Rödljuskörning mm

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
daniel_s

Re: Rödljuskörning mm

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:De flesta cyklar saktare än bilar, ja. Men inte alla. Inne i stan håller majoriteten av cyklister en hastighet som är mer lämpad att framföra på gata, än bland gående. Och vill du försöka få fler att cykla, kan du inte tränga in dom bland gående.
Nähä, vad ska man göra då? De har ju hela tiden haft möjligheten att köra bland bilarna, tills cykelfälten och -banorna kom till, men inte blev det mer cyklande för det...

(Du har fortfarande inte svarat på hur du egentligen tycker att gatorna borde utformas, se mitt inlägg mån 2011-10-31 12.04:24 i denna tråd!)

bruse skrev:Att många cyklister är försiktiga är just för att de flesta bilister är hänsynslösa, med att köra om 10 cm om dig i hög fart, eller svänga in framför dig så du får tvärnita. Imorse blev jag omkörd av en buss, 50 meter före väjningsplikt. Han var bara tvungen köra om, för att direkt gå in framför mig två decimeter och tvärnita. Självklart var det ju jag som skulle anpassa hastigheten, eller hur?
Ingen kommentar, mer än att det sannolikt alltid kommer att vara ungefär på det sättet. Trafikbeteendet har förbättrats en del under de cirka 100 år motorfordon har funnits tack vare körkortskrav, trafikregler och liknande. Men i det stora hela kan man nog säga att utvecklingen har nått vägs ände, jag tror inte att folk kommer att bli särskilt mycket bättre förare än de är idag.

bruse skrev:De flesta olyckor sker just på cykelbanor, främst mellan cyklar och bilar.
SÅ mycket biltrafik är det inte på cykelbanorna. Du menar väl "cykelöverfarter". :D
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det grundläggande felet är att man bara har en kategori cykelbanor, cykelbanor för 12-åringar eller vad nu är. För bilarna har man här i Göteborg lagt ned miljarder och ödelagt stora delar av staden för att skapa säkra och snabba genomfartsleder. I närheten av start och mål får bilisterna ofta acceptera lägre hastighet, men sedan har de en snabb led för huvuddelen av resan. Detsamma skulle man kunna göra för cyklister om man ville och det för en bråkdel av kostnaden. Men det kräver vilja och kunnande och båda dessa verkar saknas.
daniel_s skrev:Därför att alla cyklister är inte trikåtomtar som gillar att bli svettiga, utan det har också funnits en politisk vilja att få helt vanliga människor att cykla och då vill man ha lättframkomliga och trafiksäkra cykelleder.
Då kan man ju undra varför det man bygger är svårframkomliga och osäkra cykelleder som är framkomliga bara för "svettiga trikåtomtar" som skiter i alla regler. För oss som vill följa reglerna blir det allt svårare att cykla. Nu vet jag inte hur det är med den politiska viljan men de verkställande tjänstemännens vilja är uppenbart främst att bli av med cyklarna på körbanan där de är i vägen för bilarna. Under de 30 år jag har bott i Göteborg har man konsekvent försämrat framkomligheten för cyklar genom dåligt utförda cykelbanor på gator med måttlig trafik där det inte var några problem att cykla förut. Däremot har man ännu inte byggt någon cykelbana utmed Kongahällavägen, en smal 70-väg som är mycket otrevlig att cykla på och till stora delar saknar parallella vägar som man kan använda. Där skulle en cykelbana verkligen kunna få fler att cykla, men det vill man uppenbarligen inte.

Jag cyklar i mina vanliga kläder och helst utan att bli svettig, eller cyklade kanske jag får skriva för det har blivit så besvärligt att cykla i stan så jag gör det inte mycket längre. Jag tycks inte heller vara ensam bland "helt vanliga människor" om att inte vilja cykla i stan. Kommunen har givit ut en publikation som heter Cykelåret i Göteborg 2010. Om man bläddrar förbi allt skrytet om hur duktiga de är så kommer man på slutet till fakta och då kan man se att cyklandet inte utvecklas alls. Det ligger stilla på 9-10 % vartenda år.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev:
2763 skrev:Cykeln är inte dimesionerad för samma hastigheter som bilarna är. Bromsar m.m. är på standardmodeller anpassade för runt 20-25km/h. Bilens bromsar är anpassade för hastigheter upp till c:a 150 km/h.
Bromsarna är inte anpassade efter någon viss hastighet. Tvärtom, man ska anpassa farten till omständigheterna.
Du har helt rätt i att man skall anpassa farten efter omständigheterna. Du har helt fel i att bromsarna på din cykel och cykeln som sådan inte skulle vara dimensionerad efter en viss hastighet. Detta eftersom en hård inbromsning från högre hastighet ställer högre krav på bromsen eftersom det är större energier som skall omvandlas till värme utan att bromsen varesig låster sig eller slutar verka.
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:...
Tja, det är inte lätt att generalisera bra här, men jag undrar om det inte ändå är en smula värre i Göteborg.

Sen är det uppenbarligen så att hela samhällsstrukturen mer eller mindre utgår från att gaturummet är befolkat av bilar, som sedan alla andra på något sätt ska anpassa sig till. Det önskar man ju att någon kunde göra någonting åt. Tyvärr är väl bilen helt enkelt fortfarande för mycket av en välfärdssymbol för att någon ska våga rucka på systemet...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:
2763 skrev:Värst vad du är känslig så fort det riktas kritik mot cyklister. Det är tråkigt att du som har så många goda idéer om hur trafikmiljön borde se ut reagerar på sådant här.

Cykeln är inte dimesionerad för samma hastigheter som bilarna är. Bromsar m.m. är på standardmodeller anpassade för runt 20-25km/h. Bilens bromsar är anpassade för hastigheter upp till c:a 150 km/h.
Min cykel är dimensionerad att cykla minst 60 km/h, om inte mer. Det är bara motorn (läs jag) som inte kan prestera det. Eliten och proffsen ligger med ett rullsnitt på över 50 under en hel dag. i Spurterna kan de utan problem komma upp i 70. det är cyklarna konstruerade för.
Din cykel är väl ändå ingen standardmodell?
bruse skrev:
Trafikkontoret i Stockholm säger att de konstruerar cykelbanor för 13-14 km/h. Samma begåvade Trafikkontor har räknat ut att stockholmscyklisternas snitthastigt är 18-20 km7h. frågan uppstår då, varför konstruerar de inte cykelbanorna efter behov och efterfrågan?

Återigen, varför ska ett visst fordonslag få kritik för att de kör i 20, när andra kör mer än 50 på samma väg? Det är inte att vara känslig (avböjer mig från härskarteknik i debatten tack), det är de osakliga argumenten mot de sk snabba cyklisterna jag vänder mig emot. Självklart kan vi påstå att vi cyklar för fort, om vi kör fortare än bilarna på samma väg.
Du svarar rätt bra på den frågan själv. 20 km/h på en väg som är konstruerad för 13 km/h motsvarar ett 54% överskridande av dimensionerande hastighet.
54% överskridande på 50 km/h motsvarar nästan 80 km/h - sådana bilister brukar nog också få en del gnäll.

Sen vill jag bara poängtera att jag håller med dig om att 13-14 km/h i timmen är orimligt. Inte bara för att det finns cyklister som presterar mer men även för att det finns tillåtlighet för motorfordon som får framföras i 25 km/h.

/T
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

daniel_s skrev: (Du har fortfarande inte svarat på hur du egentligen tycker att gatorna borde utformas, se mitt inlägg mån 2011-10-31 12.04:24 i denna tråd!)

