Nähä, vad ska man göra då? De har ju hela tiden haft möjligheten att köra bland bilarna, tills cykelfälten och -banorna kom till, men inte blev det mer cyklande för det...bruse skrev:De flesta cyklar saktare än bilar, ja. Men inte alla. Inne i stan håller majoriteten av cyklister en hastighet som är mer lämpad att framföra på gata, än bland gående. Och vill du försöka få fler att cykla, kan du inte tränga in dom bland gående.
(Du har fortfarande inte svarat på hur du egentligen tycker att gatorna borde utformas, se mitt inlägg mån 2011-10-31 12.04:24 i denna tråd!)
Ingen kommentar, mer än att det sannolikt alltid kommer att vara ungefär på det sättet. Trafikbeteendet har förbättrats en del under de cirka 100 år motorfordon har funnits tack vare körkortskrav, trafikregler och liknande. Men i det stora hela kan man nog säga att utvecklingen har nått vägs ände, jag tror inte att folk kommer att bli särskilt mycket bättre förare än de är idag.bruse skrev:Att många cyklister är försiktiga är just för att de flesta bilister är hänsynslösa, med att köra om 10 cm om dig i hög fart, eller svänga in framför dig så du får tvärnita. Imorse blev jag omkörd av en buss, 50 meter före väjningsplikt. Han var bara tvungen köra om, för att direkt gå in framför mig två decimeter och tvärnita. Självklart var det ju jag som skulle anpassa hastigheten, eller hur?
SÅ mycket biltrafik är det inte på cykelbanorna. Du menar väl "cykelöverfarter".bruse skrev:De flesta olyckor sker just på cykelbanor, främst mellan cyklar och bilar.