Spårvägskritik i "Vårt Kungsholmen"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Spårvägskritik i "Vårt Kungsholmen"

Inlägg av Odd »

I veckans nummer av "Vårt Kungaholmen" kan man på sidan 6 läsa en artikel om vad Motormännens riksförbunds VD Maria Spetz tycker om spårvägsplanerna.

I den skriver hon om olämpligheten att använda korsningen Flemminggatan/S:t Eriksgatan tillsammans med spårväg. Det skrivs att hon generellt inte har någonting emot spårvagnar men att man generellt måste korka upp situationen där innan spårväg byggs. Jag kan hålla med om denna del, men anser att det på intet sätt är olösligt. Problemet är ju egentligen inte i korsningen utan dels trängseln vid S:t Eriksbrons fäste, dels P-platserna som finns inom ett kvarter från korsningen. Löser man dessa två saker så har man egentligen inget problem kvar på platsen.

Det jag reagerar på i artikeln är däremot följande:
Det många spårvagnsolyckor som det rapporterats från bland annat Strandvägen, tror Maria Spetz beror på bilisternas och övriga trafikanters ovana.
Jag undrar då: Hur många olyckor har det varit mellan Djurgårdsbron och Nybroplan under det senaste året egentligen, där bil och spårvagn har varit inblandad? En buss körde in i baken på en spårvagn och en bil blev klämd när den försökte hinna före. Det har väl varit nån mer. Är det någon som vet?

Inte för att man borde grundligt utreda de olyckor som faktiskt sker, men man kan dagligen läsa om flera olyckor i trafiken där spårvagnar inte har varit inblandade. Borde man inte oroa sig mer för detta?

Sen är Maria Spetz kritisk till att man från staden verkar ta en hållning för att minska bilismen. Jag trodde i min enfald att just en minskning av biltrafiken är högst angelägen och önskad från många håll, inte minst syns det på att det faktiskt finns trängselavgifter, även om dom är ett skämt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Re: Spårvägskritik i "Vårt Kungsholmen"

Inlägg av LÅ1 »

Länkar:

Interaktiv version av tidningen. Vet inte om denna adress följer tidningen så länge den finns kvar, eller om man alltid kommer till senaste numret. Hittar inga länkar till gamla nummer.

Det finns en positiv insändare också, på sidan 47. (Illustrerad med en gammal spårvagn i Malmös färgsättning, så vitt jag förstår.)

Här finns debatt, eller kommentarsmöjligheter. Och även länkar till tidigare artiklar i ämnet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Erland

Inlägg av Erland »

Odd skrev: - - -
I den skriver hon om olämpligheten att använda korsningen Flemminggatan/S:t Eriksgatan tillsammans med spårväg. Det skrivs att hon generellt inte har någonting emot spårvagnar men att man generellt måste korka upp situationen där innan spårväg byggs. Jag kan hålla med om denna del, men anser att det på intet sätt är olösligt. Problemet är ju egentligen inte i korsningen utan dels trängseln vid S:t Eriksbrons fäste, dels P-platserna som finns inom ett kvarter från korsningen. Löser man dessa två saker så har man egentligen inget problem kvar på platsen.

- - -
Visst är korsningen S:t Eriksgatan/Fleminggatan ett stort problem idag, så det vore intressant att se hur du har tänkt att lösa det och dessutom få få plats med en prioriterad spårvägstrafik genom korsningen. Vilka P-platser ligger inom ett kvarter från korsningen?
heasm

Inlägg av heasm »

Jag vill hävda att förbjuda kantstensparkering på St Eriksgatan (Fridhemsplan-St Eriksplan, ca 900 m) och Fleminggatan (Fridhemsgatan-Kungsbroplan, ca 1100 m) inte bör vara något problem.

Redan idag är det stoppförbud på stora avsnitt av St Eriksgatan under dagtid (efterlevs väl sådär :( ) och gatorna är inte heller tillgängliga för kantstensparkering på rätt stora avsnitt (kollektivtrafikkörfält, övergångsställen och korsningar). Totalt skulle jag tro att det är max 200-300 parkeringsplatser som försvinner (skulle kunna kontrollräkna då jag bor i området, men jag orkar nog inte). OM man behöver ersätta dessa borde det gå att lösa genom att tillåta mer parkering på gatorna runt omkring (t ex ändra till dagstädning, snedparkering där det är möjligt). Man kan också tänka sig något nytt parkeringsgarage, t ex under Stadshagen (när det inte verkar bli någon spårvagnsdepå).

Angöring är däremot ett annat problem, men får man bort parkerade bilar är nog mycket löst.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

En bilintresseorganisation FUD'ar lite stillsamt genom att säga "jag har inte emot spårvagnar, men...". Det är lite som klassikern "jag är inte rasist, men..." eller "jag är inte homofob, men...". De få gånger en sån meningsbyggnad används utan att faktiskt uttrycka det motstånd man påstår sig icke ha är så sällsynta att de borde ställas ut på nån slags litteraturhistoriskt museum.

Det finns säkerligen ett flertal tänkbara lösningar på problemet.

Jag har redan föreslagit sökarringar och tvinga korsande biltrafik ner på Kungsholms Strand och även på Rålambhovsleden.

En högst okonventionell idé som kan vara värt att diskutera är att helt fräckt dela upp vägen i två dubbelriktade halvor, där den västra halvan är för direktresor St. Eriksplan - Drottningholmsvägen och anslutande på västra sidan av St. Eriksgatan, och den östra halvan är till för alla resor som går till/från Flemingsgatan. Galet eller kan det funka?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

M-M, jag reagerade likadant på det där med "men..."
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
heasm

Inlägg av heasm »

Jag räknade kantstensparkeringar när jag cyklade hem idag. Resultat:

St Eriksgatan (St Eriksplan-Fridhemsplan): ca 21 st (varav 6-7 handikapp)
St Eriksgatan (Fridhemsplan-St Eriksplan: ca 30 st
Fleminggatan (Fridhemsgatan-Kungsbroplan): ca 67 st (varav 3-4 handikapp)
Fleminggatan (Kungsbroplan-Fridhemsgatan: ca 80 st

Summa: ca 200 st kantstensparkeringar

Tar man bort dessa så kommer säkert trafiken flyta bättre redan idag (för 1:an och 4:an).
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

heasm skrev:Jag räknade kantstensparkeringar när jag cyklade hem idag. Resultat:

St Eriksgatan (St Eriksplan-Fridhemsplan): ca 21 st (varav 6-7 handikapp)
St Eriksgatan (Fridhemsplan-St Eriksplan: ca 30 st
Fleminggatan (Fridhemsgatan-Kungsbroplan): ca 67 st (varav 3-4 handikapp)
Fleminggatan (Kungsbroplan-Fridhemsgatan: ca 80 st

Summa: ca 200 st kantstensparkeringar

Tar man bort dessa så kommer säkert trafiken flyta bättre redan idag (för 1:an och 4:an).
Naturligtvis skulle trafiken flyta bättre om kantstensparkeringen försvann. Kanske skulle man då kunna bredda cykelbanorna, eller blir det kanske för trångt vid korsningarna?
Tänk om de hade målade cykelkörfält i stället för dagens upphöjda cykelbana. Då hade ju de parkerade bilarna kommet längre åt sidan, t.ex. utanför McDonalds! :roll:

Om man skall vara noga så passerar aldrig St Eriksgatan Fridhemsplan. Men väl Drottningholmsvägen.

Se karta.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Erland skrev:
Odd skrev: - - -

- - -
Visst är korsningen S:t Eriksgatan/Fleminggatan ett stort problem idag, så det vore intressant att se hur du har tänkt att lösa det och dessutom få få plats med en prioriterad spårvägstrafik genom korsningen. Vilka P-platser ligger inom ett kvarter från korsningen?
Dessa p-platser markerade med rött streck:
fhp.jpg
fhp.jpg (191.63 KiB) Visad 1523 gånger
Tas dessa platser bort så går det att anlägga cykelfil, bilfil och kollektivtrafikfil från alla håll genom korsningen. De som behöver stryka på forten är just P-platserna.

Bilisterna kan parkera på sidogatorna och distributionstrafiken kan få egna lastställen inom ett kvarter.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LMR

Inlägg av LMR »

Det som begränsar framkomligheten i korsningen S:t Eriksgatan/Fleminggatan är dels som tidigare framförts parkeringen i området, men också att det i korsningen tillåts vänstersvängar. De vänstersvängande bilarna åker ofta ut i korsningen och blockerar den. Jag vet inte hur tidigare debattörer räknat, men så vitt jag vet så finns det ingen större mängd parkeringsplatser på S:t Eriksgatan, utan de parkerade bilarna utgör nästan helt av felparkeringar.

Det skulle vara modigt av stadsplanerarna om de vågade pröva möjligheten att anlägga grässpårväg i mitten av S:t Eriksgatan (och Drottningholmsvägen) mellan Fleminggatan och Lilla vänsterbron. Utanför McDonnald´s skulle i så fall gatan bestå av trottoar-cykelbana-bilfil-bilfil-spårväg-spårväg-bilfil-bilfil-cykelbana-trottoar. Avlägsnas dagens olagliga parkering borde detta vara möjligt att genomföra.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LMR skrev:Det som begränsar framkomligheten i korsningen S:t Eriksgatan/Fleminggatan är dels som tidigare framförts parkeringen i området, men också att det i korsningen tillåts vänstersvängar. De vänstersvängande bilarna åker ofta ut i korsningen och blockerar den. Jag vet inte hur tidigare debattörer räknat, men så vitt jag vet så finns det ingen större mängd parkeringsplatser på S:t Eriksgatan, utan de parkerade bilarna utgör nästan helt av felparkeringar.
Bortförsel av felparkerade bilar borde kanske kunna hjälpa? (Hur är det, stämmer det att fyrhjulsdrivna bilar är "immuna" mot sådant eftersom de inte säkert går att släpa utan risk att motorn snurras baklänges och då kanske det kan bli dyrt för den som släpar bort bilen - den kan ju stå på plats för att motor och elsysten inkl varningsblinkers tvärdött och ägaren försöker hämta hjälp? )

Hur är rättsläget gällande att köra ut i en korsning och bli stående halvvägs när det är stopp längre fram? Om det hade varit en järnvägskorsning så hade det varit olagligt och bötfällbart, men i vanlig vägtrafik?
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Jag vet inte hur det er i Stockholm, men rundt i Europa er det vanlig å bruke kranbil og løfte vekk biler. Man fester hvert jul og løfter.
twr

Inlägg av twr »

Anta att spårväg 4 byggs ut, samt att Spårväg City ("linje 1" enligt Spårvägsstrategin) byggs ut till Stora Essingen. Behöver de korsa varandra vid "Flemingtorget"? Eller går det att svänga spårvagnar från Fleminggatan till Sankt Eriksgatan? De båda linjerna behöver väl ändå gå gemensamt över Lilla Västerbron? Vilken turtäthet klarar man innan trafiksystemet brakar samman?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

twr skrev:Anta att spårväg 4 byggs ut, samt att Spårväg City ("linje 1" enligt Spårvägsstrategin) byggs ut till Stora Essingen. Behöver de korsa varandra vid "Flemingtorget"? Eller går det att svänga spårvagnar från Fleminggatan till Sankt Eriksgatan? De båda linjerna behöver väl ändå gå gemensamt över Lilla Västerbron? Vilken turtäthet klarar man innan trafiksystemet brakar samman?
Snabbspåret i Göteborg klarar 4 linjer i 8 minuterstrafik utan problem.
Vid Hagakyrkan går det 5 linjer också i 8 minuterstrafik med vissa problem på grund av den otroligt sega signalväxlingen på platsen.
Västra delen av stampgatan har också 4 linjer i 8 minuterstrafik, den allra västraste delen följaktligen 8 linjer i 8 minuterstrafik.

Två linjer borde inte vara något problem om man får med sig signaler e.t.c.

/T
Med reservation för tyckfel.
twr

Inlägg av twr »

2763 skrev:
twr skrev:Anta att spårväg 4 byggs ut, samt att Spårväg City ("linje 1" enligt Spårvägsstrategin) byggs ut till Stora Essingen. Behöver de korsa varandra vid "Flemingtorget"? Eller går det att svänga spårvagnar från Fleminggatan till Sankt Eriksgatan? De båda linjerna behöver väl ändå gå gemensamt över Lilla Västerbron? Vilken turtäthet klarar man innan trafiksystemet brakar samman?
Snabbspåret i Göteborg klarar 4 linjer i 8 minuterstrafik utan problem.
Vid Hagakyrkan går det 5 linjer också i 8 minuterstrafik med vissa problem på grund av den otroligt sega signalväxlingen på platsen.
Västra delen av stampgatan har också 4 linjer i 8 minuterstrafik, den allra västraste delen följaktligen 8 linjer i 8 minuterstrafik.

Två linjer borde inte vara något problem om man får med sig signaler e.t.c.

