Dessa funderingar skall ju sorters under "urspårat", men tänkte ändå att jag skulle delge er mina innersta tankar...
Har diskuterat dessa med andra intressenter, har kommit fram till att artrikedomen kan vara ganska omfattande.
Jag tänker då inte på AGJ´s igelkottar som ideligen räddas ur vändskivegraven vid Antens lokstation...
Nej jag tänker på djur som; "Skarven", eller rättare sagt "Skenskarven".
Troligtvis finns det en häckande koloni sådana i Hammarkulletunneln.
Vidare har vi ju Bromsen, en liten insekt som sätter sig på tvären, de riktigt korkade och dumma bromsarna är ju "Vacuumbromsarna", dom tycks inte ha någonting i huvudet.
In Tyskland dem har den spetzielle arrrrten der "Knorrbremse" ja das ist korrrrekt!
En bastard, en slags onaturlig genmanipulation har resulterat i "Skenbromsen", visat sig vara ett bra och användbart djur i lövfällningen.
När vi ändå pratar om insekter så har vi ju i verkstaden "Insektsnyckeln...

Och så har vi ju på järnvägarna ofta "Bi-banorna", om nu dessa dessutom är försedda med "stickspår" så bör man ju akta sig.
I ett närbesläktat diskussionsforum tycks "Stoppbocken" vara en frekvent förekommande art, dessa lär också finnas tillsammans med stickspåren.
I spårvägsmiljöer är numera "Vattenhästen" Hippocampus aqua utrotad, troligtvis har den bara funnits vid ångspårvägen. Ävenledes vid järnvägarna är den numera mindre frekvent.
"Vagnbjörnen" är inte heller så vanlig, då den är utkonkurrerad i sin naturliga biotop av olika entreprenörer.
På våra stambanor finns det kraftfulla exemplar och på spårvägarna en något mindre art av "Banva(l)len" Ballastus caskelottus.
"Mustanger" Haegglundicus asea asea har vi ju i ett flertal exemplar, bör väl inte ridas barbacka, är inte släkt med varesig vattenhästen eller sjöhästen Hippocampus cuda.
I Oslo finns ju "Gullfisken". Sådana skall inte hållas i glasskålar, då vattenytan där syreupptagningen sker, blir för liten i förhållande till skålens volym. Känslig för miljöombyte, se annat inlägg på "Visa bilder" nyligen.
När jag ändå pratar om fiskar.. funderar jag på om "Växeltungan" verkligen är en plattfisk...
Ja så finns ju numera jätte(o)djuret "Malmåsnan" på malmbanan i tre (?) exemplar, alla döpta till Ior-e
"Dammråttan" förekommer ju naturligtvis i ett stort antal, men denna är ingen specifik järnvägs- eller spårvägsart, då den är allmänt förekommande i de flesta biotoper.
Vidare finns ju "Vägrenen" men inte heller denna vistas i våra miljöer.
("Polarbrödsrenen" är numera utflyttad till Mittwalde)'
Vidare har vi ju två arter av "Växelspetten" den kortare och den längre.
Ni som läser kanske känner till fler arter att fylla på denna högst vetenskapliga dokumentation med?
Bj.