Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av Zill »

Washington Post:

D.C. streetcars now on track to be in use by 2013
The H Street tracks are part of the first leg of a streetcar system officials hope will eventually stretch 37 miles across the city.
DDOT is seeking a contractor to install the rest of the infrastructure: overhead wires, power substations and maintenance facilities needed to keep the cars running, Lisle said.
The department has put out requests to contractors this summer, he said, and the work is expected to start next year.
C12C3C3C12
Inlägg: 2131
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av C12C3C3C12 »

Ännu en stad i USA som återöppnar spårvagnsnätet även om det är långt kvar till de ursprungliga 200 miles. PCC-vagnarna som trafikerade nätet tog upp strömmen från en 3:e skena under gatan i de centrala delarna i staden, annars från trolleyn.
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av Zill »

C12C3C3C12 skrev:Ännu en stad i USA som återöppnar spårvagnsnätet även om det är långt kvar till de ursprungliga 200 miles. PCC-vagnarna som trafikerade nätet tog upp strömmen från en 3:e skena under gatan i de centrala delarna i staden, annars från trolleyn.
Kontaktledning över gatan var (och är) förbjuden av USAs kongress inom området som kallas the monumental core i Washington (d v s Vita Huset, Kapitolium, Högsta Domstolen, Union Station m fl).

Ledningarna (två: + och -) under gatan kallades the conduit system, och strömavtagaren (the plow) som hängde under vagnen på bakboggin.

Och inte bara PCC-vagnar. Washington hadde conduit system i mågna år innan den första PCC-vagnen levererades ca 1937.

T o m stora interurbanvagnar, som tillhörde Washington, Baltimore and Annapolis Electric Railway (nedlagd 1935) kunde använda detta conduit system.

Vid platser där luftledningen upphörde och conduit system startade, hadde man en s k plow pit mitt i gatan mellan spåren. Mot centrum stannade vagnen och mannen in the pit tog ner stången, och sedan monterade fast the plow under vagnen, som sedan fortsatte in mot centrum. Att jobba in the pit ansågs vara ett otrevligt och hårt arbete. I andra riktningen togs the plow loss, stången höjdes och sedan fortsatte vagnen.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av M_M »

En webbsida med lite mer om plogströmavtagare. Länken går via archive.org eftersom orginalsiten inte fungerade när jag testade precis nyss.

En riktigt obehaglig bild som också föreställer spårvagnsspåren med strömskena i Washington DC finnw på Wikipediasidan om Ku Klux Klan. :(
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av Anders Hanquist »

Med tanke på de många fula elektriska ledningar som finns i amerikanska städer (då oftast inte för kollektivtrafik, utan för eldistribution i allmänhet) så är det här förbudet nog ganska förståeligt i de mer representativa delarna av Washington. Förmodligen gäller det ännu i dag. Men nu finns det mer moderna anordningar att lösa problemet med. Så förmodligen bli det som förr luftledning i ytterområden och någon form av strömtillförsel underifrån i centrala områden. Fransmännen är ju bra på detta, så kanske får man ta hjälp därifrån. Men det gjorde man ju redan när man kallade in Pierre L'Enfant för att rita staden på 1700-talet.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av M_M »

Bonusfråga: hur sitter gatubelysning monterad i centrala Washington D.C.? Stolpar och/eller wire mellan husfasader/stolpar?
Användarens profilbild
Göteborgaren
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 23 juni 2010 20:11
Ort: Alldeles för långt från Hisingen (och Göteborg)

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av Göteborgaren »

M_M skrev:Bonusfråga: hur sitter gatubelysning monterad i centrala Washington D.C.? Stolpar och/eller wire mellan husfasader/stolpar?
Det är 2011, det tar 30 sekunder för att sticka till Pennsylvania Avenue och titta efter nu för tiden.
De sitter på stolpar eftersom det som tidigare i tråden sagts så är det inte tillåtet med luftledningar i centrala DC.

För övrigt kan noteras att på Pennsylvania Avenue finns det tre olika stolpar, med tre olika höjder, tre olika avstånd och tre radikalt olika utseenden, på samma sträcka!

Jag undrar förövrigt när Obama får sin egen privata spårvagn (skottsäker, såklart) och om de skulle välja att ha samma färgschema som SL på Spårväg City, skulle det då vara fråga om USAs första svarta spårvagn?
"Life is what happens while you're busy making other plans" - Ringo Starr

Precis som med Gamlestadstorget.
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av Zill »

Anders Hanquist skrev:Med tanke på de många fula elektriska ledningar som finns i amerikanska städer (då oftast inte för kollektivtrafik, utan för eldistribution i allmänhet) så är det här förbudet nog ganska förståeligt i de mer representativa delarna av Washington. Förmodligen gäller det ännu i dag. Men nu finns det mer moderna anordningar att lösa problemet med. Så förmodligen bli det som förr luftledning i ytterområden och någon form av strömtillförsel underifrån i centrala områden. Fransmännen är ju bra på detta, så kanske får man ta hjälp därifrån. Men det gjorde man ju redan när man kallade in Pierre L'Enfant för att rita staden på 1700-talet.
Elbolagt PEPCO (Potomac Electric Power Company) drar nästan alla sina högspänningsledningar (oftast 69 eller 115 KVA) i staden Washington i underjordiska schakt. Fast i stadens förorter i Maryland har PEPCO ganska stora ledningar, då 115, 230 eller 500 KVA som går "som vanligt" över jorden.

PEPCO får inte ens dra sina distributionsledningar över stadens större gator.
Användarens profilbild
Lemanic
Inlägg: 123
Blev medlem: lördag 05 mars 2011 0:18

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av Lemanic »

Washington D.C har väl samma size som Stockholm, eller?
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av twr »

Lemanic skrev:Washington D.C har väl samma size som Stockholm, eller?
Det beror helt på vad du menar.

Washington DC är 180 kvadratkilometer med 602 000 invånare.
Stockholms stad (kommun) är 188 kvadratkilometer (landyta) med 851 000 invånare.

Washington, D.C. Metropolitan Area omfattar hela huvudstadsdistriktet och delar av omgivande delstaterna Maryland och Virginia. Området är 14 400 kvadratkilometer med 5,6 miljoner invånare. Lägger man till storstadsområdet kring närbelägna Baltimore kommer man upp i 8,4 miljoner invånare.

Storstockholm sammanfaller sedan 2005 med Stockholms län. Här finns 2,1 miljoner invånare på 6 500 kvadratkilometer. Man kan utvidga med Uppsala eller hela Mälardalen, men man kommer ändå inte långt över 3 miljoner.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av Henrik Schütz »

Stockholms tätort har knappt 1,4 miljoner invånare, det är i tätorten som Spårvagnarna har sin plats, så det är , anser jag det relevanta jämförelsetalet. Ytterligare två tätorter har idag spårväg i stockholms län, men det kan vi lämna därhän.

Hur stor Washingtons tätort är med svensk definition vet jag inte.

HS
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av twr »

Henrik Schütz skrev:Stockholms tätort har knappt 1,4 miljoner invånare, det är i tätorten som Spårvagnarna har sin plats, så det är , anser jag det relevanta jämförelsetalet. Ytterligare två tätorter har idag spårväg i stockholms län, men det kan vi lämna därhän.

Hur stor Washingtons tätort är med svensk definition vet jag inte.

HS
Jag gissar på större, utan att ha några belägg för det.

Är de andra Lidingö och Brevik?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
996
Inlägg: 856
Blev medlem: söndag 22 juni 2008 19:36

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av 996 »

Zill skrev:
C12C3C3C12 skrev:Ännu en stad i USA som återöppnar spårvagnsnätet även om det är långt kvar till de ursprungliga 200 miles. PCC-vagnarna som trafikerade nätet tog upp strömmen från en 3:e skena under gatan i de centrala delarna i staden, annars från trolleyn.
Kontaktledning över gatan var (och är) förbjuden av USAs kongress inom området som kallas the monumental core i Washington (d v s Vita Huset, Kapitolium, Högsta Domstolen, Union Station m fl).

Ledningarna (två: + och -) under gatan kallades the conduit system, och strömavtagaren (the plow) som hängde under vagnen på bakboggin.

Och inte bara PCC-vagnar. Washington hadde conduit system i mågna år innan den första PCC-vagnen levererades ca 1937.

T o m stora interurbanvagnar, som tillhörde Washington, Baltimore and Annapolis Electric Railway (nedlagd 1935) kunde använda detta conduit system.

Vid platser där luftledningen upphörde och conduit system startade, hadde man en s k plow pit mitt i gatan mellan spåren. Mot centrum stannade vagnen och mannen in the pit tog ner stången, och sedan monterade fast the plow under vagnen, som sedan fortsatte in mot centrum. Att jobba in the pit ansågs vara ett otrevligt och hårt arbete. I andra riktningen togs the plow loss, stången höjdes och sedan fortsatte vagnen.
I London var det jo noenlunde samme system. Der het "plow" naturlig nok "plough". I London valgte man å fjerne "plough carrier" fra boggien og henge den opp i vogna midt mellom boggiene. De hadde en "change pit", men hadde utviklet den litt mer en; man slapp å stå nede i "pit'n" idet de ble ledet ut av plough carrier av seg selv når de skulle tas av. Mannen som satte dem på en inngående vogna hadde en slags gaffel som han enkelt vippet den på plass i "plough carrier".

Arig system, men moderne anlegg er jo som flere her sier, vesentlig greiere å håndtere.

Mvh bjørn
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av Henrik Schütz »

Lidingö och Brevik stämmer bra det, hur är det i Göteborg?

HS
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av twr »

Henrik Schütz skrev:Lidingö och Brevik stämmer bra det, hur är det i Göteborg?

HS
De e la bra, änna... :lol:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av twr »

Henrik Schütz skrev:Lidingö och Brevik stämmer bra det, hur är det i Göteborg?

