M32?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: M32?
Jag kan ha sett fel idag, men tror inte det, i så fall var 448 ute imorse på linje 7 eller 11, blev så förvånad när jag mötte den vi åkareplatsen.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: M32?
Du såg inte fel. Jag såg den också på linje 11. Och den stod redo att köras ut från Vagnhallen Majorna i morgon bitti.
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Re: M32?
Varför de då?elvis141 skrev:Japp körde 448 idag och byte in den...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: M32?
411 har idag gått ur spår http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.821 ... nstrafiken
Re: M32?
Ulf Nyström på GP skriver lite om de italienska vagnarna http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2012/0 ... nya-offer/ och vad som händer i korridorena.
Re: M32?
Bästa är väl ändå att en viss kollektivchef försvinnerhej skrev:Ulf Nyström på GP skriver lite om de italienska vagnarna http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2012/0 ... nya-offer/ och vad som händer i korridorena.

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
- lovespårvagn
- Inlägg: 156
- Blev medlem: lördag 22 januari 2011 11:09
Re: M32?
Varför går han loss på de anställda när det trots allt är politikerna som fattar beslut och har ansvaret för val av vagntyp?hej skrev:Ulf Nyström på GP skriver lite om de italienska vagnarna http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2012/0 ... nya-offer/ och vad som händer i korridorena.
Oavsett hur ruttet beslut det må ha varit att köpa de första 40 vagnarna så torde det väl finnas rätt många idag verksamma som ansvarar för beslutet att utlösa optionen om att köpa fler vagnar?
Det är kanske läge att hota Ansaldo med PR-floppen att Göteborgs stad avsiktligt kör en M32 rätt ner i älven med klaffen öppen på Göta Älvbron (med reservation för att jag inte vet om klaffen är tvådelad så att det inte går) den dag nya bron tas i drift.
Jag inser att det såklart är en rent ekonomisk förlust för Göteborgs stad att avsiktligt skrota en vagn (som man dessutom åker på att bärga bl.a. med avseende på miljökrav), men det i förhandlingar relevanta är om AnsaldoBreda kan tänkas löpa större PR-mässig förlust än den ekonomiska förlust Göteborgs stad gör på att skrota en vagn, och därför är det nog ett rätt bra hot att ta till.
Jag antar att spårvagnsbranschen är såpass stor att varje detalj från varje ort inte sipprar fram till varje potentiell köpare, men samtidigt liten nog att varje potentiell inköpare lär få höra talas om och undersöka en sånhär händelse om den skulle iscensättas.
Å andra sidan vore det nog egentligen absolut bäst att först granska de egentliga orsakerna till att vagnarna står still. Fungerar vagnarna såpass mycket sämre än andra vagntyper, eller är det istället så att AnsaldoBredas garantiservice som är så långsam att vagnarna står mer stilla men egentligen varken har fler fel eller dyrbarare reparationer än andra vagntyper?
För övrigt så undrar jag om sign. "Lennart Duell, vice ordförande GS" har en anatomi och andra egenskaper som skiljer sig markant från snittbefolkningen? Han skriver "Som passagerare upplever jag vagnarna som ganska trevliga".
Många men inte alla sittplatser i M32 är sämre än framförallt höggolvdelarna i M31. De bakvända sittplatserna kan kanske anses vara acceptabla, men man har fortfarande inte gjort något åt den snedställda stången som är som gjord för att slå i armbågen. Däremot är det i mitt tycke oförlåtligt att de 3-mitt-emot-3-grupperna som är vridna 90 grader sitter så nära varandra att det är svårt att få plats med allas fötter samtidigt som andra passagerare försöker gå i mittgången. Där kunde man gott kostat på ett trappsteg (åtminstone upp till sittplatserna, kanske inte i mittgången) och monterat sittplatserna närmare fönstren. Det finns dessutom en hel del platser där man t.ex. helst bör ha amputerat höger ben eller liknande för att sitta bra. Om dörrmekanismen sitter där man helst skulle vilja ha höger knä så får väl beslutsfattarna bita i det sura äpplet och låta det paret sittplatser sticka ut en decimeter närmare mot mittgången, som fallet är på låggolvdelen i M31.
Även med förbättrad fjädring så verkar M32 ha sämre gångegenskaper än höggolvdelarna på M31 och även åtminstone M28. (M29 har vad jag förstått annan fjädring än M28 och ger ett sämre intryck än M28 vilket märks t.ex. på gatuspår fyllt med grus/skräp och i växelpartier). På egen banvall i högre hastigheter verkar även de bästa M32 ha sämre gångegenskap än de mest slitna äldre vagnarna.
Vid hållplatsuppehåll på höst-vinter-vår så känns vagnarna dragigare/kallare än de andra vagnarna.
Jag kanske upplever fel men mitt intryck är dessutom att vid slaskigt/regnigt väder så blir golvet blötare på M32 än på andra vagntyper. När man ändå har eldriven värme så kan man fråga sig varför spårfordon inte har golvvärme?
Idén med dubbeldörrar fram (och kanske även bak) är också rätt tveksam med tanke på att resultatet bara är att resenärer fylls på ojämnt i vagnarna.
Reservation för att låggolvdelen i M31 nog egentligen är den för passagerarna obekvämaste fordonsdelen.
Re: M32?
Att stolarna sitter som de gör i den främre och bakre delen är inte speciellt konstigt.. Det är nog helt omöjligt att sätta de på något annat sätt.
Jag som passagerare tycker att M32 förmodligen är den bekvämaste vagnen vi har här i stan. Så dina klagomål på gångegenskaperna håller jag inte med på alls.
Jag som passagerare tycker att M32 förmodligen är den bekvämaste vagnen vi har här i stan. Så dina klagomål på gångegenskaperna håller jag inte med på alls.
Re: M32?
Var i den texten hugger Ulf på de anställda, jag känner mig trött vid detta genomläsande och får inte riktigt med mig vad du syftar på.M_M skrev:Varför går han loss på de anställda när det trots allt är politikerna som fattar beslut och har ansvaret för val av vagntyp?hej skrev:Ulf Nyström på GP skriver lite om de italienska vagnarna http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2012/0 ... nya-offer/ och vad som händer i korridorena.
Det är inte särskilt konstruktivt att skrota bron på det sättet och en sådan trotjänare förtjänar verkligen ett bättre slut - även om broa är rejält sliten så har den gjort sitt jobb sedan 1939.M_M skrev: Oavsett hur ruttet beslut det må ha varit att köpa de första 40 vagnarna så torde det väl finnas rätt många idag verksamma som ansvarar för beslutet att utlösa optionen om att köpa fler vagnar?
Det är kanske läge att hota Ansaldo med PR-floppen att Göteborgs stad avsiktligt kör en M32 rätt ner i älven med klaffen öppen på Göta Älvbron (med reservation för att jag inte vet om klaffen är tvådelad så att det inte går) den dag nya bron tas i drift.
Det skulle antagligen inte heller skapa någon uppståndelse eller skada Ansaldo mer än vad man redan själv gjort. Göteborg har varit synnerligen konstruktiva i frågan genom Ansaldo User Group där man samlar andra missnöjda ansaldoköpare ett par gånger om året.
Jag tror att hela världen är medvetna om vilken kvalitet det är på Ansaldos produkter. Det är ju inte bara spårvagnar de misslyckas med.M_M skrev: Jag antar att spårvagnsbranschen är såpass stor att varje detalj från varje ort inte sipprar fram till varje potentiell köpare, men samtidigt liten nog att varje potentiell inköpare lär få höra talas om och undersöka en sånhär händelse om den skulle iscensättas.
Jag håller med Duell. Det är i grund och botten en vädligt trevlig vagn. Öppen och ljus, hyggligt bekväm.M_M skrev: För övrigt så undrar jag om sign. "Lennart Duell, vice ordförande GS" har en anatomi och andra egenskaper som skiljer sig markant från snittbefolkningen? Han skriver "Som passagerare upplever jag vagnarna som ganska trevliga".
Det låga golvet kräver sina tribut. Man kan inte ha nötter i en kaka som skall serveras till nötallergiker, men gott är det!M_M skrev: Många men inte alla sittplatser i M32 är sämre än framförallt höggolvdelarna i M31. De bakvända sittplatserna kan kanske anses vara acceptabla, men man har fortfarande inte gjort något åt den snedställda stången som är som gjord för att slå i armbågen. Däremot är det i mitt tycke oförlåtligt att de 3-mitt-emot-3-grupperna som är vridna 90 grader sitter så nära varandra att det är svårt att få plats med allas fötter samtidigt som andra passagerare försöker gå i mittgången. Där kunde man gott kostat på ett trappsteg (åtminstone upp till sittplatserna, kanske inte i mittgången) och monterat sittplatserna närmare fönstren. Det finns dessutom en hel del platser där man t.ex. helst bör ha amputerat höger ben eller liknande för att sitta bra. Om dörrmekanismen sitter där man helst skulle vilja ha höger knä så får väl beslutsfattarna bita i det sura äpplet och låta det paret sittplatser sticka ut en decimeter närmare mot mittgången, som fallet är på låggolvdelen i M31.
En tvåaxlig vagn, som M32 är, får större spårkrafter och därmed känns banan mer i vagnen. Det är bara så. Framförallt M28 börjar bli rejält gistna och i behov av "byte av fler detaljer än det som är direkt trasigt". M29 tycker jag fortfarande är relativt fräscha och kanske något av det bästa som rullar just nu vad avser banans påverkan av komforten.M_M skrev: Även med förbättrad fjädring så verkar M32 ha sämre gångegenskaper än höggolvdelarna på M31 och även åtminstone M28. (M29 har vad jag förstått annan fjädring än M28 och ger ett sämre intryck än M28 vilket märks t.ex. på gatuspår fyllt med grus/skräp och i växelpartier). På egen banvall i högre hastigheter verkar även de bästa M32 ha sämre gångegenskap än de mest slitna äldre vagnarna.
För att golvvärme bränner fast smuts i golvet och är inneffektivare på att värma kupéluften antar jag.M_M skrev: eldriven värme så kan man fråga sig varför spårfordon inte har golvvärme?
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: M32?
Det är platsbrist, just nu är det fia med knuff lite överallt... Därav den nya hallen byggs vid Margeteberg.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: M32?
Jo, man glömde visst bort i planeringen att utökad trafik innebär fler vagnar som innebär mer depå utrymme...alex87 skrev:Det är platsbrist, just nu är det fia med knuff lite överallt... Därav den nya hallen byggs vid Margeteberg.
Men är det inte egentligen mest effektivast att ha ett ställe för alla vagnar som ska göras trafikklara? Så kan de andra vagnarna leka Fia med knuff.
Tycker för övrigt att det dags att Göteborg börjar köra trafik dygnet runt alla dagar. Som bonus behövs inte lika mkt depåutrymme.