Färgen på de nya city spårvagnarna...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Inlägg av Sven Blomberg »

Det låter ju vettigt. Men den första leveransen av A35:or räcker väl bara till nya tvärbanan, så det blir väl troligtvis mer än ett par år A34 skall trafikera Spårväg City.
Medlem nr 266
haddock11

Inlägg av haddock11 »

Aha... okej...hm... tänkte inte på det.
Men - OM - beroende på hur besluten tas, man bygger Spårväg City till "bara" Frihamnen som det har pratats om som etapp "2b"... då kommer man ju även där att behöva några ytterligare vagnar..(?) Sätter dom igång efter nyår som sagt och kör så bör man ju hinna det på två år(?)
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Om nu inge ändrat på detta på senare tid, så är det ju faktiskt så att det beställdes 10 vagnar till Norrköping. Av dessa tio, överläts produktionsplatserna 4-9 på Stockholm och Stockholms beställning blir produktionsplats 11-16 i denna lilla serie på 16 vagnar. Alla ska ha samma specifikation, pga pris och en del andra rent praktiska saker. Att vagnarna i en framtid kan komma att hamna i Norrköping alla 16, är ju egentligen bara en konsekvens av att Stockholm inte ska ha dem kvar efter några år och de är lämpligt nog helt anpassade till spårvägen i Norrköping. Foliering, är ju inget som tar speciellt lång tid att utföra och är inte heller speciellt svårt att ta bort heller. Dock utförs ju detta av speciella firmor, så detta kan säkert göras parallellt med att man skruvar i och ur biljettmaskiner, radioutrustning och en del annat smått o gott.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Det verkar som om planerna ändrats lite eftersom Stockholms vagnar tydligen inte kommer att levereras förrän med början i november. Detta beror väl troligtvis på att man inte vill äventyra trafiken till Djurgården under högsäsong. Men det är ju "bara" Frankfurt som "drabbas" av att det.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Sven Blomberg skrev:Det verkar som om planerna ändrats lite eftersom Stockholms vagnar tydligen inte kommer att levereras förrän med början i november. Detta beror väl troligtvis på att man inte vill äventyra trafiken till Djurgården under högsäsong. Men det är ju "bara" Frankfurt som "drabbas" av att det.
Tror inte alls det ändrats, tycker detta följer ursprunglig plan rätt bra, men med nått års förskjutning av kända orsaker.
Man har väl industrisemester även i Tyskland och sen ska de väl kanske byggas nått åt andra köpare också, ibland.
Kanske snart läge inse att Sthlm inte är värdens medelpunkt och att allt liksom inte läggs tillrätta för en lite futtig spårväg uppe i norr.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Varför detta motsatsförhållande mellan Norrköping och Stockholm? Jag tror inte det existerar annat än i ditt huvud ibland. Jag tror du missuppfattar mig. Jag trodde inte att det skulle bli 3 månaders upphåll mellan produktionsplats 3 och 4, utan att leveranserna till Norrköping skulle fortsätta till dess alla 10 var levererade. Sedan i november skulle Stockholms vagnar komma. Hur du kan tolka det som att jag tycker att "Stockholm är världens medelpunkt", kan jag inte förstå. Jag kan dessutom tillägga att jag bor betydligt närmare Norrköping än Stockholm, 8 mil mot 12. Så jag skulle vara glad om du undvek att bekylla mig att bara tänka Stockholm.
Medlem nr 266
haddock11

Inlägg av haddock11 »

av Anknöwn » lör 23 jul, 2011 12:58
Mr.Tramway skrev:
Smaksaker kan man väl säga, om detta ämne . Men svart och någon "biltema" glittertejp remsa - usch. Svart = smuts, död, trist osv. Absolut inget för spårväg. Blå, gul, röd osv. och kanske stiliserade SS-logga typ SSLidJ vid dörrarna. Till och med "snusbrunt" är att föredra hellre än nuvarande. Eller helt enkelt vänd på färgerna tex. på tunnelbana, stombuss - vit huvudfärg och blå ränder istället. Nu när de ej ännu har anlänt annat än hyrvagnarna, kan man ändra sig!

Personligen är jag absolut gentemot helreklam tex. typ SvD på svart botten. Men nu finns ju en vagn iaf. med SvD med svart text på vitt tom. detta ser bättre ut. Var och en kan kolla på tex. vagn 333 (ex.Göteborgs-mustang) olika reklamfärgsättningar den har haft. Okej, alla har inte varit precis toppen, men ändå. Bort med nuvarande färgen säger jag.

Färgen kommer att försvinna i och med att de 6 nya vagnarna (A34) som SL har beställt, kommer att få den mer ursprungliga färgen som på t ex. tvärbanan (dvs med blåa och vita inslag).
Är det någon som vet något om hur det egentligen att se ut med färgerna på A34, typ skiss, ritning, bild/grafik - ja nånting. Det är ju inte så lätt att få till det kanske? Och något som sedan följs av samma (eller annorlunda) på A35:orna?
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inslag om färgen på Stockholms spårvagnar:

http://svtplay.se/v/2493561/fargbyte_pa_sparvagnar

Skall vi tro på att de nya vagnarna blir "Spårvägsblå" som påstås i inslaget?
Medlem nr 266
haddock11

Inlägg av haddock11 »

Ja nu tycker jag det hänger tre förslag i luften, tre o ett halvt kanske: Som A32 Tvärbanan, som A30 nuv. Lidingöbanan (likt stombussar och tunnelbanevagnar modell äldre) eller "Stockholmsblå" som A31, A24 m.fl. (frågan då också om det blir helfärg eller den ljusa beige(?) nyansen på övre halvan?)
purre57

Inlägg av purre57 »

218 skrev:Självklart är Stockholms spårvägsfärg blå och vit så nu har vi kanske i alla fall fått något nytt att kämpa för! Men desto trevligare att våra gamla kämpar ser ut som de ska!
218
Håller med 218, sön 22 aug, 2010 9:58:
Det ska varken vara svart/gult, grön/vitt eller gul/rött/blått!
Naturligtvis ska det i sann stockholmsk anda vara blå/vita spårvagnsfärger... ;-)
Det finns tre sorters folk, de som kan räkna, och de som inte kan...
JohanB

Inlägg av JohanB »

Oavsett vilken färgsättning som väljs för de nya A34 så borde den väl också rimligen överföras till A32 och sedermera A35. Det här med att ha en färgsättning per vagnstyp (jmfr Cx, C20, X60 osv) är ju fånigt. Tänk om vi skulle ha det så på bussarna (ok, vi har väl det delvis eftersom några är blå men ändå).
Användarens profilbild
Hasse Hagberg

Inlägg av Hasse Hagberg »

Hur kunde SL komma på idén att utlysa en färgsättningsomröstning, då 7:an blev spårvagn?

Äntligen blir det ordning på torpet. Tack Björn Sylwan för det.
haddock11

Inlägg av haddock11 »

Ja, det var löjligt att ha en tävling, dessutom så dåliga alternativ. Frågan är till hur många detta nådde ut (via webbplatsen..) och hur många som intresserade sig för det..... Tänk om svart/guldspårvagnar i hela innerstan och hela tvärbanesystemet...aghhh
Nä, jag säger det samma, tillbaka till ordningen! Bra!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Tävlingsfärgerna var ju aldrig tänkt som något permanent, om jag förstått det rätt. Snarare en del i marknadsföringen. Och 1:a generationen vagnar på Spårväg City var ju inte tänkta att gå på den banan så här länge.
Även om jag också tycker att spårvagnar i Stockholm skall vara blåa så tycker jag ändå att de bruna vagnarna är stiliga på något sätt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jag hade nog tyckt det var snyggt om spårvagnarna hade varit målade i svart. Nu blev det ju inte så, utan en mörk nyans av brunt. Jämför SJ-s Rc-lok. Det är svart det!

Men samtidigt tycker jag att "snyggt" inte är viktigast, utan "användarpraktiskt". Och då är det bra om folk känner igen sig i trafiken. Dock tycker jag blåbuss-blått hade varit bättre än A32-vitblått... Med blåbussblått kan det nämligen finnas folk som fattar att detta är ett led i förbättringen av innerstadstrafiken, där de mest trafikerade (och förhoppningsvis i framtiden någon gång även snabbare) linjerna är blå och de mindre trafikerade och lite mer lokala linjerna är röda.

Men det är ju bara min åsikt.
Professionell tyckare
haddock11

Inlägg av haddock11 »

Håller med Kantorn. Blåbussblått rimmar med att det är stomlinjer, ja som förhoppningsvis senare/snart konverteras till spårväg. En gång sa man väl om stomlinjerna "tänk spårväg, åk buss" eller nått sånt:)
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Håller inte med om att det skulle vara bra med en färgsättning som signalerar "tänk obekväm och långsam buss, kör spårvagn"
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Jag håller med Kantorn. En färgsättning som signalerar att "här kommer SL."
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

AdrianLangemar skrev:Håller inte med om att det skulle vara bra med en färgsättning som signalerar "tänk obekväm och långsam buss, kör spårvagn"
Jag förstår dig, Adrian. Men jag tänker snarare på att spårvägslinjerna ska utvecklas i innerstaden, så det inte går en enda blå buss därstädes. Därför förknippas de snarare med de snabba bussarna som går i "ytterstad" och förort. Och så kan man glömma ett av SL:s (enligt min mening) största fiaskon - det där de fick de mest frekventa busslinjerna att gå långsammare än förut istället för (som utlovat) snabbare.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Men, om man skall tro inslaget i SVT ABC, skall det bli den "gamla" klassiska blå spårvagnsfärgen.
Medlem nr 266
Skriv svar