HS
Jag vill minnas att det här med tätorter och spårväg har diskuterats i en annan tråd ganska nyligen. :D

Angered är en egen tätort, men det ligger på landsbygden och det de flesta av oss avser när vi säger Angered är en del av Göteborgs tätort. Så jag gissar att Sveriges ”spårvägsstätorter” är Göteborg, Norrköping, Stockholm, Lidingö och Brevik. Dessutom har vi en snutt spårväg genom ödemarken, som inte tillhör någon tätort, mellan Kottla och Högberga. Och Gamla Lidingöbron är nog också tillräckligt lång för att dess mitt inte ska tillhöra någon tätort. Apropå det, vilka är Sveriges längsta spårvägsbroar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Göteborgaren
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 23 juni 2010 20:11
Ort: Alldeles för långt från Hisingen (och Göteborg)

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av Göteborgaren »

twr skrev: Apropå det, vilka är Sveriges längsta spårvägsbroar?
Den längsta spårvägsbron i Sverige är Göta älvbron, 927m lång, Lidingöbron är bara 750m lång.

Men Lidingöbron är den längsta spårvägssträckan över vatten, 735m, medan Göta älvbron bara går 220m över vatten.
I denna kategori slås den även av broarna på Tvärbanan på båda sidor av Stora Essingen vilka båda går ca 260-270m över vatten.

Ang. Angered så är det en tätort, men bara Angereds kyrkby, inte betongförorten och GS går därmed enbart inom Göteborgs tätort.
"Life is what happens while you're busy making other plans" - Ringo Starr

Precis som med Gamlestadstorget.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av M_M »

twr skrev:
Henrik Schütz skrev:Lidingö och Brevik stämmer bra det, hur är det i Göteborg?

HS
Jag vill minnas att det här med tätorter och spårväg har diskuterats i en annan tråd ganska nyligen. :D

Angered är en egen tätort, men det ligger på landsbygden och det de flesta av oss avser när vi säger Angered är en del av Göteborgs tätort. Så jag gissar att Sveriges ”spårvägsstätorter” är Göteborg, Norrköping, Stockholm, Lidingö och Brevik. Dessutom har vi en snutt spårväg genom ödemarken, som inte tillhör någon tätort, mellan Kottla och Högberga. Och Gamla Lidingöbron är nog också tillräckligt lång för att dess mitt inte ska tillhöra någon tätort. Apropå det, vilka är Sveriges längsta spårvägsbroar?
Men om Kottla och Högberga räknas som "utrymme som inte är tätort" så är allt Angered (spårvägs-Angered alltså) också en egen "tätort". Fast så är det ju inte...

Om Lidingö räknas som en egen tätort så borde väl Hisingen också räknas som (minst) en egen tätort också?
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av Zill »

Henrik Schütz skrev:Stockholms tätort har knappt 1,4 miljoner invånare, det är i tätorten som Spårvagnarna har sin plats, så det är , anser jag det relevanta jämförelsetalet. Ytterligare två tätorter har idag spårväg i stockholms län, men det kan vi lämna därhän.

Hur stor Washingtons tätort är med svensk definition vet jag inte.

HS
Tätort på amerikansk engelska blir urbanized area, och inkluderar stora förstadsområden inom huvudstaden (staden Washington har många stadsdelar som är mest eller helt villaområden) och i kranskomunerna (suburban counties and cities) och i 2000 hadde detta område en befolkning på 3 933 910 (och nog över 4 000 000 nu).
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av twr »

M_M skrev:
twr skrev:
Henrik Schütz skrev:Lidingö och Brevik stämmer bra det, hur är det i Göteborg?

HS
Jag vill minnas att det här med tätorter och spårväg har diskuterats i en annan tråd ganska nyligen. :D

Angered är en egen tätort, men det ligger på landsbygden och det de flesta av oss avser när vi säger Angered är en del av Göteborgs tätort. Så jag gissar att Sveriges ”spårvägsstätorter” är Göteborg, Norrköping, Stockholm, Lidingö och Brevik. Dessutom har vi en snutt spårväg genom ödemarken, som inte tillhör någon tätort, mellan Kottla och Högberga. Och Gamla Lidingöbron är nog också tillräckligt lång för att dess mitt inte ska tillhöra någon tätort. Apropå det, vilka är Sveriges längsta spårvägsbroar?
Men om Kottla och Högberga räknas som "utrymme som inte är tätort" så är allt Angered (spårvägs-Angered alltså) också en egen "tätort". Fast så är det ju inte...

Om Lidingö räknas som en egen tätort så borde väl Hisingen också räknas som (minst) en egen tätort också?
Kottla tillhör Lidingö, Högberga tillhör Brevik. Det är utrymmet emellan, skogspartierna på mellersta Lidingö, som gör att hela den östligaste delen av Lidingö bildar en egen tätort. Som kallas Brevik. Medan de västra och centrala delarna av ön utgör tätorten Lidingö. Definitionen utgår ju från om husen ligger högst 200 meter ifrån varandra. Värtan skiljer därmed Lidingö från Stockholm. Medan till exempel Solna och Sundbyberg räknas in som delar av tätorten Stockholm eftersom bebyggelsen är mer eller mindre sammanhängande hela vägen. Göta älv är väl smalare än 200 meter lite längre uppströms, och därmed blir Hisingen en del av Göteborg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar