M32?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
lovespårvagn

Re: M32?

Inlägg av lovespårvagn »

449 gick på 4/8 idag! Satt dock på bussen när jag såg den, så hann inte ta en bild, tyvärr :(
/Adam B
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

452 smakade på lite asfalt..och staket i eftermiddag vid Vagnhallen Majorna. Nåt har gått snett vid bogsering. Under tiden som arbetet pågick så lades 3 och 9 om till Bangatan/Ekedal i båda riktningar, efter att tag ändrades det för linje 9 och de omloppen fick vända runt Vagnhallen Majorna, ersättningsbuss gick mellan Godhemsgatan och Majorna. Bilderna är inte tagna av mig men en kollega som gick förbi..

Bild

Bild

Finns mer läsa här, http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.878 ... -i-majorna
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
M

Inlägg av M »

Så, de hade gått multade, det förklarar något men inte allt. Jag undrade just när jag gick förbi där, efter att ha blivit avsläppt av bakomvarande nia på planen framför vagnhallen, hur det kom sig att den spårat ur precis bakom en annan vagn... Är det en övergångsväxel där, eller vad är det som har hänt egentligen? Synd på en ny vagn, men för en lekman såg det mest ut som att det räcker att byta platskåpan längst fram. Jag antar att det inte är riktigt hela sanningen dock.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M skrev:Så, de hade gått multade, det förklarar något men inte allt. Jag undrade just när jag gick förbi där, efter att ha blivit avsläppt av bakomvarande nia på planen framför vagnhallen, hur det kom sig att den spårat ur precis bakom en annan vagn... Är det en övergångsväxel där, eller vad är det som har hänt egentligen? Synd på en ny vagn, men för en lekman såg det mest ut som att det räcker att byta platskåpan längst fram. Jag antar att det inte är riktigt hela sanningen dock.
Nej, de har inte gått multade. Det finns inga elektriska förbindningar mellan vagnarna - det rör sig om en bogsering.

//T
Med reservation för tyckfel.
hej

Inlägg av hej »

Ser ut som den spårade ut i utgåendeväxel och gick i asfalt ett bra tag. Har växeln lagt om sig mellan vagnarna? Sådant hände i M21ans barndom.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

hej skrev:Ser ut som den spårade ut i utgåendeväxel och gick i asfalt ett bra tag. Har växeln lagt om sig mellan vagnarna? Sådant hände i M21ans barndom.
Det finns mer än växlar där sådant kan hända.

//T
Kloker

Inlägg av Kloker »

Jag beklagar om frågan har ställts tidigare men finns det i nuläget något som talar för att det skulle kunna bli fler M32 till Göteborg utöver de 65 beställda?
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Kloker skrev:Jag beklagar om frågan har ställts tidigare men finns det i nuläget något som talar för att det skulle kunna bli fler M32 till Göteborg utöver de 65 beställda?
Vad som helst kan hända i kommande upphandling om man inte skriver riktigt bra specifikationer. Skulle ansaldobreda vara den billigaste samt visa att fel osv inte finns i den nya vagntypen så kan de bli de som vinner en upphandling.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Kloker

Inlägg av Kloker »

Men behövs det verkligen en ny upphandling? Jag trodde att det fanns en köpoption på totalt 120 M32? Visserligen kanske man inte är så sugen på fler.
danneh

Inlägg av danneh »

Vad jag vet har man option på 25 vagnar till. Men om det blir fler, kan nog ingen svara på. Det är ju stora problem med den första serien, och ändå köpte man de 25 extra, så omöjligt är det ju inte.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Tiden talar väl kanske för M32. Så småningom lär man ju sig att hantera problemen och på sikt blir kanske M32 då inget dåligt köp. Det finns ju inte bara nackdelar med vagntypen. Därför kan det nog mycket väl bli fler M32 i stället för något okänt och dyrare alternativ.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

spårsnoken skrev:Tiden talar väl kanske för M32. Så småningom lär man ju sig att hantera problemen och på sikt blir kanske M32 då inget dåligt köp. Det finns ju inte bara nackdelar med vagntypen. Därför kan det nog mycket väl bli fler M32 i stället för något okänt och dyrare alternativ.
Det tror jag inte.

I samband med att man bestämde sig för optionsserien 441-465 förhandlades en del med Ansaldo och Ansaldo gjorde även en del åtgärder för att komma tillrätta med kvalitetsbristerna. Man bytte bl.a. fabrik och garanterade att leveranserna skulle hålla den kvalitet som kunden har rätt till.

Så blev det inte. Det är förmodligen inte heller hållbart för kommunens tjänstemän att med de tidningsskriverier som varit ropa av ytterligare vagnar från ursprungsupphandlingen. För övrigt så vet jag faktiskt inte om det går att lösa ut fler optioner då de är tidsbegränsade.

//T
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Nja. Det finns ju en ekonomisk sida av saken också. Vi får väl se hur det kan bli. AnsaldoBreda var ju trots allt mycket billigare än andra alternativ även när man räknar in efterkommande merkostnader, och det var ju också därför de en gång valdes.

mvh/spårsnoken
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Jag tror knappast att M32 är billiga om man räknar in alla kostnader och räknar kostnaden per brukbar vagn. Att ha många vagnar stående betyder ju att man har stora kapitalkostnader till ingen nytta. Dessutom tar de upp plats i vagnhallarna som det också är ont om. Man har ju tvingats till provisoriet Slottsskogshallen för att få plats med alla vagnar och den skulle väl i princip kunna fyllas med obrukbara M32.
Senast redigerad av Harald den måndag 12 mars 2012 8:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

spårsnoken skrev:Nja. Det finns ju en ekonomisk sida av saken också. Vi får väl se hur det kan bli. AnsaldoBreda var ju trots allt mycket billigare än andra alternativ även när man räknar in efterkommande merkostnader, och det var ju också därför de en gång valdes.
Där har du helt fel. Man är väldigt klar på vad Ansaldo kostar mer än vad som står i kontrakten och det kommer att fälla dem.

//T
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Hmmmmmm..... Det blir intressant att se. Om det nu är så.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Senaste vagnen i trafik filmade jag lite idag...
danneh

Inlägg av danneh »

M32 gnisslar ju nuförtiden mycket mindre än de gjorde från början, är det något man förändrat med vagnen eller är det chaufförer som lärt sig hur man skall köra vagnen?
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

danneh skrev:M32 gnisslar ju nuförtiden mycket mindre än de gjorde från början, är det något man förändrat med vagnen eller är det chaufförer som lärt sig hur man skall köra vagnen?
Gäller väl att glida fram för att själv undvika bli döv :D
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

danneh skrev:M32 gnisslar ju nuförtiden mycket mindre än de gjorde från början, är det något man förändrat med vagnen eller är det chaufförer som lärt sig hur man skall köra vagnen?
Det kan säkert vara flera olika åtgärder som sammataget ger den bilden. Kurvsmörjning kan hjälpa exempelvis men det kan även slitage på de mjuka detaljerna i truckarna göra.
Körstil tror jag mindre på att det faktiskt påverkar.

Även stålkvalitet i hjulringarna kan påverka.

//T
Skriv svar