Karolinska

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Re: Karolinska

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:
Harald skrev:Lite visionärt kunde man väl tänka sig en fjärde bana som går Karolinska-Odenplan-Rådhuset-Zinkensdamm-Södersjukhuset-Årsta-Östberga-Älvsjö. Då skulle man avlasta sträckan via T-Centralen.
En annan alternativ dragning: ... Odenplan - Norra Bantorget(=T-centralen norra) - Stadshuset - Zinkensdamm ...

Då får man i alla fall en koppling till "Den stora knutpunkten" samt att turister och andra lätt når (och hittar till) Stadshuset.
Och detta bara för att kunna motivera tunnelbana mellan Odenplan och Karolinska. Men där emellan? Skall man skita i alla som bosätter sig i den nya stadsdelen bara för att man av prestigeskäl vill bygga tunnelbana till Karolinska?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

heasm skrev:Vad jag förstår skulle en framtida spårlösning vid Odenplan se ut här:
Bild

Enligt det här dokumentet (som Odd så påpassligt sparat undan) är det utrymmet för den södra plattformen och spår som förbereds.

Det finns en annan tråd som diskuterar ombyggnaden vid Odenplan här.
En tråd till, vädigt likt.

Min variant
Bild

Vad jag kan se är skillnaden dagens spår från vändspåret till dagens söderspår som jag inte hade med, det ger ju bara ett extra sätt att köra från västerort till nordligaste plattformsspåret, I normal trafik så kommer de tågen gissningsvis gå till mittspåret ändå.

Och så drog jag ihop nya plattformsspåret och dagens norrspår, innan de gick i sär mot grenarna, vilket innebär att man kan köra från mittspåret till karolinska. Inte heller det en vanlig variant, men ett krav om man ska kunna vända tillbaks mot Karolinska utan att fara iväg på linjen. Vet däremot inte om den utförslutningen som det innebär för att hinna komma under västerortspåren är okej.

Om det istället skulle bli en skyttel bör så kan den vända på dagens söderspår och försvinna ut i tangentens riktning där det passar utan att utnyttja provisorierna, och ansluta hässelbybanan till nya- och mittspåret. Eftersom mittspåret inte kommer kunna lasta mot nya plattformen går det ju ändå inte att få en helt perfekt lösning.

ps. Nu har jag nått 1967 (inlägg) Nu kan det bara bli bättre.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

heasm skrev:Bild
Kommer man från västerort får man alltså byte över plattform mot Karolinska. Kommer man däremot från Karolinska och skall mot västerort får man byta plattform.
Nej, inga vinkelresor ger byte över plattform. Tåg på mellanspåret kan bara öppna dörrarna mot den gamla plattformen. Mellan mellanspåret och den norrgående plattformen är det vägg. Tänk Rinkeby / Hallonbergen / Västra Skogen (även om norrgående spår och plattform bytt plats).
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
heasm

Inlägg av heasm »

Kristofer skrev:
heasm skrev:Bild
Kommer man från västerort får man alltså byte över plattform mot Karolinska. Kommer man däremot från Karolinska och skall mot västerort får man byta plattform.
Nej, inga vinkelresor ger byte över plattform. Tåg på mellanspåret kan bara öppna dörrarna mot den gamla plattformen. Mellan mellanspåret och den norrgående plattformen är det vägg. Tänk Rinkeby / Hallonbergen / Västra Skogen (även om norrgående spår och plattform bytt plats).
Ja, tittar man närmare på skissen ser man ju att du har helt rätt. Borde kanske komplettera skissen med en vägg så det blir ännu klarare.
Traesk

Inlägg av Traesk »

heasm skrev:Vad jag förstår skulle en framtida spårlösning vid Odenplan se ut här:
Bild
Jag förstår inte riktigt den här lösningen. Är mittspåret dubbelriktat? Det ser ut som att tåg från Karolinska kan anlända på båda de övre spåren, är det något man tänkt sig? Man skulle ju kunna tänka sig att köra in tåg från Karolinska på mittspåret om ett tåg från västerort redan står på perrongen. Det skulle i så fall innebära att tåg söderifrån måste köra in på den nya plattformen, vilket de kan, även om de ska vidare mot västerort.

