Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
hej

Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg

Inlägg av hej »

Högsbohöjd är dessutom inte heller ett bostadsområde med stor befolkning, ungefär 3 800 invånare. Ifall linje 16 konverteras till spårväg så kan man nog räkna med att de boende i Högsbohöjd får byta till spårvagn vid Marklandsgatan.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

hej skrev:Högsbohöjd är dessutom inte heller ett bostadsområde med stor befolkning, ungefär 3 800 invånare. Ifall linje 16 konverteras till spårväg så kan man nog räkna med att de boende i Högsbohöjd får byta till spårvagn vid Marklandsgatan.
I så fall bör de kanske också få tillbaka sin direktbuss som tog dem till centrum på tio minuter. Med linje 16 tar det 22-23 minuter, så de har fått tätare trafik men längre restid till stan.

http://trafikhistoria.se/goteborg/Tidta ... 4_1981.pdf
hej

Inlägg av hej »

Det var sagt att de skulle ha samtrafik med 91 vid Kungsten men det blev ju inte så.
Intressant tidtabell, lite roligt är kyrkturerna på söndag förmiddag, Högsbohöjd har inte haft någon kyrka så man lät bussen strax före elva på söndagar från Högsbohöjd gå via Axel Dahlströmstorg och till Högsbohöjd efter högmässan för att underlätta besök till Högsbo kyrka.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

hej skrev:Numer är det linje 2 som ensam vänder vid Axel Dahlströmstorg efter senaste linjerevisionen. Problemet med att förlänga därifrån upp till Fyrktorget är att bebyggelsen i Högsbotorp effektivt blockera en sådan dragning och att det är ganska brant stigning upp till Högsbohöjd.
Jag tänkte alltså en gren från området kring Marklandsgatan och följa ungefär nuvarande rutt för buss 16.
hej skrev:De stombussträckor som för tillfället utreds för konvertering till spårväg är Norra Älvstranden (linje 16) och Backa (linje 18 och 19).
OK.
2763 skrev:Man behöver sannerligen inte bygga den nya bron först, var har du fått det ifrån?

Däremot skulle man vänta minst till man viste var den nya bron skulle ligga så att det inte blev onödigt dyra kostnarde röfr att bygga om efter bara några år.
Aha, jag trodde att det ansågs kosta mer än det smakar att göra en provisorisk anslutning till nuvarande spårväg.
Harald skrev:
AdrianLangemar skrev:Spårväg till Högsbohöjd skulle vara bra för att minimera parallellkörningen buss/spårvagn mellan Marklandsgatan och centrum.
Och varför ska man göra det? Är parallellkörningen ett problem?
Jag ser ett par potentiella problem. Dels är det givetvis ingen höjdare varken för närmiljö eller globalt klimat att köra dieselbuss om man skulle kunna köra elspårvagn. Dels tar bussarna troligtvis upp minst lika mycket utrymme/tid i "graferna" för körsträckorna utan att ta lika många passagerare som spårvagnstågen (fast här kan jag ha fel). Dels blir väl underhållskostnaden för körvägarna högre när man blandar spårvagnar och bussar på samma körfält om jag förstått rätt.
Harald skrev:Jag rekommenderar alla som vill ha spårväg till Högsbohöjd att först åka dit och studera terrängen. Det finns en orsak till att det heter Högsbohöjd. Ska man dra spårväg från Marklandsgatan till Högsbohöjd så måste det bli i tunnel under Högsbohöjd. Det blir mycket pengar till liten nytta.
Mitt minne är rätt luddigt även om jag varit i området en hel del för ett antal år sen. Är lutningen t.ex. längs Högsboleden verkligen värre än de fungerande lutningarna vid t.ex. Stigbergstorget?

Skulle man bygga spårväg till Högsbohöjd kanske man också kunde fortsätta till Kungssten?
hej skrev:Högsbohöjd är dessutom inte heller ett bostadsområde med stor befolkning, ungefär 3 800 invånare. Ifall linje 16 konverteras till spårväg så kan man nog räkna med att de boende i Högsbohöjd får byta till spårvagn vid Marklandsgatan.
3800 invånare innebär cirka tre invånare per meter (dubbel)spår som behöver byggas. Hur ser motsvarande siffror ut för befintliga delar av spårvägen? Utan att ha exakta siffror så kan man säkert såga sträckan till sista hållplatsen på rätt många spårvägsgrenar med argumentet att resandeunderlaget är lägre än tre invånare per meter dubbelspår, eller?
Harald skrev:I så fall bör de kanske också få tillbaka sin direktbuss som tog dem till centrum på tio minuter. Med linje 16 tar det 22-23 minuter, så de har fått tätare trafik men längre restid till stan.

http://trafikhistoria.se/goteborg/Tidta ... 4_1981.pdf
Intressant men svårläst tabell med dessa "lokal" och "totalt" körtid o.s.v....

Varför låter man inte L16 köra åtminstone till Kungssten?
hej

Inlägg av hej »

M_M skrev:hej skrev:
Numer är det linje 2 som ensam vänder vid Axel Dahlströmstorg efter senaste linjerevisionen. Problemet med att förlänga därifrån upp till Fyrktorget är att bebyggelsen i Högsbotorp effektivt blockera en sådan dragning och att det är ganska brant stigning upp till Högsbohöjd.

Jag tänkte alltså en gren från området kring Marklandsgatan och följa ungefär nuvarande rutt för buss 16.
Terrängen kring Högsboleden gör det nog svårt att få plats med spårväg också, likaså blir det problem med hur man ansluter till befintligt spår någonstans mellan Marklandsgatan och Bokekullsgatan.
M_M skrev:Intressant men svårläst tabell med dessa "lokal" och "totalt" körtid o.s.v....
Total är restiden från ändhållplatsen och lokal restid är från närmaste i tidtabellen angivna hållplatsen för att man enklare ska kunna räkna ut när bussen passerar ens hållplats. Tiderna inom parentes är de som går via Axel Dahlströms torg och endast till Fyrktorget.
M_M skrev:Varför låter man inte L16 köra åtminstone till Kungssten?
Sträckan Högsbohöjd - Kungsten trafikeras av linje 64 och är inte en sträcka med speciellt stor resandeunderlag så det anses inte föreligga något behov av att låta linj 16 gå dit. Frågan man kan ställa sig när det gäller linje 64 är varför den inte går via Axel Dahlströmstorg.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev: Jag ser ett par potentiella problem. Dels är det givetvis ingen höjdare varken för närmiljö eller globalt klimat att köra dieselbuss om man skulle kunna köra elspårvagn. Dels tar bussarna troligtvis upp minst lika mycket utrymme/tid i "graferna" för körsträckorna utan att ta lika många passagerare som spårvagnstågen (fast här kan jag ha fel). Dels blir väl underhållskostnaden för körvägarna högre när man blandar spårvagnar och bussar på samma körfält om jag förstått rätt.
Om du blandar in "grafen" i det här blir det lite väl mycket "tänk godståg - kör buss" och det funkar helt enkelt inte så när det är gatutrafik.

Det är inte ett problem att köra buss och spårvagn parallellt. Det är samma kunder och det är faktiskt ett bättre kollektivtrafikutbud om man gör så.

Tänk kollektivtrafik - kör kollektivtrafik.

//T
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

2763 skrev:Om du blandar in "grafen" i det här blir det lite väl mycket "tänk godståg - kör buss" och det funkar helt enkelt inte så när det är gatutrafik.

Det är inte ett problem att köra buss och spårvagn parallellt. Det är samma kunder och det är faktiskt ett bättre kollektivtrafikutbud om man gör så.

//T
Parallellt är väl en sak, det är en annan sak att köra bussar (speciellt sådana där föraren ska sitta och sälja biljetter vid hållplatserna) i spårvagnsspåret. De kan dra ner kapaciteten rätt ordentligt, som bekant.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
2763 skrev:Om du blandar in "grafen" i det här blir det lite väl mycket "tänk godståg - kör buss" och det funkar helt enkelt inte så när det är gatutrafik.

//T
Parallellt är väl en sak, det är en annan sak att köra bussar (speciellt sådana där föraren ska sitta och sälja biljetter vid hållplatserna) i spårvagnsspåret. De kan dra ner kapaciteten rätt ordentligt, som bekant.
Därför säljer förarna på bussarna i Göteborgs stadstrafik inga biljetter. Det är samma regler på bussar och spårvagnar. Av- och påstigning i alla dörrar, total självbetjäning. Således är linje 16 inget problem från den synpunkten. Det enda problemet är antalet fordon vid hållplatsen och det minskar ju inte för att man byter ut bussar mot spårvagnar. I det här fallet ökar det snarare eftersom det skulle bli ytterligare en linje vid Medicinaregatan, Sahlgrenska (mot Wavrinskys Plats), Botaniska Trädgården och Marklandsgatan, där linje 16 har andra lägen eller inte stannar.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:Parallellt är väl en sak, det är en annan sak att köra bussar (speciellt sådana där föraren ska sitta och sälja biljetter vid hållplatserna) i spårvagnsspåret. De kan dra ner kapaciteten rätt ordentligt, som bekant.
Det problemet finns "bara" på hållplatser där spårvagnstrafiken samsas med regionbusstrafik. Den hållplats som jag direkt kan dra mig till åminnelse att detta är ett problem på är korsvägen. I övrigt är det ganska bra separation på landsbygds och stadslinjer.

Och på Korsvägen (eller som jag ibland föredrar kalla den "Kaosvägen") så håller man på att förfina kaoset ytterligare så att bussarna inte skall stå i vägen lika mycket som de tidigare gjort.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag har sett att vid Korsvägen verkar man ha tagit i bruk ett nytt hållplatsläge där jag sett buss 100 på väg mot Borås stående. Jag kan iofs ha sett fel.

Berzeliigatan verkar ha spårvagnar och regionbussar vid samma hållplatslägen. Västtrafiks karta (PDF-länk).
OBS följetången Västtrafik och information, kartan får man fram genom att välja "Bussar och tåg till och från Göteborg" trots att den inte visar några tåg...

Men säljs biljetter verkligen ombord på regionbussarna?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Men säljs biljetter verkligen ombord på regionbussarna?
Ja, med kortbetalning så att det tar ännu längre tid än med kontant betalning.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

2763 skrev:Tänk kollektivtrafik - kör kollektivtrafik.
//T
Det var det mest logiska jag sett på detta forum på länge. Bättre det än "Tänk Spårvagn - kör buss"... om man gör så så åker man ju av vägen till slut, eftersom man inte håller i ratten... eller nåt...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
M_M skrev:Men säljs biljetter verkligen ombord på regionbussarna?
Ja, med kortbetalning så att det tar ännu längre tid än med kontant betalning.
Smidigt.

Västtrafik kanske borde införa ett system med kamera + bildigenkänning som startar en räknare och lägger på en krona på priset var 5:e sekund en resenär fipplar... :mrgreen:
twr

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
hej

Inlägg av hej »

Då är satsningen på utökad stom- och expressbusstrafik i och kring Göteborg beslutad. Dessutom verkar det som man också beslutat sig för att ha reservbussar för att sätta in vid problem.

http://vasttrafik.se/Startsida/Nyheter/ ... ken-2013-/
hej

Inlägg av hej »

Enligt GP idag så blir det Rosa express (Snipen - Gerrebacka) och en omändrad 761 som kommer att trafikera Sprängkullsgatan - Övre Husargatan. 761 ska alltså ersätta 755 på sträckan Krokslätt - Sahlgrenska och sedan fortsätta Linnéplatsen via Övre Husargatan - Sprängkullsgatan till Heden. Det blir alltså färre busslinjer på Mölndalsvägen.
danneh

Inlägg av danneh »

Det förvånar att man inte planerar att låta Blå Express köra via Övre Husarg/Sprängkulleg/Allén
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

danneh skrev:Det förvånar att man inte planerar att låta Blå Express köra via Övre Husarg/Sprängkulleg/Allén
"Trängre" väg till Nisseterminalen kanske?
danneh

Inlägg av danneh »

Rosa skall ju ha samma huvudmål, dvs NET. Eller möjligtvis Nordstan
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Finns det någon tydlig översikt över de nya expressbussarna?
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Skriv svar