Jo, jag har gett flera förslag i denna tråd.
bruse skrev:De flesta olyckor sker just på cykelbanor, främst mellan cyklar och bilar.
SÅ mycket biltrafik är det inte på cykelbanorna. Du menar väl "cykelöverfarter". :D
Tack för korrigeringen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

2763 skrev:
Erik Sandblom skrev:
2763 skrev:Cykeln är inte dimesionerad för samma hastigheter som bilarna är. Bromsar m.m. är på standardmodeller anpassade för runt 20-25km/h. Bilens bromsar är anpassade för hastigheter upp till c:a 150 km/h.
Bromsarna är inte anpassade efter någon viss hastighet. Tvärtom, man ska anpassa farten till omständigheterna.
Du har helt rätt i att man skall anpassa farten efter omständigheterna. Du har helt fel i att bromsarna på din cykel och cykeln som sådan inte skulle vara dimensionerad efter en viss hastighet. Detta eftersom en hård inbromsning från högre hastighet ställer högre krav på bromsen eftersom det är större energier som skall omvandlas till värme utan att bromsen varesig låster sig eller slutar verka.
Värmeutvecklingen är inget problem vid enstaka inbromsningar eftersom en cykel med cyklist är såpass lätt, 100 kilo. Det är en tiondel eller en tjugondel av en bilist.

Problem med värme på cykelbromsar får man bara om man bromsar kontinuerligt, t ex nerför ett berg i alperna. Men det är inte för att man cyklar speciellt fort, utan för att man bromsar kontinuerligt. Jag har förstått att bilister har samma problem.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

2763 skrev:Inte bara för att det finns cyklister som presterar mer men även för att det finns tillåtlighet för motorfordon som får framföras i 25 km/h.
Det finns t.o.m. motorfordon som får framföras i 30 km/h som får köra på cykelbanorna. Mopeder enligt de gamla reglerna finns ju fortfarande. Sedan är det ju de facto så att även mopeder klass I (45 km/h) körs på cykelbanorna utan att det görs något åt det.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:
daniel_s skrev: (Du har fortfarande inte svarat på hur du egentligen tycker att gatorna borde utformas, se mitt inlägg mån 2011-10-31 12.04:24 i denna tråd!)
Kan du citera dig själv eller ange datum och klockslag (eller inläggets nummer) för något av inläggen du syftar på, för jag hittar inte så mycket...
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

daniel_s skrev:
bruse skrev:
Kan du citera dig själv eller ange datum och klockslag (eller inläggets nummer) för något av inläggen du syftar på, för jag hittar inte så mycket...
Menar du att du inte klarar av att läsa vad jag skrivit? Läs om tråden.
Jag menar, kan du inte läsa det jag redan skrivit, hjälper det nog inte att jag upprepar mig.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Erik Sandblom

daniel_s skrev:
bruse skrev:
Bruse kanske tycker att man ska undvika att blanda gående med fordonsförare/cyklister?

Man skulle kunna ha en kansten mellan trottoaren och cykelbanan, istället för bara en målad linje.
bruse skrev:Visst är det så! Och då återkommer jag till mitt mantra: cykeln är ett fordon och ska inte blandas med gående! Där är problemet. Inte att cyklisterna kör "fort", för det gör dom inte i jämförelse med bilarna.
daniel_s skrev:Nej, och bl a därför bör man inte heller blanda dem med bilarna.
Erik Sandblom skrev:Inte ens om bilisterna saktar ner en aning, säg 30 km/h?
daniel_s skrev:Jo, men vi talar väl om de större gatorna här.
Ja, det vore väl bra om bilisterna saktade ner från 50 till 30, även på de större gatorna. T ex på Hamngatan i Stockholm skulle man kunna ha max 30 istället för de anorektiska cykelbanorna.
Senast redigerad av Erik Sandblom den måndag 31 oktober 2011 12:53, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Menar du att du inte klarar av att läsa vad jag skrivit? Läs om tråden.
Jag menar att det är svårt att hitta några konkreta förslag från dig i den här tråden. Du skriver mest om vilka fel det är med olika saker. Det mest påtagliga förslaget från dig är att ta bort kantstensparkeringen, något jag inte ser som speciellt realistiskt. Jag håller med om att det vore önskvärt, men det skulle kräva en mycket omfattande övervakningsapparat som ingen politiker vill ställa sig bakom. Det räcker med att EN bil parkerar vid kanten för att allt ska vara förstört.

Så om du hade några andra förslag får du gärna göra mig uppmärksam på vilka det skulle vara!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Erik Sandblom skrev:Ja, det vore väl bra om bilisterna saktade ner från 50 till 30. T ex på Hamngatan i Stockholm skulle man kunna ha max 30 istället för de anorektiska cykelbanorna.
Är du säker på att du talar om rätt gata nu? Det är redan 30 på Hamngatan. Oftast går det dock betydligt långsammare än så, på grund av köerna.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

daniel_s skrev:
Erik Sandblom skrev:Ja, det vore väl bra om bilisterna saktade ner från 50 till 30. T ex på Hamngatan i Stockholm skulle man kunna ha max 30 istället för de anorektiska cykelbanorna.
Är du säker på att du talar om rätt gata nu? Det är redan 30 på Hamngatan. Oftast går det dock betydligt långsammare än så, på grund av köerna.
Jag visste inte att det var 30 där. Men cykelbanorna är väldigt smala och det är förbjudet att inte cykla på dem. Jag tycker man borde ta bort dem eller ersätta dem med målade fält.

https://lagen.nu/1998:1276#K3P6 Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.

Jag tycker det osar trygghetsnarkomani att ha cykelbanor på 30-vägar.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Erik Sandblom skrev:Jag tycker det osar trygghetsnarkomani att ha cykelbanor på 30-vägar.
Nu är det allt en viss skillnad mellan "30-vägar" i största allmänhet och Hamngatan i Stockholm. Om du vistades i den där trafikmiljön dagligen så skulle du nog tycka att det är ganska bra som man nu har delat upp det. I och för sig skulle kanske cykelbanan längs Berzelii park vara mindre frekventerad av gående om den i stället var ett målat cykelfält, men å andra sidan tror jag att det då ständigt skulle stå en och annan parkerad taxibil i den. (Så nu kan vi gå över till favoritämne nummer två "hata taxi" :wink: )
Användarens profilbild
Erik Sandblom

daniel_s skrev:
Erik Sandblom skrev:Jag tycker det osar trygghetsnarkomani att ha cykelbanor på 30-vägar.
Nu är det allt en viss skillnad mellan "30-vägar" i största allmänhet och Hamngatan i Stockholm. Om du vistades i den där trafikmiljön dagligen så skulle du nog tycka att det är ganska bra som man nu har delat upp det.

Varför det? Så länge man kan lirka sig förbi bilister som fastnat tycker jag det är ok.

En bra cykelteknik är att cykla mitt i filen om man känner sig lite osäker. Då blir bilisterna snälla och kör inte om. Sen släpper man förbi dem när man tycker att det känns säkrare. På engelska kallas det för "taking the lane".
http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicular_ ... ne_control
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev:Värmeutvecklingen är inget problem vid enstaka inbromsningar eftersom en cykel med cyklist är såpass lätt, 100 kilo. Det är en tiondel eller en tjugondel av en bilist.
Pratar du inte runt frågan nu. Bromsarna är dimensionerade för att klara inbromsning från en viss hastighet. Vad en bil väger är i den relationen helt ointressant eftersom bilens vikt inte har med cykelns bromsar att göra.

//Tony
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Erik Sandblom skrev:Bromsarna är inte anpassade efter någon viss hastighet. Tvärtom, man ska anpassa farten till omständigheterna.

Jag tycker Bruse har helt rätt, det antas ofta av såväl trafikplanerare som trafikanter att cyklister ska röra sig långsammare än bilister, oavsett hur långsamt bilisterna kör. Om man ser på Mickis trevliga film så verkar det rulla på fint (20-25 km/h?), mest för att det inte var så mycket trafik. När det är mycket biltrafik kan man inte skära 90°-kurvorna där cykelbanorna korsar bilkörbanorna. Ska man möta en annan cyklist i en sån kurva måste man nästan stanna. Som tur är inträffar det sällan, undrar varför? :roll:
20-25 km/h kan nog vara ganska rimlig uppskattning av min hastighet när det inte är några hinder i vägen. (Men det kanske pendlar från 0 och upp till 30+ - när det är möjligt.) Tyvärr har min hastighetsmätare nyligen gått sönder. Jag vet inte hur många hastighetsmätare/cykeldatorer jag har förbrukat sen min första hastighetsmätare (som hade en riktig, mekanisk pekare dessutom). :wink: De är lätta att tappa i marken.

I min cykelfilm: Utanför nya Gamla Ullevi tar jag ut svängen rätt så krafigt över zebra-ränderna. Så hade jag förstås inte gjort om det funnits andra gång-, cykel- eller biltrafikanter där. Vid 2-3 tillfällen längs Heden och Södra vägen i filmen, så råkar de gående ta ett kliv mot mig precis när jag ska passera.

Jag kan bara minnas att jag cyklat på en person en gång de senaste 10 åren. Det var också vid nya Gamla Ullevi. En berusad fotbollssupporter gjorde en 90-graders vändning från gångbanan och klev ut på cykelbanan för att ropa något till sin kompis på andra sidan gatan. Ingen av oss ramlade eller skadade sig (jag hann tvärbromsa rätt mycket innan kollisionen), men han tappade sin ölburk i marken och sa nåt jag inte minns.

Jag har hydrauliska skivbromsar fram och bak som fungerar riktigt bra. (Köpte en ny cykel i somras.)
@gbgcyklaren
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

2763 skrev:
Erik Sandblom skrev:Värmeutvecklingen är inget problem vid enstaka inbromsningar eftersom en cykel med cyklist är såpass lätt, 100 kilo. Det är en tiondel eller en tjugondel av en bilist.
Pratar du inte runt frågan nu. Bromsarna är dimensionerade för att klara inbromsning från en viss hastighet. Vad en bil väger är i den relationen helt ointressant eftersom bilens vikt inte har med cykelns bromsar att göra.

//Tony
Bromsarna är dimensionerade för att ge en viss retardation och det gör de oavsett hastighet. Hastigheten har endast betydelse för vilken energi som ska bromsas bort d.v.s. värmeutvecklingen, men för det har även vikten betydelse, så om man anser att hastigheten spelar roll så spelar även vikten roll. Precis som Erik skriver så är värmeutveckling p.g.a. den låga vikten inget problem för cykelbromsar oavsett hastighet (så länge det rör sig om realistiska hastigheter). Det som eventuellt skulle kunna ge problem är långvarig bromsning i en lång nedförsbacke.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:Bromsarna är dimensionerade för att ge en viss retardation och det gör de oavsett hastighet. Hastigheten har endast betydelse för vilken energi som ska bromsas bort d.v.s. värmeutvecklingen, men för det har även vikten betydelse, så om man anser att hastigheten spelar roll så spelar även vikten roll. Precis som Erik skriver så är värmeutveckling p.g.a. den låga vikten inget problem för cykelbromsar oavsett hastighet (så länge det rör sig om realistiska hastigheter). Det som eventuellt skulle kunna ge problem är långvarig bromsning i en lång nedförsbacke.
Rimligen är bromsarna dimensionerade för att ge en viss retardation under en viss tid. Denna tid har med vilken hastighet cykeln förväntas uppnå att göra.
Eftersom det är ett förhållandevis litet problem för cyklar får man väl anta att det rör sig om en kraftig överdimesionering alternativt att andra parametrar än just förväntad takhastighet styr den slutgiltiga utformaningen.

/T
Låst