minnestråden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
cx-galning
Inlägg: 66
Blev medlem: söndag 17 juli 2011 17:19
Ort: nån stans norr om uppsala

Re: minnestråden

Inlägg av cx-galning »

lite mer info så det blir lättare.
man ska ha ett minne av att man har åkt nån gammal vagn från förra århundradet, eller färg sättning som var udda, möbleringen är udda mm :)

hoppas det blev bättre på ideen, jag har inga sånna minnen men när jag bodde i stockholm så var det spännande när man fick se om man åkte ett gammalt eller nytt tåg
:)
minnen från min tidiga barndom, jag är bara 13 år så :P

EDIT: spårvagnar går bra att skriva om
Senast redigerad av cx-galning den söndag 22 januari 2012 7:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7515
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: minnestråden

Inlägg av Kantorn »

Mitt minne var från en Cx-vagn, när jag åkte fanns inte C20. Uj vad gammal jag kände mig nu...
Professionell tyckare
gek
Inlägg: 1252
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: minnestråden

Inlägg av gek »

Det bestående intrycket för min del är att tågen startade ryckigt och med intensivt skrikande från de ännu ej helt lossade bromsarna, att galonsätena stoppade med skumgummi var kalla vintertid och heta under sommaren, öronbedövande gnissel i kurvor, linjeskyltar upphängda på fönster, högljudda kompressorer som fick vagnskorgen att vibrera, hög ljudnivå under körning, gnisslande bromsblock och pneumatiskt tjutande vid stopp, framför allt de nödstopp som då och då inträffade mellan stationerna när hyttsignalklockan plötsligt började skrälla.

En annan typisk detalj var att lysrören slocknade en stund vid varje gap i strömskenan. Och att de ibland förblev släckta tills tåget nått nästa strömskenegap. Och även när lysrören fungerade var det inget trevligt ljus. Det påstods att likströmsmatningen till lysrören polvändes när strömmen bröts, och att detta var nödvändigt för att få en likvärdig förslitning på rören. Jag vet inte om detta stämmer. På Långedragslinjen i Göteborg hade boggiemotorvagnarna tillsynes likadana lysrör, men utan tunnelbanans påtagliga blinkande; det blev bara ett kort blink vid varje sektionsisolator i kontaktledningen.

Avvikande inredning var väl främst C1 med kombination av tvär- och längsgående soffor samt C3 med sina små rangerhytter. Att det var möjligt att åka i outnyttjade förarhytter har jag inget minne av, detta upphörde väl redan i mitten av 1950-talet eftersom det förekom alltför mycket ristande och skrivande på väggarna i hytterna.

Mycket har blivit bättre på dagens Cx-vagnar, men jag noterade häromdagen när jag åkte "röda linjen" att det trots allt är ett stort komfortgap mellan Cx och C20 - den ryckiga körningen, oljudet under gång och vid inbromsning är kvar. Samt att inga stationsutrop gjordes vilket innebar att jag - pga ouppmärksamhet - missade att stiga av där jag tänkt göra detta. Bromsskriket vid start har dock försvunnit för länge sedan, liksom det kalla och blinkande skenet från lysrören. Och sätena har bytts, men det var väl inte enbart med tanke på passagerarkomforten utan även på grund av att skumgummit var eldfängt.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Re: minnestråden

Inlägg av MalteR »

gek skrev:Det bestående intrycket för min del är att tågen startade ryckigt och med intensivt skrikande från de ännu ej helt lossade bromsarna, att galonsätena stoppade med skumgummi var kalla vintertid och heta under sommaren, öronbedövande gnissel i kurvor, linjeskyltar upphängda på fönster, högljudda kompressorer som fick vagnskorgen att vibrera, hög ljudnivå under körning, gnisslande bromsblock och pneumatiskt tjutande vid stopp, framför allt de nödstopp som då och då inträffade mellan stationerna när hyttsignalklockan plötsligt började skrälla.

