M_M skrev:I Scanpointsystemet i t.ex. Örebro län knappar föraren in en kod för var varje rabattkortresenär ska åka. I teorin funkar det till valfri hållplats inom länet, i praktiken funkar det nog bara för destinationer längs linjen resenären kliver på och några fler linjer som föraren har koll på.
Men vad gör i så fall föraren i de situationer då han inte har koll?
Då blir det väl ungefär som det alltid har varit i såna län: Föraren rättar till glasögonen, tar fram ett skrynkligt papper med pytteliten text på och vrider och vänder på det i ljuset, försöker sedan tre gånger knappa in koden i almex-maskinen utan att lyckas och låter till sist resenären åka gratis...
Inge skrev:Med anknytning till ovanstående diskussion. Är det överhuvudtaget möjligt att praktiskt implementera det teoretiska systemet att alla tänkbara resor betalas i sin helhet vid resans början? Notera att varken systemet med utgångsregistrering eller, uppenbart, att systemet med att man vid behov tilläggsbetalar vid byte uppfyller detta teoretiska krav.
Någon som känner till ett sådant system som innefattar såväl väsentliga passagerarflöden som en omfattande busstrafik. (Givetvis kan en förare hinna att sitta och bläddra i någon katalog för att ta rätt på taxan om trafiken är tillräckligt ringa, men knappast i ett större system. Man kan tex inte hålla buss 71 i tre minuter för att hitta en hållplats någonstans i Roslagen som resenären givetvis inte vet namnet på men som kanske ligger i zon B eller möjligen C... Det blir för övrigt inte särskilt lyckat i spärren på södra station heller.)
För att göra det lite svårare räcker det ibland inte med att veta vilken zon destinationen ligger i, du måste även veta vägen dit. Det klassiska exemplet är att om du köper en zon A-biljett för att åka 178:an mellan Danderyd (zon A) och Kista (zon A) så torskar du om det är kontroll i Helenelund (zon B).
NerdBoy skrev:För att göra det lite svårare räcker det ibland inte med att veta vilken zon destinationen ligger i, du måste även veta vägen dit. Det klassiska exemplet är att om du köper en zon A-biljett för att åka 178:an mellan Danderyd (zon A) och Kista (zon A) så torskar du om det är kontroll i Helenelund (zon B).
Där har in- och utcheckningssystemet i Västtrafiks tappning en fördel. Det finns. t.ex. linjer som går mellan platser i Göteborg via Mölndal. Checkar min för flerzonsresa så klarar man en kontroll i Mölndal, men checkar man sedan ut i Göteborg så behöver man inte betala för Mölndal.
Inge skrev:Med anknytning till ovanstående diskussion. Är det överhuvudtaget möjligt att praktiskt implementera det teoretiska systemet att alla tänkbara resor betalas i sin helhet vid resans början? Notera att varken systemet med utgångsregistrering eller, uppenbart, att systemet med att man vid behov tilläggsbetalar vid byte uppfyller detta teoretiska krav.
Någon som känner till ett sådant system som innefattar såväl väsentliga passagerarflöden som en omfattande busstrafik. (Givetvis kan en förare hinna att sitta och bläddra i någon katalog för att ta rätt på taxan om trafiken är tillräckligt ringa, men knappast i ett större system. Man kan tex inte hålla buss 71 i tre minuter för att hitta en hållplats någonstans i Roslagen som resenären givetvis inte vet namnet på men som kanske ligger i zon B eller möjligen C... Det blir för övrigt inte särskilt lyckat i spärren på södra station heller.)
För att göra det lite svårare räcker det ibland inte med att veta vilken zon destinationen ligger i, du måste även veta vägen dit. Det klassiska exemplet är att om du köper en zon A-biljett för att åka 178:an mellan Danderyd (zon A) och Kista (zon A) så torskar du om det är kontroll i Helenelund (zon B).
Ja jävlar. Känns som att en del företag gör allt för att krångla till det för sina kunder. Medans andra är smarta och gör allt för att förenkla och därmed är goda för några miljarder.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
bruse skrev:Ja jävlar. Känns som att en del företag gör allt för att krångla till det för sina kunder. Medans andra är smarta och gör allt för att förenkla och därmed är goda för några miljarder.
Tja, det är ju skillnad mellan att driva ett företag som är till för att man själv ska tjäna pengar, och ett som är till för att på ett rättvist sätt göra av med skattepengar...
M_M skrev:I Scanpointsystemet i t.ex. Örebro län knappar föraren in en kod för var varje rabattkortresenär ska åka. I teorin funkar det till valfri hållplats inom länet, i praktiken funkar det nog bara för destinationer längs linjen resenären kliver på och några fler linjer som föraren har koll på.
Men vad gör i så fall föraren i de situationer då han inte har koll?
Föraren ska känna till alla hållplatser längs linjen (det räcker att ha koll på en "Örebro" t.ex. trots att det finns ett par hållplatser inom Örebro, för de är i samma taxezon). Om det är en hållplats som kräver byte och föraren inte känner till koden för destinationshållplatsen så knappar föraren in koden för byteshållplatsen. Jag tror att det blir korrekt taxa då.
I Örebro ingår av någon anledning lokaltrafikresor alltid i priset på länsresor till/från Örebro då de betalas med rabattkort. Detta sköter scanpointmaskinerna automagiskt. Om man åkt till Örebro så dras 0:- då man viserar kortet för vidare resa inom Örebro. Om man börjar med lokal resa inom Örebro så dras givetvis en lokal resa först, och vid bytet till länsresa så räknas den redan betalda lokaltrafikresan bort.
Det här är egentligen lite märkligt eftersom det finns två smaker av periodkort där den billigare för länsresor inte gäller för lokalresor.
I ett modernt system skulle man givetvis ha ett alfanumeriskt tangentbord så att föraren kan knappa knäckebrödhult istället för 4711.
NerdBoy skrev:För att göra det lite svårare räcker det ibland inte med att veta vilken zon destinationen ligger i, du måste även veta vägen dit. Det klassiska exemplet är att om du köper en zon A-biljett för att åka 178:an mellan Danderyd (zon A) och Kista (zon A) så torskar du om det är kontroll i Helenelund (zon B).
Där har in- och utcheckningssystemet i Västtrafiks tappning en fördel. Det finns. t.ex. linjer som går mellan platser i Göteborg via Mölndal. Checkar min för flerzonsresa så klarar man en kontroll i Mölndal, men checkar man sedan ut i Göteborg så behöver man inte betala för Mölndal.
Sant.
Å andra sidan vore det önskvärt om Västtrafiksystemet vore ännu bättre på så vis att det håller koll på tidtabellen för den linje man checkat in på och auto-utcheckar om man glömmer att checka ut men istället viserar kortet på något annat fordon, förutsatt att man gör det inom rimlig tid. (Rimlig tid = det ska inte vara möjligt att åka Frölunda-Mölndal och sen gå över taxegränsen och därefter visera kortet igen i Göteborg och på så vis slippa betala för Mölndal).
Jag tycker det är uppenbart att Access-systemet är konstruerat för enhetstaxa, och att därför den enklaste lösningen är att återinföra denna även för de resor som inte sker med periodkort.
Det finns naturligtvis nötter som är svåra att knäcka - Arlanda, Bålsta, eventuell pendeltågstrafik till Uppsala. Men då tror jag man får ha speciella lösningar för att lösa just dom problemen, inte utrusta varenda automatspärr i länet med en massa knappar som ändå inte kommer att fungera!
Exempel på lösning:
- Vid en ordinär tunnelbanestation, t ex Sockenplan, är det väldigt få som skall resa till Arlanda eller Bålsta. De som ska det får antingen fixa sin biljett manuellt - om vi behåller bemanningen på stationen - eller så får det ske genom biljettautomaten. Visst kommer en del att göra fel - men intäktsbortfallet är så litet att det aldrig motiverar att byta ut varenda jävla spärr i hela SL-området! Satsa i så fall hellre på tätare utgångskontroller på vissa stationer,, ja på Arlanda är det ju inget problem för där är det ju ständig kontroll.
Så - efter cirka 1000 inlägg har jag nu löst denna fråga en gång för alla, nu kanske vi kan övergå till något väsentligare?
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Det verkar dumt med spärrar med en knapp, bättre med spärrar helt utan knapp.
Jag skulle tro att i framtiden får vi läsare längs väggarna på gångvägarna mellan (pendel)tåg och tunnelbana och som man viserar sitt kort då man passerar, och/eller läsare ombord på (vissa av) (pendel)tågen...