Men jag antar att det är så enkelt att alla tåg söderut anländer vid det översta spåret. Tåg mot västerort avgår från mittspåret och tåg mot Karolinska avgår från nya spåret.

Jag tycker dock att man skulle köra alla tåg från västerort från mittspåret, alla tåg från Karolinska från översta spåret samt alla tåg mot både Karolinska och västerort från det nya spåret. Om ritningen stämmer skulle väl det inte innebära några korsande tågvägar?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Traesk skrev:Jag tycker dock att man skulle köra alla tåg från västerort från mittspåret, alla tåg från Karolinska från översta spåret samt alla tåg mot både Karolinska och västerort från det nya spåret. Om ritningen stämmer skulle väl det inte innebära några korsande tågvägar?
Ja, det är väl det som har sagts i tidigare inlägg.
twr

Inlägg av twr »

Vad händer egentligen med Karolinska? När ska det beslutas?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

spårsnoken skrev:Vid Odenplan kommer man inte bara att ha tunnelbaneresenärer som vill åka mot Karolinska utan också pendeltågsresenärer. I debatten verkar man ha glömt bort de senare. För dessa är det rimligtvis hugget som stucket om man byter till T-bana eller spårväg Odenplan-Karolinska. Jag tror rentav kanske att en del skulle föredra att resa ovan jord Odenplan-Karolinska även om det tar någon minut längre
Pendeltågresenärer och regionaltågresenärer på Mälarbanan kan också i fullt utbyggt spårvägfall byta i Sundbyberg. Hur står sig den restiden (speciellt för regionaltågresenärer som inte når Odenplan utan får Stockholm C som nästa station)?

Hur skulle restiden se ut för Solna Stn - Karolinska v.s. Odenplan - Karolinska se ut om man bygger spårtriangel vid Solna C?
Traesk skrev:Jag tror dock att de flesta pendeltågsresenärer hellre byter till tunnelbana mot Karolinska, just av den anledningen att bytet går smidigare och tar kortare tid.
Det beror väl iofs på hur bytet byggs. Snälla SL-beslutsfattare, inför öppna spärrlinjer...
Harald skrev:Lite visionärt kunde man väl tänka sig en fjärde bana som går Karolinska-Odenplan-Rådhuset-Zinkensdamm-Södersjukhuset-Årsta-Östberga-Älvsjö. Då skulle man avlasta sträckan via T-Centralen.
Ja, eller som jag tjatat om förr, låt gröna banan via Karolinska ta över (delar av trafiken på) Akallagrenen, och låt blåa banan ta över (del av) trafiken på Hässelbybanan. I framtiden skulle dagens bana Fridhemsplan-Odenplan kunna ingå i en ring som sträcks vidare österut från Odenplan och söderut från Fridhemsplan.

Vad sägs annars om att haka på "Roslagsbanan till Odenplan" och dra om den via Karolinska?
twr

Inlägg av twr »

micke b skrev: ps. Nu har jag nått 1967 (inlägg) Nu kan det bara bli bättre.
:D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

twr skrev:Vad händer egentligen med Karolinska? När ska det beslutas?
Jag hakar gärna på den här frågan. Är det någon som vet var det hela står rent formellt. Är ett beslut nära förestående eller är detta planer som ligger många år fram i tiden.

Sedan är det väl en annan sak att även denna fråga riskerar att bli så infekterad att oavsett vad man kommer fram till (tbana eller spårvagn eller något annat) så kommer "den förlorande sidan" att protestera och överklaga ärendet så långt det är praktiskt möjligt. Vilket gör att det kanske tar 10 extra år efter beslut innan "spaden sätts i jorden" på riktigt.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
twr

Inlägg av twr »

Claes Thure Moberg skrev: Sedan är det väl en annan sak att även denna fråga riskerar att bli så infekterad att oavsett vad man kommer fram till (tbana eller spårvagn eller något annat) så kommer "den förlorande sidan" att protestera och överklaga ärendet så långt det är praktiskt möjligt. Vilket gör att det kanske tar 10 extra år efter beslut innan "spaden sätts i jorden" på riktigt.
Om det slutar med "ingenting", klarar man då att försörja området med bussar? Det lär bli ganska många linjer, med hög turtäthet, som behövs.

Får den nya Solnabron kollektivtrafikkörfält? När byggs den?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Om man bygger tunnelbana till karolinska så blir det i praktiken så att endast sjukhusområdet trafikförsörjs med tunnelbana och att resten av området måste försörjas av bussar. Därför är det bättre med en spårvägslinje med fler hållplatser längs vägen och med lite fantasi kan man köra två vägar till sjukhuset, en öster och en väster. Se min ungefärliga skiss:
odp-kar.jpg
odp-kar.jpg (231.57 KiB) Visad 1933 gånger
I väntan på att fler delar av spårvägsnätet byggs kan linjen byggas som en ringlinje mellan Odenplan och Karolinska. Slingan skulle bli 3,8 km lång och med ungefär motsvarande kostnader som NK-expressen kostade att bygga så borde prislappen hamna på runt en miljard plus vagnhall, dvs ungefär samma eller mindre kostnader än man skulle få med tunnelbana men med betydligt bättre yttäckning.
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Inlägg av Jona »

Odd skrev: Se min ungefärliga skiss:
odp-kar.jpg
Eftersom jag inte bor i Stockholm och bara har vissa geografiska kunskaper över staden så fick jag en fråga och fundering när jag ser din skiss ODD.

Varför inte svänga ut i bildens övre vänstra hörn efter hållplatsen nära väg E4/E12 och istället för att korsa E4/E12 och järnvägen där på en påhittat bro istället vika av åt vänster och få en hållplats vid Karolinska institutet nära Solnabron, sedan korsa Solnabron och fortsätta Torsgatan söderut.
Hållplats mellan Vanadisplan och Solvändan på Torsgatan.
Korsa Karlbergsvägen och svänga ut på tänkt linje 4 spår i Odengatan vid Vasaparken sedan följa Odengatan bort mot Odenplan. Då tror jag sträckan med parallella spår på varsin sida om kvarteret som du har på din skiss skulle kunna skippas. (Se Karlbergsvägen och Odengatan där spår går parallellt.)

Lägger man nästa hållplats efter Torsgatan hållplats vid Solvändan vid S.T Eriksplan korsning Torsgatan/Odengatan så kan resande mot Andra områden även byta här istället för den mer överbelastade Odenplan där alla måste byta i ditt förslag.

Om dagens linje 3 gjordes om till Spårvagn så skulle den i så fall kunna gå till Karolinska via ena benen, Där bli dagens linje 2 förlängd från Norrtull till Karolinska och fortsätta som linje 2 andra benen ut och iväg så att säga.

Ungefär som gamla linje 6/2 i Göteborg

Det var mina synpunkter.
Jona i Söv
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev:Om man bygger tunnelbana till karolinska så blir det i praktiken så att endast sjukhusområdet trafikförsörjs med tunnelbana och att resten av området måste försörjas av bussar. Därför är det bättre med en spårvägslinje med fler hållplatser längs vägen och med lite fantasi kan man köra två vägar till sjukhuset, en öster och en väster. Se min ungefärliga skiss:
odp-kar.jpg
I väntan på att fler delar av spårvägsnätet byggs kan linjen byggas som en ringlinje mellan Odenplan och Karolinska. Slingan skulle bli 3,8 km lång och med ungefär motsvarande kostnader som NK-expressen kostade att bygga så borde prislappen hamna på runt en miljard plus vagnhall, dvs ungefär samma eller mindre kostnader än man skulle få med tunnelbana men med betydligt bättre yttäckning.
Mycket intressant förslag! Här kommer en variant, inte nödvändigtvis bättre eller sämre. Byte till Citybanan på Dalagatan vid Matteus kyrka. Komplettera med linje 4 på Odengatan och en gren till Solna centrum.

