M32?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
lovespårvagn

Re: M32?

Inlägg av lovespårvagn »

446 sågs på 8:an idag...
/Adam B
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

olasand skrev:Då var det kanske 451 som stod under en grön presenning på tysklandsterminalens område nu i natt när jag cyklade hem?!
Det kan ju lika gärna vara en norrköpingsvagn..
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
olasand
Kontakt:

Inlägg av olasand »

alex87 skrev:Det kan ju lika gärna vara en norrköpingsvagn..
Nej, det kan det inte. Om de nu inte packar in Norrköpingsvagnarna i ett paket med formen av en M32:a!
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

olasand skrev:
alex87 skrev:Det kan ju lika gärna vara en norrköpingsvagn..
Nej, det kan det inte. Om de nu inte packar in Norrköpingsvagnarna i ett paket med formen av en M32:a!
Stockholmsvagnarna (!) packas väl inte in alls. De går i vackert Norrköpingsgult till Stockholm för att sedan folieras i stockholmsblått.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Jo förstår ju att man packar in M32...de kan ju bli vattenskadade :D
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
hej

Inlägg av hej »

Vagn 441 spårade ikväll ur på raksträcka vid Bellevue och stoppade det mesta, lekte slingerorm. Så då får vi se när den kommer i trafik igen
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Förövrigt så provkördes 450 ute idag..med en massa italienare, skyltningen funkade inte för fram låg en skylt med Ej i trafik och resten av vagnen skyltad Linje 6 kortedala :)
hej

Inlägg av hej »

441 körde enligt uppgift på linje 6 idag...
Hur går det med 448 och 449?
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

hej skrev:441 körde enligt uppgift på linje 6 idag...
441 var det..fick denna bilden av en kompis Bild

448 o 49 vet jag inget om faktiskt.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Hur lång tid tog bärgningen? Enligt gp.se var det fortfarande stopp klockan 9.51 och bärgningen kan ta lång tid, men tittar man på Västtrafiks realtid så ser trafiken ut att gå normalt.
hej

Inlägg av hej »

Harald skrev:Hur lång tid tog bärgningen? Enligt gp.se var det fortfarande stopp klockan 9.51 och bärgningen kan ta lång tid, men tittar man på Västtrafiks realtid så ser trafiken ut att gå normalt.
Kl 22:50 var bärgning avklarad och trafiken påsläppt.
alex87 skrev:
hej skrev:441 körde enligt uppgift på linje 6 idag...
441 var det..fick denna bilden av en kompis Bild

448 o 49 vet jag inget om faktiskt.
Det var ett väldigt bra ställe att spåra ut på...

Undra vad som orsakde urspårningen?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Harald skrev:Hur lång tid tog bärgningen? Enligt gp.se var det fortfarande stopp klockan 9.51 och bärgningen kan ta lång tid, men tittar man på Västtrafiks realtid så ser trafiken ut att gå normalt.
Vid ca 10:20 (enligt kamerans klocka, som verkar gå rätt) så stod vagnen i slingan och det verkade som ett gäng bärgare/GS-personal kliade sig i huvudet vad man skulle göra med vagnen.

Om det finns intresse så slänger jag kanske ut ett par av bilderna jag tog. Inga konstnärliga mästerverk när jag hade hela två minuter (enligt realtidsvisningen) på mig att packa upp kameran och ta bilder innan vagnen jag skulle åka med skulle komma. :wink:
hej

Inlägg av hej »

Då bärgade de den först bara in i slingan för att få trafiken förbi på kvällen.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

EN hjulaxel hade låst sig, hjulet har glidit, blivit platt och vid spårkrysset har hjulringen gett vika och vagnen gått ur spår. Vagnen trallades in under sovtimmarna.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

När jag körde upp till Kortedala vid elva-tiden dagen efter stod vagnen fortfarande kvar i slingan på transporttrallor. Bärgare fanns också på plats. Först vid tolvtiden bogserades vagnen in till hallen.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Där ser man, då fortsatte man att klia sig i huvudet hela natten. :)
Vi fick det som att vagnen skulle till depå då det var trafikfritt nämligen, sen blev det ju bingen för mig och många andra.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
hej

Inlägg av hej »

M_M skrev:Om det finns intresse så slänger jag kanske ut ett par av bilderna jag tog. Inga konstnärliga mästerverk när jag hade hela två minuter (enligt realtidsvisningen) på mig att packa upp kameran och ta bilder innan vagnen jag skulle åka med skulle komma.
Det skulle vara intresant att se.
Användarens profilbild
Kent Lindahl

Inlägg av Kent Lindahl »

Uppdatering av aktuell status M32:
Vagnar till och med 451 är levererade.
Vagnleveranserna är nu stoppade ett tag för att komma i kapp driftsättning och reda ut en del oklarheter med AB.
Vagn 447 är driftsatt sedan ett tag.
Det finns tekniska problem med 448, 449 och 450. Alla tre har provkörts på stan. 448 testades med passagerare på linje 6 tisdag 27 dec, men den hade ett såpass allvarligt fel att jag tog den ur trafik efter en stund. Borde kunna bli ett nytt försök endera dagen.
Nästa vagn att komma ut i trafik är 437, som varit avställd sedan april 2010. Därefter kan det bli 450.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

hej skrev:
M_M skrev:Om det finns intresse så slänger jag kanske ut ett par av bilderna jag tog. Inga konstnärliga mästerverk när jag hade hela två minuter (enligt realtidsvisningen) på mig att packa upp kameran och ta bilder innan vagnen jag skulle åka med skulle komma.
Det skulle vara intresant att se.
Your wish is my command, eller nåt.

bildtråd
hej

Inlägg av hej »

Kent Lindahl skrev:Uppdatering av aktuell status M32:
Vagnar till och med 451 är levererade.
Vagnleveranserna är nu stoppade ett tag för att komma i kapp driftsättning och reda ut en del oklarheter med AB.
Vagn 447 är driftsatt sedan ett tag.
Det finns tekniska problem med 448, 449 och 450. Alla tre har provkörts på stan. 448 testades med passagerare på linje 6 tisdag 27 dec, men den hade ett såpass allvarligt fel att jag tog den ur trafik efter en stund. Borde kunna bli ett nytt försök endera dagen.
Nästa vagn att komma ut i trafik är 437, som varit avställd sedan april 2010. Därefter kan det bli 450.
Det började bra med leveranserna och driftsättningen av serie 2 fast det nu börjar komma tillbaka i de gamla rutinerna. Är det någon annan vagnstyp där man har haft problem med nästan varje vagn innan de kan sättas ut i trafik? Känns som man borde efter levererat över 40 vagnar veta vad som kan vara problem och åtgärdat det i fabrik. Förhoppningsvis så hittar man en bättre leverantör till M33 än AB.
Skriv svar