Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Högsbohöjd är dessutom inte heller ett bostadsområde med stor befolkning, ungefär 3 800 invånare. Ifall linje 16 konverteras till spårväg så kan man nog räkna med att de boende i Högsbohöjd får byta till spårvagn vid Marklandsgatan.
I så fall bör de kanske också få tillbaka sin direktbuss som tog dem till centrum på tio minuter. Med linje 16 tar det 22-23 minuter, så de har fått tätare trafik men längre restid till stan.hej skrev:Högsbohöjd är dessutom inte heller ett bostadsområde med stor befolkning, ungefär 3 800 invånare. Ifall linje 16 konverteras till spårväg så kan man nog räkna med att de boende i Högsbohöjd får byta till spårvagn vid Marklandsgatan.
http://trafikhistoria.se/goteborg/Tidta ... 4_1981.pdf
Det var sagt att de skulle ha samtrafik med 91 vid Kungsten men det blev ju inte så.
Intressant tidtabell, lite roligt är kyrkturerna på söndag förmiddag, Högsbohöjd har inte haft någon kyrka så man lät bussen strax före elva på söndagar från Högsbohöjd gå via Axel Dahlströmstorg och till Högsbohöjd efter högmässan för att underlätta besök till Högsbo kyrka.
Intressant tidtabell, lite roligt är kyrkturerna på söndag förmiddag, Högsbohöjd har inte haft någon kyrka så man lät bussen strax före elva på söndagar från Högsbohöjd gå via Axel Dahlströmstorg och till Högsbohöjd efter högmässan för att underlätta besök till Högsbo kyrka.
Jag tänkte alltså en gren från området kring Marklandsgatan och följa ungefär nuvarande rutt för buss 16.hej skrev:Numer är det linje 2 som ensam vänder vid Axel Dahlströmstorg efter senaste linjerevisionen. Problemet med att förlänga därifrån upp till Fyrktorget är att bebyggelsen i Högsbotorp effektivt blockera en sådan dragning och att det är ganska brant stigning upp till Högsbohöjd.
OK.hej skrev:De stombussträckor som för tillfället utreds för konvertering till spårväg är Norra Älvstranden (linje 16) och Backa (linje 18 och 19).
Aha, jag trodde att det ansågs kosta mer än det smakar att göra en provisorisk anslutning till nuvarande spårväg.2763 skrev:Man behöver sannerligen inte bygga den nya bron först, var har du fått det ifrån?
Däremot skulle man vänta minst till man viste var den nya bron skulle ligga så att det inte blev onödigt dyra kostnarde röfr att bygga om efter bara några år.
Jag ser ett par potentiella problem. Dels är det givetvis ingen höjdare varken för närmiljö eller globalt klimat att köra dieselbuss om man skulle kunna köra elspårvagn. Dels tar bussarna troligtvis upp minst lika mycket utrymme/tid i "graferna" för körsträckorna utan att ta lika många passagerare som spårvagnstågen (fast här kan jag ha fel). Dels blir väl underhållskostnaden för körvägarna högre när man blandar spårvagnar och bussar på samma körfält om jag förstått rätt.Harald skrev:Och varför ska man göra det? Är parallellkörningen ett problem?AdrianLangemar skrev:Spårväg till Högsbohöjd skulle vara bra för att minimera parallellkörningen buss/spårvagn mellan Marklandsgatan och centrum.
Mitt minne är rätt luddigt även om jag varit i området en hel del för ett antal år sen. Är lutningen t.ex. längs Högsboleden verkligen värre än de fungerande lutningarna vid t.ex. Stigbergstorget?Harald skrev:Jag rekommenderar alla som vill ha spårväg till Högsbohöjd att först åka dit och studera terrängen. Det finns en orsak till att det heter Högsbohöjd. Ska man dra spårväg från Marklandsgatan till Högsbohöjd så måste det bli i tunnel under Högsbohöjd. Det blir mycket pengar till liten nytta.
Skulle man bygga spårväg till Högsbohöjd kanske man också kunde fortsätta till Kungssten?
3800 invånare innebär cirka tre invånare per meter (dubbel)spår som behöver byggas. Hur ser motsvarande siffror ut för befintliga delar av spårvägen? Utan att ha exakta siffror så kan man säkert såga sträckan till sista hållplatsen på rätt många spårvägsgrenar med argumentet att resandeunderlaget är lägre än tre invånare per meter dubbelspår, eller?hej skrev:Högsbohöjd är dessutom inte heller ett bostadsområde med stor befolkning, ungefär 3 800 invånare. Ifall linje 16 konverteras till spårväg så kan man nog räkna med att de boende i Högsbohöjd får byta till spårvagn vid Marklandsgatan.
Intressant men svårläst tabell med dessa "lokal" och "totalt" körtid o.s.v....Harald skrev:I så fall bör de kanske också få tillbaka sin direktbuss som tog dem till centrum på tio minuter. Med linje 16 tar det 22-23 minuter, så de har fått tätare trafik men längre restid till stan.
http://trafikhistoria.se/goteborg/Tidta ... 4_1981.pdf
Varför låter man inte L16 köra åtminstone till Kungssten?
Terrängen kring Högsboleden gör det nog svårt att få plats med spårväg också, likaså blir det problem med hur man ansluter till befintligt spår någonstans mellan Marklandsgatan och Bokekullsgatan.M_M skrev:hej skrev:
Numer är det linje 2 som ensam vänder vid Axel Dahlströmstorg efter senaste linjerevisionen. Problemet med att förlänga därifrån upp till Fyrktorget är att bebyggelsen i Högsbotorp effektivt blockera en sådan dragning och att det är ganska brant stigning upp till Högsbohöjd.
Jag tänkte alltså en gren från området kring Marklandsgatan och följa ungefär nuvarande rutt för buss 16.
Total är restiden från ändhållplatsen och lokal restid är från närmaste i tidtabellen angivna hållplatsen för att man enklare ska kunna räkna ut när bussen passerar ens hållplats. Tiderna inom parentes är de som går via Axel Dahlströms torg och endast till Fyrktorget.M_M skrev:Intressant men svårläst tabell med dessa "lokal" och "totalt" körtid o.s.v....
Sträckan Högsbohöjd - Kungsten trafikeras av linje 64 och är inte en sträcka med speciellt stor resandeunderlag så det anses inte föreligga något behov av att låta linj 16 gå dit. Frågan man kan ställa sig när det gäller linje 64 är varför den inte går via Axel Dahlströmstorg.M_M skrev:Varför låter man inte L16 köra åtminstone till Kungssten?
Om du blandar in "grafen" i det här blir det lite väl mycket "tänk godståg - kör buss" och det funkar helt enkelt inte så när det är gatutrafik.M_M skrev: Jag ser ett par potentiella problem. Dels är det givetvis ingen höjdare varken för närmiljö eller globalt klimat att köra dieselbuss om man skulle kunna köra elspårvagn. Dels tar bussarna troligtvis upp minst lika mycket utrymme/tid i "graferna" för körsträckorna utan att ta lika många passagerare som spårvagnstågen (fast här kan jag ha fel). Dels blir väl underhållskostnaden för körvägarna högre när man blandar spårvagnar och bussar på samma körfält om jag förstått rätt.
Det är inte ett problem att köra buss och spårvagn parallellt. Det är samma kunder och det är faktiskt ett bättre kollektivtrafikutbud om man gör så.
Tänk kollektivtrafik - kör kollektivtrafik.
//T
Med reservation för tyckfel.
Parallellt är väl en sak, det är en annan sak att köra bussar (speciellt sådana där föraren ska sitta och sälja biljetter vid hållplatserna) i spårvagnsspåret. De kan dra ner kapaciteten rätt ordentligt, som bekant.2763 skrev:Om du blandar in "grafen" i det här blir det lite väl mycket "tänk godståg - kör buss" och det funkar helt enkelt inte så när det är gatutrafik.
Det är inte ett problem att köra buss och spårvagn parallellt. Det är samma kunder och det är faktiskt ett bättre kollektivtrafikutbud om man gör så.
//T
Därför säljer förarna på bussarna i Göteborgs stadstrafik inga biljetter. Det är samma regler på bussar och spårvagnar. Av- och påstigning i alla dörrar, total självbetjäning. Således är linje 16 inget problem från den synpunkten. Det enda problemet är antalet fordon vid hållplatsen och det minskar ju inte för att man byter ut bussar mot spårvagnar. I det här fallet ökar det snarare eftersom det skulle bli ytterligare en linje vid Medicinaregatan, Sahlgrenska (mot Wavrinskys Plats), Botaniska Trädgården och Marklandsgatan, där linje 16 har andra lägen eller inte stannar.daniel_s skrev:Parallellt är väl en sak, det är en annan sak att köra bussar (speciellt sådana där föraren ska sitta och sälja biljetter vid hållplatserna) i spårvagnsspåret. De kan dra ner kapaciteten rätt ordentligt, som bekant.2763 skrev:Om du blandar in "grafen" i det här blir det lite väl mycket "tänk godståg - kör buss" och det funkar helt enkelt inte så när det är gatutrafik.
