Vagntyp C1 - från början till slut - del IV

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
C4-Fantast
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 08 september 2005 19:59
Ort: Stockholm

Vagntyp C1 - från början till slut - del IV

Inlägg av C4-Fantast »

BILDER FRÅN SPÅRVÄGSMUSEETS SAMLINGAR - http://www.creativecommons.se/om-cc/licenserna/

Här några C1:or som jag snappat upp, i nummerordning:

Urvagnen
Bild

C1 2002 - troligtvis gubbängsbanan 1950
Bild

C1 2003 - Sandsborgs tunnelbanestation. En premiärtur med tunnelbanan 19 juni 1950
Bild

C1 2004 - Skogskyrkogården 1950
Bild

C1 2005 - 1969 (med tillstånd av Leif Spångberg)
Bild

C1 2009 - 1950
Bild

C1 2014 - Under provkörning 1950
Bild

C1 2017 - Vid Sandsborgs t-station 1950
Bild

C1 2018 - Medborgarplatsen 1950
Bild

C1 2020 - Medborgarplatsen 1950
Bild
Senast redigerad av C4-Fantast den måndag 30 april 2012 14:32, redigerad totalt 2 gång.
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Vagntyp C1 - från början till slut - del IV

Inlägg av AdrianLangemar »

C4-Fantast skrev:C1 2003 - Sandsborgs tunnelbanestation. En premiärtur med tunnelbanan 19 juni 1950
Bild
Va? Premiärtur redan 19 juni 1950?
Användarens profilbild
C4-Fantast
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 08 september 2005 19:59
Ort: Stockholm

Re: Vagntyp C1 - från början till slut - del IV

Inlägg av C4-Fantast »

AdrianLangemar skrev:Va? Premiärtur redan 19 juni 1950?
Som alla torde veta var den officiella invigningen mellan Hökarängen och Slussen den 1 okt 1950. Utan att exakt veta, kan tänka mig att detta var någon variant av premiärtur för särskilt inbjudna och utan någon annan trafik igång. Vad jag vet så gick ingen av C1 2001-2010 som ledarvagn i reguljär trafik, eftersom de inte utrustades med signalsystemutrustning, och därför endast gick som mellanvagnar. Och eftersom det är 2003:an som är ledarvagn här, kan jag nog tänka mig scenariot som jag beskriver ovan. Men jag är öppen för synpunkter eller mer exakta informationer...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vagntyp C1 - från början till slut - del IV

Inlägg av M_M »

Trevligt!

Medborgarplatsen påminner mycket om några av kleinprofil-stationerna (U1-4) i Berlin!

Men varför var det dubbla kontaktledningar, för att klara strömstyrkan eller?
Användarens profilbild
C4-Fantast
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 08 september 2005 19:59
Ort: Stockholm

Re: Vagntyp C1 - från början till slut - del IV

Inlägg av C4-Fantast »

Här en till bild på 2001 från 1976, fast sedan 1965 ombyggd till en C2

Bild

Här är C1 2003 efter en brand i Hammarbyhallen 1955, och som enligt uppgift först byggdes om till C2 för att 1976 byggas om till acumulatorlok vid Saltsjöbanan:

Bild
Användarens profilbild
C4-Fantast
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 08 september 2005 19:59
Ort: Stockholm

Re: Vagntyp C1 - från början till slut - del IV

Inlägg av C4-Fantast »

C1 2013 - montering av 2013 i Linköping 1950, från filmen ASJ bygger T-banevagnar på 50-talet (2007, med tillstånd av Förberg-Film och Trafik-Nostalgiska Förlaget)

Bild

Hade varit enklare om jag kunnat redigera och infoga bilden i första inlägget, istället för att behöva göra ett nytt inlägg. Men möjligheten till redigering av ens egna inlägg faller tydligen bort efter en viss tid...
daniel_s
Inlägg: 14407
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vagntyp C1 - från början till slut - del IV

Inlägg av daniel_s »

C4-Fantast skrev:Hade varit enklare om jag kunnat redigera och infoga bilden i första inlägget, istället för att behöva göra ett nytt inlägg. Men möjligheten till redigering av ens egna inlägg faller tydligen bort efter en viss tid...
Man kan bara redigera sitt senaste inlägg i varje tråd, jag vet inte exakt varför den restriktionen finns men jag tycker att det är vettigt.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6848
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vagntyp C1 - från början till slut - del IV

Inlägg av Odd »