http://kartor.eniro.se/m/9ayBK
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
C30

Inlägg av C30 »

Jona skrev:
Odd skrev: Se min ungefärliga skiss:
odp-kar.jpg
Varför inte svänga ut i bildens övre vänstra hörn efter hållplatsen nära väg E4/E12 och istället för att korsa E4/E12 och järnvägen där på en påhittat bro istället vika av åt vänster och få en hållplats vid Karolinska institutet nära Solnabron, sedan korsa Solnabron och fortsätta Torsgatan söderut.
Detta är kanske det rätta tillfället att påpeka att hela nya Hagastaden kommer att utgöra en högst verklig bro över vägområdet.

Karta år 2025, copyright Stockholms stadsbyggnadskontor:
Bild
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Odd har på sin fina skiss ritat som om nuv. bussterminal vi Karolinska blir huvudhållplats. Men jag har för mig att sjukhusets huvudentré kommer att ligga i sydvästra hörnet av dagens sjukhusområde. Men jag kan ha fel.

Därmed inte sagt att behovet av hållplats vid dagens huvudentré kommer att försvinna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Förmodligen kommer det att behövas transport av människor mellan alla delar av Hagastaden, norra Vasastaden och Karolinskas område oavsett var huvudentren förläggs. Bygge av tunnelbanan löser detta problem lika lite då som det gör om entrén ligger nån annan stans. Min skiss visar på en princip man skulle kunna tillämpa för att trafikförsörja en större del av området på ett effektivt sätt.
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Storleken på området Hagastaden / KS är väl argument för både t-bana och spårvagn. T-bana därför att det kommer att vara så många människor i rörelse. Spårvagn på grund av den geografiska omfattningen. T-banan får nackdelen av längre gångvägar åt alla håll medan Spårvägen får nackdelen av lägre kapacitet. Det är sannerligen inte lätt att välja.

Personligen vinglar jag egentligen mellan två goda lösningar:

1) Tbanependel som "blindtarm" mellan Odenplan och KS. Dvs inte någon trafikmässig anslutning till Gröna LInjen. Det tror jag är det allra bästa Tbanealternativet. Detta förutsatt att man kan organisera en elegant omstigning från både Gröna Linjen, Pendeln och Ytan. Vilket självfallet blir en logistisk utmaning.

2) Spårväg i en ringlinje Odenplan - Cirkel runt ytterkanten av KS-området - Norrtull - Odenplan.

Just nu lutar det mot att jag föredrar spårvägsalternativet. Men jag är ännu inte helt säker.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

För att få ned kostnaden bör man väl ansluta Karolinska-banan till Tvärbanan i Solna så man slipper en extra vagnhall.
Var har Odd tänkt sig den anslutningen?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Hans W

Inlägg av Hans W »

Betänk att det områrde som skall försörjas är mycket utbrett:
- Nya karolinska sjh
- Nytt bostadsområde (?) på nuv KS plats
- Något på Eugeniahemmets plats (?)
- Karolinska institutet på västra sidan av Solnavägen
- Ett helt nytt forskningscentrum med massor av arbetsplatser NV om korsningen Solnavägen - Karolinska vägen (ovala husen, fler byggs)

Om T-bana väljs måste matarbussar komplettera. Med spårväg kan hållplatser fördelas runt i området på ett effektivare sätt.
Skriv svar