Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av twr »

Reptilia skrev:Enligt SVT ABC så är djurgårdsbron avstängd inatt för att man ska laga ledningen.
sl.se skrev:Störningsinformation
Du har sökt på: lokalbanor/spårvagn
Sortera träffar efter: Störst påverkan • Senast uppdaterad
Aktuella

Spårväg City 7: Trafiken ersätts med buss
Trafiken ersätts med buss för Spårväg City 7 sedan kl 4:25 på grund av nedriven kontaktledning.
Detta beräknas pågå till cirka kl 11:00.
Buss går mellan Kungsträdgården och Waldemarsudde Uppdaterat: 2011-07-01 04:50Historik

Lidingöbanan 21: Stopp vid AGA, Skärsätra, Kottla, Högberga, Brevik och Käppala
Stopp vid AGA, Skärsätra, Kottla, Högberga, Brevik och Käppala för Lidingöbanan 21 sedan kl 7:12 på grund av vagnfel.
Detta beräknas pågå till cirka kl 8:12. Inskrivet: 2011-07-01 07:16
Är det här Spårväg Citys nollpunkt? Hela Spårväg City/Djurgårdslinjen och halva Lidingöbanan är avstängd.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev: I övrigt så såg jag att både värdar och ombordpersonal jobbade med att informera hugade resenärer vid Sergels Torg och andra hållplatser. Just vid Sergel kanske det vore bra att i sådana här fall kunna få upp plakat med information om att trafiken är inställd (och kanske också hänvisning till alternativa vägar). Jag inser att det krävs en viss logistik för att få fram skyltar snabbt vid händelser som denna och att det framför allt i inledningen finns en hel del annat att "ta tag" i. Men det skulle säkert underlätta för personalen på plats som åtminstone skulle slippa att "antasta" intet ont anande resenärer. I stället skulle många av dessa läsa skylten (och de flesta sedan fråga personalen för att få informationen muntligt också, så att de blir riktigt övertygade om att trafiken verkligen är inställd).
Spårväg City är väl urrustad med elektroniska skyltar? På dessa skulle det väl gå att presentera information precis som man gör på dylika skyltar på andra ställen i kollektivtrafiken.


Sedan undrar jag varför man inte kör bussersättning hela vägen? beror detta endast på utformningen av hållplatsen vid fontänen?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av bruse »

BosseW skrev:Jag åkte ut till Grönan i en ersättningsbuss i kväll. Det som förvånade mig är att där ledningen rivits av, vid Djurgårdsbron, var där avspärrningar och poliser. Däremot verkade det inte förekomma något som helst försök att reparera det hela. Var det inte i förmiddags det hände?
Tydligen tog reservdelarna slut, så nya var tvungna att beställas.

http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Bussar-er ... rdslinjen/
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Göteborgaren
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 23 juni 2010 20:11
Ort: Alldeles för långt från Hisingen (och Göteborg)

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av Göteborgaren »

Dåligt måste jag säga, sist jag påverkades av ledningsbrott i Göteborg så var det fixat på två och en halv timme. Slut på reservdelar verkar tyda på dålig planering.
"Life is what happens while you're busy making other plans" - Ringo Starr

Precis som med Gamlestadstorget.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av twr »

Göteborgaren skrev:Dåligt måste jag säga, sist jag påverkades av ledningsbrott i Göteborg så var det fixat på två och en halv timme. Slut på reservdelar verkar tyda på dålig planering.
Frågan är om man måste nalla på Norrköpings förråd av reservdelar! :mrgreen:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av TKO »

Göteborgaren skrev:Dåligt måste jag säga, sist jag påverkades av ledningsbrott i Göteborg så var det fixat på två och en halv timme. Slut på reservdelar verkar tyda på dålig planering.
Planering?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av spårlasse »

Nu var det ju ett rätt omfattande sabotage av denne kranförare (som inte är TKO bör understrykas). När jag var förbi på platsen var ju ledningen nedriven på bägge sidor genom cirkulationsplatsen och på ett avstånd av ca 100 meter. Inte måttligt vad en kranbil kan ställa till det. Så det kanske inte är förvånande att det tar lite tid att återställa och att reservdelar kan ta slut.

