minnestråden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
cx-galning

minnestråden

Inlägg av cx-galning »

hej alla ute i sverige och övriga världen :D
jag skulle tycka det var roligt om man skulle tänka på den gamla tiden med vagnarna då och vart det gick hur de betedde sig och andra små detaljer :lol:

förlåt för dum fråga :!:
SouthernCross88au

Re: minnestråden

Inlägg av SouthernCross88au »

cx-galning skrev:hej alla ute i sverige och övriga världen :D
jag skulle tycka det var roligt om man skulle tänka på den gamla tiden med vagnarna då och vart det gick hur de betedde sig och andra små detaljer :lol:

förlåt för dum fråga :!:
Var är frågan? Titta igenom forumet och inläggen så hittar du nog vad du söker...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Tror nog snarare cx-galning är ute efter små anekdoter.

Mitt bidrag är en gång när jag åkte med Cx - var inte tillräckligt insatt för att se skillnaden då och C20 fanns inte - från Tekniska högskolan till T-Centralen. Eftersom jag hade stigit av vid den numera borttagna avstigningshållplatsen för roslagsbussarna vid Odengatan/Valhallavägen så hamnade jag i bakre änden av tåget. Redan vid Stadion märktes att nåt var konstigt, då tåget stannade så långt bak på perrongen att endast främre dörren var vid perrong, resten i tunnel. Trots detta öppnades alla dörrar (naturligtvis, tror inte det gick att "separatöppna" dörrar). Lite läskigt. Vid Östermalmstorg var allt som vanligt, men på T-Centralen hände samma sak igen - med den skillnaden att tåget stannat ytterligare en knapp meter tidigare, vilket gjorde att inte ens hela främre dörren var vid perrong, men vi fick trixa oss av där ändå, vi i vagnen ( =de flesta) som skulle av för att byta eller så. Vad det berodde på vet jag inte, men jag minns det tydligt trots att det måste varit mer än 30 år sedan.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Kantorn skrev:Tror nog snarare cx-galning är ute efter små anekdoter.

Mitt bidrag är en gång när jag åkte med Cx - var inte tillräckligt insatt för att se skillnaden då och C20 fanns inte - från Tekniska högskolan till T-Centralen. Eftersom jag hade stigit av vid den numera borttagna avstigningshållplatsen för roslagsbussarna vid Odengatan/Valhallavägen så hamnade jag i bakre änden av tåget. Redan vid Stadion märktes att nåt var konstigt, då tåget stannade så långt bak på perrongen att endast främre dörren var vid perrong, resten i tunnel. Trots detta öppnades alla dörrar (naturligtvis, tror inte det gick att "separatöppna" dörrar). Lite läskigt. Vid Östermalmstorg var allt som vanligt, men på T-Centralen hände samma sak igen - med den skillnaden att tåget stannat ytterligare en knapp meter tidigare, vilket gjorde att inte ens hela främre dörren var vid perrong, men vi fick trixa oss av där ändå, vi i vagnen ( =de flesta) som skulle av för att byta eller så. Vad det berodde på vet jag inte, men jag minns det tydligt trots att det måste varit mer än 30 år sedan.
Orsaken var nog att föraren "trodde att han körde ett 4 vagnståg", fast det egentligen var 8 vagnar och stannade vid det gula hållmärket "4". Vet inte om tumhjulen för inställning för antal vaganr fanns monterat i hytterna då, ett litet hjul som angav antal vagnar i tåget, till hjälp för föraren så att dylika fadäser INTE skulle inträffa...

Själv minns jag att det brann en Cx-vagn på 70-talet i Farsta Starnd, den vagnen var "rosa" p g a värmen...

Och hur ibland tågen på linje 18 ibland kom in på "fel plattform" på Gullmarsplan söderut. Oftast hade föraren "indikerat" rätt på indikeringstavlan vid Skanstull, och allt kunde skyllas på Ställverksvakten på Gullmarsplan...

Skrönan om föraren som hade en bra dag och satt och sjöng i förarhytten på ett tunneltåg, tyvärr till Tunnelcentralens förtret då denne hade glömt att koppla ur svanhalsmikrofonen (eller om det var sändarknappen det var glapp i?)
Tunnelcentralen beordrade ställvekert att "lägga rött" framför tåget, för att föraren skulle kontakta Tunnelcentralen. Vi kan ju säga att "svordomarna" också varvades med sången...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag har åkt i en Cx-vagn där ett dörrpar öppnades och stängdes flera gånger under färd.

Inte så dramatiskt som det låter. Det var lågtrafik och bar några få passagerare. I vagnen fans också ett par personer med SL-uniform. Åtminstone den ena var nog befäl av något slag. De plockade bort en sittdyna och manövrerade dörren därifrån. Förmodligen var det något fel man försökte komma tillrätta med. Ingen person fanns vid den vestibul där dörrarna öppnades.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:Jag har åkt i en Cx-vagn där ett dörrpar öppnades och stängdes flera gånger under färd.

Inte så dramatiskt som det låter. Det var lågtrafik och bar några få passagerare. I vagnen fans också ett par personer med SL-uniform. Åtminstone den ena var nog befäl av något slag. De plockade bort en sittdyna och manövrerade dörren därifrån. Förmodligen var det något fel man försökte komma tillrätta med. Ingen person fanns vid den vestibul där dörrarna öppnades.
Låter ändå märkligt. Föraren måste ju ha tappat klarsignalen och då ska man enligt reglerna stanna. Föraren var väl informerad om deras förehavanden, men kan ju inte veta om klarsignalen faller av p.g.a. dem eller av någon annan orsak.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Låter ändå märkligt. Föraren måste ju ha tappat klarsignalen och då ska man enligt reglerna stanna. Föraren var väl informerad om deras förehavanden, men kan ju inte veta om klarsignalen faller av p.g.a. dem eller av någon annan orsak.
De hade väl rimligen förbikopplat dörren innan de började mixtra med den.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
Harald skrev:Låter ändå märkligt. Föraren måste ju ha tappat klarsignalen och då ska man enligt reglerna stanna. Föraren var väl informerad om deras förehavanden, men kan ju inte veta om klarsignalen faller av p.g.a. dem eller av någon annan orsak.
Så man kan förbikoppla dörren utan att den blir låst. Det verkar inte vara någon säker konstruktion.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
daniel_s skrev:
Så man kan förbikoppla dörren utan att den blir låst. Det verkar inte vara någon säker konstruktion.
Dörren är ju aldrig låst, annat än genom den automatiska spärr som är inbyggd i dörrens mekanik och som bara hindrar öppning för hand. Dock är det kopplat så, att när dörren är förbikopplad är också strömmen till dörrmagnetventilen bruten. Att dörren verkligen är stängd och låst innan man kör vidare, måste kontrolleras för hand.
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Roggek skriver om en brand i Farsta på 70-talet.

Vi som skrev vagnsnummer på 70-talet minns att, fram till dess C12-ombyggnaderna började så fanns alla vagnsnummer 2001-2450 utom C2 2037 och C3 2358. Ryktet sade att dessa hade brunnit tillsammans, och att C2 2097 fått ena änden skadad. 2097 hade den extra "C3-kupén" i ena änden som ett resultat av detta. Minns jag detta rätt, någon som minns detaljerna? Hade det med Farsta att göra?

Hälsningar Henrik
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

ålstensgård skrev:Roggek skriver om en brand i Farsta på 70-talet.

Vi som skrev vagnsnummer på 70-talet minns att, fram till dess C12-ombyggnaderna började så fanns alla vagnsnummer 2001-2450 utom C2 2037 och C3 2358. Ryktet sade att dessa hade brunnit tillsammans, och att C2 2097 fått ena änden skadad. 2097 hade den extra "C3-kupén" i ena änden som ett resultat av detta. Minns jag detta rätt, någon som minns detaljerna? Hade det med Farsta att göra?

Hälsningar Henrik
Tyvärr var jag liten grabb då, men AGR borde kanske komma ihåg något om denna tågbrand i Farsta Strand...
Branden skeede 1975-77 någon gång...
Minns iallafall att hela traktens ungar beskådade de brandskadade vaganrna på plattformsnivå och att de stod uppställda på spår 2...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

2037 finns ju kvar än idag, fast numera som 9364...
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

ålstensgård skrev:Roggek skriver om en brand i Farsta på 70-talet.

Hälsningar Henrik
2120, vagnen alltså, fick en C3 Hytt i ena ändan efter en urspårning i BM och skada mot en bergvägg.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ytterligare en episod i Cx-vagn i T-banan:
Jag la märke till att en stång från ett ryggstöd upp till taket satt löst. Den hängde fritt från taket och var helt loss från ryggstödet. Varje gång någon tog tag i stången så rörde den sig i sidled. Kommer inte ihåg om det satt någon som kunde fått den mot huvudet. Eftersom det var första vagnen så var det lätt att säga till föraren vilket jag gjorde vid nästa uppehåll, som var Östermalmstorg. (Söderut.) Jag tänkte att nu kommer väl vagnen att utrymmas. Men nej, föraren kunde skruva loss stången från takfästet och ta med sig den in i förarhytten. Snabbt och enkelt fixat.

En liten farlighet återstod kanske. En van men ouppmärksam trafikant på väg genom vagnen kunde ju råka försöka hålla sig i den nu obefintliga stången. Vilket skulle kunna resultera i att han ramlade eller gav en sittande passagerare ett oavsiktligt knytnävsslag, eller något liknande. Men den risken är kanske bara att betrakta som teoretisk. Men snarlika saker hände i början när man plockade bort glasrutorna ovanför ryggstöden vid vestibulerna i C4:orna. Jag saknade dem länge!
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

LÅ1 skrev:Men snarlika saker hände i början när man plockade bort glasrutorna ovanför ryggstöden vid vestibulerna i C4:orna.
Och C5/C6/C7! Varför gjorde man det? Kändes ju t.ex. tryggare vid sittplatserna med dem. För mycket skadegörelse?
Senast redigerad av MalteR den onsdag 18 januari 2012 19:39, redigerad totalt 2 gång.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

MalteR skrev:
LÅ1 skrev:Men snarlika saker hände i början när man plockade bort glasrutorna ovanför ryggstöden vid vestibulerna i C4:orna.
Och C5/C6/C7! Varför gjorde man det? Kändes ju t.ex. tryggare vid sittplatserna med dem. För mycket skadegörelse?
Står man bakom dessa ryggstöd så måste man nu vara aktsam så man inte petar sittande i nacken. Det har gjort det mer obekvämt att resa stående. Samt som sagt, det blev otryggare att sitta på dessa platser. Varför gjordes denna ändring?
gek
Kontakt:

Brandén begränsade branden i Hammarbyhallen 1955

Inlägg av gek »

Bild

Bland väg- och vattenbyggnadsstyrelsens handlingar i Riksarkivet hittade jag några bilder och noteringar om hur vagn 2003 eldhärjades vid Hammarbyhallen år 1955. Vagnen var väl en C1, det ser så ut på interiörbilden också, men på senare år omgjord till C2. Men den ändringen kanske skedde långt efter branden?

Alltnog, det var på kvällen den 11 mars som en värmekontaktor bränt fast i tillslaget läge. Ett värmebatteri blev överhettat och brand uppstod mellan innertak och yttertak. Personal i hallen kände brandlukt, och snart kunde eldhärden lokaliseras. Medan hallpersonalen gick iväg för att hämta verktyg kom tunneltågförare Brandén tillbaka från Hökarängen med ett tåg bestående av vagnar som efter högtrafiken kopplats bort när man gick över från fyravagnståg till trevagnståg. Brandén såg lågor slå upp inne i vagn 2003, och lyckades trots vissa problem med kärvande bromshandtag köra ut tåget och sedan tillsammans med en annan förare koppla isär på båda sidor om den brinnande vagnen. Hallpersonal släckte med skumsläckare. Brandkåren var då redan på väg eftersom automatlarmet i hallen utlösts, en mindre brand i hallen hade också uppstått.

Bild

För att om möjligt undvika bränder på grund av överhettat värmesystem införde man nya rutiner; tågvakten skulle vid ändstationsuppehållet närmast före inkörning till hallen slå ifrån värmeströmbrytarna på varje vagn. På linje 11 skulle frånkopplingen göras vid Kungsgatan, för linje 18 i Hökarängen och 19 Högdalen. ASJ skulle undersöka om det var möjligt att gå över till mindre brandfarligt material i innertaken.
/Gunnar Ekeving
gek
Kontakt:

Brand i Farsta 1972

Inlägg av gek »

Bild

Ovanstående bild hittade jag på Sveriges Järnvägsmuseum, tillsammans med en kopia på SL:s rapport om händelsen som inträffade den 24 september vid 23-tiden. Antagligen hade någon gjort sönder en stolsdyna och därefter tänt på. Vid Farsta strand rapporterade två passagerare branden till föraren, som agerade helt korrekt - slog av ventilationen, larmade tunnelcentralen och tog med sig en brandsläckare till den brinnande vagnen. Hettan var dock så stark att det var omöjligt att nå brandhärden. Inte heller gick det att koppla isär tåget. Även plattformstaket antändes. Brandkåren var på plats efter tio minuter och bekämpade branden från viadukten.
/Gunnar Ekeving
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Vackert Ekeving, nu har jag sett alla utom 2358 åtminstone på bild.

Och Daniel, att 2037 blev verkvagn i sin obrukbarhet som trafikvagn är förstås tänkvärt när man betraktar alla de friska vagnarna som inte finns längre. Det finns förstås fler exempel på denna överlevnadsstrategi för en vagn, att komma undan som verkvagn eller bli skrotad:-).

Och tack AGR för bergväggskrocken i Alvik. Det är ju inte så svårt att föreställa sig vilken bergvägg det gäller, den är numera perforerad av trevlig spårväg.

Återstår ödet för 2358 och huruvida 2097 var med i Farsta? Säker på att någon vet:-)

//henrik
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Bild

Ytterligare några Cx-bilder ur väg- och vattens arkiv. Ovan syns C2 nr 2314 efter att ha kört genom en stoppbock och in i ett relärum vid Rådmansgatan.

Nedan till höger vagn 2, C3 2380, och till vänster vagn 3 , C3 2366

Bild

Sammanstötningen med relärumsväggen inträffade den 29 maj 1959. Fler bilder och uppgifter på Järnvägshistoriskt forum http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=entry&id=98319
/Gunnar Ekeving
Skriv svar