Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C12C3C3C12 skrev:Enligt Dagens Nyheter tog det 2 timmar att ta loss ledningen från lastbilen med den uppfällda kranen, misstänker att förutom kontaktledningen strök några bärlinor med. Sedan vill jag påpeka att det är en viss skillnad mellan en kranbil och en lastbil med kran.
Hur gick det med alla "strandsatta" spårvagnar på linjen?
Rev den ner över båda spåren? Var finns övergångsväxlar? Går det att under exceptionella omständigheter köra spårvagnar mot trafikriktningen (i enkelspårstrafik)?
I en annan tråd har det visats att man körde enkelspårdrift under en kort tid då något evenemang blockerade rätt mycket av vägarna.
Jag har inte en aning om vad man gjorde med vagnarna på stan, en gissning är dock att man drog hem dem med nån slags bärgningsfordon. Jag vet inte heller hur dessa vagnar fungerar, men antar att ifall förarna slagit av allt tillräckligt snabbt då strömmen bröts så orkar vagnarna dra igång kompressorer å sånt från batterispänning och allmänt vara "aktiverade" och ha fungerande bromsar då de dras hem till vagnhallen, varpå bogseringen gissningsvis är enklare än om det vore en "död" vagn där man i värsta fall måste stänga av bromsarna helt. (Man lär ju inte avsiktligt slarva, men jag skulle kunna tänka mig att de säkerhetsstyrda kraven på hur man bogserar antagligen är klart lindrigare om det finns en förare i vagnen som har fungerande bromsar att ta till).
Det verkar som vanligt när det gäller journalister, här är det igen dubbla budskap. I det andra inslaget nämner en person från Göteborg att det var en duktig nerrivning. En person nämner att även utliggarna(?) åkte med (gissar att han menar bärtråden). På en av bilderna får jag uppfattningen att båda spårens ledningar över bron hade dragits ner. Jag tycker nog att man gjorde reparationsarbetet så fort man kunde, det syns ju flera bilar med hisskorgar på platsen.
bruse skrev:
"Frågan är om de har rätt utbildning, de som håller på med det"
Vilka är då de som kanske inte har rätt utbildning? D.v.s. vilken är entreprenören för kontaktledningsunderhållet på Spårväg City?
//Lars S
Infranord står det i artikeln:
SL har lagt ut den här typen av reparationen på entreprenören Infranord. Och från deras presschef får Radio Stockholm samma besked: Det var mycket komplicerat.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Anders Hanquist skrev: varför finns ingen varningslampa som indikerar att en kran är i uppfällt läge?
Jag frågade en bekant som kör diverse lastbilar med flak och kran och fick svaret "Det är blandat, jag har kört bilar både med indikatorlampa att kranen
inte är i transportläge och utan."
lastbilen med kranen fick inte flyttas innan personal med rätt befogenheter var på plats eftersom kontaktledningen satt fast i kranen och var spänd som en sträng på en pilbåge och att personalen att komma fram tog tid på grund av trafiksiuationen
Vagnarna 5st kunde tas hem till hallen med hjälp av bärgningsbil
och idag vid 13 tiden så körde vi provtåg
Anders Hanquist skrev: varför finns ingen varningslampa som indikerar att en kran är i uppfällt läge?
Jag frågade en bekant som kör diverse lastbilar med flak och kran och fick svaret "Det är blandat, jag har kört bilar både med indikatorlampa att kranen
inte är i transportläge och utan."
Bra. Då finns tekniken redan. Antingen görs det obligatoriskt genom lagstiftning, eller så får försäkringsbolagen drämma till med högre premier för dem som saknar sådan indikator. Sådana här onödiga incidenter ska inte behöva inträffa, när det är så lätt att undvika.
Jag minns för drygt 10 år sedan när samma sak hände på Strandvägen (Lastbil med dåligt nedfäld kran skulle åka över på Styrmansgatan och rev ner kontaktledningen på nästan hela Strandvägen. Problemet är att när man stängde av strömmen på den sektion som då gällde försvann strömmen åt båda riktningarna så man kunde inte köra motspår förbi. Kommer ihåg att "Roffes bilbärgning" som hade rätt sort koppel bogserade de vagnar som var fast på Norrmalmstorgssidan förbi den rasserade området till Djurgårdssidan som fortfarande hade ström så de kunde köras hem med egen maskin till Vagnhallen. Vet inte hur sektioneringen är idag.
Appropå sektionering, vad kostar brytarna för sektionering av spårvägsström?
Jag minns bl.a. från diskussionerna kring Karlsborgsbanans nedläggning (Karlsborg i Västergötland, inte Karlsborg uppe i norr nära landgränsen mot Finland) att brytare för att koppla in/ur 16kV-kontaktledningar tydligen var rejält dyra.
Trafiken kom alltså igång strax efter kl15 igår, precis när jag började för dagen. Tänkte bjuda på en bild tagen precis när man fick besked att trafiken var åter igång och all personal samlades runt TL-luckan för att få besked på vagn/avgtid/riktning osv; aldrig har man sett så många personal samlad samtidigt runt TL-kiosken.
>>>> http://www.slinfo.se <<<<Fast på engelska
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
C12C3C3C12 skrev:Enligt Dagens Nyheter tog det 2 timmar att ta loss ledningen från lastbilen med den uppfällda kranen, misstänker att förutom kontaktledningen strök några bärlinor med. Sedan vill jag påpeka att det är en viss skillnad mellan en kranbil och en lastbil med kran.
Hur gick det med alla "strandsatta" spårvagnar på linjen?
Rev den ner över båda spåren? Var finns övergångsväxlar? Går det att under exceptionella omständigheter köra spårvagnar mot trafikriktningen (i enkelspårstrafik)?
I detta fall hade det inte spelat någon roll eftersom utmatningen från den enda likriktarstationen i bruk var just där lastbilsföraren rev ledningen.
Borde inte vara så svårt att sätta in någon indikeringslampa för uppfäld kran eller liknande, annars ett krav på att alla kranbilar ska ha gps som varnar för kontaktledningar. Men var det så att föraren var ute efter att jävlas och sabotera så hjälper det inte särskilt mycket.