Nya tvärbanan tar fart
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Nya tvärbanan tar fart
Trevligt med lite aktuella bilder. Nästan lite lajv över det hela.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Det där spårgående fordonet ser väldigt hembyggt ut. Är det så, eller är det en rejäl ombyggnad av en gammal MDR?
-
1976 från mitt kontorsfönster
Och från lunchpromenaden, lokpersonalen har rast i godsmagasinetRe: Nya tvärbanan tar fart
Roligt med gamla bilder på miljöer som förändrats!
Är godsmagasinet på andra bilden det som revs nyligen för som en del av Tvärbanebygget?
Är godsmagasinet på andra bilden det som revs nyligen för som en del av Tvärbanebygget?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-

Spårläggningen fortsätter på Landsvägen upp mot brofästet.
Helgen 21-24 oktober ska bron läggas på plats över järnvägen och en jättekran ska monteras på plats.
Ska visst krävas 50 lastbilar för att transportera dit alla krandelar. Verkar bli sevärt.
Det verkar som att överklagandet av den tredje etappen, Solna C-Solna station har avslagits av länsstyrelsen. Jag antar att det betyder spårvägen nu dras enligt gällande detaljplaneförslag...
http://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-tra ... bana-norr/
Det kan man inte vara så säker på. I sådana här fall brukar ärendena drivas ända upp till regeringen. Av allt att döma verkar det vara flera inblandade som överklagat det ursprungliga beslutet. Regeringens handläggningstid för ärenden som detta brukar vara minst ett halvår.JohanB skrev:Det verkar som att överklagandet av den tredje etappen, Solna C-Solna station har avslagits av länsstyrelsen. Jag antar att det betyder spårvägen nu dras enligt gällande detaljplaneförslag...
Följ gärna dess vidare öden och äventyr via länsstyrelsens i Stockholms län diarium:
http://diarium.lansstyrelsen.se/Case/Ca ... eID=601417
Detta måste vara ett av SL:s mest lyckade spårbyggen i och med att:
-Man håller budgeten för sträckan
-Alla (förutom Solna då) är positiva till utbyggnaden
-Bygget går fort och smidigt
Kan fortfarande inte förstå att denna sträcka ska vara klar 2013, det är väl kanske Solna-delen av sträckan som gör att det blir så, men resten av bygget dvs till Sundbyberg ser ju ut, om man har tur o bli klart till 2012
men men vi fårla se...
-Man håller budgeten för sträckan
-Alla (förutom Solna då) är positiva till utbyggnaden
-Bygget går fort och smidigt
Kan fortfarande inte förstå att denna sträcka ska vara klar 2013, det är väl kanske Solna-delen av sträckan som gör att det blir så, men resten av bygget dvs till Sundbyberg ser ju ut, om man har tur o bli klart till 2012

-
Jag har också tyckt att det ser ut att bli klart före 2013. Man har ju börjat bygga hållplatser och hänga tråd. Risken är väl att det hinner bli utsatt för ovidkommande "utsmyckning" innan trafiken ens har startat. Att öppna tidigare till Sundbyberg faller nog på att det inte finns någon vändmöjlighet där.
Är det någon forumskribent med möjlighet att se vad som händer i tunneln vid Alvik (förare eller så) som kan informera om huruvida växlar blivit inlagda mot nya sträckan. Senaste bilderna från i somras visar ju att spåret nått ända fram, så det är väl bara det som fattas.
Är det någon forumskribent med möjlighet att se vad som händer i tunneln vid Alvik (förare eller så) som kan informera om huruvida växlar blivit inlagda mot nya sträckan. Senaste bilderna från i somras visar ju att spåret nått ända fram, så det är väl bara det som fattas.

Johannesfredsvägens nya utformning utmed kommande depån, bredare G/C till och från hållplats Johannesfred.

Man bygger en mur från grunden s.a.s som ska vara mellan Johannesfredsvägen och depån.