Undrar förresten var det blir för straff för kranbilsföraren. Är ju onekligen ett rätt hårt fall av "vårdlöshet i trafik"...
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av Sven Blomberg »

TKO skrev: Då vill jag på förekommen anledning meddela att jag inte vet hur man kör en kranbil - heller!
/TKO
Det visste tydligen den som körde kranbilen heller, att kunna riva så mycket ledning innan man stannar. Eller så är det det han visste, hur man skall orsaka så stor skada som möjligt.
Medlem nr 266
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av TKO »

Sven Blomberg skrev:
TKO skrev: Då vill jag på förekommen anledning meddela att jag inte vet hur man kör en kranbil - heller!
/TKO
Det visste tydligen den som körde kranbilen heller, att kunna riva så mycket ledning innan man stannar. Eller så är det det han visste, hur man skall orsaka så stor skada som möjligt.
Jo visst - naturligtvis var han ute för att jävlas...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av daniel_s »

Alla kan väl råka göra ett misstag, men om det går över i ett smitningsförsök (vilket jag inte påstår har skett i detta fall) så är det väl inte särskilt stor skillnad mot att "jävlas" längre...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Alla kan väl råka göra ett misstag, men om det går över i ett smitningsförsök (vilket jag inte påstår har skett i detta fall) så är det väl inte särskilt stor skillnad mot att "jävlas" längre...
Det kan mycket väl vara ett smitningsförsök. Men det innebär ju inte att skadorna tillfogades med avsikt... däremot var det oansvarigt och personen ifråga borde hållas personligt ansvarig för alla skador samt få sitt körkort indraget på livstid.

Svårare än så är det inte att komma till rätta med de allra flesta olyckor av detta slag.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av Anders Hanquist »

Alla kan ju göra ett misstag, särskilt om det är stressigt. Men, återigen, varför finns ingen varningslampa som indikerar att en kran är i uppfällt läge? Det finns ju varningslampor för de mesta som kan glömmas av slarv.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av Sven Blomberg »

TKO skrev:
Jo visst - naturligtvis var han ute för att jävlas...

/TKO
Ja TKO, jag vet inte vad man skall tro. Om man kör ner en ledning bör det smälla ganska ordentligt, men enligt vad spårlasse skriver så gjorde kranen "rent hus" över en stor sträcka. Om föraren inte märkte det var han antingen berusad, ouppmärksam eller, ve och fasa, inte brydde sig.
spårlasse skrev:Nu var det ju ett rätt omfattande sabotage av denne kranförare (som inte är TKO bör understrykas). När jag var förbi på platsen var ju ledningen nedriven på bägge sidor genom cirkulationsplatsen och på ett avstånd av ca 100 meter. Inte måttligt vad en kranbil kan ställa till det. Så det kanske inte är förvånande att det tar lite tid att återställa och att reservdelar kan ta slut.

Undrar förresten var det blir för straff för kranbilsföraren. Är ju onekligen ett rätt hårt fall av "vårdlöshet i trafik"...
Medlem nr 266
C12C3C3C12
Inlägg: 2127
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av C12C3C3C12 »

Enligt Dagens Nyheter tog det 2 timmar att ta loss ledningen från lastbilen med den uppfällda kranen, misstänker att förutom kontaktledningen strök några bärlinor med. Sedan vill jag påpeka att det är en viss skillnad mellan en kranbil och en lastbil med kran.

Hur gick det med alla "strandsatta" spårvagnar på linjen?
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av twr »

C12C3C3C12 skrev:Enligt Dagens Nyheter tog det 2 timmar att ta loss ledningen från lastbilen med den uppfällda kranen, misstänker att förutom kontaktledningen strök några bärlinor med. Sedan vill jag påpeka att det är en viss skillnad mellan en kranbil och en lastbil med kran.