En annan typisk detalj var att lysrören slocknade en stund vid varje gap i strömskenan. Och att de ibland förblev släckta tills tåget nått nästa strömskenegap. Och även när lysrören fungerade var det inget trevligt ljus. Det påstods att likströmsmatningen till lysrören polvändes när strömmen bröts, och att detta var nödvändigt för att få en likvärdig förslitning på rören. Jag vet inte om detta stämmer. På Långedragslinjen i Göteborg hade boggiemotorvagnarna tillsynes likadana lysrör, men utan tunnelbanans påtagliga blinkande; det blev bara ett kort blink vid varje sektionsisolator i kontaktledningen.
Men det är ju så de' ska va'! :D (förutom sätenas temperatur då!)
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: minnestråden

Inlägg av daniel_s »

gek skrev:En annan typisk detalj var att lysrören slocknade en stund vid varje gap i strömskenan. Och att de ibland förblev släckta tills tåget nått nästa strömskenegap. Och även när lysrören fungerade var det inget trevligt ljus. Det påstods att likströmsmatningen till lysrören polvändes när strömmen bröts, och att detta var nödvändigt för att få en likvärdig förslitning på rören. Jag vet inte om detta stämmer. På Långedragslinjen i Göteborg hade boggiemotorvagnarna tillsynes likadana lysrör, men utan tunnelbanans påtagliga blinkande; det blev bara ett kort blink vid varje sektionsisolator i kontaktledningen.
Långedragsvagnarna hade väl polvändningen inbyggd i strömställaren? Gissningsvis hade man en regel som sade att strömställaren skulle vridas medurs, därmed blev det automatiskt ny polaritet varje gång man tände belysningen.
gek skrev:Mycket har blivit bättre på dagens Cx-vagnar, men jag noterade häromdagen när jag åkte "röda linjen" att det trots allt är ett stort komfortgap mellan Cx och C20 - den ryckiga körningen, oljudet under gång och vid inbromsning är kvar. Samt att inga stationsutrop gjordes vilket innebar att jag - pga ouppmärksamhet - missade att stiga av där jag tänkt göra detta. Bromsskriket vid start har dock försvunnit för länge sedan, liksom det kalla och blinkande skenet från lysrören. Och sätena har bytts, men det var väl inte enbart med tanke på passagerarkomforten utan även på grund av att skumgummit var eldfängt.
Ryckig körning är tyvärr lika vanlig med C20, men de har förstås mjukare start än C6 där de första 10 kontakterna som regel är passerade inom fem sekunder...
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: minnestråden

Inlägg av roggek »

gek skrev:En annan typisk detalj var att lysrören slocknade en stund vid varje gap i strömskenan. Och att de ibland förblev släckta tills tåget nått nästa strömskenegap. Och även när lysrören fungerade var det inget trevligt ljus. Det påstods att likströmsmatningen till lysrören polvändes när strömmen bröts, och att detta var nödvändigt för att få en likvärdig förslitning på rören. Jag vet inte om detta stämmer.
Det stämmer, man kunde "höra klickandet" hur polvändarna slog om i skåpet vid hyttändarna när man åkte som passagerare. Helt mörkt blev det dock inte: Under ett strömgap var det enda skenet i vagnen nödbelysningen; de enkla glödlampor som satt monterade i taket vid dörrarna (totalt alltså 6 st i varje vagn)lyste upp vagnen.
Det blev bättre med C4 som fick två(!) glölampor i varje armatur, 12 lampor lyser bättre. I och med att C6-C9 kom i trafik så blev väl belysningen batterimatad, för där förekom inga "blinkande lysrör". Det jag minns med C6 var att ljusert ansågs som flimrande och väldigt irriterande att se på.

Tyvärr så återinfördes blinkande lysrör på C12 då allt var som på C1-C3 förutom den modernare korgen.
Armaturerna var nu 12 stycken infällda i taket med två lysrör under ett raster.
Här satt i varannan(? lite osäker) armatur även en glödlampa. Nu slocknade även lysrören på en C12 vid strömskenegapen, men reaktionen från glödlamporna käöndes iallfall snababre.
Kan ju även passa på att berätta att detta var även ett förekommande fenomen vintertid vid rimfrost på strömskenan. "Stroboskopeffekt; med blinkande lysrör, polvändare som arbetade för högtryck i en C1-C3 och ett vackert blått gnistrande sken utanför vaganrna...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: minnestråden

Inlägg av daniel_s »

roggek skrev:I och med att C6-C9 kom i trafik så blev väl belysningen batterimatad, för där förekom inga "blinkande lysrör". Det jag minns med C6 var att ljusert ansågs som flimrande och väldigt irriterande att se på.
C6 hade batterimatad belysning ja, men inte C8. De hade roterande belysningsomformare och blev mörka om man stannade i ett strömgap, däremot inte om man körde någorlunda snabbt förbi det. Så var det på C12-C13 också, och för den delen även C4 mot slutet, åtminstone de allra flesta.
Tidmagnetventil
Inlägg: 51
Blev medlem: söndag 27 september 2009 9:58

Re: minnestråden

Inlägg av Tidmagnetventil »

Ytterligare några minnesvärda detaljer:
Ljudet när lastväxeln "slog om" efter att passagerardörrarna stängts.
Pyset då körveven släpptes (med förarbromshandtaget i tillräckligt bromsläge så "pysare" undveks).
Det tidigare nämnda ljudet från polvändaren vid passage av gap i strömskenan.
Ljudet då omformarna startade/stannade.
När kompressorn startade med "skriket" innan drivremmen "hängde med".
Ljdet när kompressorn stannade.
Ljudet när man "laddade upp" efter "urslagning"/"pysare" - stod man vid tåget kunde man höra "sucket"
från vagn efter vagn när nödbromsledningen återfylldes och kompressorn startade.
Ljudet när tidmagnetventilen som tömdes när körriktningsvalsen ställdes i 0-läge efter "urslagning".
Vid start då kopplen mellan vagnarna slog/drog under uppkopplingen.
Resonansljudet från traktionsmotorerna (ASEA LJB 29?) vid start, finns fortfarande att höra på kvarvarande Cx.
Ljudet - från reläet - när omkoppling skedde - genom intryckning av bakelitknappen "Signal"
från "vit lampa" till "grön lampa/gröna lampor" efter dörrstängningsmanöver.
Dörrmanöverknapparna på manövertavlorna på "gamla systemet".
HS-tablån.
Körveven, bromshandtaget, fartriktningsnyckeln, kombinyckeln (dörrmanöversystemt/koppellossning) och den "gamla" universalnyckeln (dörrlåsen, destinationsskyltluckan mm).
Koppellossningsventilen ("A-ände/B-ände" fick väljas på C4, C5).
Dubbelmanometern till höger.
Summern och ringklockan. Rediga grejer. Undrar om inte ringklockans volym var skadlig för hörseln.
Läslampan vid förarbordet.
Den trycklufstdrivna vindrutetorkaren på förarplats. Levde ibland "ett eget liv".
Förarstolen som "sänkte sig av sig själv" så rödflagggan fick användas som lås för att hålla stolen på önskad höjd.
Möjligheten till AC genom att öppna frontdörren (låstes i önskat läge med rödflaggan).
De rejäla strömställarna för belysning, kompressor, värme mm.
Elementet för extravärme i förarhytten.
De galonklädda "skumgummikuddarna" för att inte slå sönder höger knä då man satt och körde.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1510
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: minnestråden

Inlägg av Kristofer »

Mitt första tunnelbaneminne är från 4-5-årsåldern. Vi bodde i Bredäng, och vi blev ensamma i vagnen i Mälarhöjden på hemväg. Det var första gången jag var med om att det inte var andra människor i vagnen.
Ett annat minne från samma tid är att linje 23 försvann och ersattes av 15 som gick hela dagen och inte bara i rusningen som 23 hade gjort.

Favoritplatsen var i änden på C3-vagnarna, där kunde man sätta upp fötterna mot väggen och slapp ha någon som satt mitt emot. Även C1:orna var favoriter med sin udda inredning.
Sen minns jag de speciella "omskyltarna" som var i tjänst på vissa ändstationer under vissa tider på dagen för att vara föraren behjälplig med att byta ut linjeskyltarna som hängde i sina läderstroppar i fönstren på vagnarna. Jag minns också att jag som litet barn tyckte att det var fascinerande med dessa knoppar som liksom svävade mitt i fönsterrutorna.

Plattformsvakten som stod på sin lilla pidestal på Slussen (spår 1) och gav signal om dörrstängning var också intressant. Jag minns att det var ett jobb jag ville ha. Få bära uniform och bestämma när tåget skulle stänga dörrarna; Vilken makt! När det kördes korta tåg (och pidestalen var obemannad) stod jag ofta där och gav signal för dörrstängning, och i min värld så lydde tunneltågsföraren mina signaler!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: minnestråden

Inlägg av micke b »

Vi åkte en hel del tunnelbana när jag var liten, bodde precis på kanten av huddinge med gångavstånd till Rågsved. Det jag kommer ihåg är främst ljuden, dels av något som varvar upp och ner eller går på tomgång regelbundet, dels det periodiska läckpysandet.
Ingen som sitter på ljud/filminspelningar?

Sedan i tioårsåldern flyttade vi längre ut i kranskommunen och det blev mest pendeltåg tills jag började röra mig mer i stan själv, och då hade tunnelbanan blivit mycket tråkigare.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: minnestråden

Inlägg av roggek »

Några klipp med veterantåget:



Ett klipp med C6H hittade jag:


Mycket härliga ljud...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Re: minnestråden

Inlägg av MalteR »

Hittade det här:
http://hem.passagen.se/bobjork/Bildsida ... etub2.html

Längst ner finns ett par bilder från en C4 med udda färgsättning... Rullade det inte nån C4 med blått tema också?
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: minnestråden

Inlägg av micke b »

Jo, en del trevligheter i filmerna där.
Men själv blev jag lite besviken första gången jag åkte veterantåget - inte heller det hade ju kvar de där ljuden jag mindes!
Användarens profilbild
Legimitation
Inlägg: 6
Blev medlem: söndag 20 juli 2008 13:54
Ort: Jönköping, 08 i förskingringen =D

Re: minnestråden

Inlägg av Legimitation »

Hur kom det sig att det lät som om man bucklade plåt när C6:an startade?

En helt annan sak. Jag minns att det vid en brand i någon av depåerna omkom en brandman. Har googlat men inte hittat något. Känner någon till årtal/datum och vilken depå det brann i?
08 i förskingringen
Canon EOS500D med EFS 18-55 IS och EFS 55-250 IS.
C12C3C3C12
Inlägg: 2133
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: minnestråden

Inlägg av C12C3C3C12 »

Legimitation skrev:En helt annan sak. Jag minns att det vid en brand i någon av depåerna omkom en brandman. Har googlat men inte hittat något. Känner någon till årtal/datum och vilken depå det brann i?
Det var dynverkstaden i Hammarbyhallen som brann, året vet jag inte. Det var efter det man började byta ut dom gamla brandfarliga skumdynesofforna
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: minnestråden

Inlägg av daniel_s »

Legimitation skrev:Hur kom det sig att det lät som om man bucklade plåt när C6:an startade?
Vagnarna kopplar inte upp exakt synkront utan lite olika, och de längsgående krafter som då uppstår bör tas upp av kopplen men här verkar det vara lite glapp i dragstången och då låter det så där.
mikael
Inlägg: 12
Blev medlem: söndag 27 mars 2011 13:28

Re: Brandén begränsade branden i Hammarbyhallen 1955

Inlägg av mikael »

gek skrev:Bild
Hur mycket kunde sparas av vagnen? Det ser ut som korgen har blivit deformerad av värmen.
Bland väg- och vattenbyggnadsstyrelsens handlingar i Riksarkivet hittade jag några bilder och noteringar om hur vagn 2003 eldhärjades vid Hammarbyhallen år 1955. Vagnen var väl en C1, det ser så ut på interiörbilden också, men på senare år omgjord till C2. Men den ändringen kanske skedde långt efter branden?

Alltnog, det var på kvällen den 11 mars som en värmekontaktor bränt fast i tillslaget läge. Ett värmebatteri blev överhettat och brand uppstod mellan innertak och yttertak. Personal i hallen kände brandlukt, och snart kunde eldhärden lokaliseras. Medan hallpersonalen gick iväg för att hämta verktyg kom tunneltågförare Brandén tillbaka från Hökarängen med ett tåg bestående av vagnar som efter högtrafiken kopplats bort när man gick över från fyravagnståg till trevagnståg. Brandén såg lågor slå upp inne i vagn 2003, och lyckades trots vissa problem med kärvande bromshandtag köra ut tåget och sedan tillsammans med en annan förare koppla isär på båda sidor om den brinnande vagnen. Hallpersonal släckte med skumsläckare. Brandkåren var då redan på väg eftersom automatlarmet i hallen utlösts, en mindre brand i hallen hade också uppstått.

Bild

För att om möjligt undvika bränder på grund av överhettat värmesystem införde man nya rutiner; tågvakten skulle vid ändstationsuppehållet närmast före inkörning till hallen slå ifrån värmeströmbrytarna på varje vagn. På linje 11 skulle frånkopplingen göras vid Kungsgatan, för linje 18 i Hökarängen och 19 Högdalen. ASJ skulle undersöka om det var möjligt att gå över till mindre brandfarligt material i innertaken.
mikael
Inlägg: 12
Blev medlem: söndag 27 mars 2011 13:28

Re: minnestråden

Inlägg av mikael »

Hur mycket kunde sparas av vagnarna efter bränderna. Korgarna ser ganska deformerade från värmen.
Användarens profilbild
thbe
Inlägg: 126
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:52
Ort: Hagsätra

Re: minnestråden

Inlägg av thbe »

Tidmagnetventil skrev:Ytterligare några minnesvärda detaljer:
Ljudet när lastväxeln "slog om" efter att passagerardörrarna stängts.
Pyset då körveven släpptes (med förarbromshandtaget i tillräckligt bromsläge så "pysare" undveks).
Det tidigare nämnda ljudet från polvändaren vid passage av gap i strömskenan.
Ljudet då omformarna startade/stannade.
När kompressorn startade med "skriket" innan drivremmen "hängde med".
Ljdet när kompressorn stannade.
Ljudet när man "laddade upp" efter "urslagning"/"pysare" - stod man vid tåget kunde man höra "sucket"
från vagn efter vagn när nödbromsledningen återfylldes och kompressorn startade.
Ljudet när tidmagnetventilen som tömdes när körriktningsvalsen ställdes i 0-läge efter "urslagning".
Vid start då kopplen mellan vagnarna slog/drog under uppkopplingen.
Resonansljudet från traktionsmotorerna (ASEA LJB 29?) vid start, finns fortfarande att höra på kvarvarande Cx.
Ljudet - från reläet - när omkoppling skedde - genom intryckning av bakelitknappen "Signal"
från "vit lampa" till "grön lampa/gröna lampor" efter dörrstängningsmanöver.
Dörrmanöverknapparna på manövertavlorna på "gamla systemet".
HS-tablån.
Körveven, bromshandtaget, fartriktningsnyckeln, kombinyckeln (dörrmanöversystemt/koppellossning) och den "gamla" universalnyckeln (dörrlåsen, destinationsskyltluckan mm).
Koppellossningsventilen ("A-ände/B-ände" fick väljas på C4, C5).
Dubbelmanometern till höger.
Summern och ringklockan. Rediga grejer. Undrar om inte ringklockans volym var skadlig för hörseln.
Läslampan vid förarbordet.
Den trycklufstdrivna vindrutetorkaren på förarplats. Levde ibland "ett eget liv".
Förarstolen som "sänkte sig av sig själv" så rödflagggan fick användas som lås för att hålla stolen på önskad höjd.
Möjligheten till AC genom att öppna frontdörren (låstes i önskat läge med rödflaggan).
De rejäla strömställarna för belysning, kompressor, värme mm.
Elementet för extravärme i förarhytten.
De galonklädda "skumgummikuddarna" för att inte slå sönder höger knä då man satt och körde.

Nu får du väl ändå ge dig? Nu börjar det bli verkligt nostalgiskt :-)
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Brand i Farsta 1972

Inlägg av 218 »

gek skrev:Bild

Ovanstående bild hittade jag på Sveriges Järnvägsmuseum, tillsammans med en kopia på SL:s rapport om händelsen som inträffade den 24 september vid 23-tiden. Antagligen hade någon gjort sönder en stolsdyna och därefter tänt på. Vid Farsta strand rapporterade två passagerare branden till föraren, som agerade helt korrekt - slog av ventilationen, larmade tunnelcentralen och tog med sig en brandsläckare till den brinnande vagnen. Hettan var dock så stark att det var omöjligt att nå brandhärden. Inte heller gick det att koppla isär tåget. Även plattformstaket antändes. Brandkåren var på plats efter tio minuter och bekämpade branden från viadukten.
Hm jag har för mig att 2037 brann vid Hammarbyhöjden men kanske minns fel. Vilken vagn var det i så fall som brann där? Branden i Farsta åstadkoms i alla fall av en kärlekskrank 18-åring med obesvarade känslor enligt tidningarna. Vill minnas att branden i Hammarbyhöjden var före den i Farsta. Att både 2037 och 2358 blev helt utbrända i samma eldsvåda p.g.a anlagd brand i ett av resandeutrymmena låter heller inte speciellt troligt, eller?

Ett speciellt minne är på Tub 2 första veckan när en resa Liljeholmen - Slussen tog en halvtimme p.g.a att tågvakten inte kunde manövrera dörrarna. Föraren fick springa och hjälpa till vid varje station. Där var längtan efter A29 speciellt svår!

I den tidepoken så också minnet av när man hängde i sin ståplatssnodd på plattformen på C4:an och tåget var tvunget att sakta ner farten inför ankomsten till Liljeholmen för att tågvakten (föraren?) skulle hinna med att ropa ut alla anslutningslinjer som man gjorde på den tiden! Avslutades med riktningsangivelse för tåget.

Annars när vändspåret vid Gup hade "krympt" så att föraren, som det visades senare efter räkning, inte kunde få in V9:an. Eller det motsatta, föraren som vid Högdalen i sitt nyuttagna tåg öppnade hyttdörren för att göra avgång och det visade sig att resan åter från norrort skulle få företas i.....V1! Samma sak sägs ha hänt vid Liljeholmen med en C4.

Eller gamla kopplingen vid Telefonplan söderut när flaggvakt stoppade trafiktåget vid halva plattformslängden och fyra vagnar gled upp på motspår från bryggan. Långsamt, långsamt och koppling! Dörrmanöver, äsch! Tog ungefär samma tid som spårvagnskopplingen på Hägerstensvägen så resenärerna var i alla fall luttrade! Planeraren som "uppfann" systemet med koppling genom hopslagning av trafiktåg vid ändstation borde givetvis fått något slags nobelpris i trafikplanering!

218
Skriv svar