SL använder projektnamnen i trafiken.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Verspieder

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Inlägg av Verspieder »

Jämförelsevis har jag aldrig någonsin hört någon säga nåt i stil med att de ska "ta nästa Roslagsbana" till Kårsta, då de "missat den förra Roslagsbanan". :lol:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Verspieder skrev:Jämförelsevis har jag aldrig någonsin hört någon säga nåt i stil med att de ska "ta nästa Roslagsbana" till Kårsta, då de "missat den förra Roslagsbanan". :lol:
Men "sista roslagsbanan" har i alla fall jag hört ett gäng gånger...
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

daniel_s skrev:
Verspieder skrev:Jämförelsevis har jag aldrig någonsin hört någon säga nåt i stil med att de ska "ta nästa Roslagsbana" till Kårsta, då de "missat den förra Roslagsbanan". :lol:
Men "sista roslagsbanan" har i alla fall jag hört ett gäng gånger...
Det är okej... om det var sista avgången från Rimbo 1981 som åsyftades. :wink:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:Det där är ju lite självmotsägande, jag förstår inte riktigt varför spårvagnens linjenummer skulle redovisas i tunnelbanans utrop medan tunnelbanelinjen skulle annonseras med sitt namn i spårvagnens utrop.

Jag brukar tänka så här: I information som byts ut ofta (t ex tidtabeller) är det viktigt med detaljrikedomen, där bör linjenumren användas. Men i information som skall vara likadan under en lång tid, till exempel målade skyltar och inspelade utrop, kan det vara bättre att generalisera informationen så att den inte behöver ändras i första taget. När Tvärbanan förlängs kommer den sannolikt att trafikeras av flera olika linjer, och har man då målat och spelat in "linje 22" på en massa olika ställen så blir det en massa att ändra. Då passar det bättre med "Tvärbanan".
Om informationssystemet är så komplext att det inte med enkelhet kan uppdateras vid tidtabellsskiften med den information som kommer från hastus eller liknande program är det antingen från tiden kring 1991 eller felkonstruerat. Däremot kan skulle jag kunna tänka mig att man sade

"Nästa Alvik, byte till lokalbana mot Sundbyberg, Solna, Nockeby, Liljeholmen, Sickla" på tunnelbanetågen och
"Nästa Alvik, byte till tunnelbana mot Vällingby Strand och T-Centralen samt till lokalbana mot Sundbyberg, Solna, Liljeholmen, Sickla ändstation för samtliga resenärer" på Nockebyvagnarnas utrop.

Lokalbana kan givetvis bytas ut mot det som passar SL informationsavdelning bäst vid tillfället, men det är väl det begrepp som gäller just nu.

//T
Med reservation för tyckfel.
twr

Inlägg av twr »

Så här ser det väl ut? Komplicerat är bara förnamnet:

SL:s beteckning på kartor med mera - trafikslag/bana - fordon - juridisk status - linjenummer

J - Trafikverkets järnvägar - pendeltåg - järnväg - 35. 36, 37
T - Tunnelbanan - tunnelbanetåg - tunnelbana (specialfall av spårväg) - 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19
L - Roslagsbanan - tåg - järnväg - 27, 28, 29
L - Saltsjöbanan - tåg - järnväg - 25, 26
L - Lidingöbanan - spårvagn - spårväg (järnväg till och med 28 februari 2009) - 21
L - Tvärbanan - spårvagn - spårväg - 22
L - Nockebybanan - spårvagn - spårväg - 12
S - Spårväg City - spårvagn - spårväg - 7

Edit: Endast spårvagnar på Lidingöbanan.
Senast redigerad av twr den tisdag 26 juli 2011 13:22, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

twr skrev:Så här ser det väl ut? Komplicerat är bara förnamnet:

SL:s beteckning på kartor med mera - trafikslag/bana - fordon - juridisk status - linjenummer

