Lastbilskrock på Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Lastbilskrock på Roslagsbanan

Inlägg av Odd »

http://www.dn.se/sthlm/lastbil-pakord-av-roslagstag

Jaha, Bring, naturligt vis, en av de budbilsoperatörer som har förare med gott rykte.. (Not!)
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan

Inlägg av LÅ1 »

Från artikeln: "Lastbilen hade av oklar anledning hamnat mellan bommarna utan att kunna ta sig ur." Om det inte berodde på motorstopp eller liknande så skall väl bommarna vara lättforcerade även med en personbil. Men det gäller ju att veta att det bara är att köra rätt in i bommen så kommer man igenom. Och skadorna blir minimala jämfört med vad de blev nu.

Apropå bilden: Skylten "Olycksdrabbad korsning" verkar onödig, det ser man ju långt före det man ser skylten, antar jag! :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Chrille B
Inlägg: 325
Blev medlem: lördag 28 februari 2004 13:42

Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan

Inlägg av Chrille B »

LÅ1 skrev: Men det gäller ju att veta att det bara är att köra rätt in i bommen så kommer man igenom.
Troligen av just den anledningen har man satt upp skyltar på insidan av bommarna "Om du fastnar mellan bommarna, kör igenom dem!"
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan

Inlägg av roggek »

Chrille B skrev:
LÅ1 skrev: Men det gäller ju att veta att det bara är att köra rätt in i bommen så kommer man igenom.
Troligen av just den anledningen har man satt upp skyltar på insidan av bommarna "Om du fastnar mellan bommarna, kör igenom dem!"

Tycker inte bommarna ser särskilt lättforcerade ut tyvärr, och inte särskilt "genomkörbara" heller, här hade nog "halvbommar" varit av nöden viktiga:
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=59. ... 77,,1,4.35

Googlebilden är nog bra gammal...

Men det här visar ju egentligen bara på fördelarna med planerna på T-bana till Täby...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan

Inlägg av Kantorn »

De bommarna är lättforcerade. Sånt fick man lära sig i körskolan. Visst, det blir lite repor på bilen, men hellre det än en totalkollision.
Professionell tyckare
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan

Inlägg av Harald »

Kantorn skrev:De bommarna är lättforcerade. Sånt fick man lära sig i körskolan. Visst, det blir lite repor på bilen, men hellre det än en totalkollision.
Visst, de är ju av trä, så de går sönder om man kör på dem. Halvbommar används bara där det är mycket liten eller ingen gångtrafik.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan

Inlägg av Odd »

roggek skrev:Men det här visar ju egentligen bara på fördelarna med planerna på T-bana till Täby...
Jaså, hur då? På vilket sätt skulle Roslagsbanan med plankorsningar vara sämre än tunnelbana med plankorsningar. Eller rättare sagt, på vilket sätt skulle Roslagsbanan utan plankorsningar vara sämre än tunnelbana utan plankorsningar? Om du skall jämföra för och nackdelar skall du väl ändå göra en jämförbar jämförelse. F ö så är Mörbygrenen redan idag fullastad, trots att den endast går till Mörby och dessutom i 5-minuterstrafik. Om man skall öka turtätheten så måste det ske på bekostnad av Ropstengrenens trafik.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan

Inlägg av Odd »

För övrigt, plankorsningar skulle väl vara ett utmärkt ställe att testa "intelligenta kameror" som kan identifiera om fordon kanske är i vägen och i så fall varnar tåget och/eller trafikledningen, dessutom kan spela in händelseförlopp när olyckor och incidenter inträffar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 796
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan

Inlägg av Jourmaster »

Jourmaster har tagit bort ett inlägg som inte höll sig till reglerna. Kom ihåg: "Personliga påhopp och pajkastning är inte tillåtet. Överdrivna provokationer i syfte att förlöjliga andra skribenter eller försök att få en diskussion att spåra ur är heller inte tillåtet."
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 754
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan

Inlägg av Hans Wibacke »

Odd skrev:För övrigt, plankorsningar skulle väl vara ett utmärkt ställe att testa "intelligenta kameror" som kan identifiera om fordon kanske är i vägen och i så fall varnar tåget och/eller trafikledningen, dessutom kan spela in händelseförlopp när olyckor och incidenter inträffar.
Visst kan man testa ny teknik om man känner för det (läs: känner för att spendera mer pengar än nödvändigt) men det finns redan beprövad (om än inte driftsäker) teknik för hinderdetektering. Mycket få olyckor har inträffat i plankorsningar som har detektorslingor.
Användarens profilbild
Tgoj gubben
Inlägg: 108
Blev medlem: fredag 30 april 2010 22:27
Ort: Eskilstuna

Re: Lastbilskrock på Roslagsbanan

Inlägg av Tgoj gubben »

Hans Wibacke skrev:
Odd skrev:För övrigt, plankorsningar skulle väl vara ett utmärkt ställe att testa "intelligenta kameror" som kan identifiera om fordon kanske är i vägen och i så fall varnar tåget och/eller trafikledningen, dessutom kan spela in händelseförlopp när olyckor och incidenter inträffar.
Visst kan man testa ny teknik om man känner för det (läs: känner för att spendera mer pengar än nödvändigt) men det finns redan beprövad (om än inte driftsäker) teknik för hinderdetektering. Mycket få olyckor har inträffat i plankorsningar som har detektorslingor.
Något att installera på Roslagsbanan eftersom det varit en hel del olyckor där.
Mvh TGOJ gubben!
Skriv svar