Lite urspårat men redigeringsspärren är för att det har förekommit trådsabotage ett antal gånger.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vagntyp C1 - från början till slut - del IV

Inlägg av 2763 »

Odd skrev:Lite urspårat men redigeringsspärren är för att det har förekommit trådsabotage ett antal gånger.
Precis, och skulle man behöva få något ändrat efter det borde funktionen jourmaster kunna hjälpa till. Bara att maila ;)

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vagntyp C1 - från början till slut - del IV

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
Odd skrev:Lite urspårat men redigeringsspärren är för att det har förekommit trådsabotage ett antal gånger.
Precis, och skulle man behöva få något ändrat efter det borde funktionen jourmaster kunna hjälpa till. Bara att maila ;)
Finns det någon teknisk/praktisk anledning att maila jourmaster jämfört med att "anmäla" sitt eget inlägg?
Lars_J
Inlägg: 303
Blev medlem: tisdag 26 september 2006 23:14

Re: Vagntyp C1 - från början till slut - del IV

Inlägg av Lars_J »

2003 (1) skrotades efter branden 1955 och ersattes med en nybyggd vagnkorg (typ C2). Det var denna som sedermera blev ackumulatorloket 9239 som sedan inte gjorde succe på saltsjöbanan.
/Lars J
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vagntyp C1 - från början till slut - del IV

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:
2763 skrev:
Odd skrev:Lite urspårat men redigeringsspärren är för att det har förekommit trådsabotage ett antal gånger.
Precis, och skulle man behöva få något ändrat efter det borde funktionen jourmaster kunna hjälpa till. Bara att maila ;)
Finns det någon teknisk/praktisk anledning att maila jourmaster jämfört med att "anmäla" sitt eget inlägg?
Jag svarar dig på annat sätt..

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 591
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Vagntyp C1 - från början till slut - del IV

Inlägg av Stefan Isaksson »

Lars_J skrev:2003 (1) skrotades efter branden 1955 och ersattes med en nybyggd vagnkorg (typ C2). Det var denna som sedermera blev ackumulatorloket 9239 som sedan inte gjorde succe på saltsjöbanan.
/Lars J
Det var som tusan; som jag hörde det (i samband med ombyggnaden som fackordföranden var MYCKET kritisk mot) valdes 2003 på grund av en takförstärkning som de äldsta vagnarna hade för att bära en takströmavtagare.
Men det kan den ju inte haft om den i praktiken fick en nybyggd korg 1955.

SI
Lars_J
Inlägg: 303
Blev medlem: tisdag 26 september 2006 23:14

Re: Vagntyp C1 - från början till slut - del IV

Inlägg av Lars_J »

Så som jag hört det, vilket styrks av gamla vagnförteckningsblad, är 2003 i sin modernare variant nybyggd 1956. Med tanke på att vagnen också var helt utbränd så torde väggar och tak vara helt deformerade. Några utbrända vagnar har ju också fått svank, så att ramen är helt krökt (bland annat 2143, den med konstfacks-färgsättningen).
Men osvuret är bäst, jag tror inte jag sett några tydliga papper på att vagnen verkligen byggdes helt ny, mer än i vagnförteckningen. En möjlighet (spekulation!) är att den skickades till ASJ för reparation och att ASJ då byggde en ny korg på den gamla ramen. Men då borde den inte stå som levererad 1956.

Att den hade förstärkt tak för strömavtagare tror jag mer är en skröna eller finns det några fakta som styrker det?

/Lars J
Lennart Hjelm.
Inlägg: 126
Blev medlem: fredag 02 januari 2009 14:13

Re: Vagntyp C1 - från början till slut - del IV

Inlägg av Lennart Hjelm. »

Vad skilde i utseende mellan C2 2001 och övriga C2?
Användarens profilbild
C4-Fantast
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 08 september 2005 19:59
Ort: Stockholm

Re: Vagntyp C1 - från början till slut - del IV

Inlägg av C4-Fantast »

Lennart Hjelm. skrev:Vad skilde i utseende mellan C2 2001 och övriga C2?
2001:an skilde sig inte bara från C2:orna utan också de övriga C1:orna genom att förarhyttens sidodörrar var räfflade...
Lars_J
Inlägg: 303
Blev medlem: tisdag 26 september 2006 23:14

Re: Vagntyp C1 - från början till slut - del IV

Inlägg av Lars_J »

Åter till 2003.

När man talar om trollen så dyker dom upp

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=607681

/Lars J
Skriv svar