Nya tvärbanan tar fart
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Nya tvärbanan tar fart
Så minns jag det också. "O.K. vi kan byta namn, om ni står för kostnaderna", och då var det inte lika kul längre. Nu är det ju inte heller så smart att ha samma namn (i det här fallet ''Solna'') som en ingående del i stationsnamn på flera olika banor och/eller grenar. ''Hässelby gård'' och ''Hässelby strand'' ligger i omedelbar anslutning till varandra så det funkar. Men ''Solna'' är en pendeltågsstation och ''Solna centrum'' en t-banestation på grenen mot Akalla. Att då införa ''Solna strand'' på grenen mot Hjulsta och sedan ''Solna Business Park" på Tvärbanan bäddar för felåkningar.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Det där med olämpliga namn på stationer och hållplatser är ett stort ämne. Kan säkert vara värd en egen tråd.Anders Hanquist skrev:Så minns jag det också. "O.K. vi kan byta namn, om ni står för kostnaderna", och då var det inte lika kul längre. Nu är det ju inte heller så smart att ha samma namn (i det här fallet ''Solna'') som en ingående del i stationsnamn på flera olika banor och/eller grenar. ''Hässelby gård'' och ''Hässelby strand'' ligger i omedelbar anslutning till varandra så det funkar. Men ''Solna'' är en pendeltågsstation och ''Solna centrum'' en t-banestation på grenen mot Akalla. Att då införa ''Solna strand'' på grenen mot Hjulsta och sedan ''Solna Business Park" på Tvärbanan bäddar för felåkningar.
Men här vill jag återigen framföra att Vireberg vore ett betydligt bättre namn på den aktuella hållplatsen! (Google maps hittar ingen annan plats med det namnet, så risk för missförstånd av den anledningen torde inte finnas.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nya tvärbanan tar fart
Det beror väl lite på hur trafikflödena ser ut också? Rondeller kan i värsta fall resultera i att trafik från vissa riktningar "aldrig" kommer in. När jag åker buss så märker jag ibland att bussförarna hjälper varandra, genom att den buss som har företräde släpper in en buss som egentligen ska vänta, för att den bussen inte ska behöva vänta alltför länge.Olle skrev:Det tycker jag är en stor miss. Jag åker ofta den vägen med bil och det är alltid köer, och signalreglerade korsningar ökar deffinitivt inte genomströmningshastigheten, vilket tyvärr kommer att ge spårvägen badwill.Hans Wibacke skrev:Ankdammsrondellen byggs om till en fyrvägskorsning och Tvärbanan passerar Gränsgatan i plan, tyvärr.Olle skrev:[...] Men frågan är om de tänker dra spåren i plan signalreglerat över Ankdammsrondellen, eller på en bro över? Eller ska man gå under rondellen?
Vad är risken med "för breda" gator? Gungande kontaktledning o.s.v. torde väl gå att lösa med indirekt upphängning även för själva upphängningstrådarna, eller?Anders Hanquist skrev:På Svetsarvägen har jag inte upptäckt några stolpfundament (de brukar oftast komma före spåren) varken på bilden eller vid tidigare besök. Är det tänkt att använda väggfästen? Gatan känns lite väl bred för det.
Men är "Solna Business Park" ett namn som går att skydda? D.v.s. finns det något problem för en eventuell efterträdare att ta det namnet även om den som nu äger företaget protesterar?Anders Hanquist skrev:Solna Business Park AB har orgnummer 556045-5858 http://www.proff.se/foretag/solna-busin ... 560455858/. Företaget verkar tillhöra Fabege.
Man skulle kunna jämföra med London där bland annat Acton ingår i femtioelva olika stationsnamn. Se kartan. Acton Town, Acton Main line, Acton Central, South Acton, North Acton, East Acton. Inte mindre än sex Acton-stationer. Likaså finns West Ealing, Ealing Broadway, Ealing Common och South Ealing. Även mer centralt finns röriga namn som t.ex. Shepherds Bush v.s. Shepherds Bush Market, High Street Kensington v.s. South Kensington v.s. Kensington Olympia, Euston v.s. Euston Square, för att inte tala om att Northern Line och DLR's stationer vid Bank/Monument i princip ligger emellan de två stationerna, och har långa diagonala rulltrappor upp till de båda stationerna (och gångar+hissar). För att byta mellan Circle/W&C och subsurface-linjerna så får man gå via plattformana för Northern Line eller DLR...Anders Hanquist skrev:Så minns jag det också. "O.K. vi kan byta namn, om ni står för kostnaderna", och då var det inte lika kul längre. Nu är det ju inte heller så smart att ha samma namn (i det här fallet ''Solna'') som en ingående del i stationsnamn på flera olika banor och/eller grenar. ''Hässelby gård'' och ''Hässelby strand'' ligger i omedelbar anslutning till varandra så det funkar. Men ''Solna'' är en pendeltågsstation och ''Solna centrum'' en t-banestation på grenen mot Akalla. Att då införa ''Solna strand'' på grenen mot Hjulsta och sedan ''Solna Business Park" på Tvärbanan bäddar för felåkningar.
