlsson
resenär
Thomas K Ohlsson
resenär
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Jag förstår inte varför man skulle vilja dela upp långa linjer för att få bättre punktlighet, man kan lika gärna införa regleringstider istället. Byten tar minst lika lång tid för resenärerna som regleringstider.M_M skrev:Men hur sakta kan den gå innan resenären väljer att gå motsvarande en hållplats för att ta tunnelbanan raka vägen (och ev gå motsvarande en hållplats i andra ändem och kanske också byta mellan röd och grön bana vid slussen eller gamla stan)? Och framförallt, är det just dessa direktresor som bör prioriteras?2763 skrev:Poängen är att bussen kan gå ganska långsamt innan människan som åker med väljer att byta två gånger för att komma fram.M_M skrev:Min poäng är att om bussarna verkligen går så sakta så är det väl obegripligt om folk åker längre sträckor...
Jag tror snarast att svaret på min fråga ungefär är att det finns inte så många andra sätt att ordna en längre stomlinje.
En poäng med att låta linjen vara kortare är att kolonnkörning/förseningar o.s.v. givetvis minskar med en kortare linje.
Det hindrar inte att linjen är lång på natten och även andra tider då vägtrafiken är lugnare.
Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Förr eller senare så blir förseningarna så stora att reglertiden inte räcker...
Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Inträffar när reglertiden är oändlig och förseningen är större än reglertiden, men aldrig annars - förutsatt att man kan fortsätta att förlänga reglertiden.M_M skrev:Förr eller senare så blir förseningarna så stora att reglertiden inte räcker...
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Vad som bör göras? Göra om den till spårväg snarast naturligtvis! Tillsammans med resten av stombusslinjerna och man kan gott och väl samtidigt dra Spårväg City på Kungsholmen. Lämna sträckan över Sergels torg tills däcksarbetet är klart. Då är det bara den lilla snutten att fixa klart och det kommer gå mycket fortare när det är klart.
Kan inte tänka mig att en bit spårväg från Åhlens/Klara Kyrka till Fridhemsplan eller motsvarande skulle vara mindre nyttig en en slinga på Djurgården i några år..
Om vi skall mena allvar med allt miljösnack (som jag fullständigt står bakom) så är det dags att öka satsningarna på spårbunden kollektivtrafik. Mer verkstad, mindre snack.
Kan inte tänka mig att en bit spårväg från Åhlens/Klara Kyrka till Fridhemsplan eller motsvarande skulle vara mindre nyttig en en slinga på Djurgården i några år..
Om vi skall mena allvar med allt miljösnack (som jag fullständigt står bakom) så är det dags att öka satsningarna på spårbunden kollektivtrafik. Mer verkstad, mindre snack.
Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Dom 30 miljarder högeralliansen tänker slänga i sjön - Mälaren alltså - räcker till rätt många meter spår!Medic skrev:Vad som bör göras? Göra om den till spårväg snarast naturligtvis! Tillsammans med resten av stombusslinjerna och man kan gott och väl samtidigt dra Spårväg City på Kungsholmen. Lämna sträckan över Sergels torg tills däcksarbetet är klart. Då är det bara den lilla snutten att fixa klart och det kommer gå mycket fortare när det är klart.
Kan inte tänka mig att en bit spårväg från Åhlens/Klara Kyrka till Fridhemsplan eller motsvarande skulle vara mindre nyttig en en slinga på Djurgården i några år..
Om vi skall mena allvar med allt miljösnack (som jag fullständigt står bakom) så är det dags att öka satsningarna på spårbunden kollektivtrafik. Mer verkstad, mindre snack.
med socialistiska hälsningar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Liten nyfiken fråga, vilka 30 miljarder kommer man att slänga i mälaren? Annars vet jag ett bättre förslag, lägg en fjärdedel av dessa pengar på att bygga om stombusslinje 2-4 till spårväg.TKO skrev: Dom 30 miljarder högeralliansen tänker slänga i sjön - Mälaren alltså - räcker till rätt många meter spår!
med socialistiska hälsningar
Thomas K Ohlsson
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Eller ge dem till mej!Odd skrev:Liten nyfiken fråga, vilka 30 miljarder kommer man att slänga i mälaren? Annars vet jag ett bättre förslag, lägg en fjärdedel av dessa pengar på att bygga om stombusslinje 2-4 till spårväg.TKO skrev: Dom 30 miljarder högeralliansen tänker slänga i sjön - Mälaren alltså - räcker till rätt många meter spår!
