
jag skulle tycka det var roligt om man skulle tänka på den gamla tiden med vagnarna då och vart det gick hur de betedde sig och andra små detaljer

förlåt för dum fråga

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Var är frågan? Titta igenom forumet och inläggen så hittar du nog vad du söker...cx-galning skrev:hej alla ute i sverige och övriga världen![]()
jag skulle tycka det var roligt om man skulle tänka på den gamla tiden med vagnarna då och vart det gick hur de betedde sig och andra små detaljer![]()
förlåt för dum fråga
Orsaken var nog att föraren "trodde att han körde ett 4 vagnståg", fast det egentligen var 8 vagnar och stannade vid det gula hållmärket "4". Vet inte om tumhjulen för inställning för antal vaganr fanns monterat i hytterna då, ett litet hjul som angav antal vagnar i tåget, till hjälp för föraren så att dylika fadäser INTE skulle inträffa...Kantorn skrev:Tror nog snarare cx-galning är ute efter små anekdoter.
Mitt bidrag är en gång när jag åkte med Cx - var inte tillräckligt insatt för att se skillnaden då och C20 fanns inte - från Tekniska högskolan till T-Centralen. Eftersom jag hade stigit av vid den numera borttagna avstigningshållplatsen för roslagsbussarna vid Odengatan/Valhallavägen så hamnade jag i bakre änden av tåget. Redan vid Stadion märktes att nåt var konstigt, då tåget stannade så långt bak på perrongen att endast främre dörren var vid perrong, resten i tunnel. Trots detta öppnades alla dörrar (naturligtvis, tror inte det gick att "separatöppna" dörrar). Lite läskigt. Vid Östermalmstorg var allt som vanligt, men på T-Centralen hände samma sak igen - med den skillnaden att tåget stannat ytterligare en knapp meter tidigare, vilket gjorde att inte ens hela främre dörren var vid perrong, men vi fick trixa oss av där ändå, vi i vagnen ( =de flesta) som skulle av för att byta eller så. Vad det berodde på vet jag inte, men jag minns det tydligt trots att det måste varit mer än 30 år sedan.
Låter ändå märkligt. Föraren måste ju ha tappat klarsignalen och då ska man enligt reglerna stanna. Föraren var väl informerad om deras förehavanden, men kan ju inte veta om klarsignalen faller av p.g.a. dem eller av någon annan orsak.LÅ1 skrev:Jag har åkt i en Cx-vagn där ett dörrpar öppnades och stängdes flera gånger under färd.
Inte så dramatiskt som det låter. Det var lågtrafik och bar några få passagerare. I vagnen fans också ett par personer med SL-uniform. Åtminstone den ena var nog befäl av något slag. De plockade bort en sittdyna och manövrerade dörren därifrån. Förmodligen var det något fel man försökte komma tillrätta med. Ingen person fanns vid den vestibul där dörrarna öppnades.
De hade väl rimligen förbikopplat dörren innan de började mixtra med den.Harald skrev:Låter ändå märkligt. Föraren måste ju ha tappat klarsignalen och då ska man enligt reglerna stanna. Föraren var väl informerad om deras förehavanden, men kan ju inte veta om klarsignalen faller av p.g.a. dem eller av någon annan orsak.
Så man kan förbikoppla dörren utan att den blir låst. Det verkar inte vara någon säker konstruktion.daniel_s skrev:De hade väl rimligen förbikopplat dörren innan de började mixtra med den.Harald skrev:Låter ändå märkligt. Föraren måste ju ha tappat klarsignalen och då ska man enligt reglerna stanna. Föraren var väl informerad om deras förehavanden, men kan ju inte veta om klarsignalen faller av p.g.a. dem eller av någon annan orsak.
Dörren är ju aldrig låst, annat än genom den automatiska spärr som är inbyggd i dörrens mekanik och som bara hindrar öppning för hand. Dock är det kopplat så, att när dörren är förbikopplad är också strömmen till dörrmagnetventilen bruten. Att dörren verkligen är stängd och låst innan man kör vidare, måste kontrolleras för hand.Harald skrev:Så man kan förbikoppla dörren utan att den blir låst. Det verkar inte vara någon säker konstruktion.daniel_s skrev:De hade väl rimligen förbikopplat dörren innan de började mixtra med den.Harald skrev:Låter ändå märkligt. Föraren måste ju ha tappat klarsignalen och då ska man enligt reglerna stanna. Föraren var väl informerad om deras förehavanden, men kan ju inte veta om klarsignalen faller av p.g.a. dem eller av någon annan orsak.
Tyvärr var jag liten grabb då, men AGR borde kanske komma ihåg något om denna tågbrand i Farsta Strand...ålstensgård skrev:Roggek skriver om en brand i Farsta på 70-talet.
Vi som skrev vagnsnummer på 70-talet minns att, fram till dess C12-ombyggnaderna började så fanns alla vagnsnummer 2001-2450 utom C2 2037 och C3 2358. Ryktet sade att dessa hade brunnit tillsammans, och att C2 2097 fått ena änden skadad. 2097 hade den extra "C3-kupén" i ena änden som ett resultat av detta. Minns jag detta rätt, någon som minns detaljerna? Hade det med Farsta att göra?
Hälsningar Henrik
2120, vagnen alltså, fick en C3 Hytt i ena ändan efter en urspårning i BM och skada mot en bergvägg.ålstensgård skrev:Roggek skriver om en brand i Farsta på 70-talet.
Vi som skrev vagnsnummer på 70-talet minns att, fram till dess C12-ombyggnaderna började så fanns alla vagnsnummer 2001-2450 utom C2 2037 och C3 2358. Ryktet sade att dessa hade brunnit tillsammans, och att C2 2097 fått ena änden skadad. 2097 hade den extra "C3-kupén" i ena änden som ett resultat av detta. Minns jag detta rätt, någon som minns detaljerna? Hade det med Farsta att göra?
Hälsningar Henrik
Och C5/C6/C7! Varför gjorde man det? Kändes ju t.ex. tryggare vid sittplatserna med dem. För mycket skadegörelse?LÅ1 skrev:Men snarlika saker hände i början när man plockade bort glasrutorna ovanför ryggstöden vid vestibulerna i C4:orna.
Står man bakom dessa ryggstöd så måste man nu vara aktsam så man inte petar sittande i nacken. Det har gjort det mer obekvämt att resa stående. Samt som sagt, det blev otryggare att sitta på dessa platser. Varför gjordes denna ändring?MalteR skrev:Och C5/C6/C7! Varför gjorde man det? Kändes ju t.ex. tryggare vid sittplatserna med dem. För mycket skadegörelse?LÅ1 skrev:Men snarlika saker hände i början när man plockade bort glasrutorna ovanför ryggstöden vid vestibulerna i C4:orna.