Grundarbeten pågår inne på depåområdet

Den smala undergången vid hållplatsen och trappan upp mot plattformen för resande mot Alvik

Skyltar och "buss" prio? har kommit upp vid Hpl Karlsbodavägen

Bällsta Bro...

Hpl Sundbybergs Centrum med den slutgiltiga utformningen av stolparna

Info anslag om utbyggnaden i Sundbyberg, med det nattliga lyftet av bron.
Så här såg det ut för åtta dagar sedan i tunneln strax efter Alvik...

/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Även om det skulle bli klart tidigare så finns det väl ännu inte vagnar att köra till Sundbyberg med?Anders Hanquist skrev:Jag har också tyckt att det ser ut att bli klart före 2013. Man har ju börjat bygga hållplatser och hänga tråd. Risken är väl att det hinner bli utsatt för ovidkommande "utsmyckning" innan trafiken ens har startat. Att öppna tidigare till Sundbyberg faller nog på att det inte finns någon vändmöjlighet där.
- Sven Blomberg
Hur många vagnar bhövs det till det? Räcker inte de 6 holländarna?
Medlem nr 266
De (eller rättare sagt de sex ATC-utrustade vagnar som de ersätter på Nockebybanan) räcker till tre tågsätt. Det motsvarar väl en förlängning av linjen med 11,25 minuter enkel resa vid 7½-minuterstrafik. Har inte sett någon tidtabell men jag gissar att man kommer från Alvik till någonstans i trakten av Bällsta bro på den tiden.Sven Blomberg skrev:Hur många vagnar bhövs det till det? Räcker inte de 6 holländarna?
daniel_s skrev:De (eller rättare sagt de sex ATC-utrustade vagnar som de ersätter på Nockebybanan) räcker till tre tågsätt. Det motsvarar väl en förlängning av linjen med 11,25 minuter enkel resa vid 7½-minuterstrafik. Har inte sett någon tidtabell men jag gissar att man kommer från Alvik till någonstans i trakten av Bällsta bro på den tiden.Sven Blomberg skrev:Hur många vagnar bhövs det till det? Räcker inte de 6 holländarna?
Senaste jag såg i ett dokument från SL så var körtiden 17 minuter Alvik - Solna Station, men det kan ju ha ändrats.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Det beror väl på vilken trafik man finner önskvärd?Inge skrev:Framförallt tycker jag att den är låg. Förstår inte varför man gör så vid en helt nyanlagd bana.A32 skrev:Den smala undergången vid hållplatsen och trappan upp mot plattformen för resande mot Alvik
Däremot undrar jag hur man löst tillgängligheten för de som har problem med trappor - finns det möjligtvis en ramp på andra sidan och plankorsning för gående vid hållplatsen?
Om man hade oändligt med utrymme så vore det väl till och med bäst att ha en svänga-vänster-bilfil emellan spårvägsspåren?Inge skrev:Karlsbodavägens lösningar tycker jag också är märkliga, ur säkerhetssypunkt. (Påminner lite om Albrektsvägen i Norrköping.) Jag förstår ju att det man vill undvika är vänstersvängar över spåren. Men en del korsningar blir horribla när båda spårvägsspåren läggs på ena sidan av gatan. Finns ett riktigt anmärkningsvärt exempel några hundra meter norr om den aktuella hållplatsen, med en mittrefug mellan bilfilerna, just för korsningen i uppenbart syfte att få bort vänstersvängarna, samtidigt som det inte finns rimliga möjligheter till säkra U-svängar. Jag tror att det kommer att leda till åtskilliga farliga situationer.
Jag anser att det vore väsentligt bättre att ha spåren i mitten och låta vänstersvängande bilar dela fil med spårvagnarna något hundratal meter före korsningen.
Jag tycker INTE om idén att låta spårvagnarna dela utrymme med vänstersvängande bilar. Det gör i praktiken att mötande spårvagnar inte kan köra samtidigt. Med egna spårvägsspår så blir det automagiskt så att mötande spårvagnar begär kör i signalerna åt varandra (med rätt konstruerad signalstyrning), vilket torde snabba upp trafiken.
Jag tjatar åter igen om sökarringar - spårvägsspåren i mitten och helt förbjudet att korsa spåren (förutom för utryckningsfordon o.s.v.)!
Ytterligare otur att man skrotade ut A30-B30-tågen i Alvikhallen nyss. Eller är det kanske bra att de inte dundrar ut på den ena nybyggda spårvägen efter den andra, och/eller att de inte får fortsätta köra på Nockebybanan i all evighet? (Jag inser förstås att det blir dyrare och dyrare att underhålla dem, och när de skrotades så sparades förhoppningsvis delar för att hålla liv i Lidingöbanans vagnar ett par år till...).daniel_s skrev:De (eller rättare sagt de sex ATC-utrustade vagnar som de ersätter på Nockebybanan) räcker till tre tågsätt. Det motsvarar väl en förlängning av linjen med 11,25 minuter enkel resa vid 7½-minuterstrafik. Har inte sett någon tidtabell men jag gissar att man kommer från Alvik till någonstans i trakten av Bällsta bro på den tiden.Sven Blomberg skrev:Hur många vagnar bhövs det till det? Räcker inte de 6 holländarna?
En bonusfråga gällande vagnar: Hur stor andel av icke-körtiden går till underhåll och hur mycket går till uppställning? Vad kostar det att flytta underhåll till t.ex. nätter?
Det jag tänker på är möjligheten att köra full trafik utanför rusningen med de vagnar som annars bara behövs på nuvarande banor i rusningen. Poängen skulle vara att trimma in allt så att barnsjukdomar är borta när A35 kommer.
Jag kan inte förse dig med några värden här, men jag kan ju påpeka att verkstadsplatserna blir en trång sektor om man gör så.M_M skrev:En bonusfråga gällande vagnar: Hur stor andel av icke-körtiden går till underhåll och hur mycket går till uppställning? Vad kostar det att flytta underhåll till t.ex. nätter?
Det beror väl på vad man skall ha för trafik under spårvägen. Det kostar en del att få till ramper och så på ett bra sätt, speciellt om man skall anpassa efter riktigt tung trafik. Sådan trafik kanske kan komma åt på båda sidor på ett bra sätt ändå.Inge skrev: Framförallt tycker jag att den är låg. Förstår inte varför man gör så vid en helt nyanlagd bana.
/T
Med reservation för tyckfel.
Här kommer ett gäng mobilbilder från idag. (Dessa har även lagts upp på Nordpilen)

Sumpan.

Sumpan. Igen.

Gå runt!

Blivande hållplats vid Bällsta bro, ser det ut som?

Kulbro (kul bro).

Vegetation. Undras varför man inte vågar plantera gräs i spåret också?

Manick. Har säkert någon viktig funktion.

Trevlig plattläggning på plattformarna, tycker jag.

Korsning med Smältvägen.

Rälhögarna minskar...

Rejäl utliggare.

Hållplatsen i Ulvsunda Ind. Omr.

Passagen under Norrbyvägen/Huvudstaleden.

Sumpan.

Sumpan. Igen.

Gå runt!

Blivande hållplats vid Bällsta bro, ser det ut som?

Kulbro (kul bro).

Vegetation. Undras varför man inte vågar plantera gräs i spåret också?

Manick. Har säkert någon viktig funktion.

Trevlig plattläggning på plattformarna, tycker jag.

Korsning med Smältvägen.

Rälhögarna minskar...

Rejäl utliggare.

Hållplatsen i Ulvsunda Ind. Omr.

Passagen under Norrbyvägen/Huvudstaleden.
Senast redigerad av august den tisdag 04 oktober 2011 9:43, redigerad totalt 2 gång.
Tack för bilderna! Visst hade det varit snyggt med gräs på banvallarna, men nu är det SL vi snackar om...
Jag åkte förbi Solna igår och märkte att dom har börjat flytta på vägen. Är det bestämt hur spåret ska gå nu?
Jag åkte förbi Solna igår och märkte att dom har börjat flytta på vägen. Är det bestämt hur spåret ska gå nu?