
SL använder projektnamnen i trafiken.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
Jämförelsevis har jag aldrig någonsin hört någon säga nåt i stil med att de ska "ta nästa Roslagsbana" till Kårsta, då de "missat den förra Roslagsbanan". 

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
Men "sista roslagsbanan" har i alla fall jag hört ett gäng gånger...Verspieder skrev:Jämförelsevis har jag aldrig någonsin hört någon säga nåt i stil med att de ska "ta nästa Roslagsbana" till Kårsta, då de "missat den förra Roslagsbanan".
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
Det är okej... om det var sista avgången från Rimbo 1981 som åsyftades.daniel_s skrev:Men "sista roslagsbanan" har i alla fall jag hört ett gäng gånger...Verspieder skrev:Jämförelsevis har jag aldrig någonsin hört någon säga nåt i stil med att de ska "ta nästa Roslagsbana" till Kårsta, då de "missat den förra Roslagsbanan".

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
Om informationssystemet är så komplext att det inte med enkelhet kan uppdateras vid tidtabellsskiften med den information som kommer från hastus eller liknande program är det antingen från tiden kring 1991 eller felkonstruerat. Däremot kan skulle jag kunna tänka mig att man sadedaniel_s skrev:Det där är ju lite självmotsägande, jag förstår inte riktigt varför spårvagnens linjenummer skulle redovisas i tunnelbanans utrop medan tunnelbanelinjen skulle annonseras med sitt namn i spårvagnens utrop.
Jag brukar tänka så här: I information som byts ut ofta (t ex tidtabeller) är det viktigt med detaljrikedomen, där bör linjenumren användas. Men i information som skall vara likadan under en lång tid, till exempel målade skyltar och inspelade utrop, kan det vara bättre att generalisera informationen så att den inte behöver ändras i första taget. När Tvärbanan förlängs kommer den sannolikt att trafikeras av flera olika linjer, och har man då målat och spelat in "linje 22" på en massa olika ställen så blir det en massa att ändra. Då passar det bättre med "Tvärbanan".
"Nästa Alvik, byte till lokalbana mot Sundbyberg, Solna, Nockeby, Liljeholmen, Sickla" på tunnelbanetågen och
"Nästa Alvik, byte till tunnelbana mot Vällingby Strand och T-Centralen samt till lokalbana mot Sundbyberg, Solna, Liljeholmen, Sickla ändstation för samtliga resenärer" på Nockebyvagnarnas utrop.
Lokalbana kan givetvis bytas ut mot det som passar SL informationsavdelning bäst vid tillfället, men det är väl det begrepp som gäller just nu.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
Så här ser det väl ut? Komplicerat är bara förnamnet:
SL:s beteckning på kartor med mera - trafikslag/bana - fordon - juridisk status - linjenummer
J - Trafikverkets järnvägar - pendeltåg - järnväg - 35. 36, 37
T - Tunnelbanan - tunnelbanetåg - tunnelbana (specialfall av spårväg) - 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19
L - Roslagsbanan - tåg - järnväg - 27, 28, 29
L - Saltsjöbanan - tåg - järnväg - 25, 26
L - Lidingöbanan - spårvagn - spårväg (järnväg till och med 28 februari 2009) - 21
L - Tvärbanan - spårvagn - spårväg - 22
L - Nockebybanan - spårvagn - spårväg - 12
S - Spårväg City - spårvagn - spårväg - 7
Edit: Endast spårvagnar på Lidingöbanan.
SL:s beteckning på kartor med mera - trafikslag/bana - fordon - juridisk status - linjenummer
J - Trafikverkets järnvägar - pendeltåg - järnväg - 35. 36, 37
T - Tunnelbanan - tunnelbanetåg - tunnelbana (specialfall av spårväg) - 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19
L - Roslagsbanan - tåg - järnväg - 27, 28, 29
L - Saltsjöbanan - tåg - järnväg - 25, 26
L - Lidingöbanan - spårvagn - spårväg (järnväg till och med 28 februari 2009) - 21
L - Tvärbanan - spårvagn - spårväg - 22
L - Nockebybanan - spårvagn - spårväg - 12
S - Spårväg City - spårvagn - spårväg - 7
Edit: Endast spårvagnar på Lidingöbanan.
Senast redigerad av twr den tisdag 26 juli 2011 13:22, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
Med undantag för att L Lidingöbanan trafikeras uteslutande med spårvagnar och är spårväg så ser jag inga fel i ovanstående. Att skriva spårvagn/Tåg gör dock det hela mer komplicerat än det är och i ärlighetens namn så borde du i så fall skriva likadant på Tvärbanan med tanke på godsförbindelserna ner till Liljeholmentwr skrev:Så här ser det väl ut? Komplicerat är bara förnamnet:
SL:s beteckning på kartor med mera - trafikslag/bana - fordon - juridisk status - linjenummer
J - Trafikverkets järnvägar - pendeltåg - järnväg - 35. 36, 37
T - Tunnelbanan - tunnelbanetåg - tunnelbana (specialfall av spårväg) - 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19
L - Roslagsbanan - tåg - järnväg - 27, 28, 29
L - Saltsjöbanan - tåg - järnväg - 25, 26
L - Lidingöbanan - spårvagn/tåg - spårväg (järnväg till och med 28 februari 2009) - 21
L - Tvärbanan - spårvagn - spårväg - 22
L - Nockebybanan - spårvagn - spårväg - 12
S - Spårväg City - spårvagn - spårväg - 7
Så här skulle man då dock kunna låta det se ut:
J - Järnväg
Trafikverkets järnvägar, Pendeltåg, 35-37
Roslagsbanan 27, 28, 29
Saltsjöbanan 25
T - Tunnelbanan 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19
S - Spårväg
Spårväg city, 7
Nockebybanan, 12
Lidingöbanan, 21
Tvärbanan, 22
Lokalbane-L:et är helt onödigt.
/T
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
Lokalbane-L:et är ju viktigt. Hur ska SL annars kunna dölja det faktum att fordonen på Tvär- och Nockebybanan är spårvagnar? 

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
Verspieder skrev:Lokalbane-L:et är ju viktigt. Hur ska SL annars kunna dölja det faktum att fordonen på Tvär- och Nockebybanan är spårvagnar?

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
Dessutom, lokalbane-L:et är ju viktigt. Hur ska SL annars kunna dölja det faktum att Roslagsbanan och Saltsjöbanan är järnvägar. Inte kan väl dessa kvarlevor av närmast arkeologisk natur få lov att ha samma beteckning som pendeltågen!Verspieder skrev:Lokalbane-L:et är ju viktigt. Hur ska SL annars kunna dölja det faktum att fordonen på Tvär- och Nockebybanan är spårvagnar?

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
Angående bokstavsbeteckningarna J, T, L och S:
Finns det inte H för hissbana också, eller är det ersatt något annat?
På eller runt Roslagsbanan har det väl varit lite blandat L och J, men det kanske har ensats numera?
Sen finns ju B i vissa sammanhang för bussar. Men något F för (Djurgårds-)färja har nog aldrig förekommit. Tror jag.
Men om man börjar använda B för buss lite mer frekvent så får man ju problem att skilja på bussar och blåbussar.
Egentligen tycker jag att man gott kunde börja använda bokstav kombinerat med linjenummer för all spårbunden trafik. I alla sammanhang. Då kunde man på sikt kunna ha samma nummer på olika linjer som är av olika slag. T.ex. bussar och spårvägslinjer i 30-serien.
Finns det inte H för hissbana också, eller är det ersatt något annat?
På eller runt Roslagsbanan har det väl varit lite blandat L och J, men det kanske har ensats numera?
Sen finns ju B i vissa sammanhang för bussar. Men något F för (Djurgårds-)färja har nog aldrig förekommit. Tror jag.
Men om man börjar använda B för buss lite mer frekvent så får man ju problem att skilja på bussar och blåbussar.

Egentligen tycker jag att man gott kunde börja använda bokstav kombinerat med linjenummer för all spårbunden trafik. I alla sammanhang. Då kunde man på sikt kunna ha samma nummer på olika linjer som är av olika slag. T.ex. bussar och spårvägslinjer i 30-serien.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
Nja, de senare är ju växling2763 skrev:Med undantag för att L Lidingöbanan trafikeras uteslutande med spårvagnar och är spårväg så ser jag inga fel i ovanstående. Att skriva spårvagn/Tåg gör dock det hela mer komplicerat än det är och i ärlighetens namn så borde du i så fall skriva likadant på Tvärbanan med tanke på godsförbindelserna ner till Liljeholmen

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
Nääää, för ordet tåg står ihop med spårvagn, alltså måste det avse fordon, alltså tåg = tågsätt. Och då ska det korrigeras till växlingssätt. Växling och tågfärd är olika typer av färder, men ordet tåg i denna kontext (spårvagn/Tåg) kan knappast syfta på tågfärd.daniel_s skrev:Nja, de senare är ju växling2763 skrev:Med undantag för att L Lidingöbanan trafikeras uteslutande med spårvagnar och är spårväg så ser jag inga fel i ovanstående. Att skriva spårvagn/Tåg gör dock det hela mer komplicerat än det är och i ärlighetens namn så borde du i så fall skriva likadant på Tvärbanan med tanke på godsförbindelserna ner till Liljeholmen


Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
Färjorna körs ju inte av SL. Men jag förstår vad du menar.LÅ1 skrev:Angående bokstavsbeteckningarna J, T, L och S:
Finns det inte H för hissbana också, eller är det ersatt något annat?
På eller runt Roslagsbanan har det väl varit lite blandat L och J, men det kanske har ensats numera?
Sen finns ju B i vissa sammanhang för bussar. Men något F för (Djurgårds-)färja har nog aldrig förekommit. Tror jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
daniel_s skrev:Men "sista roslagsbanan" har i alla fall jag hört ett gäng gånger...

-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
Till och med jag använder utrycket "Nu kommer tunnelbanan" eller "Nu kommer pendeltåget" när man står och väntar på densamma. Däremot får jag nog betydligt svårare att säga "Nu kommer Cityspårvägen", där sitter ett "Nu kommer spårvagnen" bättre.
Satt och väntade på spårvagnen i Brandenburg när en liten flicka frågade mig "Wenn kommt die Tweede?" Jag gav henne svaret.
Satt och väntade på spårvagnen i Brandenburg när en liten flicka frågade mig "Wenn kommt die Tweede?" Jag gav henne svaret.
Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
Det är samma ägare till SL som till Waxholmsbolaget: Landstinget.twr skrev:Färjorna körs ju inte av SL. Men jag förstår vad du menar.LÅ1 skrev:Angående bokstavsbeteckningarna J, T, L och S:
Finns det inte H för hissbana också, eller är det ersatt något annat?
På eller runt Roslagsbanan har det väl varit lite blandat L och J, men det kanske har ensats numera?
Sen finns ju B i vissa sammanhang för bussar. Men något F för (Djurgårds-)färja har nog aldrig förekommit. Tror jag.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
Men Waxholmsbolaget och SL har olika organisationsnummer. Ägarskapet är föränderligt och spelar egentligen ingen roll.bruse skrev: Det är samma ägare till SL som till Waxholmsbolaget: Landstinget.
/T
Med reservation för tyckfel.
SL använder projektnamnen i trafiken.
Jo, för om ägaren vill, kan de införa gemensamt biljettsystem, till gagn för alla kunder som reser med båda bolagen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
ehuru genom personalunion förenade2763 skrev:Men Waxholmsbolaget och SL har olika organisationsnummer. Ägarskapet är föränderligt och spelar egentligen ingen roll.bruse skrev: Det är samma ägare till SL som till Waxholmsbolaget: Landstinget.
/T
Madeleine Raukkas är väl även VD i WÅAB.
Dessutom är det väl på väg att
1)handlas upp en "...entreprenör med helhetsansvar för skärgårdstrafiken"
2)taxeharmonisering enligt vad bruse talade om
Om man skulle hänge sig åt att spekulera finns det en viss sannolikhet att WÅAB:s verksamhet kommer att övergå till SL och "...en entreprenör med helhetsansvar för skärgårdstrafiken"
Men man vet ju aldrig vad partistrategerna i det statsbärande partiet bestämmer sig för

Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: SL använder projektnamnen i trafiken.
S för stombuss, så har namngivningssystemet en gång för alla saboterat för tanken att S=SpårvagnLÅ1 skrev:Men om man börjar använda B för buss lite mer frekvent så får man ju problem att skilja på bussar och blåbussar.




En annan variant är att ha bokstav+siffra för tunnelbana och ev pendeltåg, Saltsjöbanan och Roslagsbanan, och i övrigt bara ha siffror.LÅ1 skrev:Egentligen tycker jag att man gott kunde börja använda bokstav kombinerat med linjenummer för all spårbunden trafik. I alla sammanhang. Då kunde man på sikt kunna ha samma nummer på olika linjer som är av olika slag. T.ex. bussar och spårvägslinjer i 30-serien.
Jämför t.ex. Budapest som har M1-M3 för sina tre tunnelbanelinjer (utan grenar) men vanliga siffror utan bokstav för spårvagnar och bussar (dessutom blandad nummerserie, 2, 4,6,19, 47 o.s.v. är spårvagnar medan t.ex. 8 är en busslinje), och dessutom skylar man bara HÉV på sina förortsbanor, utan att skilja på vad som motsvarar deras "Saltsjöbana" och "Roslagsbana" o.s.v.... (Man kan väl för övrigt säga att deras förortsbanor är "Saltsjöbanor" eftersom det är järnvägsmässiga banor men med rätt låg likspänning i kontaktledningen, tror det är 1500V DC eller nåt liknande).