Cruising på Sveavägen (Sthlm) i lördags

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Cruising på Sveavägen (Sthlm) i lördags

Inlägg av LÅ1 »

I lördags var det "s k Cruising" på Sveavägen:
Bild

Nu var inte trafiken avstängd för än ca 22:20 så SL borde angivit "framkomlighetsproblem" i stället!

Publiken var månghövdad
Bild

Och några driftiga personer ordnade med egna läktare! (Obsevera grillen på baklemmen/lyften)
Bild

Här följer några bilder utan kommentarer
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Zill

Re: Cruising på Sveavägen (Sthlm) i lördags

Inlägg av Zill »

LÅ1 skrev:I lördags var det "s k Cruising" på Sveavägen:
Bild
Fina bilar! Fina bilder.

Fast tråkigt att se s k Confederate Navy Jack (en flagga som sydstaterna använde under USAs inbördeskrig och numera anses som the flag of the Confederacy, nedan) i denna bild.

OBS! Ingen kritik menas mot Dig eller Dina bilder!

Wikipedias Flags of the Confederate States of America:
What is usually called "The Confederate Flag" or "The Confederate Battle Flag" (actually the Navy Jack as explained above) is still a widely-recognized symbol. The display of the flag is a controversial and very emotional issue, generally because of disagreement over exactly what it symbolizes. To many in the US South it is simply a symbol of their heritage and pride in their ancestors who held out during years of war under terrible odds and sacrifice. Others see it as a symbol of the institution of slavery, or of the Jim Crow laws established by the many Southern states enforcing racial segregation within their borders for almost a century later. The Confederate battle flag is a controversial symbol in contemporary American politics. Because of its link to slavery and because Southern opponents of the Civil Rights Movement, the Ku Klux Klan, American neo-Nazis, and other white supremacists have used the flag as a symbol for their causes, many Americans, particularly African Americans, consider it a racist symbol akin to the Nazi swastika.
Bild
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Att den flaggan hade så kontroversiell innebörd hade jag ingen aning om! Visste att den symboliserade sydstarterna i amerikanska inbördeskriget, men jag har inte reflekterat över att det skulle kunna finnas några ideologaska tankar förknippade med den. Jag är nog inte ensam om det?

Hittade ett par svenska diskussioner om det!

Nerikes Allehandas webbplats och påFlaschback.
Zill

Inlägg av Zill »

LÅ1 skrev:Att den flaggan hade så kontroversiell innebörd hade jag ingen aning om! Visste att den symboliserade sydstarterna i amerikanska inbördeskriget, men jag har inte reflekterat över att det skulle kunna finnas några ideologaska tankar förknippade med den. Jag är nog inte ensam om det?

Hittade ett par svenska diskussioner om det!

Nerikes Allehandas webbplats och påFlaschback.
Många personer som inte är bosatta i USA vet inte att denna flagga har stort betydande i USA för vissa personer.

Den visas ju ofta i USAs TV serier, och i film, men bakrunden förklaras oftast inte.

AnkdammsmanFlaschback förklarade det ganska bra:
Kortfattat kan man säga att den är både en kulturell och en rasistisk symbol, vilket gör det ännu mer komplicerat.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

På lördag kväll är det dags igen! Om det intresserar någon! Det är ju varken bussar eller spårvagnar! :wink:
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Lördag den 12 augusti... :shock: :roll: :oops:
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Skulle man inte kunna övertyga SL och operatören av innerstadens busstrafik (BussLink?) att tursätta linje 52 (är det väl som går hela Sveavägen) med veteranbussar en sådan här kväll? Eller är det för kreativt?

Spårvägsmuseet har bussar, SSS har bussar..... Tänk er H23, H24, H30, H32, H34.......

Något för cruisingarrangörerna att tänka på till nästa år, kanske?

//Lars S
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

påminner mig on den underbara bussen som KTH hade på en qarnerval

en "Cabbad" SL buss av äldre sort men utklädda kthare
stor banderoll bakpå:

"RAGGA KOLLEKTIVT!"

http://www.bally.se/billankar.html

den jag såg var dock röd...

EDITÖ:suck, fredag

-dan
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M224 skrev:Lördag den 12 augusti... :shock: :roll: :oops:
Ja! Skulle skrivit datum! :oops:

För mer info, Googla med följande tre ord: Cruising Sveavägen 2007

EDIT:
Oops! Det är den 11 augusti! (Försökte du luras M224? Du lyckades en stund! :wink: )
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I kväll (och tidig natt) är det dags igen! (Se programpunkten kl. 18.00) Men ingen info på SLs hemsida om problem för linje 59! 2006 annonserade man ut det, åtminstone på hållplatserna, se första bilden i detta inlägg.

Men de flesta fordon här tar ju för få passagerare för att vara intressanta för de som hänger på detta forum? Eller?

Det tycks även bli moped-cruising!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Vi får väl putsa på Putte och dra en repa ...kunde ju va nått

http://www.sparvagssallskapet.se/vagnha ... php?id=105

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:Vi får väl putsa på Putte och dra en repa ...kunde ju va nått

Stefan
Ja, sådana bilar görs inte längre! Får lasta 650 kg har jag för mig. Nya bilar av liknande sort tar väl inte hälften?
Nu menar skåbil, med lastutrymmet innanför karossen! Och som i princip inte är större än en vanlig personbil.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:Vi får väl putsa på Putte och dra en repa ...kunde ju va nått

Stefan
Du var inte där med Putte i går, så vitt jag kunde se! :)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Putte är väl ingen cruisingbil direkt; SSS har andra fordon som passar bättre... :cheesygrin:

Ska bli kul att se i morgon hur 515:s hållplatsstolpe vid Odenplan har klarat sig. Den brukar vara i farozonen vid den här övningen, men den finns kanske ändå inte kvar längre?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Putte är väl ingen cruisingbil direkt; SSS har andra fordon som passar bättre... :cheesygrin:

Ska bli kul att se i morgon hur 515:s hållplatsstolpe vid Odenplan har klarat sig. Den brukar vara i farozonen vid den här övningen, men den finns kanske ändå inte kvar längre?
Det förekommer alla typer av fordon på denna tillställning. Den skulle inte bli utbuad! :)

Vad brukar hända vid Odenplan?

Nu har ju SL dragit ner på trafiken i sommar, så det var inte många turer på linje 59 som blev försenade, och om jag i efterhand förstått störningsinfon på sl.se rätt så ställdes ingen trafik in. (Värre var det nog på Söder denna kväll!)
Polisen dirigerade trafiken vid Sveavägen X Odengatan så att bilarna inte släpptes in i korsningen om de inte fick plats på andra sidan densamma. Detta hjälpte nog 4:an m.fl. att hålla tidtabellen! Övriga trafikljus mellan Kungsgatan och Odengatan blinkade gult!

Så några bilder från i år.

Bild

Bild

Bild
Grabben hade sin egen badbalja med sig! (Mooningen i bakgrunden råkade passera just när jag tog bilden och var inte huvudmotivet!)

Bild
Bilen i förgrunden har tydligen en tiger i tanken, enligt klistermärket!
I bakgrunden, i det som jag kallar balvagn, bakom en John Deere, hade man kräftskiva! (Ekipaget var parkerat!)
Användarens profilbild
Magnus_J
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

Det mesta var ju omlagt och indraget den helgen.
Det är SL och operatörerna i samverkan som lägger upp det och i realiteten Trafikledningen om det kör till sig akut.

orsaken till att man lägger det tidigare än det drar igång är väl många, men tidsplaner sällan är att lita på då viss uppsluppen spontanitet kan förekomma.
sen är det ju bra att få bort alla bussar i tid. man vill inte ha dem sittande i flera timmar heller. vissa har ju ändå missat omläggningar och kört in i fel områden.
bla en vid Segels torg som folk hoppade in taket på för nåt år sen.

sen kan man ju diskutera om det är realistiskt att ha Crusing, midnattslopp, Kulturvecka, Ung08 festival, Wells på skansen, Reggie festival osv. på samma kväll och begära att busstrafiken skall gå i tid.

ytterligare som ställde till det var väl när Polisen stängde av Hamngatan under tårgasattentatet i kungsan.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I morgon (6/8 2011) är det dags igen. Om man inte är helt utslagen efter att beskådat prideparaden så kan man på kvällen gå upp och ner utmed Sveavägen. (Ja, man kan stå eller sitta på lämplig plats också, bilarna defilerar ju förbi.) Fordonsfloran är varierande.
Busslinje 59 har ingen chans efter ca kl. 19 skulle jag tro.
LÅ1

Re:

Inlägg av LÅ1 »

Lars Stegenius skrev:Skulle man inte kunna övertyga SL och operatören av innerstadens busstrafik (BussLink?) att tursätta linje 52 (är det väl som går hela Sveavägen) med veteranbussar en sådan här kväll? Eller är det för kreativt?

Spårvägsmuseet har bussar, SSS har bussar..... Tänk er H23, H24, H30, H32, H34.......

//Lars S
(Ett gammalt citat, jag vet.)

När jag googlade "cruising sveavägen 2011" så hittade jag denna postning med en buss som visas upp. Ser ut att vara i det skick som den hittades någon stans. Bloggposten är förmodligen är från 2009.
BSB101

Re: Re:

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:
Lars Stegenius skrev:Skulle man inte kunna övertyga SL och operatören av innerstadens busstrafik (BussLink?) att tursätta linje 52 (är det väl som går hela Sveavägen) med veteranbussar en sådan här kväll? Eller är det för kreativt?

//Lars S
(Ett gammalt citat, jag vet.)

När jag googlade "cruising sveavägen 2011" så hittade jag denna postning med en buss som visas upp. Ser ut att vara i det skick som den hittades någon stans. Bloggposten är förmodligen är från 2009.
Att köra ordinarie linjer med veteranbussar som med största sannolikhet inte uppfyller dagens krav på tillgänglighet är nog inte så smart. Iaf inte om kollektivtrafken nu ska vara tillgänglig för alla.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Ordinarie linje eller inte, the 4000 (tråd, tråd) var tillbaks på brottsplatsen. Den rullar alltså än, och såg väl inte ut att vara i värst skick heller i sammanhanget ;-)

Tack för förvarningen LÅ1, jag brukar alltid se dessa inlägg i efterhand och i övrigt är det tyst om detta. Men i år hann jag dit! /m
Låst