Det vore intressant att veta hur vanligt/ovanligt det är att folk tar fel på dessa stationsnamn? Jag ser en viss fördel med att ha dessa namn för då blir det mer begripligt att stationerna ligger i närheten av varandra, även om namnen inte säger nåt om vilken linje de ligger på.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Nya tvärbanan tar fart
Svar till M_M:
1) Det ska bli väggfästen på Svetsarvägen. Det går säkert utmärkt att lösa, men jag misstänker att det måste bli dubbla bärlinor. Även gatubelysningen måste väl upp i samma anordning. Jag har inte sett något "gestaltningsprogram", men det kanske man kan hitta någonstans. Annars får vi ge oss till tåls några månader.
2) Nu såg jag det inte som ett problem om företaget eventuellt skulle konka. Namnet är väl då etablerat. Mer lustigt är att man valde ett namn som bryter mot så många av de regler man satt upp för hållplats- och stationsnamn. ''AGA'' är visserligen också "kommersiellt", men det har ju sin historiska förklaring. Lustigt nog har AGA:s nuvarande tyska ägare ''Linde'' av en ren slump också fått sitt namn på en spårvagnshållplats i Stockholm. Men det är mer ett lustigt sammanträffande.
Jag håller med LÅ1 att Vireberg vore ett bättre namn. Men det är nog kört nu.
1) Det ska bli väggfästen på Svetsarvägen. Det går säkert utmärkt att lösa, men jag misstänker att det måste bli dubbla bärlinor. Även gatubelysningen måste väl upp i samma anordning. Jag har inte sett något "gestaltningsprogram", men det kanske man kan hitta någonstans. Annars får vi ge oss till tåls några månader.
2) Nu såg jag det inte som ett problem om företaget eventuellt skulle konka. Namnet är väl då etablerat. Mer lustigt är att man valde ett namn som bryter mot så många av de regler man satt upp för hållplats- och stationsnamn. ''AGA'' är visserligen också "kommersiellt", men det har ju sin historiska förklaring. Lustigt nog har AGA:s nuvarande tyska ägare ''Linde'' av en ren slump också fått sitt namn på en spårvagnshållplats i Stockholm. Men det är mer ett lustigt sammanträffande.
Jag håller med LÅ1 att Vireberg vore ett bättre namn. Men det är nog kört nu.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Svetsarvägen är smalare än Göta Älvbron.Anders Hanquist skrev:Svar till M_M:
1) Det ska bli väggfästen på Svetsarvägen. Det går säkert utmärkt att lösa, men jag misstänker att det måste bli dubbla bärlinor. Även gatubelysningen måste väl upp i samma anordning. Jag har inte sett något "gestaltningsprogram", men det kanske man kan hitta någonstans. Annars får vi ge oss till tåls några månader.
2) Nu såg jag det inte som ett problem om företaget eventuellt skulle konka. Namnet är väl då etablerat. Mer lustigt är att man valde ett namn som bryter mot så många av de regler man satt upp för hållplats- och stationsnamn. ''AGA'' är visserligen också "kommersiellt", men det har ju sin historiska förklaring. Lustigt nog har AGA:s nuvarande tyska ägare ''Linde'' av en ren slump också fått sitt namn på en spårvagnshållplats i Stockholm. Men det är mer ett lustigt sammanträffande.
Jag håller med LÅ1 att Vireberg vore ett bättre namn. Men det är nog kört nu.
Sen hoppas jag verkligen inte att det blir bärlina på Svetsarvägen, däremot tvärtrådar. Bärlina är längsgående kontaktledningen och är alltså den övre delen. Korta bärlinor kan förekomma för att få en mjukare upphängning. Det finns ingen anledning till att dubblera tvärtrådarna på en så smal gata som svetsarvägen.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Pågående spårläggning in under Norrbyvägen i går på söderspåret.