/T
Vid närmare eftertanke föreslår Spårvägsstrategin även linje 5 Liljeholmen - NKS. Dessutom har vi, åtminstone i entusiasternas skara, ett önskemål om spårväg till Hornsberg. Men det låter betryggande med exemplen från Göteborg.

Frågan kvarstår dock om kurvradien från Fleminggatan till Sankt Eriksgatan. Klarar vi inte den blir det spårväg både på Sankt Eriksgatan och Fridhemsgatan (eller möjligen Mariebergsgatan).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Stombusslinjerna svänger inte i korsningen S:t Eriksgatan X Fleminggatan, utan passerar rakt igenom. Det är säkert en tanke bakom det.
Men båda gatorna är breda så geometriskt borde det inte vara något problem att låta spårvagnslinjerna svänga där. Och i värsta fall så får man ju lägga stopplinjerna för övrig trafik lite tillbakadragna, allså lite före korsningen, om spårvägen måste gena. Men det kan knappast behövas i den korsningen.
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:Stombusslinjerna svänger inte i korsningen S:t Eriksgatan X Fleminggatan, utan passerar rakt igenom. Det är säkert en tanke bakom det.
Men båda gatorna är breda så geometriskt borde det inte vara något problem att låta spårvagnslinjerna svänga där. Och i värsta fall så får man ju lägga stopplinjerna för övrig trafik lite tillbakadragna, allså lite före korsningen, om spårvägen måste gena. Men det kan knappast behövas i den korsningen.
Illustrationen i Spårvägsstrategin visar alla tre linjerna (1, 4, 5) samlade i stråket Sankt Eriksgatan - Drottningholmsvägen - Lilla Västerbron.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

twr skrev:Vid närmare eftertanke föreslår Spårvägsstrategin även linje 5 Liljeholmen - NKS. Dessutom har vi, åtminstone i entusiasternas skara, ett önskemål om spårväg till Hornsberg. Men det låter betryggande med exemplen från Göteborg.
Denna linje 5 får på den här platsen exakt samma körväg som 4, så det är bara en fråga om turtäthet. Vad kan dessa linjer få för turtäthet?
twr skrev:Frågan kvarstår dock om kurvradien från Fleminggatan till Sankt Eriksgatan. Klarar vi inte den blir det spårväg både på Sankt Eriksgatan och Fridhemsgatan (eller möjligen Mariebergsgatan).
Om spåren går mitt i St. Eriksgatan och den uppenbart är motsvarande sex filer bred så vore det märkligt om man inte klarar svängen.

Att bussarna inte svänger där beror antagligen på att bussar tar mer plats än spårvagnar i kurvor, eftersom bussar vanligtvis bara svänger med framhjulen varpå bakdelen "sneddar" och framdelen måste "ta ut" svängen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Att bussarna inte svänger där beror antagligen på att bussar tar mer plats än spårvagnar i kurvor, eftersom bussar vanligtvis bara svänger med framhjulen varpå bakdelen "sneddar" och framdelen måste "ta ut" svängen.
Många ledbussar, har styrning på bakhjulen, bakom leden, så att dessa skall gå i samma spår som hjulen närmast före leden. Hur det är med innerstadens "blåbussar" vet jag inte.
TKO

Inlägg av TKO »

M_M skrev:
twr skrev:Vid närmare eftertanke föreslår Spårvägsstrategin även linje 5 Liljeholmen - NKS. Dessutom har vi, åtminstone i entusiasternas skara, ett önskemål om spårväg till Hornsberg. Men det låter betryggande med exemplen från Göteborg.
Denna linje 5 får på den här platsen exakt samma körväg som 4, så det är bara en fråga om turtäthet. Vad kan dessa linjer få för turtäthet?
twr skrev:Frågan kvarstår dock om kurvradien från Fleminggatan till Sankt Eriksgatan. Klarar vi inte den blir det spårväg både på Sankt Eriksgatan och Fridhemsgatan (eller möjligen Mariebergsgatan).
Om spåren går mitt i St. Eriksgatan och den uppenbart är motsvarande sex filer bred så vore det märkligt om man inte klarar svängen.

Att bussarna inte svänger där beror antagligen på att bussar tar mer plats än spårvagnar i kurvor, eftersom bussar vanligtvis bara svänger med framhjulen varpå bakdelen "sneddar" och framdelen måste "ta ut" svängen.
Bussar "svänger" i betydligt snävare korsningar än St Erik X Fleming så det är helt andra skäl.

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar