Järnvägs och spårvägsdjur

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Vilket är det farligaste järnvägs- eller spårvägsdjuret?

Omröstningen slutade tisdag 21 oktober 2003 11:45

En arg skenskarv
2
13%
En uppreted växelspettshanne
1
7%
En romstinn gullfiskhona
1
7%
En irriterad vacuumbroms
2
13%
En hotad bibana med stickspår
2
13%
En av banverkets stora banvalar med kalv
4
27%
En hungrig vagnbjörn
2
13%
En törstig vattenhäst
0
Inga röster
En trilskande växeltunga
1
7%
 
Antal röster: 15

Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Järnvägs och spårvägsdjur

Inlägg av Björn J. »

Jag har en del gånger tänkt på alla djuren som finns i järnvägs- och spårvägsmiljöer.

Dessa funderingar skall ju sorters under "urspårat", men tänkte ändå att jag skulle delge er mina innersta tankar...

Har diskuterat dessa med andra intressenter, har kommit fram till att artrikedomen kan vara ganska omfattande.
Jag tänker då inte på AGJ´s igelkottar som ideligen räddas ur vändskivegraven vid Antens lokstation...

Nej jag tänker på djur som; "Skarven", eller rättare sagt "Skenskarven".
Troligtvis finns det en häckande koloni sådana i Hammarkulletunneln.

Vidare har vi ju Bromsen, en liten insekt som sätter sig på tvären, de riktigt korkade och dumma bromsarna är ju "Vacuumbromsarna", dom tycks inte ha någonting i huvudet.
In Tyskland dem har den spetzielle arrrrten der "Knorrbremse" ja das ist korrrrekt!
En bastard, en slags onaturlig genmanipulation har resulterat i "Skenbromsen", visat sig vara ett bra och användbart djur i lövfällningen.

När vi ändå pratar om insekter så har vi ju i verkstaden "Insektsnyckeln... :roll: ". Finns i fera olika storlekar, både i tum och millimeter.

Och så har vi ju på järnvägarna ofta "Bi-banorna", om nu dessa dessutom är försedda med "stickspår" så bör man ju akta sig.

I ett närbesläktat diskussionsforum tycks "Stoppbocken" vara en frekvent förekommande art, dessa lär också finnas tillsammans med stickspåren.

I spårvägsmiljöer är numera "Vattenhästen" Hippocampus aqua utrotad, troligtvis har den bara funnits vid ångspårvägen. Ävenledes vid järnvägarna är den numera mindre frekvent.

"Vagnbjörnen" är inte heller så vanlig, då den är utkonkurrerad i sin naturliga biotop av olika entreprenörer.

På våra stambanor finns det kraftfulla exemplar och på spårvägarna en något mindre art av "Banva(l)len" Ballastus caskelottus.

"Mustanger" Haegglundicus asea asea har vi ju i ett flertal exemplar, bör väl inte ridas barbacka, är inte släkt med varesig vattenhästen eller sjöhästen Hippocampus cuda.

I Oslo finns ju "Gullfisken". Sådana skall inte hållas i glasskålar, då vattenytan där syreupptagningen sker, blir för liten i förhållande till skålens volym. Känslig för miljöombyte, se annat inlägg på "Visa bilder" nyligen.

När jag ändå pratar om fiskar.. funderar jag på om "Växeltungan" verkligen är en plattfisk...

Ja så finns ju numera jätte(o)djuret "Malmåsnan" på malmbanan i tre (?) exemplar, alla döpta till Ior-e

"Dammråttan" förekommer ju naturligtvis i ett stort antal, men denna är ingen specifik järnvägs- eller spårvägsart, då den är allmänt förekommande i de flesta biotoper.

Vidare finns ju "Vägrenen" men inte heller denna vistas i våra miljöer.
("Polarbrödsrenen" är numera utflyttad till Mittwalde)'

Vidare har vi ju två arter av "Växelspetten" den kortare och den längre.

Ni som läser kanske känner till fler arter att fylla på denna högst vetenskapliga dokumentation med?

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Tja en plattfisk har du ju missat, spårskäddan, som används till att rensa spår.

I vissa fall hängs luftledningen upp i äggliknande isolatorer, dessa kallas givetvis ägg - okänt dock vilken art som har värpt.

Det är kanske inte så lätt att hålla reda på allt när man "Tagit en lyra" kvällen innan....

By the way, släpbygel - får den bara användas vid utfärder på Säröbanan?

Eller förresten, va på lyran.... du kanske har tagit dig den diggabla spårvägsdrinken "pensejern" (Ta sig ett järn = ta en sup på ren svenska)
Med reservation för tyckfel.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

TonyM skrev:Tja en plattfisk har du ju missat, spårskäddan, som används till att rensa spår. )
Trodde den hette "Urmakare".
TonyM skrev:I vissa fall hängs luftledningen upp i äggliknande isolatorer, dessa kallas givetvis ägg - okänt dock vilken art som har värpt.
Det återstår väl att se när dessa kläcks!?
TonyM skrev:Det är kanske inte så lätt att hålla reda på allt när man "Tagit en lyra" kvällen innan....
Internt skämt, betyder ungefär att hålla i en resrvbygel till vagn M1 15 eller M1 43.
TonyM skrev:By the way, släpbygel - får den bara användas vid utfärder på Säröbanan?
Just det, men till vilken familj eller underart sorterar den?
TonyM skrev:Eller förresten, va på lyran.... du kanske har tagit dig den diggabla spårvägsdrinken "pensejern" (Ta sig ett järn = ta en sup på ren svenska)
Då kan man ju bli litet surrig, precis som den smalspåriga bi-banan då?

Bj.
Vadå jag dyster?
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

En geting med för hårt åtsnörd midja kan orsaka en del irritation!

Stoppbocken nämns ovan - "han är inte farlig, bara man är varlig" som sången går. En ganska beskedlig typ, tills han blir påkörd.

Hur är det med platt-ormen?

Anders
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Björn Johansson (BJ) skrev:
TonyM skrev:Tja en plattfisk har du ju missat, spårskäddan, som används till att rensa spår. )
Trodde den hette "Urmakare".
Nej nej.... lite skit i spåret orsakar inga urspårningar, urmakaren används till att laga växlar som lägger om sig under vagnar
Björn Johansson (BJ) skrev:
TonyM skrev:By the way, släpbygel - får den bara användas vid utfärder på Säröbanan?
Just det, men till vilken familj eller underart sorterar den?
Troligen samma som angeredsbanan, tvärbanan, tunnelbanan och järvabanan, huruvida västkustbanan och stambanan ingår låtes härmed vara osagt, en alldeles vanlig Järnvägsbanan kan oftast köpas i den ambulerande försäljningen ombord på tåget, den är gul och smakar som vanliga bananer. Hur en angeredsbanan smakar vet jag inte, de andra bananerna har jag heller inte haft möjlighet att smaka då jag inte befinner mig i den konungsliga hufvudlanstingskommunen så ofta.

En sak är dock säker, räserbanan är inte av samma underart som säröbanan!
Med reservation för tyckfel.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Anders Norén skrev: Stoppbocken nämns ovan - "han är inte farlig, bara man är varlig" som sången går. En ganska beskedlig typ, tills han blir påkörd.
Du har nog blandat ihop barnvisorna, det är väl om vagnbjörnen man sjönger så... bara hiskeligt svårt att få det till att rimma på rad två...
Om det nu inte är "Bocken Bruse" som åsyftas :) men det är det väl inte?
Anders Norén skrev: Hur är det med platt-ormen?
Anders
Tja... dessa reptiler... vet inte riktigt vad jag skall säga om dessa, skall snoka vidra i detta ringlande ämne och se om jag hittar något försvunnet "F". På järnvägarna i Alphyddelandet fanns det ju för iallafall krokodiler.

Inne i vagnen särskillt på femman från Örgryte kan ju en del orniotlogiskt intresserade observera vissa "skator" dock ej Pica pica utan av en annan besvärligare och framförallt gemenare art.

Örgryteskatans läte är iallafall ungefär så här:
Gäller inte månadskortet här? måste man betala extra för att åka i en sån här gammal vagn? känner ni möjligen disponet si och doktor så? jag skall minsann klaga hos ledningen, stannar ni på Berzeliegatan? kan man byta till Lågedragslinjen på denna biljetten? varför kommer inte den röe vagnen? Måste man betala extra? varför är det så höga trappsteg på denna hiskliga vagnen? När min man, greve von Pinkenstråhle levde var det minsann...blablablablablablablablablablablablablablablablablablablablabblablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablabla, etc, etc.



Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Björn Johansson (BJ) skrev: Om det nu inte är "Bocken Bruse" som åsyftas :) men det är det väl inte?
Bj.
Jag är inte moderator, men en stoppbock kan ju nu sättas vid denna fåniga, och inte längre roliga diskussion!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Smilyn!

Inlägg av Björn J. »

Bruse:
Hoppas du såg smilyn, intet ont menat från min sida, tvärtom!

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Smilyn!

Inlägg av bruse »

Björn Johansson (BJ) skrev:Bruse:
Hoppas du såg smilyn, intet ont menat från min sida, tvärtom!

Bj.
Såg den du! Tog inte illa mig vid, bara ville spela putt. :?

Däremot Björn, kan du inte vara riktigt klok, som sitter å får ihop sådana här saker som djuren. Ta det som en komplimang! :lol:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Re: Smilyn!

Inlägg av Björn J. »

bruse skrev:Däremot Björn, kan du inte vara riktigt klok, som sitter å får ihop sådana här saker som djuren. Ta det som en komplimang! :lol:
I sanninges namn har jag väl bara kon-fabul-erat ihop hälvten utav dem.
Resten har skapats vid diskussioner av olika slag i vagnhallar och på bangårdar litet varstans.
Och om man nu är uppvuxen med Sv. MAD och M.Python så kan det ju inte bli värre än så här eller?

Men det är bara att fylla på med nya djurarter, det måste ju finnas fler?

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Sitter och krystar lite....

Omf-orm-are!
långspett (fast växelspetten fanns ju redan)
En gulare art är Norrköpingsspetten, någorlunda lik fast gul.
Rödspetten har enbart siktats i ett exemplar på Gårda, nämligen på L VII
Växelmaneten får icke förglömmas
vi har alltid en biljett-mask-in
När en plåtbredd inte räcker till när vi skall klä våra vagnar uppkomer plåtskarven
elbromsen är en stötande insekt!
Maskimalen, de ni - ett dubbeldjur! Parasiter är maskarna allt, äter malen innifrån...
hjärtstycke finns väl i de flesta hjur! (Med den stavningen)

Så till sist kan jag inte låta bli...

I dessa tider tror Bert Karlsson att hjulplattan är något man säljer om c:a 2 månader, tänk Bruse - han kanske vill köpa på sig ett lager - då får du fred och ro hemmavid....

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Uteliggardjuren

Inlägg av Björn J. »

I dessa tider tror Bert Karlsson att hjulplattan är något man säljer om c:a 2 månader..
Är det månne någonting som får skiv-bromsar?
(Deep Purple hade väl iallafall inga trum-bromsar på livealbumemet "Made in Japan".....)

Annars är väl de olika arterna av växelspettarna bra!

En i sammanhanget någorlunda diggabel låt är väl "Uteliggardjuren" med "Väder Annika och Rallygänget"
Väder-Annika
Från början väder-flicka i Morgonpasset. Tog sedan klivet över till Rally när Morgonpasset flyttade från Göteborg till Stockholm. Värnar om djuren i Uteliggardjuren som var hit för ett antal år sedan. Har internationell karriär på gång nu när hon spelat in Uteliggardjuren igen, denna gången som Weather-Annika och ihop med Papa Dee.

http://www.sr.se/p3/rally/


Bj.
Vadå jag dyster?
Skriv svar