Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
Ett pendeltåg rev ner kontaktledningen mellan Stockholm södra och Centralstationen i dag på morgonen.
Det blev totalstopp söder om centralen hela förmiddagen. Och tidningarna plockade förstås fram rubrikfrasen "Kaos i tågtrafiken".
Intervjuade människor på centralen kopplade stoppet med vintervädret, men kan det finnas en sådan koppling? Kan is på strömavtagaren orsaka att kontaktledningen rivs?
Sedan kan man undra hur det kommer sig att banverket behöver ca två timmar på sig att säkra att den nedrivna ledningen är strömlös och jordad. Att slå av strömmen bordeman väl ha möjlighet att göra snabbt, eller? Men hur går det till att säkra att ledningen verkligen är strömlös när man skall jorda den?
Det blev totalstopp söder om centralen hela förmiddagen. Och tidningarna plockade förstås fram rubrikfrasen "Kaos i tågtrafiken".
Intervjuade människor på centralen kopplade stoppet med vintervädret, men kan det finnas en sådan koppling? Kan is på strömavtagaren orsaka att kontaktledningen rivs?
Sedan kan man undra hur det kommer sig att banverket behöver ca två timmar på sig att säkra att den nedrivna ledningen är strömlös och jordad. Att slå av strömmen bordeman väl ha möjlighet att göra snabbt, eller? Men hur går det till att säkra att ledningen verkligen är strömlös när man skall jorda den?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 2127
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
Det beror i någon mån att f.d. Banverket specialiserat för mycket (läs rationaliserat). Det behövs en spetskompetensutbildad person för att hänga upp jordningsstången, den personen som tjänstgör har hela Mälardalen på sin lott.
Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
Lite förenklat görs det med en knapptryckning från DLC...LÅ1 skrev:Att slå av strömmen bordeman väl ha möjlighet att göra snabbt, eller? Men hur går det till att säkra att ledningen verkligen är strömlös när man skall jorda den?
Men som kritiken varit från fack och andra vid debatter, så är järnvägen så fragmenterad med massor av entreprenörer, så det är inte bara att skicak ut "eget" fol för Trafikverket, utan det ska.... jadu...hur gör dom med entreprenörer?....
Vi ser det överallt idag, ingen vågar ta egna initiativ. Utan istället för att lösa problem och diskutera ansvarsområde efteråt, ska det lusläsas avtal av jurister. Sen ska man ringa ihop personal, och då ingen har ett eget ansvar längre, så kanske nån har lust eller tid. "Det är inte mitt jobb". Förr så fixade man saken, oavsett vems fel, eller problem det var.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 2127
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
Glömde bort att skriva att jag satt i en X60 på väg till jobbet när vi brände av tråden. Trots att detta hände i närheten av lokstallet i Sundbyberg där Elavdelningen huserar tog det ett par timmar innan vi kunde evakuera tåget.
Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
Misstänkte att det var så. Så problemet var säkrandet av att knapptryckningen tog, och att ingen trycker på på-knappen!bruse skrev:Lite förenklat görs det med en knapptryckning från DLC...LÅ1 skrev:Att slå av strömmen bordeman väl ha möjlighet att göra snabbt, eller? Men hur går det till att säkra att ledningen verkligen är strömlös när man skall jorda den?
Man tycker att banverket borde ha ett antal personer med rätt kompetens, men som i normalfallet hade andra arbetsuppgifter på Centralen, och därför har en kort utryckningstid.C12C3C3C12 skrev:Det beror i någon mån att f.d. Banverket specialiserat för mycket (läs rationaliserat). Det behövs en spetskompetensutbildad person för att hänga upp jordningsstången, den personen som tjänstgör har hela Mälardalen på sin lott.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
LÅ1, det finns inget Banverk längre sen 1 april 2010! http://sv.wikipedia.org/wiki/Trafikverket
TrV har absolut ingen egen personal ute på spåret. Alla är idag administratörer som vänder papper och klickar med musen. Det är förtielva olika vinstdrivande entreprenörer som jobbar ute i spåret.
TrV har absolut ingen egen personal ute på spåret. Alla är idag administratörer som vänder papper och klickar med musen. Det är förtielva olika vinstdrivande entreprenörer som jobbar ute i spåret.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
Javisst ja! Ju äldre man blir, ju längre tid tar det att få sådana ändringar att fastna i det snabbaccessade minnet.bruse skrev:LÅ1, det finns inget Banverk längre sen 1 april 2010! http://sv.wikipedia.org/wiki/Trafikverket
Jo, det är ju så det är!bruse skrev:TrV har absolut ingen egen personal ute på spåret. Alla är idag administratörer som vänder papper och klickar med musen. Det är förtielva olika vinstdrivande entreprenörer som jobbar ute i spåret.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
Och alla vet väl vad fokus är i vinstdrivande företag? Japp! Vinst.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Joakim Runnedal
- Inlägg: 139
- Blev medlem: måndag 13 juni 2005 22:51
- Ort: Stockholm/Norrmalm
- Kontakt:
Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
Vad kan man göra för att minska risken för att kontaktledningen rivs ner? Tycker det inte verkar helt ovanligt att det händer.