Inge skrev:Tunnelbanan går som bekant bara i en zon och till och med Scanpoint verkar ju trots allt klara tilläggsdebitering. Den funktionen måste förstås även SL-Access utrustas med. Så varför installera spärrar med bara en knapp? Den typen av val trodde jag hörde hemma i länder som DDR.
För pendeltågen däremot är problemen påtagliga oavsett om SL-området har en eller tre zoner.
Kan du inte förklara för mej som inget begriper vilka problem som finns om SL-området har en zon?
Och som en replik på din mest korkade kommentar hittills: Bäst är naturligtvis inga spärrar alls, näst bäst är spärrar utan knappar. Om vi vill att folk ska åka kollektivt förstås...
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Jag tycker det är uppenbart att Access-systemet är konstruerat för enhetstaxa, och att därför den enklaste lösningen är att återinföra denna även för de resor som inte sker med periodkort.
Det finns naturligtvis nötter som är svåra att knäcka - Arlanda, Bålsta, eventuell pendeltågstrafik till Uppsala. Men då tror jag man får ha speciella lösningar för att lösa just dom problemen, inte utrusta varenda automatspärr i länet med en massa knappar som ändå inte kommer att fungera!
Exempel på lösning:
- Vid en ordinär tunnelbanestation, t ex Sockenplan, är det väldigt få som skall resa till Arlanda eller Bålsta. De som ska det får antingen fixa sin biljett manuellt - om vi behåller bemanningen på stationen - eller så får det ske genom biljettautomaten. Visst kommer en del att göra fel - men intäktsbortfallet är så litet att det aldrig motiverar att byta ut varenda jävla spärr i hela SL-området! Satsa i så fall hellre på tätare utgångskontroller på vissa stationer,, ja på Arlanda är det ju inget problem för där är det ju ständig kontroll.
Så - efter cirka 1000 inlägg har jag nu löst denna fråga en gång för alla, nu kanske vi kan övergå till något väsentligare?
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Om man vill bibehålla biljättintäkterna måste priset på korta resor höjas rätt mycket med enhetstaxa. Redan nu är priset för att resa en eller ett par stationer väldigt högt. Jag tycker helt enkelt att det är orimligt att den som reser en busstation ska betala lika mycket som den som reser genom hela länet. Detta faktum är ju faktiskt svårt att argumentera emot - enhetstaxan ger en orättvis prissättning. Det är bara frågan om hur man värderar styrkan i det argumentet. Den styrande alliansen värderar den likväl som jag väldigt högt och någon återgång till enhetstaxa är nog väldigt osannolik före valet 2014 och ett eventuellt maktskifte.
lirdo skrev:Det pratas mycket om en lösning med olika snabbknappar där man registrerar hur många zoner man ska resa i. Men accessautomaterna är ju redan installerade och det finns inga sådana knappar. Hade man tänkt sig en sådan lösning borde ju detta varit specificerat från början.
Med tanke på att det är "pekskärmar" så är det bara en programmeringsfråga.
Men frågan är väl om man inte borde kunna göra valideringen direkt vid spärren? För 99% av resenärerna som självklart vet vilken knapp de ska trycka på, kommer det att vara tämligen frustrerande att behöva gå till en väggautomat först. Det är måhända därför man funderar i märkliga banor med förprogramerade standardresor.
Nackdelen med att ha automaterna vid spärrarna är att det lätt blir köbildning om folk ska börja trycka på knappar och dylikt. Även om det finns få knappar är resenärerna som ska använda dessa inga vaneresenärer och även en liten fördröjning av "ingångsprocessen" leder lätt till köer. Då är det bättre om man står vid sidan om om laddar sitt kort alternativt går till spärrluckan.
Exempel på lösning:
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Om man vill bibehålla biljättintäkterna måste priset på korta resor höjas rätt mycket med enhetstaxa. Redan nu är priset för att resa en eller ett par stationer väldigt högt. Jag tycker helt enkelt att det är orimligt att den som reser en busstation ska betala lika mycket som den som reser genom hela länet. Detta faktum är ju faktiskt svårt att argumentera emot - enhetstaxan ger en orättvis prissättning. Det är bara frågan om hur man värderar styrkan i det argumentet. Den styrande alliansen värderar den likväl som jag väldigt högt och någon återgång till enhetstaxa är nog väldigt osannolik före valet 2014 och ett eventuellt maktskifte.
I sådana fall måste dagens olika periodkort vara högst orättvisa. Om det nu är så orättvis varför får periodkorten vara kvar i dagens utformning?
Ja jävlar. Känns som att en del företag gör allt för att krångla till det för sina kunder. Medans andra är smarta och gör allt för att förenkla och därmed är goda för några miljarder.
Problem av den har sorten kommer alltid uppstå så länge det finns flera zoner och man har en zonbaserad taxa. Ett lätt lösning är att lägga om rutterna så att detta aldrig uppastår. Bra kunderna? Tror inte det.
Sedan är SL inte något företag som ska leverera vinst till ägarna utan man ska med hjälp av ägarnas pengar ge en bra produkt.
Inge skrev:Det är naturligtvis en avvägning, mellan just vaneresenärens behov och risken för att allt för många som inte vet vart de ska eller hur man gör, går fram till spärren innan de inser detta, för att sedan behöva gå tillbaka för att läsa på.
Uppenbarligen gör vi helt olika bedömning av andelen vaneresenärer. Saken får väl kanske undersökas närmre. Men jag är som sagt tämligen övertygad om att vaneresenärerna dominerar och behöver en smidig lösning. Men det är ju inget som hindrar att de automater som finns för att söka resor, köpa enkelbiljetter osv också klarar att "stämpla kuponger" för den som är i behov av det.
Det är ju just därför det går fortare med check-in check-ut snarare än att behöva tänka och trycka på rätt knapp.
Exempel på lösning:
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Om man vill bibehålla biljättintäkterna måste priset på korta resor höjas rätt mycketmed enhetstaxa. Redan nu är priset för att resa en eller ett par stationer väldigt högt. Jag tycker helt enkelt att det är orimligt att den som reser en busstation ska betala lika mycket som den som reser genom hela länet. Detta faktum är ju faktiskt svårt att argumentera emot - enhetstaxan ger en orättvis prissättning. Det är bara frågan om hur man värderar styrkan i det argumentet. Den styrande alliansen värderar den likväl som jag väldigt högt och någon återgång till enhetstaxa är nog väldigt osannolik före valet 2014 och ett eventuellt maktskifte.
Hur mycket är "rätt mycket"?
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Jag är lite nyfiken på det tekniska här. Läggs det någon sorts markering på kortet vid incheckning och sedan dras rätt belopp vid utcheckning? Eller dras maxbeloppet vid incheckning och sedan betalas mellanskillnaden tillbaka vid utcheckning?
Inge skrev:Men frågan är väl om man inte borde kunna göra valideringen direkt vid spärren? För 99% av resenärerna som självklart vet vilken knapp de ska trycka på, kommer det att vara tämligen frustrerande att behöva gå till en väggautomat först. Det är måhända därför man funderar i märkliga banor med förprogramerade standardresor.
Nackdelen med att ha automaterna vid spärrarna är att det lätt blir köbildning om folk ska börja trycka på knappar och dylikt. Även om det finns få knappar är resenärerna som ska använda dessa inga vaneresenärer och även en liten fördröjning av "ingångsprocessen" leder lätt till köer. Då är det bättre om man står vid sidan om om laddar sitt kort alternativt går till spärrluckan.
Ur användarvänlighetssynpunkt är det bra om proceduren vid spärren blir så lik proceduren på bussen/spårvagnen som möjligt. Samma namn på knapparna, samma symboler på displayen, o s v.
Inge skrev:Tunnelbanan går som bekant bara i en zon och till och med Scanpoint verkar ju trots allt klara tilläggsdebitering. Den funktionen måste förstås även SL-Access utrustas med. Så varför installera spärrar med bara en knapp? Den typen av val trodde jag hörde hemma i länder som DDR.
För pendeltågen däremot är problemen påtagliga oavsett om SL-området har en eller tre zoner.
När pendeltågsstationerna under Odenplan och T-centralen öppnar kommer det att bli möjligt att åka från Medborgarplatsen till Märsta eller från Rådmansgatan till Nynäshamn utan att passera några spärrar på vägen = det måste gå att köpa biljetter för flera zoner även på t-banestationerna.