//T
Det problemet finns "bara" på hållplatser där spårvagnstrafiken samsas med regionbusstrafik. Den hållplats som jag direkt kan dra mig till åminnelse att detta är ett problem på är korsvägen. I övrigt är det ganska bra separation på landsbygds och stadslinjer.daniel_s skrev:Parallellt är väl en sak, det är en annan sak att köra bussar (speciellt sådana där föraren ska sitta och sälja biljetter vid hållplatserna) i spårvagnsspåret. De kan dra ner kapaciteten rätt ordentligt, som bekant.
Och på Korsvägen (eller som jag ibland föredrar kalla den "Kaosvägen") så håller man på att förfina kaoset ytterligare så att bussarna inte skall stå i vägen lika mycket som de tidigare gjort.
//T
Med reservation för tyckfel.
Jag har sett att vid Korsvägen verkar man ha tagit i bruk ett nytt hållplatsläge där jag sett buss 100 på väg mot Borås stående. Jag kan iofs ha sett fel.
Berzeliigatan verkar ha spårvagnar och regionbussar vid samma hållplatslägen. Västtrafiks karta (PDF-länk).
OBS följetången Västtrafik och information, kartan får man fram genom att välja "Bussar och tåg till och från Göteborg" trots att den inte visar några tåg...
Men säljs biljetter verkligen ombord på regionbussarna?
Berzeliigatan verkar ha spårvagnar och regionbussar vid samma hållplatslägen. Västtrafiks karta (PDF-länk).
OBS följetången Västtrafik och information, kartan får man fram genom att välja "Bussar och tåg till och från Göteborg" trots att den inte visar några tåg...
Men säljs biljetter verkligen ombord på regionbussarna?
Ja, med kortbetalning så att det tar ännu längre tid än med kontant betalning.M_M skrev:Men säljs biljetter verkligen ombord på regionbussarna?
Det var det mest logiska jag sett på detta forum på länge. Bättre det än "Tänk Spårvagn - kör buss"... om man gör så så åker man ju av vägen till slut, eftersom man inte håller i ratten... eller nåt...2763 skrev:Tänk kollektivtrafik - kör kollektivtrafik.
//T
Professionell tyckare
Smidigt.Harald skrev:Ja, med kortbetalning så att det tar ännu längre tid än med kontant betalning.M_M skrev:Men säljs biljetter verkligen ombord på regionbussarna?
Västtrafik kanske borde införa ett system med kamera + bildigenkänning som startar en räknare och lägger på en krona på priset var 5:e sekund en resenär fipplar...

Vet ej om detta redan postats: http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.86059 ... egrationen
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Då är satsningen på utökad stom- och expressbusstrafik i och kring Göteborg beslutad. Dessutom verkar det som man också beslutat sig för att ha reservbussar för att sätta in vid problem.
http://vasttrafik.se/Startsida/Nyheter/ ... ken-2013-/
http://vasttrafik.se/Startsida/Nyheter/ ... ken-2013-/
Enligt GP idag så blir det Rosa express (Snipen - Gerrebacka) och en omändrad 761 som kommer att trafikera Sprängkullsgatan - Övre Husargatan. 761 ska alltså ersätta 755 på sträckan Krokslätt - Sahlgrenska och sedan fortsätta Linnéplatsen via Övre Husargatan - Sprängkullsgatan till Heden. Det blir alltså färre busslinjer på Mölndalsvägen.
Det förvånar att man inte planerar att låta Blå Express köra via Övre Husarg/Sprängkulleg/Allén
"Trängre" väg till Nisseterminalen kanske?danneh skrev:Det förvånar att man inte planerar att låta Blå Express köra via Övre Husarg/Sprängkulleg/Allén
Rosa skall ju ha samma huvudmål, dvs NET. Eller möjligtvis Nordstan
Finns det någon tydlig översikt över de nya expressbussarna?
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori