C12C3C3C12 skrev:Ännu en stad i USA som återöppnar spårvagnsnätet även om det är långt kvar till de ursprungliga 200 miles. PCC-vagnarna som trafikerade nätet tog upp strömmen från en 3:e skena under gatan i de centrala delarna i staden, annars från trolleyn.
Kontaktledning över gatan var (och är) förbjuden av USAs kongress inom området som kallas
the monumental core i Washington (d v s Vita Huset, Kapitolium, Högsta Domstolen, Union Station m fl).
Ledningarna (två:
+ och
-) under gatan kallades
the conduit system, och strömavtagaren (
the plow) som hängde under vagnen på bakboggin.
Och
inte bara PCC-vagnar. Washington hadde
conduit system i mågna år innan den första PCC-vagnen levererades ca 1937.
T o m stora
interurbanvagnar, som tillhörde
Washington, Baltimore and Annapolis Electric Railway (nedlagd 1935) kunde använda detta conduit system.
Vid platser där luftledningen upphörde och conduit system startade, hadde man en s k
plow pit mitt i gatan mellan spåren. Mot centrum stannade vagnen och mannen
in the pit tog ner stången, och sedan monterade fast
the plow under vagnen, som sedan fortsatte in mot centrum. Att jobba
in the pit ansågs vara ett otrevligt och hårt arbete. I andra riktningen togs
the plow loss, stången höjdes och sedan fortsatte vagnen.