Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Anders Hanquist

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Anders Hanquist »

Så minns jag det också. "O.K. vi kan byta namn, om ni står för kostnaderna", och då var det inte lika kul längre. Nu är det ju inte heller så smart att ha samma namn (i det här fallet ''Solna'') som en ingående del i stationsnamn på flera olika banor och/eller grenar. ''Hässelby gård'' och ''Hässelby strand'' ligger i omedelbar anslutning till varandra så det funkar. Men ''Solna'' är en pendeltågsstation och ''Solna centrum'' en t-banestation på grenen mot Akalla. Att då införa ''Solna strand'' på grenen mot Hjulsta och sedan ''Solna Business Park" på Tvärbanan bäddar för felåkningar.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Anders Hanquist skrev:Så minns jag det också. "O.K. vi kan byta namn, om ni står för kostnaderna", och då var det inte lika kul längre. Nu är det ju inte heller så smart att ha samma namn (i det här fallet ''Solna'') som en ingående del i stationsnamn på flera olika banor och/eller grenar. ''Hässelby gård'' och ''Hässelby strand'' ligger i omedelbar anslutning till varandra så det funkar. Men ''Solna'' är en pendeltågsstation och ''Solna centrum'' en t-banestation på grenen mot Akalla. Att då införa ''Solna strand'' på grenen mot Hjulsta och sedan ''Solna Business Park" på Tvärbanan bäddar för felåkningar.
Det där med olämpliga namn på stationer och hållplatser är ett stort ämne. Kan säkert vara värd en egen tråd.
Men här vill jag återigen framföra att Vireberg vore ett betydligt bättre namn på den aktuella hållplatsen! (Google maps hittar ingen annan plats med det namnet, så risk för missförstånd av den anledningen torde inte finnas.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Olle skrev:
Hans Wibacke skrev:
Olle skrev:[...] Men frågan är om de tänker dra spåren i plan signalreglerat över Ankdammsrondellen, eller på en bro över? Eller ska man gå under rondellen?
Ankdammsrondellen byggs om till en fyrvägskorsning och Tvärbanan passerar Gränsgatan i plan, tyvärr.
Det tycker jag är en stor miss. Jag åker ofta den vägen med bil och det är alltid köer, och signalreglerade korsningar ökar deffinitivt inte genomströmningshastigheten, vilket tyvärr kommer att ge spårvägen badwill.
Det beror väl lite på hur trafikflödena ser ut också? Rondeller kan i värsta fall resultera i att trafik från vissa riktningar "aldrig" kommer in. När jag åker buss så märker jag ibland att bussförarna hjälper varandra, genom att den buss som har företräde släpper in en buss som egentligen ska vänta, för att den bussen inte ska behöva vänta alltför länge.
Anders Hanquist skrev:På Svetsarvägen har jag inte upptäckt några stolpfundament (de brukar oftast komma före spåren) varken på bilden eller vid tidigare besök. Är det tänkt att använda väggfästen? Gatan känns lite väl bred för det.
Vad är risken med "för breda" gator? Gungande kontaktledning o.s.v. torde väl gå att lösa med indirekt upphängning även för själva upphängningstrådarna, eller?
Anders Hanquist skrev:Solna Business Park AB har orgnummer 556045-5858 http://www.proff.se/foretag/solna-busin ... 560455858/. Företaget verkar tillhöra Fabege.
Men är "Solna Business Park" ett namn som går att skydda? D.v.s. finns det något problem för en eventuell efterträdare att ta det namnet även om den som nu äger företaget protesterar?
Anders Hanquist skrev:Så minns jag det också. "O.K. vi kan byta namn, om ni står för kostnaderna", och då var det inte lika kul längre. Nu är det ju inte heller så smart att ha samma namn (i det här fallet ''Solna'') som en ingående del i stationsnamn på flera olika banor och/eller grenar. ''Hässelby gård'' och ''Hässelby strand'' ligger i omedelbar anslutning till varandra så det funkar. Men ''Solna'' är en pendeltågsstation och ''Solna centrum'' en t-banestation på grenen mot Akalla. Att då införa ''Solna strand'' på grenen mot Hjulsta och sedan ''Solna Business Park" på Tvärbanan bäddar för felåkningar.
Man skulle kunna jämföra med London där bland annat Acton ingår i femtioelva olika stationsnamn. Se kartan. Acton Town, Acton Main line, Acton Central, South Acton, North Acton, East Acton. Inte mindre än sex Acton-stationer. Likaså finns West Ealing, Ealing Broadway, Ealing Common och South Ealing. Även mer centralt finns röriga namn som t.ex. Shepherds Bush v.s. Shepherds Bush Market, High Street Kensington v.s. South Kensington v.s. Kensington Olympia, Euston v.s. Euston Square, för att inte tala om att Northern Line och DLR's stationer vid Bank/Monument i princip ligger emellan de två stationerna, och har långa diagonala rulltrappor upp till de båda stationerna (och gångar+hissar). För att byta mellan Circle/W&C och subsurface-linjerna så får man gå via plattformana för Northern Line eller DLR...

Det vore intressant att veta hur vanligt/ovanligt det är att folk tar fel på dessa stationsnamn? Jag ser en viss fördel med att ha dessa namn för då blir det mer begripligt att stationerna ligger i närheten av varandra, även om namnen inte säger nåt om vilken linje de ligger på.
Anders Hanquist

Svar till M_M:

1) Det ska bli väggfästen på Svetsarvägen. Det går säkert utmärkt att lösa, men jag misstänker att det måste bli dubbla bärlinor. Även gatubelysningen måste väl upp i samma anordning. Jag har inte sett något "gestaltningsprogram", men det kanske man kan hitta någonstans. Annars får vi ge oss till tåls några månader.

2) Nu såg jag det inte som ett problem om företaget eventuellt skulle konka. Namnet är väl då etablerat. Mer lustigt är att man valde ett namn som bryter mot så många av de regler man satt upp för hållplats- och stationsnamn. ''AGA'' är visserligen också "kommersiellt", men det har ju sin historiska förklaring. Lustigt nog har AGA:s nuvarande tyska ägare ''Linde'' av en ren slump också fått sitt namn på en spårvagnshållplats i Stockholm. Men det är mer ett lustigt sammanträffande.

Jag håller med LÅ1 att Vireberg vore ett bättre namn. Men det är nog kört nu.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Anders Hanquist skrev:Svar till M_M:

1) Det ska bli väggfästen på Svetsarvägen. Det går säkert utmärkt att lösa, men jag misstänker att det måste bli dubbla bärlinor. Även gatubelysningen måste väl upp i samma anordning. Jag har inte sett något "gestaltningsprogram", men det kanske man kan hitta någonstans. Annars får vi ge oss till tåls några månader.

2) Nu såg jag det inte som ett problem om företaget eventuellt skulle konka. Namnet är väl då etablerat. Mer lustigt är att man valde ett namn som bryter mot så många av de regler man satt upp för hållplats- och stationsnamn. ''AGA'' är visserligen också "kommersiellt", men det har ju sin historiska förklaring. Lustigt nog har AGA:s nuvarande tyska ägare ''Linde'' av en ren slump också fått sitt namn på en spårvagnshållplats i Stockholm. Men det är mer ett lustigt sammanträffande.

Jag håller med LÅ1 att Vireberg vore ett bättre namn. Men det är nog kört nu.
Svetsarvägen är smalare än Göta Älvbron.

Sen hoppas jag verkligen inte att det blir bärlina på Svetsarvägen, däremot tvärtrådar. Bärlina är längsgående kontaktledningen och är alltså den övre delen. Korta bärlinor kan förekomma för att få en mjukare upphängning. Det finns ingen anledning till att dubblera tvärtrådarna på en så smal gata som svetsarvägen.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Pågående spårläggning in under Norrbyvägen i går på söderspåret.

Bild

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Anders Hanquist skrev:2) Nu såg jag det inte som ett problem om företaget eventuellt skulle konka. Namnet är väl då etablerat. Mer lustigt är att man valde ett namn som bryter mot så många av de regler man satt upp för hållplats- och stationsnamn. ''AGA'' är visserligen också "kommersiellt", men det har ju sin historiska förklaring. Lustigt nog har AGA:s nuvarande tyska ägare ''Linde'' av en ren slump också fått sitt namn på en spårvagnshållplats i Stockholm. Men det är mer ett lustigt sammanträffande.
Grannkommunerna är hopplösa, och Solna är i särklass då det gäller att göra folk desorienterade. Man vet att man är i Solna när man inte förstår var man är någonstans, eller hur jag nu ska uttrycka mig...

Det är som att man ger företagen fritt spelrum att bygga egendomliga byggnader och områden, sätta upp märkliga skyltar och bre ut sig i största allmänhet. Krokiga gator har de också. (Någon som vet om det är en uttalad kommunal policy, att det ska kännas att man är i Solna men inte vara för lätt att hitta därifrån?) Mot den bakgrunden är jag inte alls förvånad över ett så konstigt hållplatsnamn. Fast SL är kanske medskyldiga? Tacka vet jag gamla fina namn, som Luma :cheesygrin:
BSB101

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:
Anders Hanquist skrev:2) Nu såg jag det inte som ett problem om företaget eventuellt skulle konka. Namnet är väl då etablerat. Mer lustigt är att man valde ett namn som bryter mot så många av de regler man satt upp för hållplats- och stationsnamn. ''AGA'' är visserligen också "kommersiellt", men det har ju sin historiska förklaring. Lustigt nog har AGA:s nuvarande tyska ägare ''Linde'' av en ren slump också fått sitt namn på en spårvagnshållplats i Stockholm. Men det är mer ett lustigt sammanträffande.
Grannkommunerna är hopplösa, och Solna är i särklass då det gäller att göra folk desorienterade. Man vet att man är i Solna när man inte förstår var man är någonstans, eller hur jag nu ska uttrycka mig...

Det är som att man ger företagen fritt spelrum att bygga egendomliga byggnader och områden, sätta upp märkliga skyltar och bre ut sig i största allmänhet. Krokiga gator har de också. (Någon som vet om det är en uttalad kommunal policy, att det ska kännas att man är i Solna men inte vara för lätt att hitta därifrån?) Mot den bakgrunden är jag inte alls förvånad över ett så konstigt hållplatsnamn. Fast SL är kanske medskyldiga? Tacka vet jag gamla fina namn, som Luma :cheesygrin:
Vi får väl iaf hoppas att det är SL/landstiget som beslutar vad en hållplats ska ha för namn. Är det inte förresten dags för ett namnbyte på Globen? Kanske ska utrusta alla informationstavlor med dynamiska skyltar så man kan ändra hållplatsnamn allteftersom sponsorer kommer och går? :D
Användarens profilbild
Göteborgaren

Inlägg av Göteborgaren »

BSB101 skrev: Vi får väl iaf hoppas att det är SL/landstiget som beslutar vad en hållplats ska ha för namn. Är det inte förresten dags för ett namnbyte på Globen? Kanske ska utrusta alla informationstavlor med dynamiska skyltar så man kan ändra hållplatsnamn allteftersom sponsorer kommer och går? :D
"T-centralen presenteras av OBH Nordica"
"Life is what happens while you're busy making other plans" - Ringo Starr

Precis som med Gamlestadstorget.
Användarens profilbild
Anknöwn

Inlägg av Anknöwn »

Är ledningsomläggningarna klara vid Sundbybergs torg eller pågår det ännu?
Anders Hanquist

Dessa ska enligt lokal skyltning pågå till 18 juli. Spår har börjat läggas ut i riktning mot Alvik vid hpl Sundbybergs centrum.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Åkte i dag buss 112 från Alvik till hållplats Smältvägen, där jag bytte till 509:an som jag steg av strax efter Bälsta Bro och gick fram till Sundbyberg station.

Kunde konstatera att spåren är lagda på Landsvägen. I alla fall stora delar av gatan. Men där är fortfarande stora avspärrningar, även om trafiken på en kort sträcka körde där spåren ligger.
Även på delar av Karlsbodavägen ligger spår. Eller snarare bredvid gatan. Här delar spårvägen verkligen området i två delar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Johan A

Inlägg av Johan A »

Härligt att se denna spårväg byggas ut .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Användarens profilbild
Anknöwn

Inlägg av Anknöwn »

Någon som skulle kunna lägga upp lite nya bilder kring vad som händer utmed banan? :D
Bo Rengmark

Inlägg av Bo Rengmark »

Bild
Nu har spårläggningen kommit i gång på Ulvsundabron.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Var nere vid Johannesfreds Hpl i går och där har man börjat montera kontaktledningsstolpar på bron och börjat med kontaktledningsdragning... och infrastrukturen kring hpl Johannesfred börjar ta form och man kan tydligt se hur hpl kommer att te sig och gator / gv etc.

Delokrat

Inlägg av Delokrat »

Har dom bestämt sig hur sträckan mellan Ankdammsrondellen och Solna Station ska se ut än? Det börjar dra ihop sig...
Bo Rengmark

Inlägg av Bo Rengmark »

Bild
Brobygget på Landsvägen pågår för fullt. Det stora lyftet ska visst ske i oktober. Säkert sevärt.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Åh en riktig bågbro. Den där blir nog fin på plats.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade min tråd men jag ser att andra fyller på så bra med nya uppdateringar så jag lutar mig bara tillbaks och tittar på era bilder :)
Jag gick dock sträckan Johannesfred - Sundbybergs torg/Ekensberg i dag så här följer några bilder därifrån....

Bild
Markarbeten vid nya depån, man gjuter för fullt och har placerat en större lyftkran mitt i depåområdet för kommande arbeten.

Bild

Bild
Uppe vid Norrbyvägen och spårporten så ser man kommande gång o cykelväg som följer tvärbanan mot hållplatsen Norra Ulvsunda för att sedan korsa över banan mot Bauhaus/CityGross/Ö_B mfl.

Bild
Hållplats Norra Ulvsunda och plattform mot Alvik och den kommande GC vägen.

Bild

Bild
Plattform mot Sundbyberg

Bild

Bild
Någon som vill köpa biljett?

Bild

Bild
Närheten till Bromma Flygplats är påtaglig.

Bild
Hållplats Karlsbodavägen

Bild
Kan man få skjuts mot Sumpan?

Bild
Broby Spår nr 4

Bild

Bild

Bild
Manöverbordet i Broby Spår 4

Bild
Bron Bällsta Bro

Bild
Kommande Hållplats Bällsta Bro

Bild
Läckra belysningsstolpar mellan spåren.

Bild

Bild
Och det var väl själva F**n att SL inte kunde få till en RAK plattform mot Alvik (vänster sida) på en av de mest belastade
hållplatserna på nya delen, det underlättar vid på och avstigning med en rak plattform och är betydligt säkrare.

Bild
Stora bron över järnvägen ligger och väntar på det stora lyftet

Skriv svar