/a32

/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Re: Nya tvärbanan tar fart
Grannkommunerna är hopplösa, och Solna är i särklass då det gäller att göra folk desorienterade. Man vet att man är i Solna när man inte förstår var man är någonstans, eller hur jag nu ska uttrycka mig...Anders Hanquist skrev:2) Nu såg jag det inte som ett problem om företaget eventuellt skulle konka. Namnet är väl då etablerat. Mer lustigt är att man valde ett namn som bryter mot så många av de regler man satt upp för hållplats- och stationsnamn. ''AGA'' är visserligen också "kommersiellt", men det har ju sin historiska förklaring. Lustigt nog har AGA:s nuvarande tyska ägare ''Linde'' av en ren slump också fått sitt namn på en spårvagnshållplats i Stockholm. Men det är mer ett lustigt sammanträffande.
Det är som att man ger företagen fritt spelrum att bygga egendomliga byggnader och områden, sätta upp märkliga skyltar och bre ut sig i största allmänhet. Krokiga gator har de också. (Någon som vet om det är en uttalad kommunal policy, att det ska kännas att man är i Solna men inte vara för lätt att hitta därifrån?) Mot den bakgrunden är jag inte alls förvånad över ett så konstigt hållplatsnamn. Fast SL är kanske medskyldiga? Tacka vet jag gamla fina namn, som Luma

Re: Nya tvärbanan tar fart
Vi får väl iaf hoppas att det är SL/landstiget som beslutar vad en hållplats ska ha för namn. Är det inte förresten dags för ett namnbyte på Globen? Kanske ska utrusta alla informationstavlor med dynamiska skyltar så man kan ändra hållplatsnamn allteftersom sponsorer kommer och går?daniel_s skrev:Grannkommunerna är hopplösa, och Solna är i särklass då det gäller att göra folk desorienterade. Man vet att man är i Solna när man inte förstår var man är någonstans, eller hur jag nu ska uttrycka mig...Anders Hanquist skrev:2) Nu såg jag det inte som ett problem om företaget eventuellt skulle konka. Namnet är väl då etablerat. Mer lustigt är att man valde ett namn som bryter mot så många av de regler man satt upp för hållplats- och stationsnamn. ''AGA'' är visserligen också "kommersiellt", men det har ju sin historiska förklaring. Lustigt nog har AGA:s nuvarande tyska ägare ''Linde'' av en ren slump också fått sitt namn på en spårvagnshållplats i Stockholm. Men det är mer ett lustigt sammanträffande.
Det är som att man ger företagen fritt spelrum att bygga egendomliga byggnader och områden, sätta upp märkliga skyltar och bre ut sig i största allmänhet. Krokiga gator har de också. (Någon som vet om det är en uttalad kommunal policy, att det ska kännas att man är i Solna men inte vara för lätt att hitta därifrån?) Mot den bakgrunden är jag inte alls förvånad över ett så konstigt hållplatsnamn. Fast SL är kanske medskyldiga? Tacka vet jag gamla fina namn, som Luma

- Göteborgaren
- Inlägg: 36
- Blev medlem: onsdag 23 juni 2010 20:11
- Ort: Alldeles för långt från Hisingen (och Göteborg)
Re: Nya tvärbanan tar fart
"T-centralen presenteras av OBH Nordica"BSB101 skrev: Vi får väl iaf hoppas att det är SL/landstiget som beslutar vad en hållplats ska ha för namn. Är det inte förresten dags för ett namnbyte på Globen? Kanske ska utrusta alla informationstavlor med dynamiska skyltar så man kan ändra hållplatsnamn allteftersom sponsorer kommer och går?
"Life is what happens while you're busy making other plans" - Ringo Starr
Precis som med Gamlestadstorget.
Precis som med Gamlestadstorget.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Är ledningsomläggningarna klara vid Sundbybergs torg eller pågår det ännu?
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Nya tvärbanan tar fart
Dessa ska enligt lokal skyltning pågå till 18 juli. Spår har börjat läggas ut i riktning mot Alvik vid hpl Sundbybergs centrum.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Åkte i dag buss 112 från Alvik till hållplats Smältvägen, där jag bytte till 509:an som jag steg av strax efter Bälsta Bro och gick fram till Sundbyberg station.
Kunde konstatera att spåren är lagda på Landsvägen. I alla fall stora delar av gatan. Men där är fortfarande stora avspärrningar, även om trafiken på en kort sträcka körde där spåren ligger.
Även på delar av Karlsbodavägen ligger spår. Eller snarare bredvid gatan. Här delar spårvägen verkligen området i två delar.
Kunde konstatera att spåren är lagda på Landsvägen. I alla fall stora delar av gatan. Men där är fortfarande stora avspärrningar, även om trafiken på en kort sträcka körde där spåren ligger.
Även på delar av Karlsbodavägen ligger spår. Eller snarare bredvid gatan. Här delar spårvägen verkligen området i två delar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nya tvärbanan tar fart
Någon som skulle kunna lägga upp lite nya bilder kring vad som händer utmed banan? 

-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15
Re: Nya tvärbanan tar fart

Nu har spårläggningen kommit i gång på Ulvsundabron.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Var nere vid Johannesfreds Hpl i går och där har man börjat montera kontaktledningsstolpar på bron och börjat med kontaktledningsdragning... och infrastrukturen kring hpl Johannesfred börjar ta form och man kan tydligt se hur hpl kommer att te sig och gator / gv etc.
/a32
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Re: Nya tvärbanan tar fart
Har dom bestämt sig hur sträckan mellan Ankdammsrondellen och Solna Station ska se ut än? Det börjar dra ihop sig...
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15
Re: Nya tvärbanan tar fart

Brobygget på Landsvägen pågår för fullt. Det stora lyftet ska visst ske i oktober. Säkert sevärt.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Åh en riktig bågbro. Den där blir nog fin på plats.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Nya tvärbanan tar fart
Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade min tråd men jag ser att andra fyller på så bra med nya uppdateringar så jag lutar mig bara tillbaks och tittar på era bilder
Jag gick dock sträckan Johannesfred - Sundbybergs torg/Ekensberg i dag så här följer några bilder därifrån....

Markarbeten vid nya depån, man gjuter för fullt och har placerat en större lyftkran mitt i depåområdet för kommande arbeten.


Uppe vid Norrbyvägen och spårporten så ser man kommande gång o cykelväg som följer tvärbanan mot hållplatsen Norra Ulvsunda för att sedan korsa över banan mot Bauhaus/CityGross/Ö_B mfl.

Hållplats Norra Ulvsunda och plattform mot Alvik och den kommande GC vägen.


Plattform mot Sundbyberg


Någon som vill köpa biljett?


Närheten till Bromma Flygplats är påtaglig.

Hållplats Karlsbodavägen

Kan man få skjuts mot Sumpan?

Broby Spår nr 4



Manöverbordet i Broby Spår 4

Bron Bällsta Bro

Kommande Hållplats Bällsta Bro

Läckra belysningsstolpar mellan spåren.


Och det var väl själva F**n att SL inte kunde få till en RAK plattform mot Alvik (vänster sida) på en av de mest belastade
hållplatserna på nya delen, det underlättar vid på och avstigning med en rak plattform och är betydligt säkrare.

Stora bron över järnvägen ligger och väntar på det stora lyftet
/a32

Jag gick dock sträckan Johannesfred - Sundbybergs torg/Ekensberg i dag så här följer några bilder därifrån....

Markarbeten vid nya depån, man gjuter för fullt och har placerat en större lyftkran mitt i depåområdet för kommande arbeten.


Uppe vid Norrbyvägen och spårporten så ser man kommande gång o cykelväg som följer tvärbanan mot hållplatsen Norra Ulvsunda för att sedan korsa över banan mot Bauhaus/CityGross/Ö_B mfl.

Hållplats Norra Ulvsunda och plattform mot Alvik och den kommande GC vägen.


Plattform mot Sundbyberg


Någon som vill köpa biljett?


Närheten till Bromma Flygplats är påtaglig.

Hållplats Karlsbodavägen

Kan man få skjuts mot Sumpan?

Broby Spår nr 4



Manöverbordet i Broby Spår 4

Bron Bällsta Bro

Kommande Hållplats Bällsta Bro

Läckra belysningsstolpar mellan spåren.


Och det var väl själva F**n att SL inte kunde få till en RAK plattform mot Alvik (vänster sida) på en av de mest belastade
hållplatserna på nya delen, det underlättar vid på och avstigning med en rak plattform och är betydligt säkrare.

Stora bron över järnvägen ligger och väntar på det stora lyftet
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול