Färgen på de nya city spårvagnarna...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224

Färgen på de nya city spårvagnarna...

Inlägg av M224 »

Är det verkligen så jäkla smart med svarta vagnar i ett land som är mörkt nästan 4-5 månader om året? Hur tusan skall folk kunna upptäcka dessa svarta vagnar en beckmörk novemberkväll? De kommer ju knappt att synas framifrån.

Gult är den färg som absolut flest människor lägger märke till (det är därför som taxi-bilarna är gula i New York, arbetsfordon brukar vara gula etc). Jag tycker att gult hade varit en trevlig färg på spårvagnarna. Visst det har inget med Stockholms tidigare spårvagnshistoria men jag var inte med på den tiden så jag bryr mig inte om nostalgi. När jag var i Budapest så tyckte jag att deras gula spårvagnar var mycket snygga och trevliga. Speciellt de nya gjorde sig bra i helt gult.
SouthernCross88au

Re: Färgen på de nya city spårvagnarna...

Inlägg av SouthernCross88au »

M224 skrev:Är det verkligen så jäkla smart med svarta vagnar i ett land som är mörkt nästan 4-5 månader om året? Hur tusan skall folk kunna upptäcka dessa svarta vagnar en beckmörk novemberkväll? De kommer ju knappt att synas framifrån.

Gult är den färg som absolut flest människor lägger märke till (det är därför som taxi-bilarna är gula i New York, arbetsfordon brukar vara gula etc). Jag tycker att gult hade varit en trevlig färg på spårvagnarna. Visst det har inget med Stockholms tidigare spårvagnshistoria men jag var inte med på den tiden så jag bryr mig inte om nostalgi. När jag var i Budapest så tyckte jag att deras gula spårvagnar var mycket snygga och trevliga. Speciellt de nya gjorde sig bra i helt gult.
Svart blir nog bra. Väldigt fin guldrand också. När det är mörkt ute kommer innebelysningen att vara tänd och strålkastarna också. Jag är säker på att den kommer synas bra. Nu glädjer vi oss åt våra nya spårvagnar istället för att få den typiska svenska "klago-sjukan". :D
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Jag tror inte att våra årstider kommer vara ett problem för svarta spårvagnar. Stadsmiljön i dag är ju så upplyst av gatubelysning mm, dessutom har spårvagnarna så stora glasytor att dom kommer att synas tack vare innerbelysningen. De ljusa dörrpartierna kommer att göra sitt.

Tvärt om, det kommer att bli maffigt att se dessa vagnar när snön har lagt sig över stan!
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Japp jag hoppas att det kommer att lysa på bra i dem. :)

Hur som helst så är det jäkligt trevligt med spårvagnar av modern karaktär i huvudstaden igen.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 6:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Men hur jävla fult är det inte med vita dörrar på en annnan läkcert målad vagn?

Håller med Johan. Vagnens utseende bekräftar iallafall SL:s konsekventa linje att aldrig vara konsekventa.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

De vita dörrarna har säkerligen tillkommit för att de ska uppmärksammas bättre. SJ:s svarta vagnar var förut helsvarta men fick senare en vit bård runt dörrarna. Tydligen var det svårare att hitta dörrarna om allt var helsvart. De vita dörrarna är således ingen "designpryl" utan en eftergift åt det praktiska.
218

Inlägg av 218 »

Ja, och händer det någon trafikolycka på spårvägen så har man snabbt öppnat upp med designen för att vagnarna hos allmänheten skall få öknamnet "Likkistorna"! Onödigt dumt att utsätta sig för något sådant! En annan dumhet som kunde konstateras på invigningsdagen var konstruktionen av den suveräna cykelbanan Norrmalmstorg-Nybroplan där fotgängarna inte observerade att trottoaren för gående tog slut, och att man skulle fortsätta genom parken istället, utan glatt flanerade vidare bland cyklisterna. Mängder med tillbud på den korta stund jag såg det. Lär man snabbt få ändra på!

Självklart är Stockholms spårvägsfärg blå och vit så nu har vi kanske i alla fall fått något nytt att kämpa för! Men desto trevligare att våra gamla kämpar ser ut som de ska!
Tänk en helsvart 521 med vita dörrar (huga)! :shock:

218
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Säger som man ibland brukar göra efter Melodifestivalen och liknande, fast i detta fall blir det "fel färg vann".

Av dom designförslag som presenterades tycker jag detta var det sämsta. Jag hade hellre sett att man använt Stockholms klassiska spårvagnsfärg alltså ljusblått eller samma som stombussarna fast i lite ljusare nyans.
Eller varför inte använda det designprogram man redan hade på A32? Hoppas detta inte blir permanent färg för framtida "nya" spårvagnar.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det vinnande förslaget "Det nya svarta" såg anorlunda ut än det som genomförts!

Minst tre avvikelser:
1. Vita dörrar.
2. Mycket bredare guldränder på sidorna
3. Stadssiluetten har försvunnit

Se de tre förslagen här!

Stadssiluetten var ju snygg, synd att den togs bort.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Det börjar likna för mycket Melodifestival-gnället här vad gäller färgsättningen - t o m skyller på SL för färgen när det är de som röstade som valde färgen - röstade inte ni som skriver här?

Men å andra sidan kommer jag ihåg hur vissa klagade när stombussarna kom - "Bussar ska inte vara blåa" var en vanlig kommentar. Själv tycker jag att den färg som spårvagnarna fick är helt OK - vi får se vad som händer när de "riktiga" vagnarna kommer om man tar en annan färg eller.

Och det är INTE bara för att jag är AIK:are som jag gillar färgen - själv var jag livrädd att man skulle välja den "mesiga" vattenmotivet - då hade jag verkligen bojkottat spårvagnarna. :mrgreen:
Bernt

Inlägg av Bernt »

Den glädjande dagen blev solkad av tankar på död och begravning. Vi har fått ett nytt öknamn på Spårväg City efter "NK-Express" - Liktåget. Hur många likkistor får det rum i en modern ledspårvagn undras? Jag har för mig att det någon gång historiskt har funnits spårvagnar i tjänst för denna dyrtra uppgift med begravningsdrapering . Jag håller helt med Johan:
Först jobbar SL stenhårt i många år för att (någorlunda) konsekvent få blå bussar på stomlinjerna och så öppnas den 5e stomlinjen i innerstan och då plojar SL bort sitt "stomsignum" med en kitschig "likvagn" och spelar bort korten igen i jakt på "nyhetseffekter". Kan bara inte begripa denna inkonsekvens och fattar inte vad SL försöker uppnå?
SL är ett misch-masch när det t ex gäller linjenummer, profilering, marknadsföring och detta med färgsättning. Hur kunde man? OK, det var tävling, men...
Vem tog fram alternativen? "25-åringar på snoriga reklambyråer" som Johan skriver?
Hur många röstade? Sponsrade röster från Stockholms Handelskammare som förvisso hade sorg denna dag?
Men allvarligt talat är detta med profilering ingen skitfråga som ska kunna styras av organiserad röstbombardering eller tillfälligt tyckande "på gatan". Svart är en icke-färg som har lågt uppmärksamhetsvärde exempelvis en gråmulen novemberkväll. Andra städer har genomtänkta strategier för dessa frågor. Varför tror ni annars att man anlitade Pininfarina för att formge Zürich läckra Cobra-vagnar eller de franska nya spårvägsstädernas liknande professionella inställning?
Jag funderar på att öppna en Facebook-sida med upprop för att måla om vagnarna eller åtminstone inte måla kommande vagnar på detta - i ordets sanna bemärkelse - makabra sätt.
Traesk

Inlägg av Traesk »

Johan Eriksson skrev:Först jobbar SL stenhårt i många år för att (någorlunda) konsekvent få blå bussar på stomlinjerna och så öppnas den 5e stomlinjen i innerstan och då plojar SL bort sitt "stomsignum" med en kitschig "likvagn" och spelar bort korten igen i jakt på "nyhetseffekter". Kan bara inte begripa denna inkonsekvens och fattar inte vad SL försöker uppnå?
Håller helt med. När man äntligen börjat få allmänheten att förstå att en blåbuss är en stomlinje och de andra bussarna är vanliga busslinjer så väljer man att förvirra istället för att jobba vidare med en inarbetat koncept! Visserligen säger det lite sig självt att en spårvagn är en stomlinje i och med att den faktiskt är spårvägifierad, men ändå! Kanske att man kunde ha en egen färg för spårvagnar när man väl har ett antal linjer, men nu har man ju bara en enda...

Nåja, vi ska vara glada för att spårvagnen finns, nu bär det av mot stan, jag ska också titta på vagnarna! ;)
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Bernt skrev:Jag har för mig att det någon gång historiskt har funnits spårvagnar i tjänst för denna dyrtra uppgift med begravningsdrapering .
Under 1920-talet fanns ett kort stickspår till Norra Begravningsplatsen i Norrköping (då som nu stadens största). Det verkar dock olkart hur, när och till vad detta användes.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Men Patrick, tycker du inte att vagnarna borde haft gula dörrar i stället för vita :D Svart, Guld, och Gult är det många som gillar ihop.

HS
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Henrik Schütz skrev:Men Patrick, tycker du inte att vagnarna borde haft gula dörrar i stället för vita :D Svart, Guld, och Gult är det många som gillar ihop.

HS
Jovisst - eller varför inte ha även dessa guldfärgade? Men å andra sidan AIK:s fotboll har ju vita byxor, så helt fel är det ju inte! :cheesygrin:
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

LÅ1 skrev:Det vinnande förslaget "Det nya svarta" såg anorlunda ut än det som genomförts!

Minst tre avvikelser:
1. Vita dörrar.
2. Mycket bredare guldränder på sidorna
3. Stadssiluetten har försvunnit

Se de tre förslagen här!

Stadssiluetten var ju snygg, synd att den togs bort.
Och var hittar man resultatet av tävlingen som allmänheten fick delta i, dvs vilka vann vad?
/a32 :?:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Traesk

Inlägg av Traesk »

Jag noterade idag att man satt upp nya geografiska kartor på diverse ställen, bland annat på spårvagnshållplatserna. Blåbussarna har fått en mörkare blå färg än innan, och hållplatserna på linje 7 markeras på samma sätt som lokalbanornas, förutom att det är ett "S"! ;) Och så har man missat att sätta ut namnet på ändstationen Sergels torg (och alla de andra hållplatserna utom Waldemarsudde...) :)

Spårtrafikkartorna har ännu inte ändrats vad jag har sett.

Och en sak... spårvagnshållplatserna har inga namn!!! Ingenstans på hållplatsen finns det skrivet vad hållplatsen heter! Jag antar att detta kommer upp, annars vore det ju konstigt! Och ännu finns inga tidtabeller för 7:an på hållplatserna.
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Traesk skrev:Jag noterade idag att man satt upp nya geografiska kartor på diverse ställen, bland annat på spårvagnshållplatserna. Blåbussarna har fått en mörkare blå färg än innan, och hållplatserna på linje 7 markeras på samma sätt som lokalbanornas, förutom att det är ett "S"! ;) Och så har man missat att sätta ut namnet på ändstationen Sergels torg (och alla de andra hållplatserna utom Waldemarsudde...) :)

Spårtrafikkartorna har ännu inte ändrats vad jag har sett.

Och en sak... spårvagnshållplatserna har inga namn!!! Ingenstans på hållplatsen finns det skrivet vad hållplatsen heter! Jag antar att detta kommer upp, annars vore det ju konstigt! Och ännu finns inga tidtabeller för 7:an på hållplatserna.
Att tidtabellerna inte är uppe ännu kan ju bero på att det är ingen ordinarie trafik fören imorgon, det är ju bara trafik mellan 11 - 18 idag, tidtabeller idag skulle bara förvirra - tror att man byter efter trafikdagens slut vad gäller de trafikslag som får nya tider fr o m imorgon.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Det är märkligt detta. Vi har suttit här på forumet och varit irriterade över Lasse Dahlbergs malande om "NK-Expressen". Sedan hinner inte trafiken mer än köra igång gratisåkandet förrän man här på SSS-Forum myntar betydligt sämre öknamn. Har ni sett vagnarna? De anspelar inte i någon form på döden som jag ser det. Stockholmare, gläd er. Det är en glädjens dag på fler sätt.
Medlem nr 266
Skriv svar