Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14446
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"

Inlägg av daniel_s »

Inge skrev:
C12C3C3C12 skrev:Infranord är f.d. Banverket Produktion.
Naturligtvis är det så. Infranord är lika mycket banverket eller om man så vill SJ som trafikverket. Ursprunget, mentaliteten, ägandet och ansvarslösheten är densamma. Enda orsaken till att staten rör om lite bland sin inkompetens torde vara att förvilla medborgarna. Man kan ju lättare skylla på någon annan eller annat då.
Tyvärr är det precis lika virrigt hos de privata konkurrenterna. Men det har du säkert också någon bra förklaring till, inte sant? :cheesygrin:
daniel_s
Inlägg: 14446
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"

Inlägg av daniel_s »

Inge skrev:När det sedan gäller Infranord specifikt så är man heller inte direkt styrda av vinster. Tvärt om har det normala vinstkravet flummats bort i diverse ordbajs, naturligtvis syftande till att försvara prisdumpningar (och försummande av skattebetalarnas avkastning) när förmågan inte räcker till att konkurrera på lika grunder.
Nästan alla företag i den här branschen är ju ursprungligen offentligägda, så om nu det allmänna är så vansinnigt inkompetent så drabbar det alla ungefär lika mycket. Strukton Rail AB är t ex före detta Stockholms spårvägars banavdelning. Några vinster finns naturligtvis inte att göra heller, eftersom det i grund och botten är skattefinansierad verksamhet vi talar om även om delar av systemet företagifieras. Skattebetalarna kan därmed inte få någon egentlig avkastning (annat än i strikt aktiebolagsmässig mening), annat än möjligen om det statliga företaget hittar någon privat kund som betalar väldigt bra, utan det handlar mest om att försöka minska den totala förlusten i systemet.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"

Inlägg av LÅ1 »

Det är ingen som nappade på frågan om vintervädret kan vara orsaken till den nedrivna kontaktledningen. Är det rimligt att skylla fredagens problem i Stockholm på vintervädret?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Jan Molin
Inlägg: 140
Blev medlem: söndag 02 mars 2008 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"

Inlägg av Jan Molin »

Nej.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"

Inlägg av 2763 »

Jan Molin skrev:Nej.
Vilken av frågorna svarade du på?

/T
Med reservation för tyckfel.
Jan Molin
Inlägg: 140
Blev medlem: söndag 02 mars 2008 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"

Inlägg av Jan Molin »

Den enda som fanns på sidan.
daniel_s
Inlägg: 14446
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"

Inlägg av daniel_s »

Man kan få lite olika sidbrytningar bl a beroende på vad man (eller någon annan) skriver i adressfältet. Men jag antar att du menar så här:
Jan Molin skrev:
LÅ1 skrev:Det är ingen som nappade på frågan om vintervädret kan vara orsaken till den nedrivna kontaktledningen. Är det rimligt att skylla fredagens problem i Stockholm på vintervädret?
Nej.
Jan Molin
Inlägg: 140
Blev medlem: söndag 02 mars 2008 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"

Inlägg av Jan Molin »

Jupp.
Användarens profilbild
Joakim Runnedal
Inlägg: 139
Blev medlem: måndag 13 juni 2005 22:51
Ort: Stockholm/Norrmalm
Kontakt:

Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"

Inlägg av Joakim Runnedal »

Saxat från di.se nu på morgonen:

Istapp lamslog tågtrafiken

En istapp i en tunnel var orsak till att tågtrafiken från Stockholm och söderut slogs ut i fredags och tiotusentals resenärer drabbades av förseningar.

Trots att tunneltaken ska besiktigas varje dag kunde istappen växa sig tillräckligt stor för att skapa kortslutning i en kontaktledning. Nu utreder Trafikverket om det rör sig om bristande underhåll, rapporterar SR:s Ekot.

Källa: http://di.se/Artiklar/2012/2/9/258580/I ... gtrafiken/
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Jan Molin
Inlägg: 140
Blev medlem: söndag 02 mars 2008 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"

Inlägg av Jan Molin »

Attans, då hade jag fel...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"

Inlägg av LÅ1 »

Hittade en film från denna dag


Filmen kommer från Årskort Guld SJ, inlägget Igår åkte jag inte till Karlstad.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"

Inlägg av bark »

Inte för att det har med tågincidenten att göra, men jag kan rapportera att bland de större privata företagen är det insoucing, återtagande och centralicering som gäller just nu.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"

Inlägg av M_M »

C12C3C3C12 skrev:Det beror i någon mån att f.d. Banverket specialiserat för mycket (läs rationaliserat). Det behövs en spetskompetensutbildad person för att hänga upp jordningsstången, den personen som tjänstgör har hela Mälardalen på sin lott.
Det här har diskuterats till leda även på Postvagnen, men eftersom det är ett återkommande problem så är det värt att fortsätta tjata!

Järnvägens 16kV-elkraft torde vara såpass lik vanliga elnätet att samma beredskap kan användas för att jorda järnvägstrådar som för vanliga elnätet. Jag antar att beredskapen för att jorda en nedfallen kraftledning i Stockholm är lite bättre än 1½ timma? I värsta fall får man väl ta helikopter för att få fram den som har jour, en bra övning för att vara snabb i andra mer akuta kristillfällen, så slipper man bränna pengar på en del planerade övningar...
Joakim Runnedal skrev:Vad kan man göra för att minska risken för att kontaktledningen rivs ner? Tycker det inte verkar helt ovanligt att det händer.
En rejäl strömskena istället för kontaktledning, stadig nog att stå emot i stort sett varje form av strömavtagarhaveri i aktuella hastigheter, d.v.s. att vid haveri så blir det plockepinn av strömavtagaren men skenan drabbas bara i västa fall av en brännskada och i bästa fall inte alls.

D.v.s.:
  • * slå av strömmen
    * evakuera med bryggor mot tåg på spåret invid
    * plocka samtidigt bort resterna av den trasiga strömavtagaren
    * slå på strömmen
    * kör fram kopplingsbart fordon och dra undan det trasiga tåget, om det inte är så lyckligt att det t.ex. är flera multade motorvagnar och det går att köra vidare hjälpligt med resten av tågets drivkraft.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Filmen kommer från Årskort Guld SJ, inlägget Igår åkte jag inte till Karlstad.
Intressant!

Det framgår inte riktigt hur mycket trafik som påverkades, men stod hela centralen still eller "bara" banan söderut?

OM det skulle vara så att även norra säcken och Västerås/Uppsalabanorna blev lidande så är sektioneringsmöjligheterna kanske inte riktigt bra valda? Däremot kanske Karlstadtåget körde norra vägen och Årskort Guld missade det eftersom Farsta Strand - Centralen lär ta klart längre tid med tunnelbana än med tåg.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:
C12C3C3C12 skrev:Det beror i någon mån att f.d. Banverket specialiserat för mycket (läs rationaliserat). Det behövs en spetskompetensutbildad person för att hänga upp jordningsstången, den personen som tjänstgör har hela Mälardalen på sin lott.
Det här har diskuterats till leda även på Postvagnen, men eftersom det är ett återkommande problem så är det värt att fortsätta tjata!

Järnvägens 16kV-elkraft torde vara såpass lik vanliga elnätet att samma beredskap kan användas för att jorda järnvägstrådar som för vanliga elnätet. Jag antar att beredskapen för att jorda en nedfallen kraftledning i Stockholm är lite bättre än 1½ timma? I värsta fall får man väl ta helikopter för att få fram den som har jour, en bra övning för att vara snabb i andra mer akuta kristillfällen, så slipper man bränna pengar på en del planerade övningar...
Så du menar att någon som jordar kraftledningar kan skilja på S- och I-räl?

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
M_M skrev:
C12C3C3C12 skrev:Det beror i någon mån att f.d. Banverket specialiserat för mycket (läs rationaliserat). Det behövs en spetskompetensutbildad person för att hänga upp jordningsstången, den personen som tjänstgör har hela Mälardalen på sin lott.
Det här har diskuterats till leda även på Postvagnen, men eftersom det är ett återkommande problem så är det värt att fortsätta tjata!

Järnvägens 16kV-elkraft torde vara såpass lik vanliga elnätet att samma beredskap kan användas för att jorda järnvägstrådar som för vanliga elnätet. Jag antar att beredskapen för att jorda en nedfallen kraftledning i Stockholm är lite bättre än 1½ timma? I värsta fall får man väl ta helikopter för att få fram den som har jour, en bra övning för att vara snabb i andra mer akuta kristillfällen, så slipper man bränna pengar på en del planerade övningar...
Så du menar att någon som jordar kraftledningar kan skilja på S- och I-räl?
Utbildningen i detta torde inte vara enormt omfattande, och om man vill slippa den utbildningen så kan man jorda mot båda rälerna (som räddningsverket kan göra i nödfall, men i praktiken sällan/aldrig verkar göra)...
Skriv svar