J - Trafikverkets järnvägar - pendeltåg - järnväg - 35. 36, 37
T - Tunnelbanan - tunnelbanetåg - tunnelbana (specialfall av spårväg) - 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19
L - Roslagsbanan - tåg - järnväg - 27, 28, 29
L - Saltsjöbanan - tåg - järnväg - 25, 26
L - Lidingöbanan - spårvagn/tåg - spårväg (järnväg till och med 28 februari 2009) - 21
L - Tvärbanan - spårvagn - spårväg - 22
L - Nockebybanan - spårvagn - spårväg - 12
S - Spårväg City - spårvagn - spårväg - 7
Med undantag för att L Lidingöbanan trafikeras uteslutande med spårvagnar och är spårväg så ser jag inga fel i ovanstående. Att skriva spårvagn/Tåg gör dock det hela mer komplicerat än det är och i ärlighetens namn så borde du i så fall skriva likadant på Tvärbanan med tanke på godsförbindelserna ner till Liljeholmen

Så här skulle man då dock kunna låta det se ut:

J - Järnväg
Trafikverkets järnvägar, Pendeltåg, 35-37
Roslagsbanan 27, 28, 29
Saltsjöbanan 25

T - Tunnelbanan 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19

S - Spårväg
Spårväg city, 7
Nockebybanan, 12
Lidingöbanan, 21
Tvärbanan, 22

Lokalbane-L:et är helt onödigt.

/T
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Lokalbane-L:et är ju viktigt. Hur ska SL annars kunna dölja det faktum att fordonen på Tvär- och Nockebybanan är spårvagnar? :wink:
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Verspieder skrev:Lokalbane-L:et är ju viktigt. Hur ska SL annars kunna dölja det faktum att fordonen på Tvär- och Nockebybanan är spårvagnar? :wink:
:D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Verspieder skrev:Lokalbane-L:et är ju viktigt. Hur ska SL annars kunna dölja det faktum att fordonen på Tvär- och Nockebybanan är spårvagnar? :wink:
Dessutom, lokalbane-L:et är ju viktigt. Hur ska SL annars kunna dölja det faktum att Roslagsbanan och Saltsjöbanan är järnvägar. Inte kan väl dessa kvarlevor av närmast arkeologisk natur få lov att ha samma beteckning som pendeltågen! :mrgreen:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Angående bokstavsbeteckningarna J, T, L och S:

Finns det inte H för hissbana också, eller är det ersatt något annat?
På eller runt Roslagsbanan har det väl varit lite blandat L och J, men det kanske har ensats numera?

Sen finns ju B i vissa sammanhang för bussar. Men något F för (Djurgårds-)färja har nog aldrig förekommit. Tror jag.

Men om man börjar använda B för buss lite mer frekvent så får man ju problem att skilja på bussar och blåbussar. :?

Egentligen tycker jag att man gott kunde börja använda bokstav kombinerat med linjenummer för all spårbunden trafik. I alla sammanhang. Då kunde man på sikt kunna ha samma nummer på olika linjer som är av olika slag. T.ex. bussar och spårvägslinjer i 30-serien.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

2763 skrev:Med undantag för att L Lidingöbanan trafikeras uteslutande med spårvagnar och är spårväg så ser jag inga fel i ovanstående. Att skriva spårvagn/Tåg gör dock det hela mer komplicerat än det är och i ärlighetens namn så borde du i så fall skriva likadant på Tvärbanan med tanke på godsförbindelserna ner till Liljeholmen
Nja, de senare är ju växling :P
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

daniel_s skrev:
2763 skrev:Med undantag för att L Lidingöbanan trafikeras uteslutande med spårvagnar och är spårväg så ser jag inga fel i ovanstående. Att skriva spårvagn/Tåg gör dock det hela mer komplicerat än det är och i ärlighetens namn så borde du i så fall skriva likadant på Tvärbanan med tanke på godsförbindelserna ner till Liljeholmen
Nja, de senare är ju växling :P
Nääää, för ordet tåg står ihop med spårvagn, alltså måste det avse fordon, alltså tåg = tågsätt. Och då ska det korrigeras till växlingssätt. Växling och tågfärd är olika typer av färder, men ordet tåg i denna kontext (spårvagn/Tåg) kan knappast syfta på tågfärd. :cheesygrin: :cheesygrin:
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:Angående bokstavsbeteckningarna J, T, L och S:

På eller runt Roslagsbanan har det väl varit lite blandat L och J, men det kanske har ensats numera?

Sen finns ju B i vissa sammanhang för bussar. Men något F för (Djurgårds-)färja har nog aldrig förekommit. Tror jag.
Färjorna körs ju inte av SL. Men jag förstår vad du menar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

daniel_s skrev:Men "sista roslagsbanan" har i alla fall jag hört ett gäng gånger...
Bild
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Till och med jag använder utrycket "Nu kommer tunnelbanan" eller "Nu kommer pendeltåget" när man står och väntar på densamma. Däremot får jag nog betydligt svårare att säga "Nu kommer Cityspårvägen", där sitter ett "Nu kommer spårvagnen" bättre.

Satt och väntade på spårvagnen i Brandenburg när en liten flicka frågade mig "Wenn kommt die Tweede?" Jag gav henne svaret.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

twr skrev:
LÅ1 skrev:Angående bokstavsbeteckningarna J, T, L och S:

Färjorna körs ju inte av SL. Men jag förstår vad du menar.
Det är samma ägare till SL som till Waxholmsbolaget: Landstinget.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev: Det är samma ägare till SL som till Waxholmsbolaget: Landstinget.
Men Waxholmsbolaget och SL har olika organisationsnummer. Ägarskapet är föränderligt och spelar egentligen ingen roll.

/T
Användarens profilbild
bruse

SL använder projektnamnen i trafiken.

Inlägg av bruse »

Jo, för om ägaren vill, kan de införa gemensamt biljettsystem, till gagn för alla kunder som reser med båda bolagen.
CS

Inlägg av CS »

2763 skrev:
bruse skrev: Det är samma ägare till SL som till Waxholmsbolaget: Landstinget.
Men Waxholmsbolaget och SL har olika organisationsnummer. Ägarskapet är föränderligt och spelar egentligen ingen roll.

/T
ehuru genom personalunion förenade

Madeleine Raukkas är väl även VD i WÅAB.

Dessutom är det väl på väg att
1)handlas upp en "...entreprenör med helhetsansvar för skärgårdstrafiken"
2)taxeharmonisering enligt vad bruse talade om

Om man skulle hänge sig åt att spekulera finns det en viss sannolikhet att WÅAB:s verksamhet kommer att övergå till SL och "...en entreprenör med helhetsansvar för skärgårdstrafiken"

Men man vet ju aldrig vad partistrategerna i det statsbärande partiet bestämmer sig för :wink: och hur verkligheten reagerar.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Men om man börjar använda B för buss lite mer frekvent så får man ju problem att skilja på bussar och blåbussar. :?
S för stombuss, så har namngivningssystemet en gång för alla saboterat för tanken att S=Spårvagn :wink: :twisted: :shock: :o
LÅ1 skrev:Egentligen tycker jag att man gott kunde börja använda bokstav kombinerat med linjenummer för all spårbunden trafik. I alla sammanhang. Då kunde man på sikt kunna ha samma nummer på olika linjer som är av olika slag. T.ex. bussar och spårvägslinjer i 30-serien.
En annan variant är att ha bokstav+siffra för tunnelbana och ev pendeltåg, Saltsjöbanan och Roslagsbanan, och i övrigt bara ha siffror.

Jämför t.ex. Budapest som har M1-M3 för sina tre tunnelbanelinjer (utan grenar) men vanliga siffror utan bokstav för spårvagnar och bussar (dessutom blandad nummerserie, 2, 4,6,19, 47 o.s.v. är spårvagnar medan t.ex. 8 är en busslinje), och dessutom skylar man bara HÉV på sina förortsbanor, utan att skilja på vad som motsvarar deras "Saltsjöbana" och "Roslagsbana" o.s.v.... (Man kan väl för övrigt säga att deras förortsbanor är "Saltsjöbanor" eftersom det är järnvägsmässiga banor men med rätt låg likspänning i kontaktledningen, tror det är 1500V DC eller nåt liknande).
Skriv svar