Lastbilskrock på Roslagsbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lastbilskrock på Roslagsbanan
http://www.dn.se/sthlm/lastbil-pakord-av-roslagstag
Jaha, Bring, naturligt vis, en av de budbilsoperatörer som har förare med gott rykte.. (Not!)
Jaha, Bring, naturligt vis, en av de budbilsoperatörer som har förare med gott rykte.. (Not!)
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan
Från artikeln: "Lastbilen hade av oklar anledning hamnat mellan bommarna utan att kunna ta sig ur." Om det inte berodde på motorstopp eller liknande så skall väl bommarna vara lättforcerade även med en personbil. Men det gäller ju att veta att det bara är att köra rätt in i bommen så kommer man igenom. Och skadorna blir minimala jämfört med vad de blev nu.
Apropå bilden: Skylten "Olycksdrabbad korsning" verkar onödig, det ser man ju långt före det man ser skylten, antar jag!
Apropå bilden: Skylten "Olycksdrabbad korsning" verkar onödig, det ser man ju långt före det man ser skylten, antar jag!

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan
Troligen av just den anledningen har man satt upp skyltar på insidan av bommarna "Om du fastnar mellan bommarna, kör igenom dem!"LÅ1 skrev: Men det gäller ju att veta att det bara är att köra rätt in i bommen så kommer man igenom.
Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan
Chrille B skrev:Troligen av just den anledningen har man satt upp skyltar på insidan av bommarna "Om du fastnar mellan bommarna, kör igenom dem!"LÅ1 skrev: Men det gäller ju att veta att det bara är att köra rätt in i bommen så kommer man igenom.
Tycker inte bommarna ser särskilt lättforcerade ut tyvärr, och inte särskilt "genomkörbara" heller, här hade nog "halvbommar" varit av nöden viktiga:
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=59. ... 77,,1,4.35
Googlebilden är nog bra gammal...
Men det här visar ju egentligen bara på fördelarna med planerna på T-bana till Täby...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan
De bommarna är lättforcerade. Sånt fick man lära sig i körskolan. Visst, det blir lite repor på bilen, men hellre det än en totalkollision.
Professionell tyckare
Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan
Visst, de är ju av trä, så de går sönder om man kör på dem. Halvbommar används bara där det är mycket liten eller ingen gångtrafik.Kantorn skrev:De bommarna är lättforcerade. Sånt fick man lära sig i körskolan. Visst, det blir lite repor på bilen, men hellre det än en totalkollision.
Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan
Jaså, hur då? På vilket sätt skulle Roslagsbanan med plankorsningar vara sämre än tunnelbana med plankorsningar. Eller rättare sagt, på vilket sätt skulle Roslagsbanan utan plankorsningar vara sämre än tunnelbana utan plankorsningar? Om du skall jämföra för och nackdelar skall du väl ändå göra en jämförbar jämförelse. F ö så är Mörbygrenen redan idag fullastad, trots att den endast går till Mörby och dessutom i 5-minuterstrafik. Om man skall öka turtätheten så måste det ske på bekostnad av Ropstengrenens trafik.roggek skrev:Men det här visar ju egentligen bara på fördelarna med planerna på T-bana till Täby...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan
För övrigt, plankorsningar skulle väl vara ett utmärkt ställe att testa "intelligenta kameror" som kan identifiera om fordon kanske är i vägen och i så fall varnar tåget och/eller trafikledningen, dessutom kan spela in händelseförlopp när olyckor och incidenter inträffar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Jourmaster
- Moderator
- Inlägg: 796
- Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40
Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan
Jourmaster har tagit bort ett inlägg som inte höll sig till reglerna. Kom ihåg: "Personliga påhopp och pajkastning är inte tillåtet. Överdrivna provokationer i syfte att förlöjliga andra skribenter eller försök att få en diskussion att spåra ur är heller inte tillåtet."
Jourhavande forummoderator.
- Hans Wibacke
- Inlägg: 754
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan
Visst kan man testa ny teknik om man känner för det (läs: känner för att spendera mer pengar än nödvändigt) men det finns redan beprövad (om än inte driftsäker) teknik för hinderdetektering. Mycket få olyckor har inträffat i plankorsningar som har detektorslingor.Odd skrev:För övrigt, plankorsningar skulle väl vara ett utmärkt ställe att testa "intelligenta kameror" som kan identifiera om fordon kanske är i vägen och i så fall varnar tåget och/eller trafikledningen, dessutom kan spela in händelseförlopp när olyckor och incidenter inträffar.
- Tgoj gubben
- Inlägg: 108
- Blev medlem: fredag 30 april 2010 22:27
- Ort: Eskilstuna
Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan
Något att installera på Roslagsbanan eftersom det varit en hel del olyckor där.Hans Wibacke skrev:Visst kan man testa ny teknik om man känner för det (läs: känner för att spendera mer pengar än nödvändigt) men det finns redan beprövad (om än inte driftsäker) teknik för hinderdetektering. Mycket få olyckor har inträffat i plankorsningar som har detektorslingor.Odd skrev:För övrigt, plankorsningar skulle väl vara ett utmärkt ställe att testa "intelligenta kameror" som kan identifiera om fordon kanske är i vägen och i så fall varnar tåget och/eller trafikledningen, dessutom kan spela in händelseförlopp när olyckor och incidenter inträffar.
Mvh TGOJ gubben!