Hur gick det med alla "strandsatta" spårvagnar på linjen?
Rev den ner över båda spåren? Var finns övergångsväxlar? Går det att under exceptionella omständigheter köra spårvagnar mot trafikriktningen (i enkelspårstrafik)?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev: I övrigt så såg jag att både värdar och ombordpersonal jobbade med att informera hugade resenärer vid Sergels Torg och andra hållplatser. Just vid Sergel kanske det vore bra att i sådana här fall kunna få upp plakat med information om att trafiken är inställd (och kanske också hänvisning till alternativa vägar). Jag inser att det krävs en viss logistik för att få fram skyltar snabbt vid händelser som denna och att det framför allt i inledningen finns en hel del annat att "ta tag" i. Men det skulle säkert underlätta för personalen på plats som åtminstone skulle slippa att "antasta" intet ont anande resenärer. I stället skulle många av dessa läsa skylten (och de flesta sedan fråga personalen för att få informationen muntligt också, så att de blir riktigt övertygade om att trafiken verkligen är inställd).
Spårväg City är väl urrustad med elektroniska skyltar? På dessa skulle det väl gå att presentera information precis som man gör på dylika skyltar på andra ställen i kollektivtrafiken.
När man anländer till hållplatsen Sergels Torg så måste man gå en bit på plattformen innan man kan läsa den elektroniska skylten. Den sitter inte på rätt ledd för att kunna läsas från hela perrongen. Och den kan inte heller läsas från trottoarerna innan man går över till perrongen.
BSB101 skrev:Sedan undrar jag varför man inte kör bussersättning hela vägen? beror detta endast på utformningen av hållplatsen vid fontänen?
Hållplats Sergels Torg har bar in- och utfart åt ett håll. Åt andra hållet finns stoppbock och övergångsställe.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av bruse »

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Lars Stegenius
Inlägg: 1889
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av Lars Stegenius »

bruse skrev: "Frågan är om de har rätt utbildning, de som håller på med det"

Vilka är då de som kanske inte har rätt utbildning? D.v.s. vilken är entreprenören för kontaktledningsunderhållet på Spårväg City?

//Lars S
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av M_M »

twr skrev:
C12C3C3C12 skrev:Enligt Dagens Nyheter tog det 2 timmar att ta loss ledningen från lastbilen med den uppfällda kranen, misstänker att förutom kontaktledningen strök några bärlinor med. Sedan vill jag påpeka att det är en viss skillnad mellan en kranbil och en lastbil med kran.

Hur gick det med alla "strandsatta" spårvagnar på linjen?
Rev den ner över båda spåren? Var finns övergångsväxlar? Går det att under exceptionella omständigheter köra spårvagnar mot trafikriktningen (i enkelspårstrafik)?
I en annan tråd har det visats att man körde enkelspårdrift under en kort tid då något evenemang blockerade rätt mycket av vägarna.

Jag har inte en aning om vad man gjorde med vagnarna på stan, en gissning är dock att man drog hem dem med nån slags bärgningsfordon. Jag vet inte heller hur dessa vagnar fungerar, men antar att ifall förarna slagit av allt tillräckligt snabbt då strömmen bröts så orkar vagnarna dra igång kompressorer å sånt från batterispänning och allmänt vara "aktiverade" och ha fungerande bromsar då de dras hem till vagnhallen, varpå bogseringen gissningsvis är enklare än om det vore en "död" vagn där man i värsta fall måste stänga av bromsarna helt. (Man lär ju inte avsiktligt slarva, men jag skulle kunna tänka mig att de säkerhetsstyrda kraven på hur man bogserar antagligen är klart lindrigare om det finns en förare i vagnen som har fungerande bromsar att ta till).
Skriv svar