daniel_s skrev:Det är axelräknare; något ljushuvud har kommit på idén att all hinderfrihetskontroll ska ske med sådana i det nya signalsystemet. Jag är försiktigt neutral...
Ok, tack för informationen!
Ja, det nya signalsystemet ser lite lustigt ut. På just den här platsen - efter geggiga bron över Bällsta River mot Solna och före hållplatsen strax efter bron, verkar det ska bli två huvudsignaler på högerspåret med bara något tjogs meter mellanrum. Båda signalerna har full bestyckning med separat stolpe för den optiska signalen och annan stolpe för de tre plåtskåpen, de 4 st 5 GHz-antennerna till nästa stolpe samt antenn som pratar med vagnarna. Och så diverse axelräknare. På detta ställe, och några andra, sitter det som sagt dessutom dubbla axelräknare - jag vet inte om det är för att man vill kunna avgöra riktning eller om det är för att varje sektion måste ha en påbörjande och en avslutande och de inte kan delas? Det blir *väldigt* mycket tingeltangel så fort signaleriet ska göra sig påminnt.
Det finns väl i och för sig fiffiga egenskaper hos axelräknare - man kan helsvetsa rubbet, man behöver inte bry sig om isolationen mellan rälerna och de är ganska driftsäkra sägs det på känt järnvägsforum. Återstår att se hur de funkar här...
Radiolänk mellan signalerna är säkert fiffigt om man inte har någonstans att göra av signalkabeln, men på många ställen så sitter radiolänkarna ganska tätt trots att det finns alldeles utmärkta kabelrännor bredvid. Alla dessa radiolänkar ser inte särskilt eleganta ut med sina spretiga stolpar med en massa skåp på, verkar lite onödigt dyrt, och framför allt kan man undra hur mycket fel det blir på radiolänkutrustningen, om den inte kan störas ut av nederbörd, radiostörningar, antenner som råkat riktas om, fukt i koax-kablar, etc etc. Det är också en lite lustig prioritering med tanke på hur väldigt mycket rör med kablar det går i alla fall till olika saker i banan överallt - det går inte många meter utan att det är ett plaströr som sticker upp, och just signalstolparna sitter ju precis bredvid kabeldiket nästan hela vägen.
/ragge s