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
Bättre underhåll på järnvägen (Trv) Sam på fordonen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Joakim Runnedal
- Inlägg: 139
- Blev medlem: måndag 13 juni 2005 22:51
- Ort: Stockholm/Norrmalm
- Kontakt:
Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
Vad är det mer specifikt för underhåll som krävs? Är det slitytorna på strömavtagarna som behöver bytas ut oftare? Är det det som man är för snål med?
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
Det borde finnas stor vinstpotential i ett bolag som erbjuder fullentrepenad. Alltså lägger anbudet på hela klabbet och dessutom ser till att i avtalet få med driftbonus, alltså att man får lite extra om man håller alt flytande utan att det blir stopp.
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
Värst av allt igår, förutom den oerhört långa tid det tog innan utrymmning av tåget skedde, var den totala informationskollaps som inträffade. Näst värst var nog att nära samtidigt som detta skedde, en pressträff med Trafikverkets Gd om tågförseningar.
Jag fick ett SMS från SLs DLC kl. 07:00 som sa att ett pendeltåg stog i tunneln under Södermalm (Södra station) och att det skulle utrymmas snarast. Kl. 07:13 får jag nästa SMS som säger att Stockholmståg har meddelat SL att utrymmningen har genomförts och gått bra!!!!
Informationen att utrymningen redan genomförts ges till pressen av SLs pressansvarige och det publiceras på bl.a. DNs hemsida. En kollega till mig ringer då till SLs pressansvarige och berättar med egna ögon, från Stockholm södra, att personal från Stockholmståg finns på plats sedan flera timmar och man fortfarande väntar in personal från Trafikverket som ska räddningsfrånkoppla och jorda kontaktledningen. SLs pressansvarige blir rent ut sagt förbannad och måste dementera sina uppgifter till media och i DN sägs han säga "detta är oacceptabelt", nämligen att information kan förvanskas på detta sätt. Vem som i kedjan säger att utrymningen redan genomförts kl. 07:13, kan man ju försöka efterforska.
Jag undrar vad de som satt instängda i tåget tyckte om att kunna läsa på tidningarnas hemsida att de redan var evakuerade?
Personal från Infranord ankommer till Stockholm södra någon gång runt 08:00, dvs. 2 1/2 timme efter händelsen. Vad hade de gjort och varit under tiden sedan de (borde ha) kallats in vid 06:30 kan man ju undra?
Sanningen var ju att utrymmningen av tåget påbörjades först vid 08:30, med hjälp av Polis och Räddningstjänst. Passagerare som intervjuas i ABC och Radio Stockholm berättar att det tog till nästan klockan 10 innan de var tillbaka på CST för nya försök att komma vidare.
Som Bruse mycket riktigt påpekar är alla Trafikverkets personal handläggare och beställare som inte kan eller får utföra åtgärder själva, utan det ska kontrakterade entreprenörer sköta och utföra enligt sina avtal med avtalade SLAer- Service level agreement, dvs. avtalade åtgärdstider.
Kan ingen vettigt tänkande beslutsfattare inom Trafikverket fundera en extra gång på hur deras arbetssätt och agerande fullständigt förödar förtroendet för Trafikverket och hela järnvägsbrnschen? Finns det bara Tågoperatörernas företrädare och Ulf Adelsson som förstått vart åt det barkar?
Gunnar Malm, som är Gd för Trafikverket, står samtidigt inför massmedia och utan att skämmas säger att tågoperatörer som orsakar förseningar ska böta. Det är ju i själva verket Trafikverket självt som sätter ribban för hela branschen, har inte Trafikverket tänkt på detta?
Jag fick ett SMS från SLs DLC kl. 07:00 som sa att ett pendeltåg stog i tunneln under Södermalm (Södra station) och att det skulle utrymmas snarast. Kl. 07:13 får jag nästa SMS som säger att Stockholmståg har meddelat SL att utrymmningen har genomförts och gått bra!!!!
Informationen att utrymningen redan genomförts ges till pressen av SLs pressansvarige och det publiceras på bl.a. DNs hemsida. En kollega till mig ringer då till SLs pressansvarige och berättar med egna ögon, från Stockholm södra, att personal från Stockholmståg finns på plats sedan flera timmar och man fortfarande väntar in personal från Trafikverket som ska räddningsfrånkoppla och jorda kontaktledningen. SLs pressansvarige blir rent ut sagt förbannad och måste dementera sina uppgifter till media och i DN sägs han säga "detta är oacceptabelt", nämligen att information kan förvanskas på detta sätt. Vem som i kedjan säger att utrymningen redan genomförts kl. 07:13, kan man ju försöka efterforska.
Jag undrar vad de som satt instängda i tåget tyckte om att kunna läsa på tidningarnas hemsida att de redan var evakuerade?
Personal från Infranord ankommer till Stockholm södra någon gång runt 08:00, dvs. 2 1/2 timme efter händelsen. Vad hade de gjort och varit under tiden sedan de (borde ha) kallats in vid 06:30 kan man ju undra?
Sanningen var ju att utrymmningen av tåget påbörjades först vid 08:30, med hjälp av Polis och Räddningstjänst. Passagerare som intervjuas i ABC och Radio Stockholm berättar att det tog till nästan klockan 10 innan de var tillbaka på CST för nya försök att komma vidare.
Som Bruse mycket riktigt påpekar är alla Trafikverkets personal handläggare och beställare som inte kan eller får utföra åtgärder själva, utan det ska kontrakterade entreprenörer sköta och utföra enligt sina avtal med avtalade SLAer- Service level agreement, dvs. avtalade åtgärdstider.
Kan ingen vettigt tänkande beslutsfattare inom Trafikverket fundera en extra gång på hur deras arbetssätt och agerande fullständigt förödar förtroendet för Trafikverket och hela järnvägsbrnschen? Finns det bara Tågoperatörernas företrädare och Ulf Adelsson som förstått vart åt det barkar?
Gunnar Malm, som är Gd för Trafikverket, står samtidigt inför massmedia och utan att skämmas säger att tågoperatörer som orsakar förseningar ska böta. Det är ju i själva verket Trafikverket självt som sätter ribban för hela branschen, har inte Trafikverket tänkt på detta?
"Det vi inte minns, har inte hänt"
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
Innan någon påpekar det så var det "bara" 1 1/2 timme från 06:30 till 08:00. Fel, fel av mig.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
-
- Inlägg: 2127
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
Infranord är f.d. Banverket Produktion.
Enligt DN satt de fast i tåget över 3 timmar, någon som kan verifiera det?
Enligt DN satt de fast i tåget över 3 timmar, någon som kan verifiera det?
Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
Tyvärr är det precis lika virrigt hos de privata konkurrenterna. Men det har du säkert också någon bra förklaring till, inte sant?Inge skrev:Naturligtvis är det så. Infranord är lika mycket banverket eller om man så vill SJ som trafikverket. Ursprunget, mentaliteten, ägandet och ansvarslösheten är densamma. Enda orsaken till att staten rör om lite bland sin inkompetens torde vara att förvilla medborgarna. Man kan ju lättare skylla på någon annan eller annat då.C12C3C3C12 skrev:Infranord är f.d. Banverket Produktion.

Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
Nästan alla företag i den här branschen är ju ursprungligen offentligägda, så om nu det allmänna är så vansinnigt inkompetent så drabbar det alla ungefär lika mycket. Strukton Rail AB är t ex före detta Stockholms spårvägars banavdelning. Några vinster finns naturligtvis inte att göra heller, eftersom det i grund och botten är skattefinansierad verksamhet vi talar om även om delar av systemet företagifieras. Skattebetalarna kan därmed inte få någon egentlig avkastning (annat än i strikt aktiebolagsmässig mening), annat än möjligen om det statliga företaget hittar någon privat kund som betalar väldigt bra, utan det handlar mest om att försöka minska den totala förlusten i systemet.Inge skrev:När det sedan gäller Infranord specifikt så är man heller inte direkt styrda av vinster. Tvärt om har det normala vinstkravet flummats bort i diverse ordbajs, naturligtvis syftande till att försvara prisdumpningar (och försummande av skattebetalarnas avkastning) när förmågan inte räcker till att konkurrera på lika grunder.
Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
Det är ingen som nappade på frågan om vintervädret kan vara orsaken till den nedrivna kontaktledningen. Är det rimligt att skylla fredagens problem i Stockholm på vintervädret?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nerriven kontaktledning på "getingmidjan"
Vilken av frågorna svarade du på?Jan Molin skrev:Nej.
/T
Med reservation för tyckfel.