Lite gamla buss-bilder från Stockholm ......

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re:

Inlägg av Olle »

GN skrev:Vackra bilder!

Kan inte annat än att hålla med om att dubbeldäckarna var trevligare än ledbussarna. Kan för övrigt inte förstå varför det skulle ta så mycket längre tid med passagerarutbyte för en dubbeldäckare, man använder ju ändå bara en dörr att gå på genom. Finns det förresten dubbeldäckade ledbussar ?

vänligen

/GN
Jag har funderat mycket på det när jag rest runt i världen och sett att man har dubbeldäckare i många storstäder. Man har så gott som aldrig långa ledbussar. De tar för mycket gatuutrymme. Den "myt" som man ofta relaterar till när det gäller dubbeldäckarna har jag börjat ifrågasätta. Är det inte bara så enkelt som att de busstillverkare som vill sälja bussar till svenska städer inte har dubbeldäckare i sina program, ialla fall inte som lagervara, och om man då ser till att det finns skäl att inte välja dubbeldäckare, "folk vill inte gå upp på övervåningen", så får man sälja sina långa ledbussar. Jag skulle nog vilja se en helt opartisk utredning om dubbeldäckare kontra ledbussar innan jag blir övertygad. Jag åker ofta med de blå ledbussarna i Stockholms innerstad och kan jämföra dem med exempelvis Singapore där jag har åkt en hel del dubbeldäckare. Därav mina funderingar.

:Dlle.

PS spårvagnar är naturligtvis att föredra. Även där har jag åkt en del dubbeldäckare (Hong Kong) och det är lika bekvämt som ledvagnar. I många fall bekvämare, det finns en hel del mindre lyckade ledvagnar i världen.
:-)lle
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Lite gamla buss-bilder från Stockholm ......

Inlägg av spårlasse »

Olle skrev:
Jag har funderat mycket på det när jag rest runt i världen och sett att man har dubbeldäckare i många storstäder. Man har så gott som aldrig långa ledbussar. De tar för mycket gatuutrymme. Den "myt" som man ofta relaterar till när det gäller dubbeldäckarna har jag börjat ifrågasätta. Är det inte bara så enkelt som att de busstillverkare som vill sälja bussar till svenska städer inte har dubbeldäckare i sina program, ialla fall inte som lagervara, och om man då ser till att det finns skäl att inte välja dubbeldäckare, "folk vill inte gå upp på övervåningen", så får man sälja sina långa ledbussar. Jag skulle nog vilja se en helt opartisk utredning om dubbeldäckare kontra ledbussar innan jag blir övertygad. Jag åker ofta med de blå ledbussarna i Stockholms innerstad och kan jämföra dem med exempelvis Singapore där jag har åkt en hel del dubbeldäckare. Därav mina funderingar.

:Dlle.

PS spårvagnar är naturligtvis att föredra. Även där har jag åkt en del dubbeldäckare (Hong Kong) och det är lika bekvämt som ledvagnar. I många fall bekvämare, det finns en hel del mindre lyckade ledvagnar i världen.
Nu har ju dock dubbeldäckare i regionaltrafik fått en renäsans i Sverige. Kommer mer och mer. Orsaken är förstås att lågentrébussar med plats för rullstol etc, har så mycket färre sittplatser. Vill man då att alla skall kunna få sittplats - ja då är dubbeldäckare ekonomiskt fördelaktigt.

Man talar ju mycket om både problem med att folk inte vill gå till övervåningen (vilket ju delvis faktiskt stämmer), och att hållplatsstoppen kan ta något längre tid. Det senare stämmer ju gentemot ledbuss om man använder ledbussar på ett effektivt sätt i stadstrafik - det vill säga att man har ingång genom alla dörrar och att resenärerna själva stämplar sina kort/biljetter. Det kan vara ett problem med tidsåtgången om en linje har många hållplatser med stort passagerarutbyte - om mer eller mindre alla som sitter på övervåningen skall av och om man bara har en uppgång till övervåningen, ja då tar det givetvis tid. Så länge som man i Stockholm har visering av alla åkande genom framdörren, är det ju dock ändå den största "proppen".

Jag tycker dock jag märker även när man åker i London att många sätter sig därnere till dess det är fullt. På övre våningen brukar man vara rätt ensam - iaf till dess bussen blir full. Men detta är ju egentligen bara bra, eftersom avstigningen går snabbare. Då kan man ju inte samtidigt klaga på att stoppen normalt tar längre tid.

I stockholm skylls ju nu också på axeltrycket - dubbeldäckare blir helt enkelt för tunga för det ynkliga gatunätet. Men detta brukar ju gå att ge dispans för när så önskas.

Min egen amatöranalys till varför dubbeldäckare skrotades (eller att man inte köpte nya), var nog snarare att man såg att det helt enkelt inte behövdes. Dubbeldäckare hade ju köpts in för att ersätta de tunga busslinjerna i innerstaden när spårvägen skrotades. Men med bussar och ökad trafik, samt nyöppnade tunnelbanor genom staden lär ju resandet gått ned, särskilt som ju befolkningen fortsatte att minska i innerstaden. En tolkning kan ju alltså vara att man främst gjorde en ekonomisk bedöming. Om kostnaden för inköp av dubbeldäckare och drift är högre än det fåtal extrabussar som behövs, varför skall man då köpa in dubbeldäckare?
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Lite gamla buss-bilder från Stockholm ......

Inlägg av Harald »

Olle skrev:Jag har funderat mycket på det när jag rest runt i världen och sett att man har dubbeldäckare i många storstäder. Man har så gott som aldrig långa ledbussar. De tar för mycket gatuutrymme. Den "myt" som man ofta relaterar till när det gäller dubbeldäckarna har jag börjat ifrågasätta. Är det inte bara så enkelt som att de busstillverkare som vill sälja bussar till svenska städer inte har dubbeldäckare i sina program, ialla fall inte som lagervara, och om man då ser till att det finns skäl att inte välja dubbeldäckare, "folk vill inte gå upp på övervåningen", så får man sälja sina långa ledbussar. Jag skulle nog vilja se en helt opartisk utredning om dubbeldäckare kontra ledbussar innan jag blir övertygad. Jag åker ofta med de blå ledbussarna i Stockholms innerstad och kan jämföra dem med exempelvis Singapore där jag har åkt en hel del dubbeldäckare.
Är det något här som vore en myt så vore det att tillverkarna inte har några dubbeldäckare. Tillverkarna har de bussar som efterfrågas, dumma vore de väl annars. Volvo är en stor leverantör till det största bussbolaget i Singapore så om du har åkt en hel del dubbeldäckare där så är chansen stor att du har åkt i en Volvo dubbeldäckare. Även Scania OmniCity finns i dubbeldäckarversion.

Scania OmniCity

Volvo B9TL
Användarens profilbild
Jeff
Inlägg: 411
Blev medlem: söndag 23 januari 2005 19:21
Kontakt:

Re: Lite gamla buss-bilder från Stockholm ......

Inlägg av Jeff »

Verkligen mycket trevliga bilder!
:D
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarens profilbild
Joakim Runnedal
Inlägg: 139
Blev medlem: måndag 13 juni 2005 22:51
Ort: Stockholm/Norrmalm
Kontakt:

Re: Lite gamla buss-bilder från Stockholm ......

Inlägg av Joakim Runnedal »

Denna tråd var något av en skatt vad gäller diggabla bussbilder! :-) Tack! :-)
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
C12C3C3C12
Inlägg: 2127
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Lite gamla buss-bilder från Stockholm ......

Inlägg av C12C3C3C12 »

Scania CF betraktas av många (däribland undertecknad) som den bästa förortsbussen, hade äran att åka med dessa från Jarlaplan till Bergianska trädgården när jag jobbade där en period i slutet av 60-talet. Många av CF:arna skeppade iväg till Gambia, gick där mellan Banjul samt Serakunda. Åkte med dom när jag besökte Gambia, blev nästan inkastad i bussen av ett gäng glada kvinnliga konduktörer, det var 2 av dem på varje buss.

Någon gamling som kommer ihåg Katrineholmarna som gick endast på L41 några år mellan 1964 - 67?

L141 hade som alla linjer stationerade på Nyboda Büssing.

Kvarnholmstrådbussarna ersattes först av blå bussar ägda av KF, sedan blev det SL's L53 efter ett visst datum 1967

Tack för alla bilderna Olle, önskar att jag hade varit lika flitig på 60-talet med en kamera.
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Lite gamla buss-bilder från Stockholm ......

Inlägg av Stefan B »

Harald skrev:

"Det var ju inte alla spårvagnslinjer som direkt ersattes av en busslinje. Vid H-omläggningen gjorde stora linjeomläggningar. Även när tunnelbanan Slussen-Hötorget öppnades förändrades en del linjer. Här är några antecknigar ur minnet:

spårvagn 11 blev trådbuss 41 (1941)
halva spårvagnslinje 2 blev trådbuss 32 (1941 eller -42?)
buss 51 blev trådbuss 33 (40-talet)
buss 54 blev trådbuss 34 (40-talet)
buss 76 blev trådbuss 36 (40-talet)
buss 56 blev trådbuss 96 (40-talet)
spårvagn 18 blev trådbuss 98 (1948?)
spårvagn 14 ersattes delvis av buss 44 och delvis av spårvagn 7 (slutet av 40-talet)
spårvagn 9 ersattes delvis av en omläggning av trådbuss 33 (1957)
spårvagn 15 ersattes av SJ-buss 15 (1959)
spårvagn 3 ersattes dels av buss 53 dels av en förlängning av buss 33 (1960)
spårvagn 5 blev buss 50 (1962?)
spårvagn 2 blev buss 62 (1962?)
spårvagn 1 blev buss 61 (1963?)
spårvagn 10 blev buss 10 som sedan ersattes av tunnelbanan (1967)
spårvagn 4 ersattes av buss 44 och 54 (1967)
spårvagn 6 blev buss 46 (1967)
spårvagn 7 ersattes delvis av buss 47 (1967)
spårvagn 8 ersattes delvis av buss 48 och delvis av tunnelbanan (1967)"

Får man påminna om SSS egen bok "Stockholm På Spåret" med en någorlunda detaljrik och korrekt linjehistorik över Stockholms spårvägslinjer? Då behöver man nämligen inte halvchansa som här "ur minnet"....

Stefan B
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Lite gamla buss-bilder från Stockholm ......

Inlägg av daniel_s »

Stefan B skrev:Får man påminna om SSS egen bok "Stockholm På Spåret" med en någorlunda detaljrik och korrekt linjehistorik över Stockholms spårvägslinjer? Då behöver man nämligen inte halvchansa som här "ur minnet"....
Precis och för skojs skull tar jag med ett referat av datum här:
spårvagn 11 blev trådbuss 41 (1941) 1941-01-20
halva spårvagnslinje 2 blev trådbuss 32 (1941 eller -42?) Hehe, slamkrypare! 1941-10-01 men ett år senare backade man bandet och återupptog spårvagnstrafiken. Från 1943-05-03 var spårvagnslinjen "permanent" avkortad.
buss 51 blev trådbuss 33 (40-talet)
buss 54 blev trådbuss 34 (40-talet)
buss 76 blev trådbuss 36 (40-talet)
buss 56 blev trådbuss 96 (40-talet)
spårvagn 18 blev trådbuss 98 (1948?) 1949-05-03
spårvagn 14 ersattes delvis av buss 44 och delvis av spårvagn 7 (slutet av 40-talet) 1947-09-01 (fast jag skulle säga att den ersattes helt av linje 7, annars får vi sitta här och räkna upp alla möjliga linjesträckor som ersatts med bussar i samband med linjeomläggningar där inga spårvägslinjer blivit kortare!)
spårvagn 9 ersattes delvis av en omläggning av trådbuss 33 (1957) 1957-11-24, händelsevis invigningsdagen för den genomgående tunnelbanan.
spårvagn 15 ersattes av SJ-buss 15 (1959) 1959-09-01
spårvagn 3 ersattes dels av buss 53 dels av en förlängning av buss 33 (1960) 1960-11-26
spårvagn 5 blev buss 50 (1962?) 1962-11-16
spårvagn 2 blev buss 62 (1962?) 1963-04-27
spårvagn 1 blev buss 61 (1963?) 1964-03-17
spårvagn 10 blev buss 10 som sedan ersattes av tunnelbanan (1967) 1967-05-27
spårvagn 4 ersattes av buss 44 och 54 (1967)
spårvagn 6 blev buss 46 (1967)
spårvagn 7 ersattes delvis av buss 47 (1967) och hur det gick sedan, det vet vi ju :cheesygrin:
spårvagn 8 ersattes delvis av buss 48 och delvis av tunnelbanan (1967)"
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Lite gamla buss-bilder från Stockholm ......

Inlägg av M_M »

Harald skrev:Är det något här som vore en myt så vore det att tillverkarna inte har några dubbeldäckare. Tillverkarna har de bussar som efterfrågas, dumma vore de väl annars. Volvo är en stor leverantör till det största bussbolaget i Singapore så om du har åkt en hel del dubbeldäckare där så är chansen stor att du har åkt i en Volvo dubbeldäckare. Även Scania OmniCity finns i dubbeldäckarversion.

Scania OmniCity

Volvo B9TL
Frågan är vad de ser som sin kärnverksamhet?

Kanske tillverkingen av chassier och drivlina med tanke på att Volvo tillverkar både lastbilar och bussar men inte spårvagnar.

Med tanke på att det till och med är ekonomiskt lönsamt att skicka befintliga vagnar på ombyggnad för att få nytt pådragsystem från separat leverantör (M31 som byggs om i Tjeckien) så är det lite märkligt att busstillverkarna inte ger sig in alls i spårvägsbranschen.

Västtrafik/GS kanske skulle be om offert på nya bussbaserade vagnkorgar med låggolvsdel o.s.v. att placera ovanpå boggier från de mest rostangripna M28-vagnarna, eventuellt kompletterat med samma pådragsystem som M31 får? Jag tvivlar på att den vagntypen inte skulle slå M32 när det gäller att vara körbar istället för att vara avställd... :wink:
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Lite gamla buss-bilder från Stockholm ......

Inlägg av Stefan B »

För fullständighetens skull:

spårvagn 4 och 9, delen i S:t Paulsgatan-Götgatan ersatt av buss 4 1927-04-01. Första spårvägsersättning i Stockholm!
bensinspårvagn 19 ersatt av buss 52F 1929-03-01
spårvagn 1, 3 och 9, delen i Stora Nygatan ersatt av buss 55 1930-05-17
spårvagn 1, delen i Skånegatan, ersatt av buss 81 1939-05-02, återupptagen från 1942-07-01
spårvagn 11 blev trådbuss 41 (1941) 1941-01-20 motorbuss från 1964-08-31. Fanns äen en trådbusslinje 42 1943-10-01 till 1964-04-05
halva spårvagnslinje 2 (delen i Fleminggatan-Kungsgatan-Karlavägen blev trådbuss 32 (1941 eller -42?) Hehe, slamkrypare! 1941-10-01 men ett år senare backade man bandet och återupptog spårvagnstrafiken utom under högtrafiktid!. Från 1943-05-03 var spårvagnslinjen "permanent" avkortad. Trådbuss 32 blev motorbuss 1964-04-05. Fanns även en trådbusslinje 31 1946-12-16 till 1952-05-26
buss 51 blev trådbuss 33 (40-talet) 1948-11-01, trådbuss från 1948-11-08, motorbuss från 1960-05-27
buss 54 blev trådbuss 34 (40-talet) 1948-11-01, trådbuss från 1949-01-01, nedlagd 1957-11-24
buss 76 blev trådbuss 36 (40-talet) nedlagd 1940-06-10, återupptagen som 36 1946-09-02, trådbuss från 1947-11-24, motorbuss från 1958-07-01
buss 56 blev trådbuss 96 (40-talet) 1945-01-16, motorbuss från 1961-05-23
buss 76 blev 90 trådbuss 1950-10-01, motorbuss 1964-04-05
buss 77 blev 91 1950-10-01, trådbuss 1951-02-19, motorbuss 1964-04-05
spårvagn 18 blev trådbuss 98 (1948?) 1949-05-03, trådbuss från 1949-07-25, motorbuss 63 från 1955-11-17
spårvagn 14 ersattes delvis (Sveavägen-Kungsgatan) av buss 44 och delvis av spårvagn 7 (slutet av 40-talet) 1947-09-01
spårvagn 9 ersattes delvis av en omläggning av trådbuss 33 (1957) 1957-11-24, händelsevis invigningsdagen för den genomgående tunnelbanan.Nja, delen till Danvikstull ersattes av buss 99 1954-06-25, resten av 9 lades ned 1957-11-24 ersatt av tunnelbanan. Samtidigt ersattes 99 av trådbuss 33, som blev motorbuss 1960-05-27
spårvagn 15 ersattes av SJ-buss 15 (1959) 1959-09-01
spårvagn 3 ersattes dels av buss 53 dels av en förlängning av buss 33 (1960) 1960-11-26 Nja, delen till Haga ersattes av 33 1960-06-27, resten av 53 1960-11-26
spårvagn 5 blev buss 50 (1962?) 1962-11-16
spårvagn 2 blev buss 62 (1962?) 1963-04-27
spårvagn 1 blev buss 61 (1963?) 1964-03-17
spårvagn 10 blev buss 10 1967-05-27 som sedan ersattes av tunnelbanan (1967) 1967-09-02
spårvagn 4 ersattes av buss 44 och 54 (1967) 1967-09-03
spårvagn 6 blev buss 46 (1967) 1967-09-03
spårvagn 7 ersattes delvis av buss 47 (1967) 1967-09-03och hur det gick sedan, det vet vi ju.
spårvagn 8 ersattes delvis av buss 48 och delvis av tunnelbanan (1967) 1967-09-03

Hälsningar
Stefan B
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Lite gamla buss-bilder från Stockholm ......

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Frågan är vad de ser som sin kärnverksamhet?
Att vara världsledande på att leverera bussar. Dvs att vara bäst utrustade på att leverera de bussar som det finns en marknad för.
M_M skrev: Med tanke på att det till och med är ekonomiskt lönsamt att skicka befintliga vagnar på ombyggnad för att få nytt pådragsystem från separat leverantör (M31 som byggs om i Tjeckien) så är det lite märkligt att busstillverkarna inte ger sig in alls i spårvägsbranschen.
Om jag är bra på att tillverka en sak är det inte säkert att jag har kunskapen att tillverka något annat som har helt andra förutsättningar i sin funktion. Det är skillnad på spårvagnar och bussar juridiskt och "väghållningsmässigt".
M_M skrev: Västtrafik/GS kanske skulle be om offert på nya bussbaserade vagnkorgar med låggolvsdel o.s.v. att placera ovanpå boggier från de mest rostangripna M28-vagnarna, eventuellt kompletterat med samma pådragsystem som M31 får? Jag tvivlar på att den vagntypen inte skulle slå M32 när det gäller att vara körbar istället för att vara avställd... :wink:
Varken Västtrafik eller GS köper spårvagnar.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Lite gamla buss-bilder från Stockholm ......

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
M_M skrev:Frågan är vad de ser som sin kärnverksamhet?
Att vara världsledande på att leverera bussar. Dvs att vara bäst utrustade på att leverera de bussar som det finns en marknad för.
Lastbilar då? Det är väl samma "moderbolag" och rimligtvis en hel del kopplingar mellan lastbilsdelen och bussdelen, eller?
2763 skrev:
M_M skrev: Med tanke på att det till och med är ekonomiskt lönsamt att skicka befintliga vagnar på ombyggnad för att få nytt pådragsystem från separat leverantör (M31 som byggs om i Tjeckien) så är det lite märkligt att busstillverkarna inte ger sig in alls i spårvägsbranschen.
Om jag är bra på att tillverka en sak är det inte säkert att jag har kunskapen att tillverka något annat som har helt andra förutsättningar i sin funktion. Det är skillnad på spårvagnar och bussar juridiskt och "väghållningsmässigt".
Visst finns det skillnader.

Vilka försök har det gjorts att "tänk buss, bygg spårvagn"?

Det jag känner till på rak arm är vagn 3750 i Budapest, där en hel del är gemensamt med Ikarus bussar. bildlänk

Jag vet inte varför det inte tillverkades fler sådana vagnar, men jag antar att ett skäl är att den är inte det minsta tillgänglighetsanpassad även om den verkar ha avsevärt lägre trapphöjd än "ultrahöggolvsbussarna" Ikarus 280.
2763 skrev:
M_M skrev:Västtrafik/GS kanske skulle be om offert på nya bussbaserade vagnkorgar med låggolvsdel o.s.v. att placera ovanpå boggier från de mest rostangripna M28-vagnarna, eventuellt kompletterat med samma pådragsystem som M31 får? Jag tvivlar på att den vagntypen inte skulle slå M32 när det gäller att vara körbar istället för att vara avställd... :wink:
Varken Västtrafik eller GS köper spårvagnar.
Därav kronisk vagnbrist :wink: :wink:
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Lite gamla buss-bilder från Stockholm ......

Inlägg av 2763 »

M_M skrev: Lastbilar då? Det är väl samma "moderbolag" och rimligtvis en hel del kopplingar mellan lastbilsdelen och bussdelen, eller?
Det mesta är väl automat nuförtiden. Volvo AB som helhet vill naturligtvis vara marknadsledande, de olika delarna på sina bitar.
M_M skrev:
2763 skrev:
M_M skrev: Varken Västtrafik eller GS köper spårvagnar.
Därav kronisk vagnbrist :wink: :wink:
Ha ha, nä, det är inte därför det är kronisk vagnbrist och det vet du mycket väl.
/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 591
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Lite gamla buss-bilder från Stockholm ......

Inlägg av Stefan Isaksson »

Några kommentarer om spårvagnarnas ersättning av buss:

Linje 2 norra grenen: ersatt som sagt av linje 32 men återinsatt som lågtrafikslinje för att spara på bussarnas däck (gummi svår bristvara). Jag har fått intrycket att 2-ans vagnar på andra linjer i högtrafik. Om det stämmer borde dessa haft någon provisorisk skyltning när de var insatta på 2-an (att byta linjenummer på en gammal spårvagn var ju en ganska omfattande affär: långskyltar och linjenummer måste bytas). Den definitiva nedläggningen av norra grenen ska ha berott på att den nya kungsbron inte hade bärighet för spårvagnar och att man inte ville omprojektera bron. Annars skulle 2-an fortsatt som lågtrafikslinje längre, möjligen kriget ut.

LInje 14: nedläggningen av trafiken i Sveavägen var väl en direkt följd av att gatan skulle grävas upp för tunnelbanebygget. Linje 44 var väl en för övrigt en ganska konstig konstruktion - hur gick den? Odenplan-Stureplan? Vad jag vet blev den inte särskilt långlivad. Linjenumret är ju förresten lite udda: trådbussnummer trots att det var en motorbusslinje.

Sedan när det gäller ersättning efter dagen H, så var det ju så att bara tre linje förblev någorlunda intakta: linje 41, linje 6/46 och en som jag har glömt.
Linje 8 till exempel ersattes till hälften av linje 48 och till hälften av linje 62 (fd linje 2, vars gamla sträckning Norrmalmstorg-Karlaplan lades ned utan ersättning).
Linje 7 får man väl säga ersattes till hälften av linje 47 och till hälften av den lilla spillran som blev kvar av linje 61 (fd linje 1) Norrmalmstorg-Norrtull. Resten av gamla 1-an försvann helt, vilket speciellt gäller Skånegatan som inte haft någon kollektivtrafik alls efter dagen H.
Linje 4 blev ju ersatt dels av linje 54 och 44. Roande nog har ju 4 väsentligen återuppstått, liksom - mer otippat - linje 9 (linje 53 har samma sträckning Danviken-hörnet Dalagatan/Odengatan).
Och så där kan man hålla på. :D

Beträffande dubbeldäckarna, så hade dessa nominellt lika stor kapacitet som enkeldäckarna: ca 70 resande. Skillnaden var att dubbeldäckarna bara hade ett fåtal ståplatser.
Just att enkeldäckarna rymde lika många passagerare gjorde SL ett visst nummer av när dubbeldäckarna togs bort (några protester var det, men om det var allmänheten eller bara tidningsfolk som klagade vet jag inte). Hur som helst sades det då att folk inte gick upp på övervåningen utan valde att trängas på undervåningen. Jag tror faktiskt att det var sant.

I vilken utsträckning som dubbeldäckarna skulle gå att återinföra idag vet jag inte, de gamla invändningarna gäller nog än idag. Men det är ju en bestickande tanke att undervåningen skulle reserveras för barnvagnar och rullstolar medan sittande passagerare skulle hänvisas till övervåningen. Bärigheten är såklart ett problem, standardlösningen idag är väl att lägga in en tredje axel (dvs bakaxeln ersätts av en boggie). Det kan vara ett problem in stadstrafik, eftersom jag har fått för mig att boggin försämrar bussens minsta kurvradie (inte så farligt på landsväg, men besvärligt i stadstrafik). Eller som sagt var begränsa antalet passagerare så att kapaciteten är lika stor som för en lika lång enkelbuss.

En egenskap som dubbeldäckarna har, är att de mer eller mindre måste utföras med låg golvhöjd. Bra för att de därmed inte behöver ha den där eljest så populära nigningsfunktionen som kräver enorma hjulhus och därav följande brist på plats för passagerarna, bra därför att nigningen är en tidstjuv och på moderna bussar inte alls tillförlitlig och som dessutom antagligen har en hel del sönderbrutna dörrar på sitt samvete (dörrarna pressas ned i trottoaren), bra därför att nigningen dessutom säkert kräver en hel den energi. Å andra sidan är låg golvhöjd, eller rättare låg frigång riktigt dåligt när det finns hinder på gatan - snö, fartgupp och sådant. Som alla läsare genast inser, så är spårvagnar mycket bättre. :D

Slutligen håller jag med om att ledbussar inte är särskilt bra i stadstrafik. Framkomligheten är ok, men leden vållar problem vid hållplatser och då särskilt överbelastade hållplatser där det är trångt.

SI
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Lite gamla buss-bilder från Stockholm ......

Inlägg av daniel_s »

Stefan Isaksson skrev:Sedan när det gäller ersättning efter dagen H, så var det ju så att bara tre linje förblev någorlunda intakta: linje 41, linje 6/46 och en som jag har glömt.
Linje 12? :cheesygrin:

Kan annars tänka mig att du tänker på linje 42, som väl är ungefär lika (ir)relevant i sammanhanget som linje 41. I så fall tycker jag dock att även 96/56 förtjänar att nämnas :D
Skriv svar