Spårväg till St Essingen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg till St Essingen
Trådbuss i sig höjer inte kapaciteten, det ger däremot en miljövinst, både i form av lägre utsläpp och lägre buller. Är det ett bra alternativ för Essingeöarna?
Dubbelledtrådbuss, som sagt.M_M skrev:Trådbuss i sig höjer inte kapaciteten, det ger däremot en miljövinst, både i form av lägre utsläpp och lägre buller. Är det ett bra alternativ för Essingeöarna?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Hur 17 kunde man ha spårvagnstrafik på Dalagatsbacken, L5/L9 A1 med ett släp & L15 A11/12 med två obromsade släpvagnar, Västmannagatsbacken, L3 A25-B25, Hantverkargatsbacken L2 bugg med släp, Odengatsbacken L7 med 2 obromsade släpvagnar (fullsatta tåg sommartid) samt L4 A25/B25.
Med obromsade släpvagnar menar jag att de inte fick bromsström från motorvagnen.
Kiev hade också en brant backe där Rigavagnarna provbromsade innan de brakade försiktigt nerför backen. Göteborg har väl förutom den olycksaliga backen från Salgrenska flera backar?
Apropå spårstandard så har sträckan från Baltic Jam till Kopli förskräcklig standard (Tallin).
Med obromsade släpvagnar menar jag att de inte fick bromsström från motorvagnen.
Kiev hade också en brant backe där Rigavagnarna provbromsade innan de brakade försiktigt nerför backen. Göteborg har väl förutom den olycksaliga backen från Salgrenska flera backar?
Apropå spårstandard så har sträckan från Baltic Jam till Kopli förskräcklig standard (Tallin).
Men det fick de ju, så de var inte obromsade. De enda släp som inte hade solenoidbroms var väl B13 och de bromsades med tryckluftsbroms. F.ö. så hände det ju saker i en del av de backarna ibland. Bl.a. så har jag sett bilder på en vagn som hänger ut över barriären i kurvan Dalagatan-Wallingatan. Jag har letat men hittar inte bilden nu.C12C3C3C12 skrev:Med obromsade släpvagnar menar jag att de inte fick bromsström från motorvagnen.
... jämfört med dubbelleddieselbuss? Kan man få plats med ett halvdussin fler personer för att man slipper dieselmotorn och kan ha elutrustning utspridd t.ex. på taket?twr skrev:Dubbelledtrådbuss, som sagt.M_M skrev:Trådbuss i sig höjer inte kapaciteten, det ger däremot en miljövinst, både i form av lägre utsläpp och lägre buller. Är det ett bra alternativ för Essingeöarna?

Åtminstone vissa nedförsbackar i Göteborg är dessutom egen banvall eller åtminstone kollektivtrafikkörfält, så vid halka kan kollektivtrafiken köra försiktigt med rejält avstånd utan att andra trafikanter klämmer sig in emellan och kortar av avstånden.Harald skrev:Men det fick de ju, så de var inte obromsade. De enda släp som inte hade solenoidbroms var väl B13 och de bromsades med tryckluftsbroms. F.ö. så hände det ju saker i en del av de backarna ibland. Bl.a. så har jag sett bilder på en vagn som hänger ut över barriären i kurvan Dalagatan-Wallingatan. Jag har letat men hittar inte bilden nu.C12C3C3C12 skrev:Med obromsade släpvagnar menar jag att de inte fick bromsström från motorvagnen.
Okej, jag missförstod dig. Självklart ger tråden i sig ingen ökad kapacitet. Vad jag menar är: Eftersom spårväg till Stora Essingen torde dröja kan man på kort sikt satsa på:M_M skrev:... jämfört med dubbelleddieselbuss? Kan man få plats med ett halvdussin fler personer för att man slipper dieselmotorn och kan ha elutrustning utspridd t.ex. på taket?twr skrev:Dubbelledtrådbuss, som sagt.M_M skrev:Trådbuss i sig höjer inte kapaciteten, det ger däremot en miljövinst, både i form av lägre utsläpp och lägre buller. Är det ett bra alternativ för Essingeöarna?![]()
Bättre framkomlighet för buss
Längre bussar
Trådbussar
Alltså: dubbelledtrådbuss! Det borde kunna vara aktuellt på många håll i Stockholm (Årsta till exempel...).
Vad gäller linje 4 tycker jag dock inte att man ska tveka. Här är det dags att bygga spårväg så snart som möjligt!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.