Äntligen.
SL Access - remsorna kan inte ersättas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Den dag access är enda alternativet har jag slutat åka med SLbark skrev:Äntligen.

/Göran
Tror förändringen kan bli bra, väldigt praktiskt för de som reser inom samma zon hela tiden. Ex.vis turister får helt enkelt använda kortet på samma sätt som remsan, d v s ge det till spärrvakten varje gång de åker och säga vart de ska.
Jag bor ute i bushen i Hässelby och åker antingen buss till Vällingby och sedan tunnelbana eller buss till Barkarby och sedan pendeln. När jag läser SLs info så får jag intrycket att jag kommer att behöva två olika accesskort, ett för att åka pendeltåg (tre klipp) och ett annat för tunnelbana (två klipp). Någon som vet om det blir så korkat eller har jag bara missförstått och det går att ändra on the fly när man kliver på bussen?
(läste en gång till och insåg att man har alternativet att "köpa en biljett med reskassan", vilket jag antar är lösning på min fråga även om jag inte begriper vad de menar)
(läste en gång till och insåg att man har alternativet att "köpa en biljett med reskassan", vilket jag antar är lösning på min fråga även om jag inte begriper vad de menar)
Rent praktiskt är svaret: du ställer in enzonsresa som standardresa. När du sedan åker via Barkarby, så säger du till bussföraren (respektive spärrvakten på Stockholm C, vid hemresan) att du ska ha en tvåzonsresa (zon A och B), han/hon trycker på någon knapp, du blippar ditt kort och så har du en biljett som gäller i 75 min i zon A och B.superpin skrev:Jag bor ute i bushen i Hässelby och åker antingen buss till Vällingby och sedan tunnelbana eller buss till Barkarby och sedan pendeln. När jag läser SLs info så får jag intrycket att jag kommer att behöva två olika accesskort, ett för att åka pendeltåg (tre klipp) och ett annat för tunnelbana (två klipp). Någon som vet om det blir så korkat eller har jag bara missförstått och det går att ändra on the fly när man kliver på bussen?
Du kan naturligtvis göra tvärtom, och välja tvåzonsresan som standardresa, men det känns intuitivt som en mindre lämplig lösning så länge det är ungefär 50/50 vilket du väljer.
Något är väl egentligen fel om det finns två alternativa och för resenären ganska likvärdiga vägar men som har olika taxa på grund av att en passerar en zongräns.
Någonstans ska ju zongränsen gå, i detta fall följer den stadsgränsen och vid en nationell jämförelse kommer nog superpin ändå billigt undan som får passera den fyra gånger under samma resa (samt göra ytterligare en gränspassage mellan två andra kommuner) för bara en kupong extra. Men visst, det hade väl gått att låta zongränsen gå "runt" Barkarby och Skälby men då hade man i stället dragit den rakt igenom Järfälla vilket säkert hade genererat ännu mer klagomål...M_M skrev:Något är väl egentligen fel om det finns två alternativa och för resenären ganska likvärdiga vägar men som har olika taxa på grund av att en passerar en zongräns.
För vissa "gränsproblem" finns en elegant lösning: Gråzoner. Det är områden mellan två zoner som tillhör den ena, andra eller båda zonerna, men passerar man inte gråzonen helt så räknas det inte som zonpassage. Resa till, från eller inom en gråzon räknas gråzonen som att den tillhör den zon man sedan reser i. Reser man igenom gråzonen helt så räknas det som zonpassage.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
http://vasttrafik.se/Att-resa/Omlottzoner/
Jag har för mig att SS/SL kallade det för "överlappande zongräns". T.ex. var Kristineberg och Thorildsplan en sådan.
Jag har för mig att SS/SL kallade det för "överlappande zongräns". T.ex. var Kristineberg och Thorildsplan en sådan.
-
Alunda och Knivsta är sådana "omlottzoner" i dagens UL-trafik i Uppsala län.
Tack för intressanta svar.
Kan för övrigt tillägga att jag inte visste att det kostade 50% mer att åka pendeltåg hem innan jag blev utskälld av en busschaufför vid Barkarby när jag skulle hem mitt i natten, remsan var stämplad med två klipp från Centralen och jag hade inte reagerat eftersom det kostar två kuponger via tricken...
Åker dock inte så ofta med SL längre, men det som verkligen har retat mig är att jag fick slänga en nästan oanvänd remsa eftersom giltighetstiden var mindre än ett halvår, det är fasen i mig bedrägeri. Varför inte stämpla en extra kupong istället för att göra dem helt ogiltiga?
Kan för övrigt tillägga att jag inte visste att det kostade 50% mer att åka pendeltåg hem innan jag blev utskälld av en busschaufför vid Barkarby när jag skulle hem mitt i natten, remsan var stämplad med två klipp från Centralen och jag hade inte reagerat eftersom det kostar två kuponger via tricken...
Åker dock inte så ofta med SL längre, men det som verkligen har retat mig är att jag fick slänga en nästan oanvänd remsa eftersom giltighetstiden var mindre än ett halvår, det är fasen i mig bedrägeri. Varför inte stämpla en extra kupong istället för att göra dem helt ogiltiga?
Med det system som SL har köpt in kan man faktiskt med Check-in-check ut till och med titta på hela resan och säga att den gick från Zon A till Zon A, förvisso via Zon B men eftersom nyttan av resan är i samma Zon så försvinner gränsdragningsproblematiken. Vill minnas att ett visst annat länstrafikbolag tillämpar eller åtminstone hade planer på att tillämpa detta om man exempelvis reste från Frölunda till centrala Göteborg via Mölndal.Odd skrev:För vissa "gränsproblem" finns en elegant lösning: Gråzoner. Det är områden mellan två zoner som tillhör den ena, andra eller båda zonerna, men passerar man inte gråzonen helt så räknas det inte som zonpassage. Resa till, från eller inom en gråzon räknas gråzonen som att den tillhör den zon man sedan reser i. Reser man igenom gråzonen helt så räknas det som zonpassage.
Men det där med Check-in-Check ut fungerar förstås inte i en så stor stad som Stockholm då måste man vara lite mindre eller lite större, som exempelvis London eller Lilla London.
/T
Med reservation för tyckfel.
Man tillämpar det, men förutsättningen är att man inte byter fordon i den andra zonen för då checkar man ju ut där. D.v.s. i Göteborgsfallet så behöver man bara betala för Göteborg om man åker Korsvägen-Frölunda med linje 771, men tar man spårvagn till Mölndal och byter till buss där så får man betala för Mölndal också. Om superpin byter till buss i Barkarby så skulle ju samma sak ske där även om SL hade in- och utcheckning.2763 skrev:Vill minnas att ett visst annat länstrafikbolag tillämpar eller åtminstone hade planer på att tillämpa detta om man exempelvis reste från Frölunda till centrala Göteborg via Mölndal.
F.ö. så har ju regionens politiker i sin outgrundliga visdom uppdragit åt Västtrafik att utreda ett nytt biljettsystem, och givit uttryckliga direktiv om att det inte får innehålla in- och utcheckning, så snart är den orättvisan (sett från Stockholms horisont) undanröjd.
Med Västtrafik funkar det - vad jag förstått - dessutom bara om man gör en enkelbiljettresa med reskassa. Det funkar inte om man har periodkort för Göteborg (och reskassa tillgänglig att "reservera" Möldaldelen av resan från till man checkar ut i Göteborg igen).Harald skrev:Man tillämpar det, men förutsättningen är att man inte byter fordon i den andra zonen för då checkar man ju ut där. D.v.s. i Göteborgsfallet så behöver man bara betala för Göteborg om man åker Korsvägen-Frölunda med linje 771, men tar man spårvagn till Mölndal och byter till buss där så får man betala för Mölndal också. Om superpin byter till buss i Barkarby så skulle ju samma sak ske där även om SL hade in- och utcheckning.2763 skrev:Vill minnas att ett visst annat länstrafikbolag tillämpar eller åtminstone hade planer på att tillämpa detta om man exempelvis reste från Frölunda till centrala Göteborg via Mölndal.
I London har man nåt som kallas "OSI", att man gör byten där man "checkar ut" + "checkar in" men där delresorna kopplas ihop så att allt räknas till en genomgående resa. Där tar man visserligen betalt för alla zoner en resa går genom (om jag förstått rätt) men tekniskt skulle OSI gå att använda i "Mölndalfallet".
Nu låter vi Stockholmarna ha den här tråden ifred och gör en egen tråd om Västtrafik: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 14&t=34321
Såg nu på sl:s hemsida att de nyligen ändrat planerna. Det ska även bli möjligt att resa flera med reskassan på samma kort.
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Reskassan ... opsremsan/
"Under mars månad testar 500 kunder på Lidingö reskassan som ska ersätta förköpsremsan."lirdo skrev:Såg nu på sl:s hemsida att de nyligen ändrat planerna. Det ska även bli möjligt att resa flera med reskassan på samma kort.
Det vore kanske bra om de släpper på reskassan för de som vill prova även på t.ex. SL-center i gången mellan centralen och t-centralen, för att fånga verkliga sällanresenärer!
Jag tänkte förlänga denna tråd lite till, ämnet känns inte uttömt.
Det valda systemet med standardresor och att man måste besöka spärren/meddela busschauffören om skall genomföra någon annan resa kommer nog att fungera hjälpligt så småningom efter en ganska lång inlärningstid. Systemet är dock inte tillräckligt smidigt för trafikanterna i mitt tycke och det underlättar inte den avbemanning av spärrarna som är önskvärd ur kostnadssynpunkt.
Ett system med knappar på spärrarna är ju ganska likt det valda systemet med standardresor. Det slår mig dock att det är väldigt lätt att fuska med detta system, dvs att välja en enkelzonsresa trots att resan passerar zongränser. Att då stenhårt straffa alla som har biljett men för fel zon kommer drabba de förvirrade, de okunniga och de som ändrar resmål under resans gång mycket hårt. Det känns lite orealistiskt att göra så i Sverige.
Ett system med incheckning och utcheckning verkar ganska enkelt att lära sig använda, men det drabbar glömska personer och är för bökigt i mitt tycke.
Nolltaxa har fördelar, men även många nackdelar. Det finns andra trådar i ämnet...
En enhetstaxa verkar vara den bästa lösningen av de som nämnts i tråden. Det kommer krävas särlösningar för Gnesta, Bålsta, Uppsala och Arlanda, men det fungerar ju idag. Den orättvisa som en enhetstaxa skapar (att långa resor kostar väldigt lite och korta resor lite för mycket) är hanterbar och har dessutom som fördel att långväga bilburna sällanresenärer gynnas lite extra och då väljer att ställa bilen oftare. Även det intäktsbortfall som blir följden av en enhetstaxa med hyfsat lågt pris är inte så betungande, senast det begav sig handlade det om hundra eller två hundra miljoner kronor.
Jag funderar om det finns ett sätt att kombinera enhetstaxans enkelhet med rättvisa priser genom att i stället för zoner ha tidsgränser för biljetter som därmed leder till högre priser för de flesta långväga resor. Förslagsvis: Om man passerar genom en spärr dras 30 kr. Om man passerar genom ytterligare en spärr inom 30 minuter dras inget. Om man passerar genom ytterligare en spärr mellan 30 och 60 minuter från första spärren dras 15 kr till och berättigar till inpassage i ytterligare 30 minuter. Om man passerar genom en spärr 60 minuter eller mer efter den första spärren dras ytterligare 30 kr (i praktiken en ny biljett). Jag känner att jag inte är så duktig på att förklara detta system, men tror att det skulle förstås ganska intuitivt och vara lika smidigt som enhetstaxa. Den bestående orättvisan är att det skulle gynna kombinationsresor som börjar med en kort sträcka och sedan en lång. Det skulle missgynna kombinationsresor som börjar med en lång sträcka och sedan en kort. Vad tycker ni?
Det valda systemet med standardresor och att man måste besöka spärren/meddela busschauffören om skall genomföra någon annan resa kommer nog att fungera hjälpligt så småningom efter en ganska lång inlärningstid. Systemet är dock inte tillräckligt smidigt för trafikanterna i mitt tycke och det underlättar inte den avbemanning av spärrarna som är önskvärd ur kostnadssynpunkt.
Ett system med knappar på spärrarna är ju ganska likt det valda systemet med standardresor. Det slår mig dock att det är väldigt lätt att fuska med detta system, dvs att välja en enkelzonsresa trots att resan passerar zongränser. Att då stenhårt straffa alla som har biljett men för fel zon kommer drabba de förvirrade, de okunniga och de som ändrar resmål under resans gång mycket hårt. Det känns lite orealistiskt att göra så i Sverige.
Ett system med incheckning och utcheckning verkar ganska enkelt att lära sig använda, men det drabbar glömska personer och är för bökigt i mitt tycke.
Nolltaxa har fördelar, men även många nackdelar. Det finns andra trådar i ämnet...
En enhetstaxa verkar vara den bästa lösningen av de som nämnts i tråden. Det kommer krävas särlösningar för Gnesta, Bålsta, Uppsala och Arlanda, men det fungerar ju idag. Den orättvisa som en enhetstaxa skapar (att långa resor kostar väldigt lite och korta resor lite för mycket) är hanterbar och har dessutom som fördel att långväga bilburna sällanresenärer gynnas lite extra och då väljer att ställa bilen oftare. Även det intäktsbortfall som blir följden av en enhetstaxa med hyfsat lågt pris är inte så betungande, senast det begav sig handlade det om hundra eller två hundra miljoner kronor.
Jag funderar om det finns ett sätt att kombinera enhetstaxans enkelhet med rättvisa priser genom att i stället för zoner ha tidsgränser för biljetter som därmed leder till högre priser för de flesta långväga resor. Förslagsvis: Om man passerar genom en spärr dras 30 kr. Om man passerar genom ytterligare en spärr inom 30 minuter dras inget. Om man passerar genom ytterligare en spärr mellan 30 och 60 minuter från första spärren dras 15 kr till och berättigar till inpassage i ytterligare 30 minuter. Om man passerar genom en spärr 60 minuter eller mer efter den första spärren dras ytterligare 30 kr (i praktiken en ny biljett). Jag känner att jag inte är så duktig på att förklara detta system, men tror att det skulle förstås ganska intuitivt och vara lika smidigt som enhetstaxa. Den bestående orättvisan är att det skulle gynna kombinationsresor som börjar med en kort sträcka och sedan en lång. Det skulle missgynna kombinationsresor som börjar med en lång sträcka och sedan en kort. Vad tycker ni?
Din föreslagna lösning med flera olika knappar kommer inte fungera bättre än hjälpligt det heller! Eller har jag missat något?Inge skrev:För det första är ambitionsnivån att systemet bara ska fungera hjälpligt så löjligt låg att den bara torde tillåtas förekomma i offentliga organisationer. Fråga ett, vad förbättras med investeringen, kan bara besvaras med, absolut ingenting! Redan därmed borde samtliga inblandade få sparken. När man sedan enkelt kan konstatera att flera försämringar (stora och små) införs borde straff för tjänstefel utdömmas. Men nu är vi ju i Sverige....
Med mitt föreslagna system skulle de som idag tvingas till flera byten för att komma till sina resmål sannolikt inte få en billigare resa än idag trots att det kanske vore önskvärt. En person som gör en mycket lång resa utan byte och spärrpassage (till exempel Kungsängen-Nynäshamn) skulle givetvis gynnas kraftigt jämfört med dagens situation. Min föreslagna lösning är således inte idealisk ur rättviseperspektiv, men det kanske är en rimlig kompromiss.Angående ovanstående funderingar, så finns också ett antal fundamentalfel. En långsammare resa är en sämre resa, med lägre värde, inte tvärt om. En resa med byten är en sämre resa, med lägre värde, inte tvärt om. Förseningar är reseleverantörens fel och ansvar, inte resenärens.
Det är som bekant mycket billigare att flyga till New York via tex Amsterdam än att flyga direkt. Inte tvärt om.
Vad gäller förseningar (tänkte inte på det...) finns väl i alla fall teoretiska möjligheter att lämna tillbaka pengar till resenären i efterskott om det blivit förseningar som lett till fördyrade resor. Med rätt mjukvara och med rätt information om vilka trafikförseningar som skett kanske denna typ av återbetalningar kan ske helt automatiskt?
Det råder inga tvivel om att access-systemet har kostat och kommer att kosta alldeles för mycket. Jag resonerar dock så att när vi nu har detta access, hur bör det utformas för att vara så bra som möjligt? Du föreslår enligt tidigare inlägg i denna tråd flera knappar för olika avgiftsnivåer kopplade till olika zonresor. Detta tar enligt mig tid av resenären, kräver tankemöda av resenären och leder till både medvetet och omedvetet fuskåkande som är svårt att straffa. Investeringen i knappar är dessutom avsevärd.Inge skrev:Ja du har missat något oerhört väsentligt. Det är inte jag som varken beslutat om eller äskat för att någon annans pengar skall kastas bort. Det har däremot de ansvariga för SL-access.
Jag vet inte riktigt vad du jämför mitt förslag med och vad du vill att jag skall jämföra mitt förslag med: det nuvarande med remsor, SLs framtida system med standardresor samt varianter, knappar för olika zoner enligt ditt inlägg, in- och utcheckning som i Västra götaland eller enhetstaxa som tko föreslår?Angående det senare, vad menar du med kompromiss? Jag tycker att ditt förslag enahanda går i fel riktning, problem som du förvisso iaktar. Men vad skulle bli bättre?
Den stora fördelen med mitt förslag är att det är enkelt. Resenären behöver bara se till att det finns pengar på kortet och hålla upp kortet mot sensorn. Man behöver inte kunna läsa, lista ut något om zoner eller komma ihåg att checka ut. Samtidigt är taxan rättvisare än enhetstaxa eftersom i alla fall vissa långa resor kostar mer än de kortaste resorna.