med socialistiska hälsningar
Thomas K Ohlsson

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Skyll inte på mig! Jag röstade rött i de senaste... Alla valen jag röstat i.TKO skrev:Dom 30 miljarder högeralliansen tänker slänga i sjön - Mälaren alltså - räcker till rätt många meter spår!Medic skrev:Vad som bör göras? Göra om den till spårväg snarast naturligtvis! Tillsammans med resten av stombusslinjerna och man kan gott och väl samtidigt dra Spårväg City på Kungsholmen. Lämna sträckan över Sergels torg tills däcksarbetet är klart. Då är det bara den lilla snutten att fixa klart och det kommer gå mycket fortare när det är klart.
Kan inte tänka mig att en bit spårväg från Åhlens/Klara Kyrka till Fridhemsplan eller motsvarande skulle vara mindre nyttig en en slinga på Djurgården i några år..
Om vi skall mena allvar med allt miljösnack (som jag fullständigt står bakom) så är det dags att öka satsningarna på spårbunden kollektivtrafik. Mer verkstad, mindre snack.
med socialistiska hälsningar
Thomas K Ohlsson

Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Hört talas om Förbifart Stockholm aka Västerleden?Odd skrev:Liten nyfiken fråga, vilka 30 miljarder kommer man att slänga i mälaren? Annars vet jag ett bättre förslag, lägg en fjärdedel av dessa pengar på att bygga om stombusslinje 2-4 till spårväg.TKO skrev: Dom 30 miljarder högeralliansen tänker slänga i sjön - Mälaren alltså - räcker till rätt många meter spår!
med socialistiska hälsningar
Thomas K Ohlsson
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Ja, det räcker nog till dem också om man bara löser gåtan med varför det är så omotiverat dyrt att bygga just i Stockholm.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Nej det gör det faktiskt inte...
Dessutom är det ingen gåta - det är dyrt att bygga överallt där man verkligen bygger. Det är när man inte bygger som några påstår att det hade varit billgt!
/TKO
Dessutom är det ingen gåta - det är dyrt att bygga överallt där man verkligen bygger. Det är när man inte bygger som några påstår att det hade varit billgt!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Då får man ha ännu större reglertid. Om man delar linjen måste man ha lika långa vändtider istället, så kostnadsmässigt spelar det ingen roll. Det som däremot är intressant är att om regleringstiderna blir större än turtätheten+bytestiden kommer det att gå snabbare om man byter till bussen framför.M_M skrev:Förr eller senare så blir förseningarna så stora att reglertiden inte räcker...
Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Frågan är ju dock om det verkligen är rimligt att ha så långa regleringstider i innerstaden? jag tror inte det. Det uppfattas som negativt och förlänger restiden. Bättre då att satsa de resurserna på att ha förfogandevagnar uppställda på några strategiska ställen och som kan hoppa in på linjen när det uppstår för långa luckor. Tror till och med detta är en bättre lösning än den nyligen provade på 1:an med att jämna ut avstånden. Helt enkelt för att det ger snabbast restid och det ändå inte är någon som bryr sig om tidtabell när det är så pass tät trafik. Men problemet idag är ju att man inte ansett sig ha riktigt råd med detta heller - men då har man ju än mindre råd med att beräkna förlängd restid, vilket ju också kräver att man har fler omlopp ute.AdrianLangemar skrev:Då får man ha ännu större reglertid. Om man delar linjen måste man ha lika långa vändtider istället, så kostnadsmässigt spelar det ingen roll. Det som däremot är intressant är att om regleringstiderna blir större än turtätheten+bytestiden kommer det att gå snabbare om man byter till bussen framför.M_M skrev:Förr eller senare så blir förseningarna så stora att reglertiden inte räcker...
Om systemet med förfogandebussar skall fungera, kräver det förstås en sådant datasystem där man kan se bussarnas placering - endera hos föraren på bussen, eller hos trafikledningen. I annat fall lär ju inte förfogandevagnen riktigt veta när och var den behövs. Detta kan förstås också kräva att det är en relativt likartad problematik som visar sig på linjen (alltså att förseningarna blir kritiska vid ett mer begränsat område). Sedan kan det förstås vara ett problem oavsett att ha plats för att ställa upp bussar på olika ställen i stan.
Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Ja, såärdenog.TKO skrev:Nej det gör det faktiskt inte...
Dessutom är det ingen gåta - det är dyrt att bygga överallt där man verkligen bygger. Det är när man inte bygger som några påstår att det hade varit billgt!
/TKO
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Framförallt krävs det något som gör att förfogandebussarna inte går att ta bort, och det är väl omöjligt att uppfinna ett system som inte går att förstöra med besparingsåtgärder?spårlasse skrev:Frågan är ju dock om det verkligen är rimligt att ha så långa regleringstider i innerstaden? jag tror inte det. Det uppfattas som negativt och förlänger restiden. Bättre då att satsa de resurserna på att ha förfogandevagnar uppställda på några strategiska ställen och som kan hoppa in på linjen när det uppstår för långa luckor. Tror till och med detta är en bättre lösning än den nyligen provade på 1:an med att jämna ut avstånden. Helt enkelt för att det ger snabbast restid och det ändå inte är någon som bryr sig om tidtabell när det är så pass tät trafik. Men problemet idag är ju att man inte ansett sig ha riktigt råd med detta heller - men då har man ju än mindre råd med att beräkna förlängd restid, vilket ju också kräver att man har fler omlopp ute.AdrianLangemar skrev:Då får man ha ännu större reglertid. Om man delar linjen måste man ha lika långa vändtider istället, så kostnadsmässigt spelar det ingen roll. Det som däremot är intressant är att om regleringstiderna blir större än turtätheten+bytestiden kommer det att gå snabbare om man byter till bussen framför.M_M skrev:Förr eller senare så blir förseningarna så stora att reglertiden inte räcker...
Om systemet med förfogandebussar skall fungera, kräver det förstås en sådant datasystem där man kan se bussarnas placering - endera hos föraren på bussen, eller hos trafikledningen. I annat fall lär ju inte förfogandevagnen riktigt veta när och var den behövs. Detta kan förstås också kräva att det är en relativt likartad problematik som visar sig på linjen (alltså att förseningarna blir kritiska vid ett mer begränsat område). Sedan kan det förstås vara ett problem oavsett att ha plats för att ställa upp bussar på olika ställen i stan.
Realpolitiskt, speciellt i en demokrati, så är nog enda säkra sättet att få nåt att fungera att se till att göra en dyr investering som bara kan nyttjas på ett i stort sett optimalt sätt, och helst bör genomförandet av investeringen göras på ett sådant sätt att det är tillräckligt stor förlust att avbryta halvvägs.
Det lär väl inte vara en slump att dubbelspårsutbyggnanden, hastighetshöjningen och banrätningen Göteborg-Öxnered började i Öxnered och har i princip arbetat sig söderut...
Re: Vad bör göras med linje 4 (Stockholm)?
Fler busskörfält längs stomlinje 4
För spårväg krävs körfält för kollektivtrafik på i princip hela sträckan!
Politikerna fortsätter med framkomlighetsåtgärder för linje 4. Genomförandebeslut i augusti samt genomförande i oktober och november. Här går det undan!Stockholms stad skrev:
- Ringvägen, körfält för kollektivtrafik på sträckan Rosenlundsgatan–Sjukhusbacken
- Hornsgatan, körfält för kollektivtrafik i högersvängen mot Rosenlundsgatan
- Rosenlundsgatan, bussgata i södergående riktning mellan Hornsgatan och Krukmakargatan.
- Långholmsgatan, körfält för kollektivtrafik mellan Högalidsgatan och Heleneborgsgatan
- Västerbron, körfält för kollektivtrafik i båda riktningarna
- Drottningholmsvägen, körfält för kollektivtrafik i både västlig och östlig riktning
- Drottningholmsvägen och Sankt Eriksgatan, minskad gröntid för att begränsa flödet och öka kapaciteten för buss
- Odengatan, körfält för kollektivtrafik efter korsningen med Roslagsgatan i östlig riktning
- Valhallavägen, körfält för kollektivtrafik inför korsningen med Odengatan
- Valhallavägen, förlängt körfält för kollektivtrafik på sträckan Skeppargatan–Erik Dahlbergsgatan
- Valhallavägen, körfält för kollektivtrafik på sträckan Värtavägen–Banérgatan i båda riktningar
För spårväg krävs körfält för kollektivtrafik på i princip hela sträckan!