Spårvägskritik i "Vårt Kungsholmen"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Svar: Spårvägskritik i "Vårt Kungsholmen"

Inlägg av Olle »

Nils Carl Aspenberg skrev:Jag vet inte hur det er i Stockholm, men rundt i Europa er det vanlig å bruke kranbil og løfte vekk biler. Man fester hvert jul og løfter.
Bild

På andra sidan gatan, där bussen syns, går spårvägen i en ringlinje med två fd DDR Gothavagnar medurs. Hämtningen av bilen gick på en minut. De var vana syntes det men inte speciellt varsamma om bilen. Sverige sticker ut lite från andra länder genom att ha lagar som skyddar individen mot myndighetsingripande.

Nedan en äldre bild på samma tema, från Sofia ......

Bild

Ett annat sätt är att bara klampa bilen, och låta ägaren betala böter på stationen innan bilen frigörs. Drabbar även utländska medborgare. Kanske till och med diplomater.

Bild

Och ibland blir bilarna klampade i väntan på att det ska komma en lastbil och hämta dem för borttranssport .....

Bild

:D lle.
Senast redigerad av Olle den måndag 19 september 2011 20:19, redigerad totalt 1 gånger.
:-)lle
LÅ1

Re: Spårvägskritik i "Vårt Kungsholmen"

Inlägg av LÅ1 »

Vad gäller det för regler runt bortforsling av felparkerade bilar? För så där 20 år sedan var det inte så ovanligt här i Stockholm. Men sedan tror jag att det hände något som gjorde att man inte fick eller kunde ta till detta utmärkta vapen för att åstadkomma framkomlighet för bussarna.

Var det kanske så att någon domstol beslutade att bortforslingskostnaden inte fick lämpas över på bilägaren?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Svar: Spårvägskritik i "Vårt Kungsholmen"

Inlägg av Olle »

Det finns att hitta på nätet, exempelvis hade Dagens Nyheter en artikel i ämnet häromsistens.

:Dlle.
:-)lle
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det vore intressant att veta hur många av de bilar som skrotas som faktiskt varit körbara när de forslats bort?

En bonusfråga är om man försökt att även sälja "skrotbilar" och/eller delar av skrotbilarna?

Ja, jag inser att det inte är kommunens uppgift att idka skrothandel, men det vore kanske idé att även sälja vraken om nån vill köpa dem? I Stockholmstrakten är det väl få hempulare/privatpersoner som köper ett vrak att plocka reservdelar av, men längre ut i glesbyggden så är det säkert klart vanligare.
twr

Inlägg av twr »

Traesk skrev:Det ska bli intressant att se hur trafiken på de mest belastade sträckorna fungerar. Jag tänker främst på dessa sträckor (siffrorna anger turtätheter, tagna från rapporten):

Fridhemsplan:
Linje 1: 6 min
Linje 4: 5 min
Linje 5: 5 min
Totalt: 10+12+12=34 spårvagnar per timme och riktning, dvs en spårvagn per ~1.76 minuter och riktning.
Spontant känns inte denna turtäthet helt omöjlig, men med tanke på den ganska så täta trafiken i områden lär det uppstå en del kolonner av spårvagnar. Här måste man nog ha en gemensam hållplats för alla linjer för att underlätta byten. Dock behöver inte hållplatsläget runt Västerbroplan ha gemensamma hållplatslägen, eftersom inga byten i samma riktning kommer ske där. Hållplatsen kan se ut ungefär som idag, med separata lägen för stombussarna.
Ursäkta om jag citerar från en annan tråd, men det här var en bra sammanfattning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar